Cavegirl Eats Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hei, Er det noen som har erfaring med å få igang produksjonen av gode tarmbakterier igjen med LCHF? Jeg mangler, eller har veldig liten, produksjon av 3 av 6 viktige grupper tarmbakterier, deriblandt acidophilus og bifidus. Har hatt langvarig parasitt og bakterieinfeksjon i tarmen. Jeg er blitt anbefalt å spise lite sukker og søt frukt som banan, noe som stemmer godt med LCHF. Tar også FOS og kraftig probiotika. I Paleo miljøet snakker enkelte om at man må spise en del av f.eks. banan, søtpotet og kokebanan for å gi næring til de gode tarmbakteriene. Jeg tåler FODMAPs, men ikke melk, nøtter, egg, korn og bønner. Følger i dag et høyfett kosthold (mye animalsk fett og kokosfett), men med høyere innslag av frukt og rotfrukter enn det som er ok jf. LCHF. Er litt forvirret mtp. hvilket kosthold jeg bør følge for å helbrede tarmen. Hva er erfaringene ned LCHF og ev. ketogen kost på dette området? Takk for hjelpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Med google translate blir det kanske lite lättare för oss svenskar, men den är inte felfri översättning"Har någon erfarenhet av att komma igång produktion av goda tarmbakterier kvar med LCHF? Jag saknar, eller har mycket liten produktion av tre viktiga grupper av 6 tarmbakterier, bland dem acidophilus och bifidus. Har haft förlängd parasit och bakterieinfektion i tarmarna.Jag har fått rådet att äta låg socker och söta frukter som banan, vilket stämmer väl överens med LCHF. Tar för FOS och kraftfulla probiotika. I Paleo samhället talar individ som man måste äta en del av en sådan. banan, sötpotatis och matlagning banan att vårda de goda tarmbakterier. Jag tolererar FODMAPs, men inte mjölk, nötter, ägg, ris och bönor. Efter idag en høyfett diet (mycket animaliskt fett och kokosfett), men med högre konsumtion av frukt och rötter än är ok jfr LCHF. Är lite förvirrad MTP. vilken kost jag ska följa för att läka tarmen. Vilka är de lärdomar LCHF och ev. ketogen diet på detta område?Tack för hjälpen!"Själv kan jag säga att jag tror dagens sockerförädlade banan inte är bra att äta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Produktionen av goda tarmbakterier tar säkert fart så länge du undviker antibiotika. Får jag fråga vilka om några symtom du har från magen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl Eats Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Tusen takk for svar. Håper virkelig den kommer igang igjen! Jeg har problemer med tidvis stikkende smerte i øvre del av magen. Den er ganske kraftig, jeg forstår ikke hva som utløser den og jeg blir ganske bekymret hver gang den kommer. Andre ganger kan det virke som om øvre del av magen er i helspenn eller jeg får magekramper. Periodevis er tømningene ganske seige, som tjære, rundt 4-6 om dagen. Noe luft. Jeg følger paleo's autoimmune protocol, noe som ser ut til å kontrollere symptomene. Ble mye bedre av å kutte ut egg, nøtter og melk. Det kan virke som om jeg ikke tåler stivelse, i hvertfall ikke maisstivelse og ulike typer mel. Får da en "everything out" opplevelse. Kan også få en del luft i magen. Ved en feiltagelse tok jeg en type probiotika som inneholdt maisstivelse i 1.5 måned før jeg fant det ut, og jeg ble da gradvis dårligere med mye luft og løs mage. Ordnet seg igjen etter at jeg kutten den ut. Jeg har vært glutenfri i to år. I over ett år tok jeg olivenblad ekstrakt for tarmbakteriene og jeg har også tatt en kur tricycline, prøver nå meg uten urtemedisiner. Håper kosthold vil kunne få magen på rett kjør igjen etter at jeg nå er kvitt infeksjonene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts