Sudda Sudda Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Av en ren slump hittade jag LCHF på nätet i sommaren 2009. Det var Nicole Lindborg (ägaren av sidan www.lchf.de) som berättade om det någonstans. Då var LCHF nästan inte alls känt i Tyskland, men eftersom jag var 126 kg tung och absolut inte ville fortsätta leva "på det viset" gav jag LCHF en chans. Ur min sikt hade jag inget att förlora förutom en massa övervikt, min hög blodtryck (fick äta mediciner) och starka besvär med ryggen. Det kunde bara bli bättre. Jag var beroende av kolhydrater främst i form av pasta och bröd. Kunde vräka i mig otroliga mängder. Men fr o m min första äkta LCHF-dag i början av augusti 2009 var det inget problem att avstå komplett. Samtidigt började jag blogga om LCHF och allt som hände mig på tyska och skrev mycket i Nicoles tyska LCHF-Forum. Det var faktiskt en stor hjälp att få så mycket stöd av andra. Det kändes inte alls svårt att leva LCHF. Inom en vecka hade jag blivit av med mina hetsätningar, var jämnt nöjd och mätt. Istället vann jag otroligt mycket livskvalitet och energi. Redan efter några veckor var det energi i överflod så att jag bara ville röra på mig. Idag väger jag 76 kg och är kursledare/tränare för Bodystyling och Pilates. Blodtrycket då? Jag har helt vanliga värden idag UTAN mediciner. Smärtorna i ryggen? Nej. Absolut inte. Juni 2012 berättade t o m det tyska magasinet FOCUS om LCHF och mig - i samband med artikeln "Die Atkins Revolution". Gissa om jag blev stolt. Det lönar sig, jag lovar. LCHF har vänt mitt liv upp och ner. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Stort Grattis, Sudda Sudda!!(Kan vi läsa artikeln nånstans?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sudda Sudda Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 TACKTACKTACK! Ja, det finns här: http://www.focus.de/gesundheit/ernaehrung/abnehmen/tid-26379/forschung-und-technik-medizin-die-atkins-revolution-viel-fett-wenig-kohlenhydrate-das-greift-die-speckdepots-an_aid_776404.html Det som handlar om mig börjar vid "Ungerührt von der Debatte..." och slutar vid "..und stand zwei Stunden später wieder hungrig vor dem Kühlschrank". Tyskland är fortfarande definitivt ett utvecklingsland när det gäller LCHF, men jag tror att det kommer bli populärare, slowly but surely. Tyskarana behöver ibland lite längre. Det var även så när det gällde att man skulle ha bält i bilen, hjälm vid cykling eller ljus när man kör. Vi brukar hänga efter ca 5-10 år. Men om... då kan det bli ganska många LCHFare i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts