Jump to content

Varför händer inget......?

Recommended Posts

Jag är 77 år, 191cm lång och väger 125kg, jag behöver gå ner 25kg men håller på att tappa sugen, jag är 

Diabetiker och äter en massa mediciner för blodtryck och förmaksflimmer, kan det spela någon roll?

Jag började med LCHF den 5/10 och höll strikt LCHF diet i 4 veckor utan något resultat på vågen.

Då antog jag 2 veckors utmaningen med samma sorgliga resultat, strikt enligt recepten.

Nu har det gått 7 veckor med slavisk LCHF och helt utan någon effekt på vågen, vad skall jag göra?

• Like 2

On 2020-11-26 at 17:13, Roger E. Johannesson sade:

Jag är 77 år, 191cm lång och väger 125kg, jag behöver gå ner 25kg men håller på att tappa sugen, jag är 

Diabetiker och äter en massa mediciner för blodtryck och förmaksflimmer, kan det spela någon roll?

Jag började med LCHF den 5/10 och höll strikt LCHF diet i 4 veckor utan något resultat på vågen.

Då antog jag 2 veckors utmaningen med samma sorgliga resultat, strikt enligt recepten.

Nu har det gått 7 veckor med slavisk LCHF och helt utan någon effekt på vågen, vad skall jag göra?

Bra frågor och allt spelar roll, speciellt diabetiker, medicin och ålder.

Tar du Insulin, är du typ2?

Iallafall om du är typ 2 så kallas tillståndet i andra sammanhang för Hyperinsulinemi, i andra sammanhang även för Insulinresistens.

De är kommunicerande kärl!

Dvs jag utgår från att du är typ2?

Grejen med strikt LCHF är då att reducera insulinet som orsakar insulinresistensen, i första vändan.. det tar ett tag.

Vanligt är att man får minska insulin drastiskt i början om man tar det via spruta eller pump.. man kan ha högt insulin ändå, om man fortfarande har en fungerande bukspottkörtel.

Iallafall, Dr Fung förklara det bättre;

• Like 2

Om du äter "en massa mediciner" så har du en del obalanser i kroppen. En del beror på grundorsaken till att du fick medicinerna, en del kanske snarare på biverkningar av mediciner. Utöver det är du lite äldre och har en annan hormonbalans än när du var yngre.

Som Zepp är inne på tror jag också att det kan ta tid. Kroppen måste prioritera i rätt ordning. Det är så lätt att stirra på vikten men övervikt är ju ett symptom på att nåt annat är fel, ofta en (eller flera) låggradig inflammation i kroppen. Kroppen svarar med inflammation vid alla sorters angrepp på vävnader, oavsett om de är fysiska som skavsår, kemiska som matinnehåll, stresshormoner eller luftföroreningar osv. Ofta är vi i väst inflammerade i tarmen och det kan ta flera månader att läka.

Ladda upp med tålamod och ta fram måttbandet, inte bara vågen och försök härda ut. Fundera över om du tycker maten är god, om du klarar dig på antal måltider eller om du vill äta oftare och andra saker som förändrats av omläggningen. Har du rätt nivå av LCHF? De flesta diabetiker med T2 mår kanske bäst av striktare nivå men där får du prova och mäta dig fram.

Varmt lycka till!

• Like 3

Om du har varit diabetiker ett tag antar jag också som @Zepp att vi pratar om typ 2 diabetes dvs kroppen har ingen brist på insulin. Tar du extra insulin för att kontrollera ditt blodsocker? Insulin är den hormon som föser in glukosen från blodet in i cellen ungefär som en inkastare på den japanska tunnelbanan pressar in folk i tunnelbanevagnar. Men till slut blir den mekanismen sliten, cellen tappar känsligheten för insulin eller blir full av socker. Då har man både hög insulin och hög blodsocker i blodet och har blivit insulinresistent.

Men insulinet också ser till att fettet stannar kvar i fettceller. Ju mer insulin man har i blodet desto svårare är det att bränna fett. Om man har mycket övervikt vill man att kroppen ska hamna i ett läge som är tvärtom. Man vill att insulin inte ska behövas i sådana mängder. Det gör man genom att drastiskt skära ner på stärkelse och socker = strikt LCHF. Men proteinet och fettet också höjer insulinet fast inte lika mycket som stärkelsen. Jag har också läst att för vissa människor fungerar vassleproteinet ungefär som socker och om man äter mycket mjölkprodukter så höjs insulinet mer än man anar.

Om man är insulinresistent diabetiker kan det behövas mer insulin för att processa även LCHF maten och det förhindrar viktnedgång. Gör man avsteg ibland och äter mer kolhydrater så förlängs hela processen ytterligare. Processen att reversera insulinresistens tar månader men naturligtvis beror på hur långa perioder man kan hålla insulinet på låg nivå. Därför om man äter många små måltider över dagen så har man alltid förhöjd insulin och motverkar viktnedgång. Dr Jayson Fung föreslår att diabetiker ska periodiskt fasta - hoppa över måltider. Äter man inget = höjer man inte insulinet och kroppen kan äntligen få en chans att läka insulinresistens och komma åt fettreserven, så som naturen har avsett det att fungera.

Det som insulinet också gör är att den kvarhåller saltet i kroppen. Den mänskliga kroppen behöver saltet så lösningen är inte att sluta äta salt - lösningen är att äta rätt och inte alltför ofta. Kvarhållandet av saltet i sin tur leder till man får högre blodtryck. Fastan skulle leda dig snabbare till målet att tappa i vikt, sänka blodtrycket och reversera insulinresistensen. Man kan även äta strikt LCHF, sluta fika mellan måltiderna och beväpna sig med tålamod.

• Like 4

On 2020-11-26 at 17:13, Roger E. Johannesson sade:

Kanske en jämförelse med min situation kan vara intressant. Jag råkar vara på väg mot 90 och har tre års LCHF-kost bakom mig. Jag inledde LCHF med tre medicineringar: för blodtrycket (25 år), för lipidprofilen (statiner under 12 år) och diabetes 2 under tolv år. För mig gick vikten ner under de första sex månaderna till idealvikten, som sedan dess hållit sig konstant. För att kontrollera ketosen skaffade jag mig en KETONIX-mätare (fungerar med utandningsluften). Jag råkade ha lätt att gå i och ur ketosen. Har under de tre åren tillämpat daglig 17-timmarsfasta. Äter två mål om dagen - frukost och middag (vid 14-15-tiden). Alla mediciner kunde sättas ut. Alla ålderssymtom försvann!

Strikt LCHF har man ofta hört folk tillämpa men det brukar finnas glipor. Små detaljer som kan ha stor betydelse. Kan du tillföra lite detaljer! Använder du kosttillskott - vilka?

• Like 5