Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svar 126
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tydligen är det fortfarande någon som är rädd för högt kolesterol Jag ska därför berätta att för 4-5 år sedan publicerade vi en artikel i BMJ där vi hänvisade till 19 studier vars författare hade följ

Det finns många som är oroliga för sitt blodtryck. Jag ska därför berätta lite om det jag brukar kalla hypertoniskandalen. 1994 publicerade SBU boken ”Måttligt förhöjt blodtryck.” Här hade man an

För en dryg månad sedan läste jag Malcolm Kendricks bok "The Great Cholesterol Con", och efter att ha läst den boken blev jag om möjligt mer stärkt i min övertygelse att kolesterol inte är något att o

Posted Images

Hehe det här diskuteras ofta på forumet men ett enkelt svar är att blodfettsvärdena ändras för många när man äter LCHF men det kan gå åt lite olika håll för olika värden (LDL, HDL, TG, ApoB, ApoA, osv). Det är egentligen inget att oroa sig för … så länge man inte får helt extrema värden. :)

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mig sade:

Hej, Förstår att det är vanligt med högt kolesterol på LCHF? Eller är det nått att oroa sig för? Nån som har testat sig och vet? 

Japp, det är vanligt att det "goda" kolesterolet stiger och att det "dåliga" sjunker!

Samtidigt som det "totala" kolesterolet stiger, vilket för det mesta är en bra grej.. bäst är om Trg sjunker samtidigt!

Av någon outgrundlig anledning så finns det ingen uppdelning mellan goda och dåliga trg?

Och det finns inget dåligt/gott kolesterol heller, utan det handlar att mäta upp kvoter, vilka då ofta indikerar metabola sjukdomar, såsom diabetes och Metabolt syndrom.. samt FH, (Familjär hypokolesterolemi) vilket är ovanligt, men förekommande.

Här kommer snabbkursen;

https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol

Och här har du lite helgtittande, en lite mer ingående utredning om ditten o datten angäende kolesterol.

https://www.youtube.com/watch?v=fuj6nxCDBZ0&t=53s&ab_channel=IvorCummins

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack för svar, folkens. Jag ska få provsvar i handen nästa vecka. Läkaren ringte mig i går. "Alla blodprov viste jättebra värden. Lite högt B12, dock. Men, du har ju skyhöga värden av kolesterol." Han var skitorolig. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Förslag: Ta med dig artikeln som jag länkar nedan, och fråga läkaren om han har bevis för att den har fel.

• Gilla 1
  • Tack! 2
Länk till inlägg

Mina värden efter 6 mån strikt LCHF. Har gått ner ca 10 kg från 73 till 63. Är 178 lång, 66 år, man.

Enda minus med LCHF är att mitt tempo på löppassen fortfarande är ca 40 s/km sämre än tidigare.

Jag hade triglycerider>2 när jag började med LCHF. Haringet sockersug alls eller sug efter ris, som jag åt i stora mängder innan.

Nu i juletider kan jag unna mig en ruta 90 % choklad då och då=1.4 g kolhydrater /ruta.

P-Kolesterol 9
fP-Triglycerider 1.07
P-HDL-kolesterol 2.3
P-LDL-kolesterol 6.38
TDL/HDL 3.91
LDL/HDL 2.77
P-Apo V 1.48
S-Apo B/Apo A1 0.77
P-Apo A1 1.91
P-Glukos 5.5
B-HbA1c(IFCC) 25
  • Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har läst många inlägg om kolesterol. Många människor som berättat hur de börjat med lchf, hur deras kolesterolvärden gått upp, för att efter ett halvår nio månader ligga som högst...och sedan sjunka och bli bättre än innan, med bra fördelning. Tolkningen jag sett har varit att det finns mycket att reparera. 
Så att vänta med att oroa sig för kolesterolvärden något år när man börjar med lchf verkar rimligt. Men jag är inte läkare. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Låter rimligt. Men jag har ätit LCHF i många år. Vet inte helt hur jag ska tolka det. Men ingen har ju mätt mitt kolesterol tidigare. Kanske det var mycket högre under det första året än nu? 

Länk till inlägg

Jag har läst många inlägg om kolesterol. Många människor som berättat hur de börjat med lchf, hur deras kolesterolvärden gått upp, för att efter ett halvår nio månader ligga som högst...och sedan sjunka och bli bättre än innan, med bra fördelning. Tolkningen jag sett har varit att det finns mycket att reparera. 
Så att vänta med att oroa sig för kolesterolvärden något år när man börjar med lchf verkar rimligt. Men jag är inte läkare. 

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Mig sade:

skyhöga värden av kolesterol

Påpeka för läkaren, att du vill leva frisk och länge! Nämn också att du vill ha höga nivåer på HDL-u-båten som rensar och transporterar död materia i blodet till återvinning i levern. Vad gäller LDL är du noga med ordentliga nivåer för att säkra byggmaterial bl.a. för cellmembranen till immunförsvarets produktion av celler vid risk för Covid-19-smitta (då går det åt kolesterol). Sannolikt har du låga triglyceridnivåer (beror på hur länge du tillämpat LCHF-kost).  Påpeka att kolesterolhypotesen har varit död i många år. Hänvisa till Uffe Ravnskov och kör SGK-stilen - hon har alltid sunda åsikter:

Lova att du berättar om resultatet! Glöm inte att du representerar spetspatienteras skara - spetspatienten arbetar bl.a. utifrån sin kunskap om den egna kroppen för att optimera dess funktioner och dessutom för att i samarbete med läkaren bidra till att förbättra utfallet av hälso- och sjukvårdssystemet.

• Gilla 3
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Mig sade:

Men ingen har ju mätt mitt kolesterol tidigare. Kanske det var mycket högre under det första året än nu? 

Exakt. Du har inget att jämföra med. Sjukvården går efter referensvärden och dom har ju inte ett dugg med dej att göra egentligen. Ta det lugnt och be att få ta om värdena om ett halvår eller så.

20 timmar sedan, Mig sade:

Jag ska få provsvar i handen nästa vecka. Läkaren ringte mig i går. "Alla blodprov viste jättebra värden. Lite högt B12, dock. Men, du har ju skyhöga värden av kolesterol." Han var skitorolig. 

Vänta tills du får svaren och återkom med dom här. Att en läkare säjer att du har skyhöga värden betyder inte särskilt mycket i min värld. Lika lite som ett provsvar från en läkare där det står att dina värden är bra. Bra utifrån referensvärden behöver inte alls vara bra för den enskilde individen

• Gilla 1
Länk till inlägg
22 timmar sedan, Mig sade:

Tack för svar, folkens. Jag ska få provsvar i handen nästa vecka. Läkaren ringte mig i går. "Alla blodprov viste jättebra värden. Lite högt B12, dock. Men, du har ju skyhöga värden av kolesterol." Han var skitorolig. 

Alla bra läkare skall varna för högt kolesterol, för det kan indikera metabolt syndrom/diabetes eller FH!

Råden man sen får är livstilsrelaterade, ät bättre mat, motionera mer, sov bättre, oroa dig mindre...... ät medelhavskost!

Hyfsat bra försök till råd, äter redan bra mat, och när jag kommer hem från jobbet är det mörkt, och med Corona kan jag inte ens kika på ett gym från utsidan, och jag oroar mig så mycket jag vill, det handlar mer om det finns saker att oroa sig för, och jag hade redan flyttat till medelhavet iallafall under tider av året om inte Corona kommit i vägen!

Iallafall, det handlar egentligen inte om kolesterol i sig, utan mer om kolesterol som befinner sig i olika lipoproteiner, varav det som befinner sig i LDLlipoproteiner anses vara de dåliga, av hyfsat goda skäl, som jag nämnt tidigare, kan indikera Metabolt syndrom/diabetes eller i värsta fall FH!

Och det har sin förklaring, iomed att minst 90% av kolesterolet produceras av dina egna celler!

• Gilla 3
Länk till inlägg
16 timmar sedan, Mig sade:

FH?

Familjär Hyperkolesterolemi, vilket är en ärftlig genetisk defekt, rätt ovanlig men förekommande.

'Och av någon anledning så handlar det inte så mycket om kolesterol, utan om oförmåga att bryta ner lipoproteinet LDL i levern.

Dvs LDL produceras av levern, de är då fulla med trg (fett) och kolesterol (en alkohol producerad av dina celler), när de fullgjort sin uppgift (LDL+Kylomicroner) skall de fästa på leverns receptorer och brytas ner, bilda nya LDL, ta hand om resterna av trg och kolesterol, som inte blev förbrukade.

Finns olika former av FH, beroende utav var den genetiska defekten sitter, på det så finns även olika former av Hyperkylokolesterolemi, det är ännu ovanligare än FH!

Dvs Kylomikronerna är de lipoproteiner som transporterar fett och upptaget kolesterol från tarmen i lymfsystemet och dumpar det i Vena Cava för snabb transport till blodet, till celler som behöver detta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kylomikron

Hur som helst, Familjär Hyperkolesterolemi och hyper Kylokolestererolemi är ovanliga, däremot så är det vanligare med Metabolt syndrom/Diabetes, ger litta samma värden när man mäter en vanlig Lipidpanel!

Iallafall, råden man får i början är inte helt fel, ät bättre mat, rör på dig, sov bra, oroa dig inte allt för mycket om allt möjligt och ät medelhavskost, flytta helst till Marbella!

• Gilla 1
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Uffe sade:

Tydligen är det fortfarande någon som är rädd för högt kolesterol Jag ska därför berätta att för 4-5 år sedan publicerade vi en artikel i BMJ där vi hänvisade till 19 studier vars författare hade följt mer än 68,000 äldre människor i åtskilliga år sedan de hade mätt deras LDL-kolesterol. Det visade sig, att i de flesta fall levde de som hade de högsta värden längst; ingen av studierna visade det motsatte. Sedan dess har det publicerats nästan lika många studier med liknande resultat. 

Vi har även publicerat en artikel där vi har visat att kolesterolhypotesen är falsk. Enligt Taylor&Francis  som publicerar mer än 10,000 vetenskapliga artiklar varje år var vår den mest lästa under 2018 trots att den först publicerades i mitten av oktober. I dag har den laddats ner av mer än 175,000 läsare, men ingenting händer, troligen för att de flesta hjärtprofessorer är betalda av läkemedelsindustrin och den är givmild. 

Den som har familjär hyperkolesterolämi bör kolla sin blödnings- och koagulationstid därför att orsaken till att några få med denna abnormitet drabbas tidigt av hjärtinfarkt är inte deras höga kolesterol utan att de även har ärvt höga koagulationsfaktorer.  Läs mer om detta i vår FH-artikel.

Tack Uffe! Du lär nog höra till dem som vi på forumet i högsta grad välkomnar! Flertalet av oss ser dig som en av de viktigaste (fel - den viktigaste) i kolesteroldebatten. Alla vet vem du är och flertalet verkligt intresserade har läst dina böcker och den serie artiklar från dig som finns på Internet!

Tack för att du finns!

P.S.

Du var den som fick mig att, mot läkarnas rekommendationer, sätta ut statinerna jag tvingats till under tolv års tid. Resultatet... knappast något jag behöver beskriva för dig!  Som lite äldre än du, kan jag bara konstatera att skolmedicinen har sina brister - det är därför vi äldre, äldre (natutligtvis alla yngre också) är tacksamma för ditt sätt att hålla stånd mot resterna av motståndet mot den moderna forskning du företräder.

• Gilla 7
Länk till inlägg
On 2020-11-28 at 10:26, malmberg sade:

Mina värden efter 6 mån strikt LCHF. Har gått ner ca 10 kg från 73 till 63. Är 178 lång, 66 år, man.

Enda minus med LCHF är att mitt tempo på löppassen fortfarande är ca 40 s/km sämre än tidigare.

Jag hade triglycerider>2 när jag började med LCHF. Haringet sockersug alls eller sug efter ris, som jag åt i stora mängder innan.

Nu i juletider kan jag unna mig en ruta 90 % choklad då och då=1.4 g kolhydrater /ruta.

P-Kolesterol 9
fP-Triglycerider 1.07
P-HDL-kolesterol 2.3
P-LDL-kolesterol 6.38
TDL/HDL 3.91
LDL/HDL 2.77
P-Apo V 1.48
S-Apo B/Apo A1 0.77
P-Apo A1 1.91
P-Glukos 5.5
B-HbA1c(IFCC) 25

Det mesta tyder på att du är frisk och reagerar positivt på en LCHF/Ketodiet.

Likaså med lite lägre tempo på löppassen, där kommer till slut syreupptagningsförmåga och laktatmetabolism in de är kommunicerande kärl!

All fettförbräning kräver syreupptag, medans anaerob förbränning av glukos kan ske under syrebrist!, tills man får mjölksyra i musklerna.

Går man över sitt VO2 max, går man in i glukosförbräning under syreunderskott!

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Uffe sade:

hänvisade till 19 studier vars författare hade följt mer än 68,000 äldre människor i åtskilliga år sedan de hade mätt deras LDL-kolesterol. Det visade sig, att i de flesta fall levde de som hade de högsta värden längst

Just detta som först gjorde klart för mig att det bästa vore att sätta ut statinerna. Eftersom du råkar finnas med oss på forumet, kan jag inte låta bli att visa vilken uppskattning min kropp direkt visade dig!

uffe.jpg

Det bör påpekas att mina läkare tidigare dansade krigsdans av glädje åt mina LDL-värden, när statinerna pressat ner dessa långt under 3 mmol/L. De sura minerna uppstod, när jag meddelade att jag på eget bevåg satt ut statinerna och att jag växlat över till lågkolhydratkost (LCHF). Sura miner som kvarstod, när mina provsvar studerades med kommentarer om det farliga i mitt tilltag. Ansktsdragen hos mina läkare som blev resultatet, när jag nämnde ditt namn, är svåra att karaktärisera. Det enda jag med säkerhet kan påstå, är att du inte var okänd och att samtalet övergick till annat oväsentligt (gällde samtliga av de läkare jag hade kontakt med).

Än en gång tack! Ja, jag kan med emfas tillägga - hjärtligt tack - eftersom jag, i samband med utsättningen av statiner och kostväxling till LCHF, också kunde sätta ut hjärtmedicineringen. Under 25 år med blodtryckssänkande medicin (medeltryck med medicin sällan under 140/85). Efter utsättning av blodtrycksmedicinen ligger mitt genomsnittliga blodtryck (dagtid) sedan länge (tre år) på 130/79. Förmodligen ligger möjligheten i att såväl sätta ut blodtrycksmedicin som diabetesmedicin i kombinationen växling till LCHF/utsättning av statiner.  På väg mot 90 kan jag alltså konstatera att jag nu är såväl medicin- som besvärsfri.

Förresten, varför finns så få Ravnskovare?

P.S.

Varför skulle jag undanhålla mina glukosdata - de påverkas ju också av statiner. I själva verket kan statinerna ha haft en viktig roll i uppkomsten av diabetes 2, som du tidigare påpekat:

ScreenHunter_2574 Nov. 29 23.31.jpg

Min diabetes 2 försvann i samma veva och har delvis också med statinutsättningen att göra, även om LCHF-kostens inverkan i diabetessammanhanget är störst.

• Gilla 1
Länk till inlägg
15 timmar sedan, Nils Engström sade:

Den som har familjär hyperkolesterolämi bör kolla sin blödnings- och koagulationstid

Om man har dårlig sårläkning, är det ett tecken på familiär hyperkolesterolämi då? 🤔

Länk till inlägg

Hjälp!

Nu har jag fått provsvaren. Läkaren sa att "allt annat än kolesterolnivån var bra" men det ser inte så ut:

Under ref.värde: Natrium (136 mmol/L), kalsium (även om jag i 5 veckor har vräkt!! i mig mjölkprodukter) 2.16 mmol/L, P-Bilitubin 3 mikro mol/L.

Över ref.värfe: vit.B12 671 pmol/L, och så var det kolesterol:

P-kolesterol 10.1 mmol/L,

P-hdl-kolesterol 2.1 mmol/L,

P-triglyserid 3.5 mmol/L,

Innanför ref.värde:

P-cpr <0.6mg/L,

P-Albumin 42g/L,

P-tsh 0.94x10E-3 IU/L,

P-ft4 14 pmol/L

• Gilla 1
Länk till inlägg
5 hours ago, Mig said:

Om man har dårlig sårläkning, är det ett tecken på familiär hyperkolesterolämi då? 🤔

Nej. Andra mutationer vanliga vid FH ger för bra koagulation med risk för proppbildning, inte tvärtom och risk för förblödning.

Dålig sårläkning kan vara en genetisk variant där man är långsam på att bilda nya blodkärl. Det är en fördel vad gäller cancer men kan ge vissa andra problem. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Mig sade:

Det var Uffe som påpekade det och lämnade en utmärkt referens:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306987718304729?via=ihub

Nu när han finns i huset, kommer du sannolikt att få full info. Försök först att läsa dig till så mycket grundkunskap som möjligt, så blir det lättare att senare resonera med honom.

• Gilla 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Mig sade:

Under ref.värde: Natrium (136 mmol/L), kalsium (även om jag i 5 veckor har vräkt!! i mig mjölkprodukter) 2.16 mmol/L

Vad gäller kalcium, är det inte alls så enkelt att äta och dricka till sig till bra värden, som många tror, särskilt för äldre. Som du påpekar om den stora mängden mjölk, har jag svårt att förstå den i LCHF-sammanhang. Du kanske dessutom är något övervätskad. Ditt höga triglyceridvärde talar inte för att LCHF-kosten fungerar fullt ut.  Kika gärna på sammanställningen nedan, så inser du problemen med kalciet.

I övrigt är dina frågeställningar som klippta och skurna för Uffe, om han kan ta sig tid. Ditt HDL är bra och normalt för kvinnor. B12 antar jag att du tar tillskott för - dra ner på det. Förmodligen har läkaren nu skrivit ut extra kalcium till dig. Du borde nog kosta på dig en blodanalys på t.ex. Werlabs (43 analysvärden) för att få en fullständig bild av läget.

• Gilla 2
Länk till inlägg

@Nils EngströmE Dricker inte mjölk. Här var det snack om framförallt ost, men oxå grädde och smör. Har inte fått besked att ta tillskott av kalcium.

Tar inte tillskott av b12,

Du skriver: "Ditt höga triglyceridvärde talar inte för att LCHF-kosten fungerar fullt ut."Det är möjligt att jag har läst meningen för många gånger, men den kan tolkas både som pos och neg. Vad menar du?

Länk till inlägg
44 minuter sedan, Mig sade:

@Nils EngströmE Dricker inte mjölk. Här var det snack om framförallt ost, men oxå grädde och smör. Har inte fått besked att ta tillskott av kalcium.

Tar inte tillskott av b12,

Du skriver: "Ditt höga triglyceridvärde talar inte för att LCHF-kosten fungerar fullt ut."Det är möjligt att jag har läst meningen för många gånger, men den kan tolkas både som pos och neg. Vad menar du?

Ja med 6 kg smör om dagen eller en liter grädde, så klarar du dagsbehovet av kalcium!

Vad gäller triglyceriden, är ett av kännetecknen på väl fungerande lågkolhydratkost att triglyceridnivåerna sänks kraftigt. Min hamnade en bit under 1 mmol/L efter LCHF-start.  Den höga nivå du talar om, 3,5 mmol/L, brukar hänföras till ökad risk för hjärt/kärlsjukdomar, ateroskleros, diabetes 2, sköldkörtel och njurproblem etc.. I det fallet är läkarens reaktion förståelig - alltså negativa faktorer att försöka åtgärda främst genom kosten.

P,S.

Mycket höga B12-nivåer för den som inte tar B12 som tillskott, kan tyda på leverskador eller nedsatt njurfunktion eller blodsjukdom.

• Gilla 1
Länk till inlägg

@Nils Engström Men asat, alat, ld, alp, blodplättar, etc är fina. Så ingenting tyder på lever-, blod-, eller njursjukdom. 

Äter inte kolhydrater (gjorde ett litet inslag via mjölkprodukter ila ca 5 veckor), äter carnivore, inte nått processat... Så vet inte vad jag ska göra knyttet till maten ift att sänka triglyceridnivån. 

Länk till inlägg
43 minuter sedan, Mig sade:

@Nils Engström Men asat, alat, ld, alp, blodplättar, etc är fina. Så ingenting tyder på lever-, blod-, eller njursjukdom. 

Äter inte kolhydrater (gjorde ett litet inslag via mjölkprodukter ila ca 5 veckor), äter carnivore, inte nått processat... Så vet inte vad jag ska göra knyttet till maten ift att sänka triglyceridnivån. 

Kan vara en förklaring. https://cholesterolcode.com/triglyceride-carryover-a-possible-game-changer/

Dave är ju duktig på området.

• Gilla 1
Länk till inlägg
34 minuter sedan, Mig sade:

Min uppfattning är att om den rad blodvärden som brukar sättas i samband med god status ställs mot andra som talar ett annat språk (under förutsättning att det inte rör sig om genetisk åkomma), brukar bero på brist av någon komponent som saknas (vitamin, spårmetall, etc.). Oftast något som sjukvården missar eller symtom som fixas med medicin - ofta fel utväg. Därför min rekommendation om t.ex. en Werlabs-analys (de har en utmärkt sådan på 43 bloddata). Ev. kan du kanske hitta något matnyttigt i nedanstående modellförslag (inte färdig men ändå till att ge ideer):

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Mig sade:

Hjälp!

Nu har jag fått provsvaren. Läkaren sa att "allt annat än kolesterolnivån var bra" men det ser inte så ut:

Under ref.värde: Natrium (136 mmol/L), kalsium (även om jag i 5 veckor har vräkt!! i mig mjölkprodukter) 2.16 mmol/L, P-Bilitubin 3 mikro mol/L.

Över ref.värfe: vit.B12 671 pmol/L, och så var det kolesterol:

P-kolesterol 10.1 mmol/L,

P-hdl-kolesterol 2.1 mmol/L,

P-triglyserid 3.5 mmol/L,

Innanför ref.värde:

P-cpr <0.6mg/L,

P-Albumin 42g/L,

P-tsh 0.94x10E-3 IU/L,

P-ft4 14 pmol/L

10,1/2,1= 4,8, bör vara under 6,0, bra om de är 5 eller lägre, idealiskt om de närmar sig 4!

Du har högt kolesterol och på tok för högt av det sk "Goda" HDL-C.. om man nu kan ha för högt av något som är gott och hälsosamt?

Det är altså inte på tok att ha höga värden av det goda HDL-c, det antyder att något händer i din kropp!

Dvs HDL fångar upp överblivet kolesterol, som inte blev använt och för det tebaks till levern, där det sen oftast går till gallan och sen dumpas tillsammans med de andra gallvätskorna i tolvfingertarmen. där det sen kan återupptas om kroppen så behöver, resten blir fekalier.

Dvs det finns inget gott eller dåligt kolesterol, det är bara kolesterol, vilket är en alkohol som till 90% produceras av dina egna celler!

Det som sticker ut är Trg, vilket idealiskt borde ligga på 1,7 helst väldans mycket under!

Men Trg är luriga att mäta, man skall göra detta på morgonen, fastat minst 12 timmar, sovit minst 9 timmar och haft en god sömn samt inte stressa alls, inte druckit alkohol på en hel vecka, inte rökt eller snusat.. inte ens kaffe på morgonen före provet.. man får lov att dricka vatten!

Iallafall, det blir lite komplext att utvärdera dina värden, gå till en privat mottagning och ta några hundra andra prover.. alla som gjort det får iallaafall minst 20% av de provresultaten liggande inom en dålig marginal eller värre!

Oså på det, natriumvärdet är det lättaste att påverka, salta mer på maten, en nackdel med LCHF kost är att man måste salta själv och då menar jag vanligt bordssalt, dvs Natriumklorid, inte sk natriumreducerat salt som man använder för andra syften.. främst kalium!

Oså på det, nr 2, mejerier innehåller mest vatten, bortsett från smör och ost, man får merparten av sitt kalcium från grönsaker, de innehåller ännumera vatten, varvid du får lov att äta kopiösa mängder gröna blad till dina måltider.

Länk till inlägg

Men jag borde väl oroa mig för de höga triglyceriderna? Hur f ska de ned? 

Kan det vara så att de som startar på LCHF får höga nivåer av triglycerider i starten? 

Jag har ätit LCHF länge, men aldrig behållit maten mtp diare. Med tillsatta enzymer går det lite längre mellan gångerna diaren kommer. Ser ut till att jag då behåller lite mer mat. På så sätt är jag ju ny på LCHF, dvs att jag får behålla iaf lite mat.

Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

Bra svar och ett bra inlägg!

Hur som helst så framhärdar jag och framför ytterligare argument, inte för att säga emot dig utan för att påvisa hur komplext det är, med att äta!

Iallafall så anses cirka 80% av världens befolkning vara laktosintolleranta, var får de sitt kalcium ifrån?

Vänta.. det förekommer kulturer där man jäser mjölken till youghurt och liknande samt gör ost, det förekom även äldre kulturer där man var nomader och levde av kött och mejerier, de räknas förmodligen till de 20 pocenten?

Inte nog med det.. iomed att folk blir rikare i Asien, så använder de mer mjölk/mejerier barnen får mjölk till maten, så jag är även tveksam till den erkända vetenskapen om att vi i Norden/alpländern/Anderna/mongoliet har speciella gener som gör att vi kan bryta ner laktos?

Utan vi är födda som däggdjur/diande djur, som barn beroende av modersmjölk som små.

Grejen är snarare att när man slutar dia så nedregleras även förmågan att bryta ner laktos.. hur som helst vetenskapen har säkert inte fel, de kan ha funnit någon gen som gör att sagda personer kan upprätthålla ensym för att spjälka laktos.

Fast jag tror som så, att om mjölk med laktos är en viktig del av födan så bibehåller man de generna, längre upp i åldern?

Nu tror jag vi kan lämna vertebrat faunastiken ett tag, iallafall däggdjur, för alla andra däggdjur än Homo Sapiens verkar  snabbt gå från diande till äta sin arts föda.

Och det gäller både gräsätare och carniovorer!

Hur som helst så har jag inga indikationer på att varken gräsätare eller Carniovorer har problem med kalcium!

Utan det är mer troligt som så att gräsätarna äter gräs, och Carniovorerna äter gräsätarna, som då innehåller alla de näringsämnen Carniovorerna behöver.. de behöver inte själva äta gräs!

Men vi är Omniovorer, så magtarmkanal skilljer sig en del från lejon på Afrikas stepp.. utan det mest troliga är att vissa befolkningar.. ofta herdar/boskapskötare har överlevt och fortplantat sig i ganska urursla förhållanden iomed de anammat boskpaskötande med dels kött men oxå olika sorters av mejeriprodukter.

Tror vi kan lämna Zoologin där och gå vidare till hur Kalcium upptas och för övrigt regleras i kroppen?

Det är beroende utav D3, närmare bestämt, för upptag och fördelning inom kroppen.

Iallaafall i industrialismen början uppstod "Engelska sjukan", så oavsett god mat, (vi skulle nog inte räkna det som god mat) så drabbades de av Rakitis, rätt oavsett tillgång på föda!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rakit

En lång utläggning som jag hoppas belyser iallafall en liten del av kalcium upptag och omsättning i kroppen.

Iomed att jag själv är laktosintollerant, dvs jag dricker inte mjölk, använder smör och i viss mån ost.. ibland syrade mjölkprodukter i min matlagning.. och jag har inga som helst problem med kalciumvärden!

Bara for newbies, jag tar D3 som tillskott, framförallt efter jul/Nyår, men jag tar de med K2 i samma piller.. iomed att D3 dels ökar kalciumupptaget från tarmen men oxå omsättningen i kroppen, K2 är det vitamin som oxå behövs för att putta kalciumet till där det behövs, typ tänder och skelett!

• Gilla 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Zepp sade:

jag dricker inte mjölk, använder smör och i viss mån ost.. ibland syrade mjölkprodukter i min matlagning.. och jag har inga som helst problem med kalciumvärden!

Det är ditt förråd i benstommen som sannolikt ger dig huvuddelen av ditt kalciumbehov. När du kommer längre upp i åldern, om du inte tillför kalcium utifrån, kan du räkna med mindre bentäthet. Framför allt kvinnor ligger lite sämre till - det syns tydligt i benbrottsstatistiken.

24 minuter sedan, Sniffe sade:

Tina Johansson påpekar D-vitaminets roll i sammanhanget men sanningen är dock att kalcium bör tillföras utifrån. Efter senaste Werlabs-analysen låg jag i underkant, trots ostätande och fil, så jag kompletterar numera med 500 mg Kalcium per dag.

Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Fortsättning. Nu har jag fått provsvaren, fastande:

P-fria fettsyror 0.49 mmol/l

P- glykos 3.9 mmol/l

B-HbA1c 26 mmol/mol

P-kolesterol 9.7 mmol/l

P-hdl-kolesterol 2.0 mmol/l

P-ldl-kolesterol 7.2 mmol/l

P-triglyserid 1.1 mmol/l.

Vad säger ni?

Vad är fria fettsyror?

Hdl är väl ganska lågt?

Vad betyder det att hdl är så lågt ift ldl?

Och undrar varför blodsockret är så lågt. Hur ska jag få det upp? Hade ofta känningar tidigare av lågt blodsocker (så som diabetiker kan få om de tagit för mkt insulin. Men jag är inte diabetiker), men det har jag inte nu längre. 

Länk till inlägg