Jump to content

Kolesterol

Mig

Recommended Posts

Fick idag inkallning till sjukhus för utredning av FH baserat på värdena ovanför. De vet inte att jag äter LCHF och det är inte något som går att tala öppet om. Här ses det på som en dödsdom och det dummaste man kan göra. 

Någon med några spontana tankar runt om huruvida jag borde gå dit eller ej?

• Like 1

Ja, det är ju det. De kommer väl fram till statiner, kostråd och motion eller så. Men jag behöver ju inte höra på dem ;)

Men har märkt mig att jag har dålig blodcirkulation. "Lila" ben, kalla händer/fötter/näsa, dålig sårläkning, lite energi, mm. Detta har jag vetat länge, men de lila benen är nått nytt. På nätet står att det kan vara pga trånga kärl så att blodet inte får cirkulera. Undrar vad det kommer från? Nätet säger självklart pga högt kolesterol som en viktig faktor. Att fett ligger som plack och tättar till kärlen och att huden då får lila/röd/blå färg. 

• Like 1

• 2 weeks later...

Förresten, är det någon som kommer ihåg hur länge, ca, man är illamående av fett i början av LCHF/carnivore? Altså om man har ätit ganska lite mängd fett förut. Vet att det är individuellt, men ett hum liksom.

• Like 1

• 2 weeks later...

Hej Mig. Känner igen mig. Har precis fått provsvar. Läkaren remissade till FH-utredning och ville omedelbart sätta in statiner. Har ätit måttlig LCHF ca 2 år. 

Tot 10.6

Hdl 1.7

Triglycerid 1.3

Ldl 8.4

Tot/hdl 6.2

ApoB/ApoA1 1.1

För övrigt fullt frisk och pigg.

Känn er sig maktlös för läkarkåren.

• Like 1

@Linus EdströmEEdstEdEE

Vet inte vad bokstäverna ovanför kommer av, men de gick inte att ta bort 🤔

Tycker att det är svårt att "man måste" dölja att man äter LCHF. Ingen förståelse för sådana saker här. Och så vet jag att jag inte behöver utredas för kolesterolet, men det går liksom inte att säga nej heller för skulle nått hända på sikt så kommer de hoppa på att det är kolesterolet som är boven, och att det är mitt fel för att jag sa nej till utredningen. Blir att tjattra med och berätta om all den härliga pastan man äter...

Du skriver att du är frisk og pigg. Det låter bra. Även med högt kolesterol;) . Jag är oerhört trött, så det är därför läkarna ramlade in på kolesterolnivån. Ifm utredning mot tröttheten. Vet inte vad det kan vara, äter bra men... Tröttheten kom smygande när jag åt socker, och så har den aldrig försvunnit oavsett kost. LCHF har löst mkt annat, men f inte tröttheten. Blir så ledsen...

Linus, har du gått på fh-utredning ännu? Hur ska den föregå? Känner du dig tvingad? Kommer du ta medicin? 

Om du vill/har lust att svara sätter jag pris på det.

Jag blir "tvingad" till fh-utredning. De kommer garanterat mena att medicin måste till. Jag behöver ju inte ta den och inte informera läkaren heller, men då blir det ju konstigt på kontrollen i efterhand. 🤔

Hjälp! Min kolesterol 😬
jag ser liknande resultat hos mig. Men jag behöver hjälp att tolka de. Om jag uppfattar de flesta läkare i Keto sammanhang så ser mina värden ganska ok ut. Men jag undrar hur den kan ha ändrat sååå mycket på 9 månader keto. Mina LDL va lågt innan (oktober 2019) och HDL lite lägre. Började med keto i April 2020. Jag gör det för hälsoskäl, pga ärftlig njursjukdom. Jag har inte gått ner i vikt, snarare lite upp och måste passa mig för inte gå upp mer vilket jag innan keto behövt tänka på. (Metabolism saktat ner?) Är 49 kg, 160 cm. min blodtryck har inte blivit bättre på keto.  Min mamma har väldigt hög kolesterol men kan det plötsligt ha börjat hos mig när det ärfligt? Eller borde jag har haft det innan keto också i så fall? Kanske min lever inte klarar av Keto? Jag äter ungefär 70-30 fett-proteiner. Och har varit i Ketosis i princip sen April. Blodsockret går ner efter (lägst efter 8-10 timmars fasta-(3.8-4,2) högre efter 14-18 (5.3) timmar sen går den ner igen men alltid under när jag fastar för att sen gå ner. Några Teorier som jag har nu: 

•jag blev opererad i November och har knappt rört på mig sen dess                 
•jag äter för lite (fett) kanske och min lever producerar mer för att kompensera

• startade blodtrycksmedicin i November Lisinopril 5mg 

Fs triglycerider 0.95

P-kolesterol 9.2

P-HDL 2.2

fP LDL 6.2

S APo1 2.3

SAPo B 1.6

APo B/Apo 1 kvot: 0.7

BHbA1c 32

P Glukos 5.1 

Tack!

• Like 1

47 minuter sedan, Lobke sade:

Men jag undrar hur den kan ha ändrat sååå mycket på 9 månader

Jag är ingen expert på kolesterol. Men jag har läst många många inlägg/frågor om kolesterolvärden som gått upp i början av lchf, för att bli som högst efter sådär nio månader. Och sedan sjunker det oftast, för att ofta bli bättre än innan. Hypotesen brukar vara ”reparationer ” 
Ditt hdl-värde är högt; bra. 
Ditt triglyceridvärde är bra. 
Totalkolesterol/hdl är definitivt mindre än 6. 
Kolla värdet igen om något halvår eller så. 

• Like 5

Jag håller helt med Effie, du har bra värden på HDL och triglycerider, de viktiga värdena. LDL kanske sjunker med tiden.

Men det jag reagerade på är det du skriver om din vikt. Du väger 49 kg och är 160 cm lång, vilket ger ett BMI-värde på 19,1 vilket är strax över undervikt. Kanske keto-dieten ger dig en vikt som din kropp tycker är lagom. 🙂

• Like 3

Någon som vet noe ang dette:

"Men har märkt mig att jag har dålig blodcirkulation. "Lila" ben, kalla händer/fötter/näsa, dålig sårläkning, lite energi, mm. Detta har jag vetat länge, men de lila benen är nått nytt. På nätet står att det kan vara pga trånga kärl så att blodet inte får cirkulera. Undrar vad det kommer från? Nätet säger självklart pga högt kolesterol som en viktig faktor. Att fett ligger som plack och tättar till kärlen och att huden då får lila/röd/blå färg." 

On 2021-01-16 at 17:16, Mig sade:

Linus, har du gått på fh-utredning ännu? Hur ska den föregå? Känner du dig tvingad? Kommer du ta medicin? 

Om du vill/har lust att svara sätter jag pris på det.

Jag blir "tvingad" till fh-utredning. De kommer garanterat mena att medicin måste till. Jag behöver ju inte ta den och inte informera läkaren heller, men då blir det ju konstigt på kontrollen i efterhand. 🤔

Remiss om 3 månader men kan bli längre fram också. Jag avvaktade statiner i väntan på den. Funderar under tiden att testa mer medelhavsinpirerad kost.

On 2020-12-24 at 10:28, Mig sade:

Ja, det är ju det. De kommer väl fram till statiner, kostråd och motion eller så. Men jag behöver ju inte höra på dem ;)

Men har märkt mig att jag har dålig blodcirkulation. "Lila" ben, kalla händer/fötter/näsa, dålig sårläkning, lite energi, mm. Detta har jag vetat länge, men de lila benen är nått nytt. På nätet står att det kan vara pga trånga kärl så att blodet inte får cirkulera. Undrar vad det kommer från? Nätet säger självklart pga högt kolesterol som en viktig faktor. Att fett ligger som plack och tättar till kärlen och att huden då får lila/röd/blå färg. 

Du kanske skulle kika på C-vitamintråden:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/17251-c-vitamin-som-kosttillskott-en-svidande-vagel-i-ögat-på-läkemedelsföretagen/?tab=comments#comment-167247

Där finns säkert något för dig, som skolmedicinen aldrig skulle vilja hjälpa dig med, med risken att du kunde bli frisk utan mediciner!

• Thanks 1

3 timmar sedan, Mig sade:

@Nils Engströmstr

Tack. Ska läsa tråden. Tar 1000 mg C varje dag eller nästan varje dag. Men det är kanske för lite?

Problemet ligger i att enstaka dos inte ger önskvärd mättnad i blodet under hela dygnet. För att lösa det måste man fördela intagen mängd 3 -5 gånger per dag. Själv tar jag ca. 4 gram C-vitamin i puderform per dag i lika många 1-grams doser fram till sänggåendet.

1 timme sedan, Mig sade:

Nils, vad för slags c tar du? 

Jag tar C en gång om dagen, men det är en depå tablett. 

Ren askorbinsyra 1 g x 4. Det ger mig full kontroll över mängden. Depåtablett låter bra men man bör noga kontrollera om funktionen är god. Jag kan inte uttala mig om den senare - har inte ingått i studierna jag sett. Alla tillägg i en tablett brukar dock vara förenade med ett eller fler tilläggsproblem.

Ren askorbinsyra ger inga problem. De mängder av studier jag löpt igenom visar inga bieffekter. Om du ser någon yngre forskare som tror sig hitta problem efter vill spä på förekommande myter, efter någon mindre studie kan du vanligen lämna resultatet därhän. Speciellt viktigt är i sådant fall är att följa pengarna. Vanligen ligger det i läkemedelsföretagen intresse att fortsätta hålla myterna vid liv, eftersom alltför stor spridning av positiva egenskaper hos C-vitamin (liksom D-vitamin) ger risk för minskad läkemedelsförsäljning och därmed reducerad vinst.

Jag klipper in:

För att slå hål på de vanligaste myterna, inte minst som flertalet läkare aktivt underhåller runt C-vitamin (som överförs till- och sprids vidare av patienterna), utgår Sture Blomberg, svensk läkare av klass, från den på området mycket kunniga läkaren Suzanne Humphrey som sammanfattar: 

•      Myt nr. 1: C-vitamin i doser över 1000 mg/dag är onödiga och dessutom farliga. Så är det inte alls. Ibland behöver man mycket mer och doser uppemot 100 g (mer än tusen gånger den dagliga dos som skolmedicinen förordar) är inte ovanliga idag. Med dessa doser finns inga biverkningar beskrivna.
  •      Myt nr. 2: Kroppen mättas och kan inte ta upp mera än 150 mg/dygn (ett löjeväckande påstående utan minsta verklighetsförankring). 
  •      Myt nr. 3: Man utvecklar njursten vid högre doser - detta är felaktigt - motsatsen gäller dvs. hög nivå på C-vitamin minskar risken för njursten.
  •      Myt nr. 4: Det finns ingen vetenskaplig litteratur som stöder användning av C-vitamin i höga doser (det finns tiotusental studier utspidda under många decennier ).
  •      Myt nr. 5: Man bör inte inta syntetiskt framställt C-vitamin utan endast i naturlig form, t. ex. via frukt och grönsaker (helt taget ur luften - f.ö. är innehållet i 15 apelsiner, ca. ett gram C-vitamin - klart i underkant för ett optimalt dagligt intag).
  •      Myt nr. 6: *Om man råkar få diarré av C-vitamin, så är denna farlig (i verkligheten helt ofarlig). 
  •      Myt nr. 7: Om man är sjuk så behöver man inte tillföra mer C-vitamin. Det C-vitamin som finns i naturlig föda är fullt tillräckligt även vid svår sjukdom (verkligheten är den totalt motsatta). 
  • Like 1

Men askorbinsyra är ju inte det bästa för tandemaljen. Att ta det så ofta "fräter" den väl ned. Iaf på sikt. 🤔

Det försökte jag ta upp för ett tag sedan men blev näst intill idiotförklarad. "Tandhälsan är väl ointressant i förhållande till hälsan hos dina 30 miljarder celler" eller något liknande fick jag till svar. 

Jag tror nog man några gånger om dagen kan blanda ut lite askorbinsyra i ett glas vatten, dricka det snabbt och sedan skölja munnen ordentligt, men att ha en färdigblandad flaska som man ständigt och jämt dricker ur, som någon föreslog, tror jag inte är nyttigt. För tänderna alltså! 

• Like 2

Jag blandar alltid askorbinsyran med bikarbonat (1 tsk askorbinsyra och 0,5 tsk bikarbonat), och när man googlar så står det att detta neutraliserar askorbinsyran och därmed blir det inte samma frätning på tandemaljen.

Sen kan man för säkerhets skull inta drycken med sugrör och sedan skölja munnen med vatten.

• Like 3

4 timmar sedan, SGK sade:

Jag blandar alltid askorbinsyran med bikarbonat (1 tsk askorbinsyra och 0,5 tsk bikarbonat), och när man googlar så står det att detta nautraliserar askorbinsyran och därmed blir det inte samma frätning på tandemaljen.

Sen kan man för säkerhets skull inta drycken med sugrör och sedan skölja munnen med vatten.

Tack för tipset!

• Like 1

Här finns nog anledning till en generell kommentar runt problemen, som är uppe kring tandhälsa och C-vitamin. Askorbinsyra löst i vatten, som sväljs i ett svep, påverkar av naturliga skäl inte tandemaljen på något sätt. Det beror på att dess frätande effekt i praktiken är noll, dels genom den låga koncentrationen i vattnet, dels genom att kontakten med tänderna via denna vätska blir extremt kort.  Dessutom neutraliserar munnens saliv omedelbart eventuellt resterande effekter.  

Ett helt annat problem kan naturligtvis uppkomma, om man tänker sig att tugga tabletter innehållande  C-vitamin. Åratals tuggande av sådana ger naturligtvis högre koncentration av C-vitaminet, som successivt kan lösa ut tandemalj. Sådana tabletter används väl knappast i Sverige, naturligtvis inget som en tandläkare skulle rekommendera.

2 minuter sedan, Mig sade:

Låter bra, men då löser du upp en liten mängd (typ halv til hel tesked?) i ganska lite vatten för att kunna svälja allt i ett svep? 

En ml (motsvarande ett kryddmått) ren akorbinsyra innehåller ett gram. Det brukar jag lösa i ett halvt till ett glas vatten. Fyra - fem gånger per dag passar mig bra - inga problem i form av lös mage etc. 

Ett praktiskt sätt att portionera ut det.

2 timmar sedan, SGK sade:

Jag blandar alltid askorbinsyran med bikarbonat (1 tsk askorbinsyra och 0,5 tsk bikarbonat), och när man googlar så står det att detta neutraliserar askorbinsyran och därmed blir det inte samma frätning på tandemaljen.

En liten fundering. Du påpekade 1 tsk askorbinsyra och ½ tsk bikarbonat. Hur mycket vatten använder du till det och hur mycket av detta tar du åt gången?

2 timmar sedan, Nils Engström sade:

En liten fundering. Du påpekade 1 tsk askorbinsyra och ½ tsk bikarbonat. Hur mycket vatten använder du till det och hur mycket av detta tar du åt gången?

Jag blandar i en mugg med lock, tror den är 0,5 liter, sen dricker jag ur den under dagen. Tipset kommer från Annika Dahlqvist.

• Like 1

1 timme sedan, SGK sade:

Jag blandar i en mugg med lock, tror den är 0,5 liter, sen dricker jag ur den under dagen. Tipset kommer från Annika Dahlqvist.

Annika Dahlqvist kan det här och sprider, som vi vet, inga oövertänkta rekommendationer. På det viset får du i dig ca 4-5 g per dag, samma mängd som jag tar. Den mängden betecknas som gränsvärdet vid vilket och däröver C-vitaminet ger de stora effekterna. Annika vet att de flesta studier, där effekter är svåra att påvisa, innefattar betydligt lägre daglig dosering än den Annika rekommenderar.

• Like 1

Höjde nivån av C, och det blev en tur till sjukhus med njursten. Möjligt att jag har tagit allt för mkt, men det var inte trevligt. Har precis kommit hem, och tänker vänta lite med c vitamin... Och när jag ska ta det så måste jag hitta riktig dos. Vägrar njursten igen. Shit va ont!!!

Höjde nivån av C, och det blev en tur till sjukhus med njursten. Möjligt att jag har tagit allt för mkt, men det var inte trevligt. Har precis kommit hem, och tänker vänta lite med c vitamin... Och när jag ska ta det så måste jag hitta riktig dos. Vägrar njursten igen. Shit va ont!!!

De studier som finns, har visat på motsatsen, nämligen att njursten förekommer när C-vitaminnivån är låg, alltså att höga nivåer motverkar njursten. Förutsättningen är användningen av ren askorbinsyra, inte i tablettform med innehåll av fyllningsmaterial, essenser och sötningsmedel.

Det var när jag bytte till askorbin som njursten uppkom. När jag tog tabletter m syreneutralt C hände ingenting. Men det är nog en dosavhängighet här. Och den kan ju vara individuell. C är viktigt, men med tillskott gäller ju regeln att inte överförbruka (även om dri är för lågt satt i Sverige). Jag tror jag tog för mkt lite för fort. Och askorbin är rent och starkt. 

Det finns studier som säger att njursten ifm askorbin kan uppstå. Men hur tillförlitlig de studierna är, det vet jag inte. Jag har inte läst hela. 

4 timmar sedan, Mig sade:

Och askorbin är rent och starkt. 

Det finns studier som säger att njursten ifm askorbin kan uppstå. Men hur tillförlitlig de studierna är, det vet jag inte. Jag har inte läst hela. 

Ren askorbinsyra är det man bör ta. Det finns alltid studier som ger avvikande resultat. Tidigare ansågs risken finnas men numer anses verkligheten vara att övermängd motverkar stenbildning. Vissa har för sig att C-vitamin i tablettform kunde vara problematisk.

Någon med erfarenhet av njursten? Nått man kan göra för att få ut stenarna fortare, nått annat än att bara dricka vatten? Har fått smärtstillande, men det hjälper inte alls. Tror jag har ganska stora stenar. Ska på CT men har inte fått inkallning ännu. Måste åka skytteltrafik till läkare för smärtlindring. Det funkar, men håller ju bara i sig i några få timmar. Så är smärtor i magen och ryggen tillbaka på 0-tid.

Någon med erfarenhet av njursten? Nått man kan göra för att få ut stenarna fortare, nått annat än att bara dricka vatten? Har fått smärtstillande, men det hjälper inte alls. Tror jag har ganska stora stenar. Ska på CT men har inte fått inkallning ännu. Måste åka skytteltrafik till läkare för smärtlindring. Det funkar, men håller ju bara i sig i några få timmar. Så är smärtor i magen och ryggen tillbaka på 0-tid.

Jag har erfarenhet av njursten. Big time. I somras hade jag njurstensanfall 2 ggr. Värst smärta man kan tänka sej. Efter det andra vaknade jag en morgon av att jag frös så jag skakade. Fattade inte att jag hade feber. 39,7 när ambulansen kom. Steg senare till över 40 och jag låg på IVA 3 dagar och sen ytterligare 7 dagar på sjukhus. Njurstenen hade flyttat sej och täppte till all passage. Blodförgiftning. Så jag tycker att du ska kräva en CT omgående innan det blir värre. 

@TrollmormorOk, låter inte bra. Jag fick njurstensanfall på lördag och så på söndag. Sjukt ont!!!!! Smärtlindringen gick fint på lördagen, i stort sätt, men inte på söndagen. Har gått med konstant smärta, liknande anfallet (bara något mildare och konstant) i rygg och mage. Har fått läkare till att beställa ct, men det är lååååång kö. Tror jag fick timme i typ mars/april. Det går bara inte. Jag har tydligen as-stora stenar känns det som. Måste kartläggas NU. Så ont att det inte går att sova. Har blivit varnad om feber och om man inte kan kissa (ge blockering). Inga sånna symtom iaf, och då får man inte hjälp. Jag får väl tjata på röntgenavd. så att de släpper mig inn tidigare. 

1 timme sedan, Mig sade:

@TrollmormorOk, låter inte bra. Jag fick njurstensanfall på lördag och så på söndag. Sjukt ont!!!!! Smärtlindringen gick fint på lördagen, i stort sätt, men inte på söndagen. Har gått med konstant smärta, liknande anfallet (bara något mildare och konstant) i rygg och mage. Har fått läkare till att beställa ct, men det är lååååång kö. Tror jag fick timme i typ mars/april. Det går bara inte. Jag har tydligen as-stora stenar känns det som. Måste kartläggas NU. Så ont att det inte går att sova. Har blivit varnad om feber och om man inte kan kissa (ge blockering). Inga sånna symtom iaf, och då får man inte hjälp. Jag får väl tjata på röntgenavd. så att de släpper mig inn tidigare. 

Det här verkligen akut. Du MÅSTE ha en röntgen NU. Får du feber kan det gå snabbt att få blodförgiftning. Hade inte maken ringt ambulans trots att jag sa att det inte behövdes så hade jag dött. Jag hade var i njuren. Dom fick sätta kateter genom ryggen för att avlasta. Katetern hade jag i 3 månader. En gång i veckan var jag tvungen att boka tid på vårdcentralen för omläggning. Du får helt enkelt åka in och vägra åka hem innan dom röntgat.

33 minuter sedan, Nils Engström sade:

Ni som fått njursten - viket utredningsresultat har blvit följden, vilka frågor har ni fått (kost livsföring etc.)? Vilka slutsaser är era egna (arvsanlag, kost etc.)?

Absolut inga frågor om nånting. Första gången jag var inne på akuten och fick veta att jag hade njursten fick jag inga som helst råd eller rekommendationer. Eftersom maken haft njursten flera gånger var jag insatt till viss del, men det kunde ju inte läkaren veta. Jag vet att det är bra att dricka mycket vatten för att förhoppningsvis skölja ut stenarna, men inte ens det sa läkaren. Remiss skickades till datortomografi, men innan jag kom dit fick jag blodförgiftning och hamnade på sjukhus. Se mitt inlägg ovan. Varför jag fick njursten har jag faktiskt inte funderat så mycket på. Jag är glad att jag överlevde.

1 timme sedan, Trollmormor sade:

1. Absolut inga frågor om nånting. Första gången jag var inne på akuten och fick veta att jag hade njursten fick jag inga som helst råd eller rekommendationer.

2.Jag är glad att jag överlevde.

1. Normalt för dagens sjukvård - alltså inget förvånande.

2. Forumets medlemmar också - att inte förlora vettiga medlemmar.

• Like 3

Jeg har hatt njursten en gång tidigare. Ingen i närmaste familj har haft det. Den första gången jag fick njurstensanfall var när jag åt väldigt mkt inälvsmat. Denna gången var det pga askorbinsyra. Inga speciella råd från läkare. Annat än vatten och ct. Nu när jag måste vänta på CT har jag ont varje dag. Jätteont. Måste in på smärtlindring nästan varje dag, för att göra nått åt stenarna går inte innan ct gjorts. 450 kostar smärtlindring år gång. Och ctn är alltså om en månad +. Smärtstillande tabletter hjälper inte. Sitter och väntar på en 450 kroners spruta nu... 

15 minuter sedan, Mig sade:

Jeg har hatt njursten en gång tidigare. Ingen i närmaste familj har haft det. Den första gången jag fick njurstensanfall var när jag åt väldigt mkt inälvsmat. Denna gången var det pga askorbinsyra. Inga speciella råd från läkare. Annat än vatten och ct. Nu när jag måste vänta på CT har jag ont varje dag. Jätteont. Måste in på smärtlindring nästan varje dag, för att göra nått åt stenarna går inte innan ct gjorts. 450 kostar smärtlindring år gång. Och ctn är alltså om en månad +. Smärtstillande tabletter hjälper inte. Sitter och väntar på en 450 kroners spruta nu... 

Får du betala för smärtlindring? Var är detta?