Jump to content

Kolesterol

Mig

Recommended Posts

4 minuter sedan, Trollmormor sade:

Denna gången var det pga askorbinsyra. Inga speciella råd från läkare.

Den slutsatsen kan du knappast dra. Allt i de studier på C-vitamin som finns,  talar för att större mängder C-vitamin motverkar gall- och njursten. Dina tidigare erfarenheter med inälvsmat talar för andra grundläggande orsaker.

• Confused 2

5 minuter sedan, Nils Engström sade:

Den slutsatsen kan du knappast dra. Allt i de studier på C-vitamin som finns,  talar för att större mängder C-vitamin motverkar gall- och njursten. Dina tidigare erfarenheter med inälvsmat talar för andra grundläggande orsaker.

Nu måste det ha blivit nåt riktigt konstigt. Känner inte alls igen att det skulle vara nåt jag har skrivit. Har inte nämnt nåt om askorbinsyra........

• Like 1
  • Confused 1

16 timmar sedan, Nils Engström sade:

Den slutsatsen kan du knappast dra. Allt i de studier på C-vitamin som finns,  talar för att större mängder C-vitamin motverkar gall- och njursten.

Jo det går helt fint att göra🙂. Jag är för högre doser av VC, men allt för höga doser är heller inte bra. Och vad är då höga doser? Ja det finns det nog svar på, men alla är individuella och kan reagera olika. Det är alltid faran med kosttillskott. VC och andra tillskott. Och så har jag ju inte sagt nått om hur mkt jag tog, eller hur 😉. Läkare och kirurg på sjukhuset är eniga i det jag säger. Men oavsett, hur mkt har sjukhuspersonal följt med i utvecklingen? Det kan man ju fråga sig, men de hävdar att ha upplevt det samma med andra njurstenshistorier. Oxå det var inte nått annat nytt i min rutin än Askorbinsyra. Nu ska läkarna avgöra om stenen skall krossas eller opereras ut.

On 2021-01-18 at 10:50, Effie sade:

Jag är ingen expert på kolesterol. Men jag har läst många många inlägg/frågor om kolesterolvärden som gått upp i början av lchf, för att bli som högst efter sådär nio månader. Och sedan sjunker det oftast, för att ofta bli bättre än innan. Hypotesen brukar vara ”reparationer ” 
Ditt hdl-värde är högt; bra. 
Ditt triglyceridvärde är bra. 
Totalkolesterol/hdl är definitivt mindre än 6. 
Kolla värdet igen om något halvår eller så. 

Tack Effie, det ska jag göra. Jag är inte så orolig längre för höga totala kolesterol efter intensiv läsning. Däremot blir jag inte klok på mitt blodtryck. Som inte är så högt men pga njursjukdom ska vara under 130/80 och ännu hellre under 115/70. Jag hoppades att sänka med Keto men tyvärr verkar den har blivit högre istället (ju högre Ketosis, ju högre blodtryck-jätte konstigt). Och nu när jag har startat blodtryckssänkande medicin verkar den bli ännu högre. Min kropp följer aldrig mainstream verkar det som.....

• Like 1

Gillar detta forum.

Man 58 år. Fick våren 2017 av en slump veta att det fanns förträngningar runt hjärtat. 4 stent sattes dit med bra resultat.
Läkaren krävde att jag skulle äta statiner vilket jag redan visste om hade ofta svåra biverkningar och förmodligen inte skulle hjälpa mig.
Ändrade istället min kost från varit sockerberoende ( godis, läsk, kakor mm) till att helt utesluta det och även även dragit ner rejält på kolhydraterna ( även det socker i kroppen ). Har alltid varit vältränad med ett BMI på 22-23 hela mitt liv men ändrade gympassen från 20% kondition/80% styrka till 80%kond/20 styrka.

Resultat vid senaste provtagning:
Total Kol: 5.7
HDL:        2.4
LDL:         3.6
TRG:        0.35
ApoKvot: 0.61

Läkaren vill fortfarande att jag ska äta statiner för att sänka mitt LDL, hon är fixerad på detta. Tittar inte alls på helheten och kvoter.

Har inte en tanke på att äta statiner och undrar om fler här känner att läkarna bara fokuserar på LDL och inte på helheten?

Vänligen

Paul

• Like 2

On 2021-01-18 at 13:28, SGK sade:

Jag håller helt med Effie, du har bra värden på HDL och triglycerider, de viktiga värdena. LDL kanske sjunker med tiden.

Men det jag reagerade på är det du skriver om din vikt. Du väger 49 kg och är 160 cm lång, vilket ger ett BMI-värde på 19,1 vilket är strax över undervikt. Kanske keto-dieten ger dig en vikt som din kropp tycker är lagom. 🙂

Hej! Tack för ditt svar! Ja, visst är det underbart att denna diet verkar känna av vad som är bäst för mig. Jag har alltid vägt 47 kg (även nästan direkt efter mina 4 graviditeter) utan att behöva tänka på kosten. Åt rätt mycket, mer än nu. Och nu 9 månader efter Keto väger jag typ 48,5. Jag brukar äta runt 1000 kalorier. (Och Ibland 1500 och ibland 700) Och rör på mig en hel del. Det låter lite, men jag är liten 😂 Jag vet att jag inte ska mäta kalorier enligt DD men, jag har märkt att jag inte stannar i Ketosis när jag äter mycket (fett eller proteiner). Kolhydrater är alltid låga. Under 15. Och även om de råka vara lite högre är jag fortfarande i Ketosis. Men för mycket mat och då blir det kantboll. Som att kroppen känner att det finns så mycket energi från kosten så den behöver inte tappa in i fettlagret. Så jag har mätt kalorier ett tag för att förstå, nu vet jag och behöver inte mäta. Är alltid i Ketosis i princip. Jag äter frukost nu igen (gjorde PF ett tag, 18-6 förut) för att hålla min glukos lite jämnare, min kortisol nere och för att jag vill äta med min familj. 

On 2021-01-18 at 18:19, malmberg sade:

Lobke, vi har nästan samma värden! Började också med keto, strikt, i april.

totalkolesterol: 9

hdl 2,3

ldl 6,4

triglycerider 0.8

apoB/apoA1 0.77

glukos  5,5

HbA1c  25

Är 178 lång, gått ner 10 kg till 62. Man, 66 år

Wow! Det va riktigt lika! Du är kanske min tvillingbror som jag aldrig har träffat? 😂😂 Hur känner du inför de här värden? Har du tagit upp det med en läkare? 

On 2020-11-27 at 16:01, Peter B sade:

Hehe det här diskuteras ofta på forumet men ett enkelt svar är att blodfettsvärdena ändras för många när man äter LCHF men det kan gå åt lite olika håll för olika värden (LDL, HDL, TG, ApoB, ApoA, osv). Det är egentligen inget att oroa sig för … så länge man inte får helt extrema värden. :)

Hej Peter! Vad anser du som extrema värden? 🙏🏽

1 timme sedan, Lobke sade:

Jag vet att jag inte ska mäta kalorier enligt DD men, jag har märkt att jag inte stannar i Ketosis när jag äter mycket (fett eller proteiner)

Det är när du har stor andel fett i din kost, som du befinner dig i kotos. Vid allför stor andel proteiner, kan kroppens glukosmängd öka och kroppen välja att stänga ner fettförbränningen till fördel för glykogenet. När det förrådet är slut kommer ketosen åter.

• Thanks 1

Man 58 år, BMI 22.5. Fick av en slump veta 4 års sen att jag hade kraftiga förträngningar i 3 kärl och var nära bypass men läkarna lyckades få dit 4 stora stent med lyckat resultat. Hade inte höga kolesterolvärden, låg väl inom referensramen. Har aldrig rökt eller varit överviktig. Läkarna krävde att jag skulle äta statiner vilket jag vägrat hitintills. 

Ändrade min kost ( tog bort all rent socker, godis, kakor m.m  samt betydligt mindre kolhydrater ) istället och hade vid senaste provtagningen följande svar:

Total:       5.8
HDL:        2.1
LDL:        3.7
TRG:       0.37
Apokvot: 0.64
P-CRP:    0.48  (

Läkaren vill fortfarande att ska äta statiner. Nån som håller med, och så fall varför?

Ändrade också träningstiden från 80% vikter/ 20 % kondition till 20% vikter/ 80% kondition.

Har låg vilopuls, ca 45, och har inga problem med det men blodtrycket går gärna upp till 140/90 när pulsen går under 50. Nåt att oroa sig för? 

Vänligen

Paul

On 2021-01-28 at 21:34, Mig sade:

Ni som mäter blodtryck, gör ni det hemma med nån blodtrycksmätare? Vad är det ni vill ha ut av detta? Stabiliserar LCHF blodtryck?

Vi har blodtrycksmätare hemma eftersom maken har högt och äter medicin. Hans blodtryck är alltid högt på vårdcentralen, men ligger lägre hemma när det tas i lugn och ro. Det säjs att LCHF minskar blodtrycket, men verkar inte gälla alla. Efter nästan 9 år med LCHF låg mitt blodtryck på 125/75 både dagen efter bröstcanceroperation och när ambulansen kom och jag hade blodförgiftning och 39,7 i feber. Vet inte vad jag haft i blodtryck tidigare dock.

• Like 1

On 2021-01-28 at 21:34, Mig sade:

Ni som mäter blodtryck, gör ni det hemma med nån blodtrycksmätare? Vad är det ni vill ha ut av detta? Stabiliserar LCHF blodtryck?

Jag halverade min blodtrycksmedicin efter ett par år med lchf. Jag hade inte ens tänkt tanken innan att lchf kunde göra skillnad. Men resten fick jag fortsätta med, i närmare tio år.

Häromåret sjönk blodtrycket rejält när jag tog tillskott av MSM, om det nu berodde på det. Jag tar lite andra tillskott som jag tror hjälper. C-vitamin. K2-vitamin (ibland lite mer, som kur, men oftast som komplement till D-vitaminet). Omega3. Magnesium.  Det gäller ju att hitta vad det är man kan ha brist på. Nu tar jag ingen blodtrycksmedicin alls. Men jag får ju hålla koll på det.

• Like 4

• 4 weeks later...
On 2021-03-01 at 16:57, Uffe sade:

1. Att blodtrycket är högre hos äldre människor är inte så märkligt därför att våra artärer blir stelare med åldern och det krävs därför ett högre tryck för att blodet ska kunna nå hjärnan.

2. Det visade sig att skillnaden mellan antalet som dött i en hjärtkärlsjukdom var endast 0.83%

3. physicians should be cautious when initiating treatment in low-risk patients with mild hypertension, particularly because such an approach may affect millions of individuals with little evidence of benefit. 

4. obehandlad hypertoni 96 procents chans att inte dö av en hjärtkärlsjukdom inom de närmaste åren och den antihypertensiva behandlingen ökade blott chansen till 96.8 procent.

1. Underförstått att i många fall kommer t.ex. risken för demenssjukdomar att öka om man tvingar ner blodtrycket. Sannolikt ett av sambanden som finns inbyggt i redovisningen av Leiden 85-plusstudien:

ScreenHunter_1882 Jan. 13 20.16.jpg

Fram till september 2017 hade jag medicin mot blodtryck, (25 års tid), diabetes 2 (12 år) och statiner för lipidprofilen (12 år). Efter att ha följt forskningen på det metabola området och sett dina sansade utläggningar runt statinernas "glädjesiffror", växlade min hustru och jag över till LCHF-kosten och det kändes snart vettigt att sätta ut all medicinering.  På väg mot 90-årsgränsen har sannolikt därav samtliga bloddata kommit på topp bl.a. låga triglyceridnivåer och ökning av HDL från 0,95 till 1,4 med diabetesen helt raderad.

En direkt fråga till dig Uffe generellt om blodtryck. För drygt 28 år sedan ansåg min läkare det lämpliga i att sätta in blodtrycksdämpande medicin (då 170/85) men med medicin kom jag sällan under 140/85 under de 25 åren - hade han rätt?

Numer utan medicin ligger jag på dagssnitt:  130/78 - 82. Enligt Leiden 85-plusstudien ligger detta lågt. Hur tycker du att man bör se på fenomenet? Bör tillägga att jag tar K2-vitamin, som kan ha mjukat upp blodkärlen något och en omega 3-kapsel om dagen som har viss blodförtunnande effekt. I övrigt 5000 IE D3-vitamin och numera 5-6 x 1 gram askorbinsyra per dag. Det senare med den märkliga effekten att blodets syrgasmättnad genomsnittligt ökat från 95% till 97-98. Har t.o.m. ibland kunnat få 99 % (samma mätare sedan >20 år tillbaka), vilket aldrig tidigare hänt.

När läkare skriver ut blodförtunnande till äldre, är det att hänföra till rutin eller beroende av någon parameter i blodet som först mätts upp? Nästan alla mina jämnåriga, goda vänner, som avlidit, hade blodförtunnande medicin utskriven - själv har jag inte fått något sådant förslag. Detta med tanke på de mycket intressanta artiklarna som du hänvisade till. Känns särskilt positivt för den som tidigare satt ut statiner.

2. 0.83% - då är vi inne i samma relativa riskminskningsnivåer som vid statiner! Det är självklart att läkemedelsföretagen vill justera alla människors blodtryck - en gigantisk penningmaskin, liknande den med statiner.

3. Konsekvensen: Läkemedelsföretagens stora intäkter genom försäljningen av blodtryckssänkande preparat, talar inte för intresset att förmedla verkliga, transparenta data till läkare och patienter! 

4. Dessa 0,83% "förbättring" har väl för läkare och patienter som vanligt presenterats i relativa tal som 21% (0,83/4).

P.S.

Kan det vara så att den större användningen av blodtryckssänkande medel, varit den mest bidragande orsaken till att demenssjukdomarna kraftigt ökat, i varje fall i USA?

• Like 2
  • Thanks 1

Uffe sätter sökarljuset på ett mycket viktigt område - det tveksamma i blodtrycksmedicinering som standardförfarande. Bakgrunden till det han kallar hypertoniskandalen finns all anledning att ta till sig. Som Uffe påpekar:

"Att högt blodtryck är en riskfaktor för hjärtkärlsjukdom är korrekt, men det betyder inte att det är orsaken".

underförstått att onormalt högt blodtryck för en viss ålderskategori främst skall ses som en markör, inte något att i första hand rätta till med blodtryckssänkande medicin (det vanliga inom sjukvården - att dämpa symtom inte analysera orsaken bakom).

Det typiska för äldre, äldre, som Uffe påpekar, är hjärnans behov av blodgenomströmning (trängre artärer till hjärnan) och stela blodkärl), som kräver högre tryck och/eller högre puls.  I det fallet kommer blodtrycksmedicinen att motverka hjärnans behov, minska dess kognitiva förmåga och successivt öka risken för demens. En utveckling som inte är något att se fram mot för oss äldre och er yngre på väg till samma ålderkategori. Ingen blodtryckssänkande medicin i onödan för oss, den saken klar.

För lägre ålderskategorier exempelvis 30-40-årsåldern, bör kroppens krav på högre blodtryck, knappast ses på liknande sätt som för 85-plussare. Högre blodtryck för yngre, kan t.ex. ha samband med njurarnas eller leverns krav på blodflöde. Om blodflödet mot resp. organkrav minskas, kan effekten bli allvarlig för de organ som ställer kraven dvs., den blodtryckssänkande medicinen får motsatt verkan och i längden förvärrar sjukdomen som ligger bakom det höjda blodtrycket.

För att få en bild av kärlmotståndet är nedanstående sammanfattning till bra stöd. Betydligt bättre än det vanliga - att enbart utgå från det systoliska trycket (f.ö. svårt för såväl läkaren som blodrycksmätare att mäta korrekt). Till skillnad från det systoliska trycket varierar MAT-värdet relativt lite oavsett belastning och puls.

ScreenHunter_2742 Mar. 03 21.38.jpg

Några exempel på MAT-värden:

140/85    ger  MAT= 103 (normalt)

160/90     "       "     = 113 (milt)

200/90    "       "     = 126 (moderat)

200/100  "       "     = 133 (gränsvärde högt)

En förbättrad formel, som korrigerar för pulsens inverkan på variationen av den ökade andelen tid, som uppstår vid den systoliska fasen - en empiriskt formel byggd på ett större dataunderlag som anger:

MAT=(Sys - Dia)*(0,0012*P + 0,33) + Dia

Sys=Systoliskt, Dia=Diastoliskt, P=Puls

Det känsligare underlaget avser bl.a. att ge bättre uppföljning av  kärlmotståndets förändring under årens lopp. Själv har jag konstaterat att mätningar under olika förhållande och under olika dygnstid lämnat mycket jämna värden på kärlmotståndet. Orsaken till att den senare formeln (Wiley) inte kommit till mer generell användning, har sannolikt samband med den något mer "komplicerade" beräkningen jämfört med den konventionellt använda algoritmen.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ccd.20217

För den som får läkarens erbjudande om blodtryckssänkande medicin, finns alltså all anledning att ta fasta på MAT och be läkaren försöka undersöka bakgrunden till det avvikande blodtrycket för ålderskategorin man befinner sig i, inte tro bästa vägen vara att bara tvinga ner trycket.

Det läkemedelsföretagen främst önskar, är naturligtvis att med alla medel sälja blodtryckssänkande medicin - en rent ekonomisk fråga. Ju mer de under åren hävdat behovet egentligen vara att alla  borde äta blodryckssänkande medicin (även 120/80 i blodtryck har betraktats som högt),  desto större försäljning. I själva verket har i befintliga studier, mätningar på blodtryck och problemen i samband med förhöjt sådant, inte visat blodtrycket isolerat ha varit problemet (man har emellertid stannat där). Med tanke på att man endast använt mätvärdet på blodtrycket (som vanligen markerar sjukdom i annat organ som orsakat kravet på ökat blodtryck) har de verkliga orsakerna till blodtryckshöjningen helt sopats under mattan.

Exemplet som Uffe pekade på, som innebär att utgångspunkten i milda fall för den relativa  förbättringen av  blodtryckssänkande medicin (21%) egentligen - i absoluta tal rörde sig om  0, 83% - en meningslös siffra som underlag för medicinering. Det inses lätt att man inte kunde spåra meningsfulla effekter av den medicineringen.

• Like 2

Det finns många som är oroliga för sitt blodtryck. Jag ska därför berätta lite om det jag brukar kalla hypertoniskandalen.

1994 publicerade SBU boken ”Måttligt förhöjt blodtryck.” Här hade man analyserat alla de BT-sänkande experiment som hade publicerats på den tiden. I 17 experiment som omfattade mer än 17,000 med lätt förhöjd BT hade man jämfört BT-behandlade med obehandlade ”patienter”. Det visade sig att skillnaden mellan antalet som dött i en hjärtkärlsjukdom var endast 0.83%; en skillnad som inte ens var statistisk säker och liknande resultat har uppnåtts i flera senare studier. Enligt analysen hade en patient med obehandlad hypertoni 96 procents chans att inte dö av en hjärtkärlsjukdom inom de närmaste åren och den antihypertensiva behandlingen ökade blott chansen till 96.8 procent. Dessa siffror var medelvärden för bägge kön och alla åldrar. Om man delade upp resultaten efter kön och ålder har många studier visat att effekten för kvinnor och äldre knappast är mätbar. 

Jag skrev en artikel om detta i Medikament i 2002 (”Den tveksamma nyttan av att stämma i bäcken”), men ingen reagerade. SBU har till och med tagit bort boken och ersatt den med en ny version i 2004 som kallas version 1 och som visat det motsatta, utan att nämna ett ord om resultatet i utgåvan från 1994. 

Många senare studier har visat liknande resultat. I en studie från 2018 hade författarna följt kring 38,000 ”patienter” med mild hypertoni under många år. Hälften hade behandlats med BT-sänkande medicin; den andra hälften var obehandlade. Här är vad författarna konkluderade:

Findings In this study of electronic health records of 38286 low-risk patients with mild hypertension, no evidence of an association was found between exposure to antihypertensive treatment and mortality or cardiovascular disease. There was evidence that treatment may be associated with an increased risk of adverse events, such as hypotension, syncope, and acute kidney injury.

Meaning. The findings suggest that physicians should be cautious when initiating treatment in low-risk patients with mild hypertension, particularly because such an approach may affect millions of individuals with little evidence of benefit.  

Att blodtrycket är högre hos äldre människor är inte så märkligt därför att våra artärer blir stelare med åldern och det krävs därför ett högre tryck för att blodet ska kunna nå hjärnan. För många år sedan betraktades därför ett systoliskt BT på 100 plus åldern och ett diastoliskt BT kring 100 hos äldre för helt normalt. Mitt eget ligger kring 180-200/100-110.

Jag tänkte tidigare att fortsätta forska om detta, men insåg att den som både påstår att hög kolesterol och högt blodtryck är ofarligt kommer att betraktas som galen.

Att högt blodtryck är en riskfaktor för hjärtkärlsjukdom är korrekt, men det betyder inte att det är orsaken. Stress höjer till exempel blodtrycket, men stress kan bidra till hjärtkärlsjukdom på annat vis.

Nu något annat. Vi publicerade, som jag nämnt tidigare, en artikel för fem år sedan där vi pekade på 19 artiklar som visat att äldre människor med högt LDL-kolesterol lever lika länge eller längre än normalt. Sedan dess har det publicerats 19 fler studier med liknande resultat, vilket vi har beskrivit i en ny artikel. I ett av studierna, som omfattade mer än 5 miljoner yngre människor, var det lite fler som dog bland dem med högt LDL-kolesterol, men det rörde sig endast om 0.072 procent medan antalet som dog bland dem med normalt kolesterol var 0.068 procent; alltså en skillnad på mindre än 0.005 procent. Det har troligen rört sig om människor med ärftligt högt kolesterol, men orsaken till att de dog beror med all säkerhet inte på deras höga kolesterol, utan, som jag även berättat tidigare, att några få med denna abnormitet även har ärvt förhöjda koagulationsfaktorer. Vår artikel om detta är nu tillgänglig i sin helhet, och vi har även publicerat en ny artikel om detta.

Tack för att du informerar och delar med dig av din kunskap här Uffe!

• Like 2

många som är oroliga för sitt blodtryck

Ju mer man tänker på vad du, Uffe, påpekat om det tveksammma i att åtgärda högt blodtryck med blodtryckssänkande medicin - alltså felaktigt dämpa själva symtomet - inte först utreda vad som ligger bakom, inser man hur felaktigt läkemedelsindustrin och skolmedicinen ofta agerar. Högt blodtryck bör ju främst ses som en markör för något som inte står rätt till - inget att avlägsna och därmed tro problemet vara undanröjt.

Det var några år sedan jag senast gick igenom Leiden 85-Plusstudien. En del detaljer hade tidigare gått mig förbi men resultatet överensstämmer mycket väl med ditt synsätt, Uffe!

533197729_ScreenHunter_1882Jan_1320_16.j

Resultatet av Leiden 85-Plusstudien i sammanfattning

1. För deltagare i studien som förskrivits blodtryckssänkande medicin resulterande i lägre blodtryck (i grafen ovan främst representerande röda och blå kurvor).

A. visas signifikant högre dödlighet, innefattande alla orsaker (även gällande de som har specifikt med hjärtat att göra)

B. visas signifikant koppling mellan därigenom tvångssänkt blodtryck och accelererande kognitiv försämring.

2. Deltagare som inte förskrivits blodtryckssänkande medicin (främst representerande gröna kurvor).

A. visar inga signifikanta samband mellan blodtryck och dödlighet

B. visar inga signifikanta samband mellan blodtryck och kognitiv försämring

Slutsatser

Hos de äldsta gamla >85 visade sig sänkt blodtryck (såväl systoliskt som diastoliskt) via medicinering vara förknippat med högre dödlighet och accelererande försämring av den kognitiva funktionen.

Kommentar

(1A) Den högre dödligheten hos äldre (i varje fall >85) med blodtryckssänkande medicinering, har samband med att kroppen då hindras att fritt utöva sin viktiga balansering av blodtrycket. Alltså som begränsar det blodflöde som krävs för effektivast möjliga funktion hos njurar, lever och övriga organ - enligt samma resonemang som det Uffe poängterar. 

(1B) Den kognitiva försämringen, vid användning av blodtryckssänkande medicin, har främst samband med förträngningar i halsens artärer. Balanseringen av blodtrycket efter hjärnans behov begränsas, vilket innebär att hjärnans förmåga successivt försämras. Mycket sannolikt är att den stigande andelen dementa i USA har samband med alltför ohämmad förskrivning av blodtryckssänkande medicin.

(2A) Kroppens förmåga att reglera blodtrycket efter de olika organens behov, optimerar blodflödet och syrgastillförseln till kroppens celler.

(2B) Hjärnans del i balanseringen av blodtryck/blodflöde sker utan hinder utifrån, varför risken för omfattande celldöd i hjärnan väsentligt minskar och den kognitiva förmågan i möjligaste mån hålls optimerad.

Tips för dig nära pensionsåldern eller om den passerats!

Om din läkare, utan större ansträngningar att utreda orsaken till förhöjt  blodtryck, förskriver blodtryckssänkande medicin, kika gärna på mitt föregående inlägg härovan och fundera över om MAT-nivån (MedelArtärTrycket) verkligen visar ditt system vara så stelt att medicinering skulle vara nödvändig  eller överhuvudtaget meningsfull? MAT (MAP på engelska) representerar det  genomsnittliga trycket i hjärtats artärer under en hjärtcykel. Det ger en bättre uppfattning om kärlsystemets verkliga motstånd än det isolerade systoliska trycket eller pulstrycket. MAT anses därför bäst beskriva kravet på blodföde för kroppens särskilt blodkrävande organ (ett krav som knappast minskas genom förskrivning av blodtryckssänkande medicinering).

Observera särskilt vad som framgår ovan under punkt (2) och i kommentaren runt denna punkt, även om den främst relateras till äldre, äldre. Sannolikt är en del av detta tillämpligt även på den som "bara" befinner runt pensionsåldern.  Kika gärna också på vad Sarah Hallberg påpekar om LCHF-kostens effekter:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/17627-lchf-effekter-på-bred-front-enligt-sarah-hallberg/?tab=comments#comment-168607

För egen del är jag mycket tillfredsställd med LCHF-kostens blodtryckssänkande effekt och att K2-vitaminet kan ha mjukat upp mina artärer i samma riktning. Tidigare viss äldre-äldre-oro, efter LCHF-start över därigenom sänkt blodtryck, har nu försvunnit för min del. Kompletterande studier efter Uffes lugnande uttalanden ger ytterligare förstärkning/förklaring till min egen utveckling. Från tiden 28 år tillbaka (170/85), som ledde till medicinering och det tveksamma värdet av förändringen till 140/80,85 under 12 års blodtryckssänkande medicinering, börjar nu sjunka in. 

Eftersom min kropp numera uppenbarligen reglerar mitt medeldygnsblodtryck till 130/80 utan medicinering har LCHF-kosten uppenbarligen normaliserat organens krav till en beskedlig nivå (njurar, lever, hjärna etc.).

Framför allt intressant för oss äldre är att svart på vitt få klart för oss, vilka negativa effekter som uppstår om man gör intrång på kroppens självreglerande förmåga som anpassar blodtrycket efter organens krav. Det senare innebär bl.a. att njurarnas högre krav på blodgenomströmning, inte tillfredsställs genom minskning av blodtrycket (dölja symtomen som blodtrycket/markören pekar på) utan genom åtgärder som berör själva problemkällan.   

• Like 1

• 1 month later...
On 2021-01-28 at 12:40, Lobke sade:

Wow! Det va riktigt lika! Du är kanske min tvillingbror som jag aldrig har träffat? 😂😂 Hur känner du inför de här värden? Har du tagit upp det med en läkare? 

Nej. Jag ska ta ett nytt Werlabprov i juni tänkte jag.

• 3 months later...
On 2020-12-23 at 17:47, Mig sade:

Fick idag inkallning till sjukhus för utredning av FH baserat på värdena ovanför. De vet inte att jag äter LCHF och det är inte något som går att tala öppet om. Här ses det på som en dödsdom och det dummaste man kan göra. 

Någon med några spontana tankar runt om huruvida jag borde gå dit eller ej?

Lär dig vara stolt över att du äter lchf. Raka ord till doktor är oftast det bästa ;) ..enligt mina erfarenhet..

• Like 1

• 1 month later...
  • 2 months later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...

Hej, kostdoktorn hade tidigare en sida om att räkna ut om kolesterol var farligt högt eller inte, alltså ett räknestycke. Hittar inte den sidan nu. Nån som vet var man hittar den, eller hur man räknar? 

1 timme sedan, Mig sade:

Hej, kostdoktorn hade tidigare en sida om att räkna ut om kolesterol var farligt högt eller inte, alltså ett räknestycke. Hittar inte den sidan nu. Nån som vet var man hittar den, eller hur man räknar? 

Jag vet vilken sida du menar, men jag hittar den inte just nu. Men om du letar på den här sidan så borde den finnas där Search (dietdoctor.com)

• 1 month later...

Om man nu tror på att stora mängder LDL är farligt...så är det nog ändå så att en fasta är helt ointressant för om det går upp eller ner.

Kolesterols eventuella farlighet bygger på att det under flera årtionden ligger högt och successivt åstadkommer skada.

Jag har inte hört att en fasta påverkar kolesterolet långt efter att den är avslutad?

• Like 2

• 1 month later...

Jag håller just nu på att läsa Aseem Malhotras bok A Statin Free Life. För varje sida jag läser blir jag alltmer övertygad (om möjligt) om att min vägran att ta statiner för mitt höga LDL är helt rätt beslut.

Ett betydligt viktigare sätt att mäta risk för hjärtsjukdom är enligt honom "calcium score", en datortomografi-undersökning av hjärtat som visar kalkavlagringar i kärlen. Vet inte om det finns/görs i Sverige.

• Like 3

2 timmar sedan, SGK sade:

Vet inte om det finns/görs i Sverige.

Det görs ju datortomografi av kranskärl så det borde väl finnas även om det säkert är som vanligt, inte rutinmässigt. 1177 beskriver i alla fall att datortomografi används för att kolla kranskärlsförändringar. Sedan om man kan köpa tjänsten, det vete sjutton? Det skulle väl vara på nåt privat sjukhus i så fall, typ Carlanderska i Gbg?

• Like 1