Mig Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Har ätit LCHF i flera år, men alltid varit ganska hungrig och ätit därefter. Nu, startat för kanske en vecka sedan, har jag hållt mig nättare längre. Hinner liksom inte äta tillräckligt ila dagen då jag inte är hungrig. Förstår att man några dagar äter mer och andra dagar mindre, och att det så att säga går upp i upp. Men vad om man äter tok för lite över tid, just för att man inte är hungrig? Then what? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 2 timmar sedan, Mig sade: Men vad om man äter tok för lite över tid, just för att man inte är hungrig? Then what? Det ser man på vågen! Då gäller det bara att äta lite mer - innan benranglet börjar skramla. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 1 timme sedan, Mig sade: Har ätit LCHF i flera år, men alltid varit ganska hungrig och ätit därefter. Nu, startat för kanske en vecka sedan, har jag hållt mig nättare längre. Hinner liksom inte äta tillräckligt ila dagen då jag inte är hungrig. Förstår att man några dagar äter mer och andra dagar mindre, och att det så att säga går upp i upp. Men vad om man äter tok för lite över tid, just för att man inte är hungrig? Then what? Nybörjarproblem, som vi alla hade i början, rädslan för att äta för lite och sen bli svinhungrig vid väldans olämpliga tillfällen! Nu så är du inte någon nybörjare, så då har du väl striktat till det hela? Eller så har du börjat följa din kropps aptitreglering, börjat lita på signalerna? Vi börjar med "mättare längre", det är hela finessen med LCHF, de flesta verkar landa på två måltider per dag.. ibland bara en på helgen. Först så har vi den metabola omställningen, tar cirka en månad, den mentala omställningen tar betydligt längre tid! Hur som helst LCHF är kaloririk mat, lär man sig lite nya recept så är den även näringsrik. Grejen är när den metabola omställningen är genomförd, så kan man leva rätt länge på förra måltid, utan att bli svinhungrig.. det är lite av iden med LCHF! Inte nog med det, har man en del lagrat i form av kilon finns det även möjligheter att man kan ta en del av dessa, utan särskild hunger.. något som många efterfrågar. Man bör dock inte överdriva detta, för då är det rätt lätt att hamna i ett annat mentalt tillstånd.. dvs jag var svinhungrig/mådde lite illa men jag gick ner ett antal kilon.. som jag önskat, så länge man inte hamnar i det mentala tillståndet, kallas bantning, så finns det oxå UFO! UFO var ursprungligen Under Fem Om dagen, då kunde man aldrig äta sådant som alla andra åt.. så man betraktades som någon som anlänt från rymden! Nyare LCHF-UFO, behöver inte handla om 5 om dagen.. utan det mycket jobbigare, nej tack till godis/läsk/tårta/kakor, jag är redan mätt, dvs då är man ändå ett UFO! Dvs varför har de semlor på jobbet vid 11,00 när alla sen skall äta lunch vid 12,00? Man får välja sina strider och man tackar inte nej till Mormors/farmors tårta, fasten att man vet att den kommer att förstöra hela aptitregleringen, minst ett dygn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts