Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej miss i nassen! Här ligger jag sömnlös. Jag har ätit AIP/paleo i 4,5 år. Men har bytt till Keto/strikt LCHF sen september. På paleo sov jag kanonbra, somnade i tid  och vaknade utvilad. Men sen jag började med Keto, så kan jag inte sova. Jag håller mig till denna modell:

Energiprocent 

Fett 80-90 E%

Protein 10-15 E%

Kolhydrater 0-5 E%

Mängd

Fett  150-200 g

Protein 50 g

Kolhydrater Max 20 g

Någon mer som inte kan sova efter strikt LCHF/Keto? 

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, iAnna sade:

Mitt sömnbehov minskade när jag åt mer ketogent. Hur funkar dagarna? Är du trött eller pigg och glad?

Tack för svar! I natt, eller rättare sagt i morse somnade jag tjugo över fem, vaknade innan halv nio (har en smart Watch, därför vet jag precis). Jag är definitivt påverkad av den lilla sömn jag får. 
Jag sov så himla bra innan jag började med Keto. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
26 minuter sedan, Gunilla Haglöf sade:

I natt, eller rättare sagt i morse somnade jag tjugo över fem, vaknade innan halv nio (har en smart Watch, därför vet jag precis). Jag är definitivt påverkad av den lilla sömn jag får. 
Jag sov så himla bra innan jag började med Keto. 

Varför ändrade du din kost?  Diabetes eller annan svår sjukdom... Jag skulle definitivt lyssna till min kropp. Sömn är en så viktig del av hälsan.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Vad är det för protein och fett du äter? Det är en stor skillnad på hur näring tas upp från till exempel bönor jämfört med kött. Många får goda resultat på carnivore eftersom man slipper växtgifter och antinutrienter som lektiner och oxalater osv. När man gör en förändring behöver man också ge kroppen tid att anpassa sig. Hur länge har du ätit strikt? Dessutom kan andra faktorer spela in, som till exempel stress. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Eftersom du är kvinna måste jag ställa frågan var du befinner dig i din hormonella fas- Klimakteriet på ingång? Jag började sova som en kratta när jag kom in i klimakteriet - det var egentligen mina enda symtom. Inga svettningar/vallningar. Fick Estradot bioidentisk östrogen och numera somnar jag utan problem. Fortfarande är natten lite för kort för att jag ska vara nöjd - vaknar ofta mellan kl 3 och 4, men att kunna somna ordentligt på kvällen är guld värt!

• Gilla 5
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Cederulla sade:

Varför ändrade du din kost?  Diabetes eller annan svår sjukdom... Jag skulle definitivt lyssna till min kropp. Sömn är en så viktig del av hälsan.

Tack för svar! Jag är multisjuk, och har blivit mycket bättre med AIP/paleo, men vill se om jag kan bli ännu bättre. Och så är jag överviktig, och har Lipödem. Det ska bli bättre med ketokost. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Eftersom du är kvinna måste jag ställa frågan var du befinner dig i din hormonella fas- Klimakteriet på ingång? Jag började sova som en kratta när jag kom in i klimakteriet - det var egentligen mina enda symtom. Inga svettningar/vallningar. Fick Estradot bioidentisk östrogen och numera somnar jag utan problem. Fortfarande är natten lite för kort för att jag ska vara nöjd - vaknar ofta mellan kl 3 och 4, men att kunna somna ordentligt på kvällen är guld värt!

Tack för svar! Min mens slutade 2009, bara pang bom och sen har jag aldrig haft några problem. Jag är född -59, så snart 62 år. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Hur har du det med serotonin? Serotonin blir i nästa steg melatonin som vi sover på. För att få in serotonin i hjärnan krävs en insulinhöjning. Oftast får vi den genom att höja blodsockret med kolhydrater. 

Kolhydrater är också mat för bakterierna i tarmen och de producerar också serotonin upp till 85% av vad vi har i cirkulation sägs det.

Kan detta förklara dina sömnproblem? I så fall kan man laborera med mer prebiotika i kosten för bakterierna i tarmen och tex sött smakande aminosyror som glycin utrört i vatten, eller varför inte en klassiker ett glas varm mjölk på kvällen. 

En annan sak är att serotonin byggs på tryptofan som vi främst får genom proteinrika livsmedel. Ät protein i bra mängd.

• Gilla 3
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Katerina sade:

Vad är det för protein och fett du äter? Det är en stor skillnad på hur näring tas upp från till exempel bönor jämfört med kött. Många får goda resultat på carnivore eftersom man slipper växtgifter och antinutrienter som lektiner och oxalater osv. När man gör en förändring behöver man också ge kroppen tid att anpassa sig. Hur länge har du ätit strikt? Dessutom kan andra faktorer spela in, som till exempel stress. 

Tack för svar! Jag har ätit strikt sen den 29 sept. 13370EAB-1B1D-490A-8318-51B662FD0889.thumb.jpeg.b978f516220129312bf3985656fd284d.jpegHär är gårdagens intag.  Har ätit AIP/paleo i 4,5 år innan, så det har bara blivit striktare. Äter bara kött, fisk och ägg, inga bönor eller liknande. 
ovanjordgrönsaker, inga mejerier som grädde, ost, smör mm, får magproblem då, men kan äta ghee. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
11 minuter sedan, Erik 2 sade:

Hur har du det med serotonin? Serotonin blir i nästa steg melatonin som vi sover på. För att få in serotonin i hjärnan krävs en insulinhöjning. Oftast får vi den genom att höja blodsockret med kolhydrater. 

Kolhydrater är också mat för bakterierna i tarmen och de producerar också serotonin upp till 85% av vad vi har i cirkulation sägs det.

Kan detta förklara dina sömnproblem? I så fall kan man laborera med mer prebiotika i kosten för bakterierna i tarmen och tex sött smakande aminosyror som glycin utrört i vatten, eller varför inte en klassiker ett glas varm mjölk på kvällen. 

En annan sak är att serotonin byggs på tryptofan som vi främst får genom proteinrika livsmedel. Ät protein i bra mängd.

Tack för svar! Jag vet inte hur jag har det med serotonin. Men min läkare (som är insatt och tror på både i AIP/paleo och Keto) har skrivit ut Melatonin, som jag hämtade ut idag. 
Jag har också hört att det kan bli bättre med kolhydrater. Jag håller mig under 20 g kolhydrater.  Äter i snitt 55 g protein/dag, 
Är multisjuk och har många problem med magen. Jag blir sämre av grädde, ost, smör, men tål ghee. Gör äggmjölk av ghee, ägg och vatten, smakar som 3% mjölk. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Gunilla Haglöf sade:

Är multisjuk och har många problem med magen. Jag blir sämre av grädde, ost, smör, men tål ghee. Gör äggmjölk av ghee, ägg och vatten, smakar som 3% mjölk. 

Egentligen har du redan beskrivit huvudskälen till dina problem. Efter bara två månader, kan man inte alltid räkna med att kroppen hänger med. En sak som många inte tänker på, är att maten vi äter är till för våra bakterier i mage och tarmar. Du har 30 000 000 000 000 celler i kroppen, som skall matas av det som dina 50 000 000 000 000 bakterier gillar för att kunna omvandla maten till det kroppen behöver. Den bakteriekultur du har tar tid att förändra.

En annan sak är att praktiskt taget alla sjukdomstillstånd hos en människa beror på brist av födoämnen (vitaminer, spårämnen, fettsyror etc.). Det räcker med ett eller några få. Tar du något kosttillskott (Multivitaminer, multimineral, C- och D-vitamin)? Hur ligger det till med kalcium och magnesium?  

animated-eagle-image-0036.gif   

animated-eagle-image-0036.gif                             animated-eagle-image-0036.gif

• Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg
14 timmar sedan, Nils Engström sade:

Egentligen har du redan beskrivit huvudskälen till dina problem. Efter bara två månader, kan man inte alltid räkna med att kroppen hänger med. En sak som många inte tänker på, är att maten vi äter är till för våra bakterier i mage och tarmar. Du har 30 000 000 000 000 celler i kroppen, som skall matas av det som dina 50 000 000 000 000 bakterier gillar för att kunna omvandla maten till det kroppen behöver. Den bakteriekultur du har tar tid att förändra.

En annan sak är att praktiskt taget alla sjukdomstillstånd hos en människa beror på brist av födoämnen (vitaminer, spårämnen, fettsyror etc.). Det räcker med ett eller några få. Tar du något kosttillskott (Multivitaminer, multimineral, C- och D-vitamin)? Hur ligger det till med kalcium och magnesium?  

animated-eagle-image-0036.gif   

animated-eagle-image-0036.gif                             animated-eagle-image-0036.gif

Tack för svar!
Vet inte hur jag ligger till med kalcium och magnesium just nu. Gjorde en Hälsokontroll XL, i nov 2018, på Werlabs, då låg de inom referens. Jag tar många kosttillskott, jag håller på att göra en amalgamsanering och detta är Tandvårdsskadeförbundets rekommendationer, om man ska göra en sådan: 

A-vitamin, B-komplex, B-12 injektioner,  C-vitamin,  D3-vitamin, E-vitamin, Magnesium, Selen,  Zink, 

De andra har min läkare rekommenderat, mest för min mage, men även stärkande, Alpha plus Kvinna, för oss över 50. 
Bitterstern, bittra örter som är bra för magen, Elexir enzymer, probiotika
FOS, Fruktooligosackarider,  Wild oregano oil,  Omega 3. 

Länk till inlägg

En liten kommentar på din tillskott. Om du vill bygga bakterieflora så är oregano olja en bakteriedödare som man kan använda om man har bakterieöverväxt men om man vill bygga bakterieflora är detta kontraproduktivt.

Multivitamin. Ofta innehåller dessa folsyra och andra syntetiska varianter av vitaminer. Kontrollera alpha plus för detta. Överväg istället tex Holistic Multivitamin Metylerad.

Serotonin i tarmen (se min förra kommentar) är bra för magen stimulerar rörelse. Jag tror FOS blir bra där. Du kan lägga till glutamin och silicea gel för magen. Min mage och tarmrörelse blir väldigt bra om jag lägger till lite mogen honungsmelon till min frukost, den måste vara mogen och söt. Du kan läsa på redmountain clinic tex om hur lågt blodsocker stoppar upp magen. Min analys av mig själv är alltså att jag måste få upp blodsockret lite grann för att ha perfekt tarmrörelse. Eftersom det görs i samband med måltid/frukost (då insulinet ändå ökar) är jag inte jätteorolig för att min fettförbränning stannar av ett litet tag, men det ska inte vara för mycket melon ....

• Gilla 3
Länk till inlägg