Alexandra1234 Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Hej, Tänkte höra om någon har tips på vad man ska tänka på om man vill sluta med LCHF? Jag har ätit LCHF i ett halvår, men är normalviktig och skulle vilja återgå till vanlig lågkolhydratkost. Förutom att man självklart ska äta nyttigt, grönsaker, fibrer osv och hålla sig från sockerbomber, finns det andra tips? Jag vill gärna göra processen så skonsam som möjligt för kroppen! Tips mottages tacksamt! 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Trollmormor Posted December 3, 2020 Popular Post Share Posted December 3, 2020 1 timme sedan, Alexandra1234 sade: Jag har ätit LCHF i ett halvår, men är normalviktig och skulle vilja återgå till vanlig lågkolhydratkost Hur definierar du LCHF? Vad innebär vanlig lågkolhydratkost för dej? För mej är det samma sak. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Undvik socker, mjöl, halvfabrikat, pommes. Ät måttliga mängder med potatis, ris och andra energitäta livsmedel med högt kolhydratinnehåll men några frukter om dagen kan man väl tillåta sig då även om de innehåller lite socker. Men fortsätt att äta fet mat som tidigare så att huvuddelen av energin kommer från fett och även hyfsat mycket protein....om man kan hålla sig och äta på det sättet så är det för personer som inte har metabola problem antagligen lika bra som att äta striktare varianter av LCHF … men man ska nog vara uppmärksam på att det finns en risk att man sakta men säkert väljer att äta mer "skräpmat". Håller med Trollmormor om att det låter ganska likt LHCF Men kolhydraterna kanske kommer upp runt 100 gram om dagen eller lite högre. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 3 timmar sedan, Alexandra1234 sade: skulle vilja återgå till vanlig lågkolhydratkost. Förutom att man självklart ska äta nyttigt, grönsaker, fibrer osv och hålla sig från sockerbomber Som Trollmormor, undrar också jag hur du definierar LCHF? "vanlig lågkolhydratkost"? LCHF förefaller inte ligga långt från vad du uttrycker ovan. Kika gärna på: https://forum.kostdoktorn.se/topic/17038-sömnlös/?tab=comments#comment-166122 och alla kloka ord i övriga inlägg före mitt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted December 3, 2020 Popular Post Share Posted December 3, 2020 4 timmar sedan, Alexandra1234 sade: Hej, Tänkte höra om någon har tips på vad man ska tänka på om man vill sluta med LCHF? Jag har ätit LCHF i ett halvår, men är normalviktig och skulle vilja återgå till vanlig lågkolhydratkost. Förutom att man självklart ska äta nyttigt, grönsaker, fibrer osv och hålla sig från sockerbomber, finns det andra tips? Jag vill gärna göra processen så skonsam som möjligt för kroppen! Tips mottages tacksamt! Varför sluta med LCHF, man får äta en massa god mat? LCHF är vanlig Lågkolhydratkost! Vad åt du då när du menar att du åt LCHF? Ät sådant här, det är LCHF; Här kommer en bild till; Detta är LCHF, man skulle antagligen kunna lägga till fler bilder, men de får duga? 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 5, 2020 Share Posted December 5, 2020 Du kanske kan switcha över till Paleo - inga mejerier men mer rotfrukter och frukt. Men akta dig för det sluttande planet. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts