Jump to content

Är måttlig LCHF dåligt för kroppen?

Alexandra1234

Recommended Posts

3 timmar sedan, Alexandra1234 sade:

Hej,

Jag har funderat på vad måttlig LCHF innebär för kroppen. Tänker mig att det bästa borde vara att antingen äta strikt LCHF eller liberal LCHF.

Är det någon mer som har tankar kring det här ämnet? :)

Definitionsfråga!

LCHF i sig är en definition, främst en macronutrient definition.. tada, säger att det inte är livsfarligt att äta fett eller kött.. eller för den delen även grönsaker.

Det värsta man kan råka ut för är att man blir mätt och nöjd och inte lika fort hungrig igen.

Din fråga är så ovanlig att du antagligen är först att ställa den, de flesta andra frågor handlar om hur man skall äta för att maximalt fort gå ner i vikt eller reducera olika metabola problem, typ Diabetes eller Metabolt syndrom.

Svaret är att alla skall äta riktig mat, helst lagad från de bästa råvaror man får tag i.

Andra med metabola problem/sjukliga tillstånd eller ohälsosam övervikt kan behöva vara mer strikta.. om deras problem är relaterade till deras föregående matvanor.

Alla friska kan äta sk "riktig mat" lagad från de bästa råvaror.. det man skall undvika är sk "Junkfood", billig skit som säljs för nästan inga pengar alls och mättar knappt för stunden.

Så du får några bilder på råvaror;

LCHF-mat

Samt;

LCHF-mat

Pluss en bild på vad man bör undvika.. iallafall minimera;

Inte LCHF-mat

https://www.dietdoctor.com/se/lchf

• Like 3

Vad menas med "måttlig LCHF"? Är det Kostdoktorns definition där strikt är <20g kolh/dag, måttlig <50g kolh/dag och liberal <100g kolh/dag?

Begreppet LCHF grundades av bl a Annika Dahlqvist och då sattes gränsen för LCHF till <50g kolh/dag. Numera används beteckningen som en svensk version av det mer internationella Low Carb, dvs <100g kolh/dag. Så ur det perspektivet kanske liberal LCHF inte ens finns?

Jag gissar dock att du egentligen undrar om det är bättre att äta lite mer kolhydrater eller helt enkelt strypa dem till nära noll? Då är frågorna "För vem?" och "Varför?" bra att ställa sig. Personligen har jag uppfattningen att vi evolutionärt gått in i och ut ur ketos lite hipp som happ, beroende på vad vi hittat att äta. Då torde alltså mittläget vara ganska bra; ibland lite stirktare, ibland lite liberalare. Om man ligger halvhögt inbillar jag mig att systemet ibland jobbar, ibland vilar och vi slipper därmed problem med övergångar mellan dem. För det tycks ju vara så att det enda system som kan nötas ut, är nedbrytningen av kolhydrater.
Om man har mycket problem med sötsug och/eller överätning kanske striktare kosthållning är bättre. Mittläget kanske då blir droppen som får bägaren att rinna över.

• Like 4
  • Thanks 1