Jump to content

Gödslet som kommer från våra reningsverk...

AnetteB

Recommended Posts

Häromdagen såg jag på nyheterna att vissa gula färger innehåller ett mycket miljögiftigt ämne som heter kadmium och som försvinner ner i våra avlopp, och som inte går att renas bort i våra reningsverk, och som sen då hamnar som gödsel på våra odlade spannmålsfält bland annat...

Här kände jag ett direkt äckel, konstigt nog inte av det där ämnet från färgen gul utan från allt annat direkt äckligt skit, som folk spolar ner i avloppen, och som sen då gödslas ut på åkrarna och som växtligheten sen ska ätas upp av oss människor?!? 

För den lilla mängd som odlas till djuren, skulle nog bondens egna gödselbrunnar räcka till att gödsla med, så jag utgår från att det är maten till oss människor som får äran att äta mat, som gödslas av människoavfall... 

Jag bara ryser när jag tänker på det, för i min ungdom så "arbetade" jag ett halvår på just ett reningsverk och såg vad som kom från hushållen  :wacko:

Ytterligare ett skäl gott nog att inte äta spannmål och potatis tänkte jag då  ;)

I inslaget på tv visade man att man inte skulle göra ren den gula penseln under kran utan man skulle torka av det på ett papper

Man berättade dock inte vad man sen skulle göra med pappret?

Det blir ju knappast bättre om man sen spolar ner pappret

Lämnar man istället pappret i pappersåtervinningen blir det säkert fel även där

Det är svårt att vara människa idag :huh:

• Like 1