tomha Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Rökt och gravad lax smakar sött, men innehåller 0 gram kolhydrater enligt innehållsförteckningen. Tror ni det stämmer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 8 minuter sedan, tomha sade: Rökt och gravad lax smakar sött, men innehåller 0 gram kolhydrater enligt innehållsförteckningen. Tror ni det stämmer? 0 gram kolhydrater i gravad lax kan knappast stämma. Hur ser innehållsförteckningen ut? Det "ska" väl vara socker i den? Rökt lax däremot borde det inte finnas socker i. Tycker du att den rökta smakar sött? 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Vet inte vilken producent som står bakom de produkter du testat men de gravade laxar jag kollade på innehöll 3-3.6 gram kolhydrat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 Ja, rökt 0g kolhydrater gravad 3g kolhydrater Även om gravad innehåller en del socker så är det ganska OK att äta rent LCHF-mässigt . 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 On 2020-12-06 at 12:20, tomha sade: Rökt och gravad lax smakar sött, men innehåller 0 gram kolhydrater enligt innehållsförteckningen. Tror ni det stämmer? Det stämmer.. men det är som Peter skriver, gravning innebär även att man tillsätter lite socker, till saltet! "Gravning, eller gravande, är en metod för att bereda fisk[1] eller kött.[2] Råvaran får ligga i en blandning av salt och socker[1] som tjänar till att stoppa bakterietillväxt samtidigt som råvaran genomgår autolys, det vill säga vävnadsnedbrytning orsakad av kroppsegna enzymer. Även kryddning brukar tillsättas, vilket gör att blandningen blir en slags marinad.!" https://sv.wikipedia.org/wiki/Gravning Du behöver inte dricka upp eventuell marinad! Sååå.. man får inte hänga upp sig på enskilda gram.. sockret i gravlaxen är där som konserveringsmedel, förutom saltet, det är dessutom ett gammalt koncept för att konservera mat, så att den är tjänlig som föda. Jag tror du har börjat med LCHF, då får man en inte ovanlig biverkning, man får känna smaker som man inte kände förut på en mycket sockerstinnare kost? Oså tebaks till en av vår gamla gurus, dvs Skaldeman, citerar fritt, kika på innehållsförteckningen, fem gram kolisar antyder att de inte drygat ut maten med socker, mjöl eller andra kolhydrater, dvs då borde man kunna äta det rätt fritt! Jag föredrar den gravade laxen, med majo och ägg! Angående att äta fritt av gravad lax, jag klarar inte ens ett sådant där tunt paket med 4-5 tunna skivor, jag delar det med min mor hon får två jag tar två eller tre svintunna skivor, sen är vi proppmätta hela kvällen, dvs de där tre grammen är 3/100. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts