Jump to content

Finns det någon kurs på högskola/universitet om lchf?

sofka012

Recommended Posts

Arbetar som arbetsterapeut inom hälso- och sjukvården. Ser att fler och fler personer behöver hjälpmedel på grund av övervikt. Jag önskar så att man kunde läsa en eller flera kurser om lchf, vetenskapen och näringen och allt vad som hör till för att ha en grund att stå på för att lättare kunna påverka ledningen så att jag får dela med mig av lchf kostråden i mitt arbete med patienter som ofta har övervikt.

Jag har sökt med ljus och lyckta över kurser om näring, kost och livsmedel på svenska universitet utan att finna det jag söker. För de flesta kurser krävs dietistprogrammet. 

Finns det någon som vet, kanske kostdoktorn själv? har någon tips en riktig lchf kurs i högskolepoäng?

Det som finns är diplomerad eller licensierad kostrådgivare och kostar ca 22 000 kr. Vilket inte är aktuellt, tänker inte betala så mycket för att läsa vetenskapliga artiklar. 

Snälla någon ordna en 7,5 eller 15 hp kurs i lchf på distans så att många kan läsa den!

Det skulle vara en bra början till grund att stå på vid förändringar på en arbetsplats.

Hälsningar från

En som vill påverka men behöver rätt verktyg.

• Like 1

Än så länge är det nog MFs utbildning som är den främsta i landet?

http://www.mfgruppen.se/sidor/lic-kostradgivare---lchf-80-h.aspx

Sen så vore jag bara tacksam om det ingick lågkolhydratkost i dietistutbildningen.

Förr eller senare så lär det komma, om inte annat så lär väl kommande dietister kräva det, då de är tvungna enligt SocSt att hjälpa dem som vill äta så.

Jag läste i höstas en kurs i evolutionär medicin på Högskolan i Kristianstad: http://www.hkr.se/sv/utbildningar/kurssida/?cCode=BI427K&view=Plan

Det är naturligtvis inte detsamma som att lära sig om LCHF men där finns många beröringspunkter i och med att detta ämne ser på hälsa o sjukdom ur ett evolutionärt perspektiv, vilket ju LCHF också gör i viss utsträckning. Flera intressanta kapitel i kursböckerna handlar just om "mismatches" mellan modern föda och människans nedärvda egenskaper. En uppgift som jag tyckte var särdeles intressant var att ställa SLV:s kostråd i relation till kursböckernas innehåll om just detta - där fanns mycket att ta fasta på :)

Som projektarbete valde jag inte oväntat kanske att skriva om vad som ur ett evolutionärt perspektiv verkar vara lämplig föda för människor givet vad som finns att tillgå i vår moderna värld.

EDIT: Detta är en distanskurs via internet utan obligatoriska träffar.

• Like 1