Gå till innehåll

Hur mycket fett ska man äta vid liberal LCHF/lågkolhydratkost?


Recommended Posts

Hej,

 

Jag har en fundering angående liberal LCHF/lågkolhydratkost. Jag vill inte gå ner i vikt, men vill gärna äta någon form av liberal LCHF på grund av att jag mår bra av det och för att det minskar min migrän. Dock till frågan, hur mycket fett ska man då äta vid liberal LCHF/lågkolhydratkost? Jag har tidigare ätit strikt och måttlig LCHF. När man ökar på kolhydraterna, så ska man väl minska på fettet? Hur mycket fett är hälsosamt vid liberal LCHF/lågkolhydratkost?

(Om man tänker sig en skala från strikt LCHF till mer om mer kolhydrater, hur ser en sådan skala ut?)

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Alexandra1234 sade:

Hej,

 

Jag har en fundering angående liberal LCHF/lågkolhydratkost. Jag vill inte gå ner i vikt, men vill gärna äta någon form av liberal LCHF på grund av att jag mår bra av det och för att det minskar min migrän. Dock till frågan, hur mycket fett ska man då äta vid liberal LCHF/lågkolhydratkost? Jag har tidigare ätit strikt och måttlig LCHF. När man ökar på kolhydraterna, så ska man väl minska på fettet? Hur mycket fett är hälsosamt vid liberal LCHF/lågkolhydratkost?

(Om man tänker sig en skala från strikt LCHF till mer om mer kolhydrater, hur ser en sådan skala ut?)

För det första så är det individuellt, för det andra så finns det definitioner!

Vi börjar med LCHF/Keto definitionerna, 5, 10, 20 E% kolisar!

Där 5E% är UFO, dvs fem eller mindre per dag, j*vligt strikt och man äter nästan inget som andra äter, därmed betraktas man som någon som kommer från rymden.. ett UFO!

10 E% är mer vanligt, då kan man äta en hel del grönsaker några rotfrukter och bär/frukter oxå, vilket jag rekommenderar.

20E% är typ den teoretiska gränsen för ketos, dvs för en medelsnittsperson av medelsnittsvikt, medelsnittskön, medelsnittsålder, medelsnitts fysisk aktivitet!

Den medelsnittspersonen drar cirka 2000 Kcal per dag i snitt, då landar man på cirka 100 gram kolisar per dag.

Den personen tangerar då det metabola tillstånd som heter Ketosis, dvs vi behöver i snitt cirka 50 gram glukos per dag i snitt, tillför man då inte dessa via munnen så kommer kroppen själv börja tillverka glukos av Glycerol och Glukogena aminosyror.. för att täcka upp för minibehovet.

Inte nog med det, när levern slår om till att tillverka glukos, så finns det en backup mekanism, dvs vissa enzymer förbrukas för att göra glukos, varvid de inte räcker till för att bryta ner fett helt, de dumpas då in i keto cyckeln.

Hur som helst, levern har nästan inga ketolysenzymer, så de går då ut i blodet och tas upp av vävnad med betydligt mer ketolysenzymer, främst hjärtat och cirka 70% av hjärna samt i några mindre pocent till njuren.. dvs de ersätter då till stor del behovet av glukos.

Hjärtat föredrar ketoner, cirka 70% av hjärnan kan ersätta glukos med ketoner, en del av njuren kan oxå använda ketoner.

Tre bra organ som är bra att ha och de skall inte fallera om man skulle råka ut för matbrist eller glukosbrist!

"När man ökar på kolhydraterna, så ska man väl minska på fettet?"

Alldeles riktigt.. öka på grönsakerna, en o annan rotfrukt, lite bär eller frukt som efterrätt.. du vet njutdieten!

Nu hoppar vi raskt till teori o sådant tråkigt, dvs jag avslöjar vad som döljer sig bakom E%!

E%= Energiprocent av ditt energibehov/kaloribehov, dvs ingen bör äta fler kalorier än vad man gör av med, har man en ohälsosam övervikt så räknar man även in de kalorier man förbrukar ut ur sina egna fettdepåer!

Nu blir det ytterligare komplicerat, för nu går vi in på macronutrienter, där Protein/aminosyror är konstanten i din diet, säg 0,6-0,8 gram protein som minimum, för att bibehålla muskler, benstomme samt litta andra bra att ha grejer för en frisk kropp.

Men minimum är sällan det samma som optimalt, räkna hellre 1,0 gram för din vikt, som minimum, ju mer fysiskt aktiv du är ju mer muskler/benstomme andra bra att ha grejer i kroppen bryter du ner när du använder dem!

Iallafall, fett och kolhydrater är i princip bara kalorierl de är utbytbara.. förutom de Essentiella Omega 3 och 6.. tada egentligen EPA+DHA samt GLA+DGLA!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Casaramon sade:

Zepp.

Med Keto definitionerna, menar du väl  5, 10, 20 kolhydrater? Inte E%. Själv försöker jag hålla ca 20 kolhydrater/dag, alltså ca 3%

Mnjae, menar det jag skriver!

Vi tar det igen.. olika personer drar olika mängd kalorier.. så E% är bättre, för att ge samma macronutrientkomposition.

Dvs man utgår från hur många Kcal man drar per dygn i snitt.. oftast ett medelsnitt, som drar cirka 2000 Kcal.

Då blir 100 gram kolisar 20E%, den medecinska gränsen för ketos.

Således blir 50 gram kolhydrater då 10E%, kallas för vanlig/normal/liberal LCHF.

Och 25 gram kolisar blir därmed 5E%, strikt LCHF, väldans strikt, det enda man då kan äta förutom fett och kött är gröna blad.. fördelen är då att man kan äta stora lass av gröna blad för man orkar inte äta hur många gröna blad som helst, i en och samma måltid.

Sååå, tillobörja bör man uppskatta sitt Kcal behov,, vi är individer.. inte medelsnitts/kön/längd/muskelmassa/ålder/fysisk aktivitetsnivå/tränande.. utan individer.

Iallafall om man är en vanlig person som är vuxen så ligger Kcal behovet någonstans mellan 3500 till 1500 Kcal, i snitt per dag!

Problemet är kanske att man skall förhålla sig till en massa olika begrepp, man kanske inte greppar alla och kan sätta in dessa i sina olika sammanhang?

Inte nog med det.. diverse bantnings siter har i princip rätt, dvs minska 500 Kcal per dag och du går ner i snitt ett halvt kilo per vecka.. kruxet är fortfarande att du behöver ha lite koll på vilken mängd Kcal "din" unika kropp brukar använda/behöva!

Det blir inte lättare med LCHF/Ketogen diet.. jag tycker att det blir lättare, främst iomed att man får äta en massa god mat, man behöver inte äta lika ofta, man slipper släpa hem en massa onödiga kolhydratstinna livsmedel.. tiden i affären tar bråkdelar av vad det var förut.. vilket är en fördel nu i Coronatider!

Oså.. 20 gram kolisar blir 80 Kcal, dvs strax under gränsen för Ketos.. "för någon som drar 2000 Kcal per dag" tada, du äter iallafall inte en högkolhydratdiet, utan en lägkolhydratdiet.. fortsätt med det!, det är sällan skadligt!

Summa summarum.. häng inte upp dig på olika pocent.. ät främst riktig mat.. ät sådan mat som gör att du förblir ohungrig länge.. ett bra tecken är att man blir hungrig strax före nästa planerade måltid!

Dvs planering är A och O!

  • Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zepp

Jag hänger inte upp mej på olika procent. Men rätt ska vara rätt. Själv räknar jag aldrig kalorier. Och jag äter riktig mat och har så gjort under alla dom 14 år som jag levt med LCHF. Numera också 16/8 varje dag. Mår utmärkt. Äter 2 gånger/dag.

  • Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...