Alexandra1234 Posted December 10, 2020 Share Posted December 10, 2020 Hej, Jag har en fråga angående ketos. Visst borde det vara en skala? Eller hur fungerar det? Om man exempelvis äter strikt LCHF, och vissa dagar ökar på kolhydraterna så att man "går ur ketos", vad är det egentligen som händer? Kroppen förbränner ju fortfarande fett som man äter, plus lite kolhydrater. Så man går ju fortfarande lite i fettdrift. Är ketos ett "antingen eller"? Eller är det en skala? Och vad händer om man ligger någon annanstans på skalan än strikt LCHF eller "vanlig hälsosam mat"? Eller om man äter måttlig LCHF med lätta avsteg? Mitt mål är inte att gå ner i vikt, utan att förstå huruvida ketos är en skala, och vad som händer om man rör sig på skalan, alternativt väljer en kosthållning i stil med måttlig/liberal LCHF. Vad innebär detta för ketosen och för kroppens hälsa i stort? För hjärtat? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 Ett enkelt svar på din fråga är ja... Man är olika mycket i ketos beroende på vad man äter. sedan diskuteras vad som är optimalt. Jag tror koncensus just nu är mellan 0.5-3.0 i blod ketoner anses vara det optimala. jag har varit mer eller mindre i ketos sedan 2012 och jag gjorde ett experiment för några månader sedan där jag åt dåligt varje kväll. med dåligt menar jag mycket kolhydrater men jag var tillbaka i ketos varje morgon... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 18 timmar sedan, Cleppa sade: Jag tror koncensus just nu är mellan 0.5-3.0 i blod ketoner anses vara det optimala. Optimalt för vad och vem...? Det kan ju finnas olika skäl att äta ketogent, tänker jag. Om man har en massa hälsoproblem eller om man vill springa länge på fettförbränning, är då "optimal ketos" samma värde? 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 On 2020-12-12 at 07:48, MariaF sade: Optimalt för vad och vem...? Bra fråga har inget lika bra svar... min tolkning är att under 0.5 så är man i gränslandet och går ut och in ur ketosen och över 3.0 så gör det inte så stor skillnad om man inte är i svält ketos vilket inte anses vara så bra. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 Ja jag tror också att en ketos som ligger väldigt högt, typ 3+ kan vara ett tecken på att man fastat länge (svälter), befinner sig i kraftig viktnedgång eller äter stora mängder fett och väldigt lite kolhydrater och protein. Inget av detta behöver vara fel men kanske inte är ett långsiktigt tillstånd. Om man under lång period vill leva i ketos så är kanske därför en nivå mellan 1-3 att eftersträva. Den låga ketosnivån typ mellan 0-1 är knepigare ... tycker mest att folk verkar tycka saker, vet inte om det finns någon egentlig forskning... men om man läser vad andra skriver och lite som jag själv upplevt det ibland ... så får man leva med vissa omställningsproblem som kommer och går. Då kan det kanske vara värt att testa att äta lite striktare eller lite liberalare och se om det löser problemen. Men om man mår bra på sin LCHF/Ketogena-kost så tycker jag inte att man behöver fundera så mycket över detta om man inte som en del av oss "nördar" tycker att det spännande och intressant. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 3 timmar sedan, Peter B sade: så får man leva med vissa omställningsproblem som kommer och går Men det tycker jag verkar konstigt? För att gå emellan borde, om jag fattat rätt, vara naturligt för oss...? Och då borde man ju inte känna av det alls efter ett tag? Eller kan man känna av det eftersom man är ”trasig” efter många år på kolhydratrik kost, kanske! Och att man kunnat hoppa emellan utan känningar om det varit så man levt hela livet? 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 9 timmar sedan, MariaF sade: Men det tycker jag verkar konstigt? För att gå emellan borde, om jag fattat rätt, vara naturligt för oss...? Jag gjorde ju det utan några problem här i höstas. Keto på dagen och (vad heter det?) kolhydrater på kvällen men jag har för mig att det fungerar eftersom jag varit i keto så länge. Andra som börjar på keto och fuskar har svårt att komma tillbaka medans jag gick sömlöst. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 16 timmar sedan, Peter B sade: Ja jag tror också att en ketos som ligger väldigt högt, typ 3+ kan vara ett tecken på att man fastat länge (svälter), befinner sig i kraftig viktnedgång eller äter stora mängder fett och väldigt lite kolhydrater och protein. Inget av detta behöver vara fel men kanske inte är ett långsiktigt tillstånd. Om man under lång period vill leva i ketos så är kanske därför en nivå mellan 1-3 att eftersträva. Den låga ketosnivån typ mellan 0-1 är knepigare ... tycker mest att folk verkar tycka saker, vet inte om det finns någon egentlig forskning... men om man läser vad andra skriver och lite som jag själv upplevt det ibland ... så får man leva med vissa omställningsproblem som kommer och går. Då kan det kanske vara värt att testa att äta lite striktare eller lite liberalare och se om det löser problemen. Men om man mår bra på sin LCHF/Ketogena-kost så tycker jag inte att man behöver fundera så mycket över detta om man inte som en del av oss "nördar" tycker att det spännande och intressant. En liten studie om ketos. https://www.dietdoctor.com/se/vetenskapen-bakom-kolhydratrestriktion-ketos-och-biverkningar 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 Härligt Cederulla! Om jag läser rätt så verkar studien säga ungefär samma sak som vi anekdotiskt kommit fram till... känns ju bra. I artikeln på Dietdoctor nämns också en annan sak som alltid är viktig att framhålla … att mängden kolhydrater man kan äta för att hamna i ketos varierar enormt mellan olika individer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 On 2020-12-10 at 13:26, Alexandra1234 sade: Hej, Jag har en fråga angående ketos. Visst borde det vara en skala? Eller hur fungerar det? Om man exempelvis äter strikt LCHF, och vissa dagar ökar på kolhydraterna så att man "går ur ketos", vad är det egentligen som händer? Kroppen förbränner ju fortfarande fett som man äter, plus lite kolhydrater. Så man går ju fortfarande lite i fettdrift. Är ketos ett "antingen eller"? Eller är det en skala? Och vad händer om man ligger någon annanstans på skalan än strikt LCHF eller "vanlig hälsosam mat"? Eller om man äter måttlig LCHF med lätta avsteg? Mitt mål är inte att gå ner i vikt, utan att förstå huruvida ketos är en skala, och vad som händer om man rör sig på skalan, alternativt väljer en kosthållning i stil med måttlig/liberal LCHF. Vad innebär detta för ketosen och för kroppens hälsa i stort? För hjärtat? Det är framförallt ett metabolt tillstånd som betyder att man äter rätt lite kolhydrater, man bantar, eller tränar på hög nivå! Så vi tar det viktigaste; 1. Dietinducerad ketos, dvs LCHF, rätt lite kolisar och rätt mycket fett, normalt med protein. 2. Svält/faste/bantnings-inducerad ketos, då används fettreserven.. såvida man inte lever på kohydrater för övrigt. 3. Post exercise ketos, den brukar vara tillfällig, max någon timme eller fler om man orkar träna rätt länge på hög nivå. 4. Lika bra att nämna Typ1 diabetes, med för lite insulin, men då har man högt blodsocker samtidigt! 5. Alkohol inducerad ketos.. ett tillstånd som grava alkoholister kan råka ut för om de väljer att dricka och struntar i att äta.. det är litta mer komplicerat än så, men krongligt att förklara. Iallafall.. hur vet man att man är i ketos? Det enklaste är såklart den dietinducerade kosten, man håller hyfsat bra koll på att man inte äter för mycket kolhydrater, 20E% anses vara gränsen för de flesta, vid 10E% är det liberalt och vid 5E% är det striktare. Detta gäller i princip på liknande sätt vid svält/fasta/bantning.. förutom att totalt antal kalorier sjunker.. oså får man på det även räkna in de fettkilon man går ner i vikt, räkna 7 Kcal per gram fett man går ner. Vad gäller post exercise ketos så beror den på att man lyckats förbränna en massa kalorier, speciellt de få glykogen man har lagrat, vilka går åt om man är vältränad och och orkar köra på över sitt VO2max.. dvs över sin syreupptagningsförmåga. De andra två är medecinska tillstånd och behöver egentligen inte handla om kost. Hur som helst, hur vet man om man äter rätt och är i ketos? Vill man nörda ner sig så mäter man ketoner och det kan göras på tre sätt.. man mäter då olika ketoner! Dvs man kan mäta BHB, Acetoacetat och Aceton! Så man mäter blodketoner, urinketoner och utandningsketoner! Direkt till blodketoner, det är den säkraste metoden, de andra är överskott som man kissar ut eller andas ut.. de kan oxå vara bra, de är iallafall enklare och Epileptiker har god nytta av utandningsmätarna. Det är således olika skalor beroende på vilken keton man mäter, men den skalan som nämns i de få medecinska studierna av betydelse är blodketoner, och det som kallas för "Optimal ketos", dvs 0,5-3. Där 0,5 anger att man inte äter på tok för mycket kolisar, utan det är nog ett ganska normalt tillstånd, iallafall emellanåt eller på morgonen när man fastat en hel natt. Över 3,0 anses iallafall inte ge någon extra hälsofördel/viktnedgångsfördel om man är inne på det. Är man frisk och vältränad så kan det efter ett hårt löppass rasa upp till 6,0, för att återställa förbrukat glykogen i musklerna.. nu blir det komplicerat, dvs glukoneogenesen förbrukar en massa ensymer, insulin droppar, lipolysen ut ur fettvävnad ökar, levern skickar fett till ketos, vilket ersätter glukos för de celler med hög andel ketolysensymer, så att man fyller på glykogen i musklerna för nästa anaeroba ansträngning.. typ på stenåldern kunna springa bort från något rovdjur. Det viktiga härvidlag att veta är att om att om man är frisk är att om blodketonerna tangerar 6,0 så utsöndras mer insulin, för att minska lipolysen, öka inlagring av glykogen i musklerna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 On 2020-12-14 at 17:55, Peter B sade: Härligt Cederulla! Om jag läser rätt så verkar studien säga ungefär samma sak som vi anekdotiskt kommit fram till... känns ju bra. I artikeln på Dietdoctor nämns också en annan sak som alltid är viktig att framhålla … att mängden kolhydrater man kan äta för att hamna i ketos varierar enormt mellan olika individer. Japp, håller med Peter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 14, 2021 Share Posted April 14, 2021 Nu har @The Biochemist kommit ut med ett nytt avsnitt om ketonmätning. Eftersom han inte verkar vilja göra reklam själv, hjälper jag till lite. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted April 15, 2021 Share Posted April 15, 2021 On 4/14/2021 at 10:14 AM, MariaF said: Nu har @The Biochemist kommit ut med ett nytt avsnitt om ketonmätning. Eftersom han inte verkar vilja göra reklam själv, hjälper jag till lite. Tack Maria 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts