Tette Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 Hej! Jag har en undran. Jag är relativt nybörjar inom Lchf, har hållit på 5 veckor. Började med en 2 veckors veckomeny här ifrån vilket resulterade i -3 kg. Efter tredje veckan så hade jag gått ner 0,4 kg. Efter fjärde veckan hade jag gått upp 0,5 kg. Nu efter 5 veckor står jag still. Jag följer recepten och väger varenda måltid. Har provat på periodisk fasta 16:8 ett par ggr i veckan. Jag tränar 3 ggr i veckan, styrketräning och konditionsträning efter. Något jag gör fel? Några tips? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 22 minuter sedan, Tette sade: Hej! Jag har en undran. Jag är relativt nybörjar inom Lchf, har hållit på 5 veckor. Började med en 2 veckors veckomeny här ifrån vilket resulterade i -3 kg. Efter tredje veckan så hade jag gått ner 0,4 kg. Efter fjärde veckan hade jag gått upp 0,5 kg. Nu efter 5 veckor står jag still. Jag följer recepten och väger varenda måltid. Har provat på periodisk fasta 16:8 ett par ggr i veckan. Jag tränar 3 ggr i veckan, styrketräning och konditionsträning efter. Något jag gör fel? Några tips? Nix, jag tror inte att du gör något fel. 5 veckor är ingenting. LCHF är ingen quickfix. Har jag uppfattat det rätt att du totalt har gått ner 2,9 kg? För mej tog det 5 månader att gå ner 3 kg om jag inte minns helt fel. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tette Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Oj 5 månader att gå ner 5 kg. Jag förstår att det inte är en quickfix, men blev lite undrande nör hag gick upp i vikt. Tack för dittsvar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 8 timmar sedan, Tette sade: Oj 5 månader att gå ner 5 kg. Eller rättare sagt 3 kg på 5 månader om vi ska vara riktigt petiga. Hur var det när du gick upp i vikt? Ökade vikten konstant eller gick det lite upp och ner då också? Förmodligen var det så. Det är mycket som påverkar viktnedgång och hur lång tid det tar. Ålder, kön, nuvarande vikt, tidigare jojo-bantning mm. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Det är inte lätt att veta vad som händer i din kropp utan att veta din diet för och efter omställningen till LCHF, födoämnesallergier och dina insulinnivåer. Dessutom 5 veckor är alldeles för kort period för att kunna bedöma den omställning du gör. Målet brukar vara att gå ner i fettvikt men vågen visar den totala vikten där även vatten, ben- och muskelmassa ingår. Därför visar inte vågen det du vill veta - nämligen hur många hekto fett du har bränt. Man brukar föreslå att mäta problemområden med måttband för att se om de minskar i omfång. Tränar du styrka så är målet att öka muskelmassa, vilket innebär ökning av den totala vikten eftersom muskler väger mer än fett. Gör du något som gör att din kropp binder mer vatten så går din totala vikten också upp. Stärkelsen i kosten binder vatten men även förhöjt insulin binder vatten, inflammation och infektion kan binda vatten. Har du födoämnesallergier kan det leda till att kroppen binder vatten genom inflammation. De flesta vill gå ner i vikt genom att börja bränna fett. För att uppnå det måste du se till att sänka insulinnivåer. LCHF är en ramverk och varje kropp är unik. Frågan är vilken mat gör att du kan hålla insulinet nere för att din kropp ska komma åt dess fettreserver och börja bränna dessa. Därför kan fasta hjälpa att både sänka insulinet och hålla den nere tillräckligt länge för att kroppen ska hinna ställa om från fettlagring till fettförbränning. Det har att göra med att all mat höjer insulin. Kolhydrater höjer det mest, protein ger en måttlig höjning och även fett i maten höjer insulinet lite grann. Man kan även ha förhöjda insulinnivåer pga insulin resistens. Många i västvärlden har blivit insulinresistenta pga de kostråden man har fått och den processade kolhydratrika maten man äter. Detta gör att kroppens celler är mindre känsliga för insulin och kroppen är tvungen att pumpa fram mer insulin för att uppnå önskad effekt. Vilket leder till förhöjda insulinnivåer och sämre fettförbränning. Man kan behöva få bukt med insulinresistens innan man kan uppnå sin önskad vikt eller kroppsform. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tette Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 6 timmar sedan, Katerina sade: Det är inte lätt att veta vad som händer i din kropp utan att veta din diet för och efter omställningen till LCHF, födoämnesallergier och dina insulinnivåer. Dessutom 5 veckor är alldeles för kort period för att kunna bedöma den omställning du gör. Målet brukar vara att gå ner i fettvikt men vågen visar den totala vikten där även vatten, ben- och muskelmassa ingår. Därför visar inte vågen det du vill veta - nämligen hur många hekto fett du har bränt. Man brukar föreslå att mäta problemområden med måttband för att se om de minskar i omfång. Tränar du styrka så är målet att öka muskelmassa, vilket innebär ökning av den totala vikten eftersom muskler väger mer än fett. Gör du något som gör att din kropp binder mer vatten så går din totala vikten också upp. Stärkelsen i kosten binder vatten men även förhöjt insulin binder vatten, inflammation och infektion kan binda vatten. Har du födoämnesallergier kan det leda till att kroppen binder vatten genom inflammation. De flesta vill gå ner i vikt genom att börja bränna fett. För att uppnå det måste du se till att sänka insulinnivåer. LCHF är en ramverk och varje kropp är unik. Frågan är vilken mat gör att du kan hålla insulinet nere för att din kropp ska komma åt dess fettreserver och börja bränna dessa. Därför kan fasta hjälpa att både sänka insulinet och hålla den nere tillräckligt länge för att kroppen ska hinna ställa om från fettlagring till fettförbränning. Det har att göra med att all mat höjer insulin. Kolhydrater höjer det mest, protein ger en måttlig höjning och även fett i maten höjer insulinet lite grann. Man kan även ha förhöjda insulinnivåer pga insulin resistens. Många i västvärlden har blivit insulinresistenta pga de kostråden man har fått och den processade kolhydratrika maten man äter. Detta gör att kroppens celler är mindre känsliga för insulin och kroppen är tvungen att pumpa fram mer insulin för att uppnå önskad effekt. Vilket leder till förhöjda insulinnivåer och sämre fettförbränning. Man kan behöva få bukt med insulinresistens innan man kan uppnå sin önskad vikt eller kroppsform. Tack för ditt svar, mycket att läsa och förstå. Får läsa det om och om igen Men ska försöka läsa på mer om allt och se vad jag kan göra. Tack igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 On 2020-12-12 at 16:19, Tette sade: Hej! Jag har en undran. Jag är relativt nybörjar inom Lchf, har hållit på 5 veckor. Började med en 2 veckors veckomeny här ifrån vilket resulterade i -3 kg. Efter tredje veckan så hade jag gått ner 0,4 kg. Efter fjärde veckan hade jag gått upp 0,5 kg. Nu efter 5 veckor står jag still. Jag följer recepten och väger varenda måltid. Har provat på periodisk fasta 16:8 ett par ggr i veckan. Jag tränar 3 ggr i veckan, styrketräning och konditionsträning efter. Något jag gör fel? Några tips? Först tappar man vatten, sen kommer en del tillbaka, det sköter kroppen rätt bra själv.. även om det blidde en shock med LCHF/Ketogenare diet! Iallafall du har stått ut i fem veckor, det är nu det börjar.. oså har vi inga indikationer på om du har övervikt eller alls behöver gå ner i vikt. Dvs inga fel vad vi kan se.. bra med träning, det skall öka muskelvikten, dvs träning är till för att öka i vikt, helst muskler! Hur som helst så är det främst kosten som avgör huruvida man förbränner fett, de där fettdepåerna sitter hårt, kroppen försvarar dessa för överlevnad över längre tid! Och vikten går upp och ner något kilo hela tiden, drick lite vatten, då väger du mer, ät en måltid, då väger du mer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tette Posted December 16, 2020 Author Share Posted December 16, 2020 23 timmar sedan, Zepp sade: Först tappar man vatten, sen kommer en del tillbaka, det sköter kroppen rätt bra själv.. även om det blidde en shock med LCHF/Ketogenare diet! Iallafall du har stått ut i fem veckor, det är nu det börjar.. oså har vi inga indikationer på om du har övervikt eller alls behöver gå ner i vikt. Dvs inga fel vad vi kan se.. bra med träning, det skall öka muskelvikten, dvs träning är till för att öka i vikt, helst muskler! Hur som helst så är det främst kosten som avgör huruvida man förbränner fett, de där fettdepåerna sitter hårt, kroppen försvarar dessa för överlevnad över längre tid! Och vikten går upp och ner något kilo hela tiden, drick lite vatten, då väger du mer, ät en måltid, då väger du mer! Tack för ditt svar, överviktig är jag då mitt BMI är för högt. Så jag planerar att gå ner 10-12 kg. Jag tycker att det är rätt lätt att följa dieten. Jag kämpar på och så får vi se vad som händer med tiden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 17, 2020 Share Posted December 17, 2020 Jag brukar skriva … se det som positivt att du går ner långsamt i vikt … eftersom när du nått ditt mål så kan du aldrig mer gå tillbaka till att äta precis som du gjorde förut … för om du gör det så kommer du snart väga lika mycket som när du började med detta .... eller mer.... så därför är det bra om man hunnit vänja sig vid ett annat sätt att äta när man nått sitt mål...Lycka till! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThereseMariaH Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 Har samma problem. Ätit ketodiet i 7 veckor men har gått upp i vikt. Tränar 2-3 ggr i veckan. Styrketräning och kondition. Inga vikter, bara kroppsvikt, fastar 16:8. Äter minimalt med kolhydrater och ligger ständigt i ketos, enligt ketostixen. Men har ändå gått upp i vikt. Startade en tråd här angående det. har i den fått tips om att fasta längre än 16 timmar. Har fastat upp mot 20 timmar istället de senaste tre dagarna och har startat en tråd om det med.. Eftersom det inte fungerat med det jag gjort, så behöver jag göra en förändring. Målet är att gå ner 8 kg till sommaren. Häng på om du vill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts