Jump to content

Liten studie om hundar och kost

Tr0llet

Recommended Posts

Hej. Vet inte i vilket forum det här skulle passa, så slänger in det här. Liten studie, bara 6 hundar, men ganska intressant. Sen vågar jag inte ta desto mera ställning till metod och analys. 

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fvets.2020.554296/full

Jag ger inte längre rå mat åt mina hundar, den enas uppfödare är veterinärer och de har hållit föreläsningar om neospora caninum i nötkött och anaeroba bakterier i nedkylt kött överlag. I synnerhet stickkött.. Jag värmer allt till över 70 grader. Att ge kött är DYRT, och innebär mera arbete än att mäta upp torrfoder i en skål, men det är så trevligt att ge mat åt hundarna då man ser vad de äter. Efter att jag läst det här, kommer jag att fortsätta och inte blanda med torrfoder som jag tidvis gjort tidigare. I väntan på flera studier väljer jag att tro på att ketos hos hundar är 👌

• Like 3

Mina katter äter rått kött och har gjort så i många år. Vad är det som skrämmer dig så när det gäller bakterier? De är ju överallt - på oss, inne i tarmarna, utan bakterier skulle vi vara mycket sjukligare. De så kallade bakteriefria möss som man forskar på är tydligen de mest ynkliga och deprimerade varelser som finns.

Det är ju ingen som värmer bytet till 70 grader för rovdjuren. Många djur är dessutom asätare. Här talar vi om bakterier. Sterilt är sällan bra när det gäller mat.

• Like 6

On 2020-12-14 at 17:45, Katerina sade:

Mina katter äter rått kött och har gjort så i många år. Vad är det som skrämmer dig så när det gäller bakterier? De är ju överallt - på oss, inne i tarmarna, utan bakterier skulle vi vara mycket sjukligare. De så kallade bakteriefria möss som man forskar på är tydligen de mest ynkliga och deprimerade varelser som finns.

Det är ju ingen som värmer bytet till 70 grader för rovdjuren. Många djur är dessutom asätare. Här talar vi om bakterier. Sterilt är sällan bra när det gäller mat.

Jag är också helt och fullt medveten om betydelsen av de goda bakterierna. Jag är verkligen inte ute efter att ge steril mat åt mina hundar. 

Jag ställde samma fråga till mina veterinärbekanta, varför de tycker att rå mat är så farligt. De svarade att de inte är oroliga över ex att mina hundar gömmer ex älgben, lämnar dem att marinera några månader och sen äter dem med god aptit. De är oroliga för, som jag skrev i mitt första inlägg, de anaeroba bakterier som överlever i syrefattig miljö i frysen. De motsvarar inte den bakterieflora som finns i naturen. Ofta fryser man ner kött till djur mat i stora mängder samtidigt, vilket gör att det fryser långsamt. Det är problemet. De belastar hundarnas immunförsvar. Och som sagt, parasiter som neospora är nuförtiden ett verkligt hot mot hundar. Inte så allmänt, men eftersom man inte testar för det kan man aldrig vara helt säker på ifall det kommer ut smittade partier i handeln. Vad som händer med de där anaeroba bakterierna då man värmer maten till ca 70 grader vet jag inte, med neospora tar det åtminstone livet av. 

Att sånt. 

Min katt äter rått kött. Den är så kinkig, så om den äter köttet räknar jag med att det är prima 😘 Det har faktiskt hänt att den ratat kött som är menat som djurfoder. Det slutade jag använda.

Vad som är rätt eller fel vet jag inte, men så här gör jag för tillfället. 

• Like 3