Leopold Roos Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Ser många som skriver kokosolja. Om jag får vara jobbigt och säga att det heter inte så. Enligt EU får det bara heta olja om varan är flytande vid 9 grader. Kokosfett stelnar vid ca 23 grader. Visst kan jag inte stoppa er från att säga olja, men det kan skapa förvirring. Folk kan tro det är två olika produkter. Ja jag vet det vanligtvis heter olja i USA mm, men det är ofta på ställen som oftast har varmare än 23 grader. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Monique Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Ser många som skriver kokosolja. Om jag får vara jobbigt och säga att det heter inte så. Enligt EU får det bara heta olja om varan är flytande vid 9 grader. Kokosfett stelnar vid ca 23 grader. Visst kan jag inte stoppa er från att säga olja, men det kan skapa förvirring. Folk kan tro det är två olika produkter. Ja jag vet det vanligtvis heter olja i USA mm, men det är ofta på ställen som oftast har varmare än 23 grader. Så konstigt att EU har bestämt detta!? I alla engelsktalande länder heter det coconut oil, då det är en olja... Hm! Jag säger nog fel då, brukar alltid säga kokosolja (vet att du har påpekat detta för mig tidigare) Måste jag ändra till kokosfett (olja låter bättre) *SMILE* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Om jag får vara jobbig tillbaka då... Kokosolja och kokosfett är ju exakt samma sak. Jag säger gärna kokosolja eftersom det står det på burken jag brukar köpa till vardags. Kung Markatta: Ekologisk kokosolja, kallpressad virgin 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Ni får säga vad ni vill. Men kan ju vara smidigt att prata lika för att göra lchf så lättförståelig som möjligt. Jag vet många skriver olja, o så är det ju med svenska språket och språkpolisen. Säger tillräckligt många fel blir det rätt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Ni får säga vad ni vill. Men kan ju vara smidigt att prata lika för att göra lchf så lättförståelig som möjligt. Jag vet många skriver olja, o så är det ju med svenska språket och språkpolisen. Säger tillräckligt många fel blir det rätt Inte för att bråka... (Can't we all just get along? ) Men överallt när jag söker på European Commission så kallar de produkten för Coconut Oil. Du får jättegärna länka till beslutet om att det inte ska heta olja. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Vilken icke-fråga... 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 Glömde svara här men har letat och letat efter vart definitionen stod men hittar den inte längre. Så får ge mig. Synd bara den kallas så olika hela tiden så folk blir förbryllade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Men vad är problemet - alla oljor består väl av fettsyror? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Jag har ju faktiskt undrat över vad skillnaden är och ställde frågan i en annan tråd. När jag gör en sökning på näthandeln där jag brukar beställa så gör de skillnad, det kommer upp lika produkter om man söker på kokosolja eller kokosfett.Men så bra, då behöver jag inte fundera vad skillnaden är och vilken som i så fall skulle ha varit bättre Tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TillMinus Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Leo! Tack Jag har aldrig haft med kokosolja, kokossmör, kokosfett- jag visste (vet nog inte än) inte skillnaden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roos.niclas Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 När jag kollade innehållsförteckningen på de smörliknande förpackningarna med kokosfett som brukar finnas i kyldiskarna vid smöret, så stod det att det är härdat kokosfett, kan det kanske vara skillnaden mellan kokosfett och kokosolja? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Näe.. olja kallas det när det är flytande vid rumstemperatur, fett när det är fast. Grejen är att cocosoljan är flytande i de länder där den har sitt ursprung. Det du hittat i affären är från Unilever.. det är härdat, det är främst avsett för konfekt och bakning där man inte vill att det skall smälta. Det har alldrig visats vara farligt med härdade fetter, det är delvis härdade som är farliga.. dvs det blir transfetter. Och allt det nyttiga är kvar, dvs MCT, Laurinsyra, Kaprylsyra. Men det är ett kraftigt processat livsmedel som jag helst undviker.. iallafall så köper jag inget sådant.. däremot så skulle jag inte spotta ut om jag någon gång skulle få lite i munnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tryffel Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Näe.. olja kallas det när det är flytande vid rumstemperatur, fett när det är fast. Grejen är att cocosoljan är flytande i de länder där den har sitt ursprung. Det du hittat i affären är från Unilever.. det är härdat, det är främst avsett för konfekt och bakning där man inte vill att det skall smälta. Det har alldrig visats vara farligt med härdade fetter, det är delvis härdade som är farliga.. dvs det blir transfetter. Och allt det nyttiga är kvar, dvs MCT, Laurinsyra, Kaprylsyra. Men det är ett kraftigt processat livsmedel som jag helst undviker.. iallafall så köper jag inget sådant.. däremot så skulle jag inte spotta ut om jag någon gång skulle få lite i munnen. Hej alla! Nu har jag läst och läst era funderingar kring kokosolja-kokosfett och förstår inte var är problemet? All vegetabiliskt fett kallas ju olja (på svenska och många andra västerländska språk), animaliskt fett kallas för fett och mjölkfett kallas för smör. I mitt gamla hemland (Ryssland) finns det bara ett ord för olja och smör, så man måste precisera. Oftast, om man bara säger "smör" då menas det just smör, men vill man nämna det som på svenska heter olja då måste man säga "vegetabiliskt smör". Värre är det inte och alla förstår varandra. Sedan finns det ett övergripande ord för fett, som används oftast om man talar om ister eller gåsfett eller liknande. Här i Frankrike, där jag numera bor, heter det kokosolja "Huile de coco", allså samma ord som "Huile d'olive" o s v . Vad spelar det för roll vad det heter, det är mycket gott och nyttigt - det är huvudsaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joshua3 Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Om jag konsumerar oljan i Norge, dvs. utanför EU , kan jag då kalla den olja? :-) Just ordet "olja" är ju annars extremt populärt i just Norge..... 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgengry Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Om jag konsumerar oljan i Norge, dvs. utanför EU , kan jag då kalla den olja? :-) Just ordet "olja" är ju annars extremt populärt i just Norge..... Ja Joshua3 det kan du göra. MEN om du råkar ta det med över gränsen måste du se till att inomhustemp är på mer än 24 gr. Kan det (förutom inomhustemp i olika länder) annars ha nåt att göra med att vi fortfarande är lite fettfobiska? Och indoktrinerade med att olja är bättre än fett? Och därför vill vi inte gärna köpa kokosfett, (låter lite äckligt) men gärna kokosolja? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Min burk säger kokosolja, kan jag få kalla det för olja då? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minett Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jag har sett att många använder ordet "kokosolja" för att skilja dessa produkter från det processade silverpaketet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Olja är fett, som är lipider, som är triglycerider som består av fettsyror ocg glycerol.. dvs triacylglycerol! Så i fortsättningen säger vi "triacylglycerol från kokosnöt".. eller? Jamenar.. så att alla vet vad vi pratar om.. inga missförstånd!? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 Okey förlåt jag drog igång denna tråd. Jag sa förut jag gav mig men folk skriver och skriver här. Jag hade läst en artikel om att EU försökte få en standardisering. Men klart alla får säga som de vill. Nu utnyttjar jag mina förmågor och låser jag den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts