andbjo Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Jag letar efter en bra läkare i Göteborg med omnejd, som har en mer modern syn på kolesterol än att bara skriva ut medicin så fort totalkolesterolet är "högt". Någon som har några bra tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin M Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Hej, Jag ser att det var längesedan du gjorde detta inlägg, men jag är nyfiken på om du hittat någon bra läkare som du kan rekommendera? Min mammas läkare vill absolut att min mamma skall börja med statiner men det vill inte jag. Hon har la om kosten för 3 månader sedan men det har tydligen inte gett så bra resultat som hon hoppats, därför hade det varit bra med en second opinion av en kunnig läkare. /Karin M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Statiner gör absolut inget positivt för äldre och i synnerhet inte för kvinnor. Det är bra för äldre att ha lite högre kolesterol. Risken är också jättestor att de får demensliknande biverkningar eller muskelvärk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Någon som vet något om Hyperkolesterolemi, och måste man ta statiner? http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5182 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Någon som vet något om Hyperkolesterolemi, och måste man ta statiner? http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5182 Ja Familjär hyperkolesterolemi är en ärftlig deffekt! Man har i princip svårt att bryta ner LDL i levern. Bägge eller en av ens föräldrar har då samma problem.. men det är oxå en slaskdiagnos.. när kolesterolet är högt och man inte finner någon annan sjukdomsorsak. Bäst indikation är föräldrar som redan har det i kombo med APO-kvot! För har man FH så lär man ha betydligt högre APO-b än vad en vanlig lipidpanel visar! Av någon underlig anledning så är det mest farligt om man är medelårs man.. kvinnor förefaller kunna leva med denna deffekt och även de män som överlevt medelåldern! Att vara en medelålders man är för övrigt en stark riskfaktor vad gäller flera andra sjukliga tillstånd. Man pratar om enkel Homozygot FH där man bara har en ärftlig allele och heterozygot FH där man har dubbelt arsvanlag för FH! Den heterozygota gör att man har högt LDL redan som barn medans den homozygota innebär att det debuterar i tonåren! Om kolesterolet stigit på äldre dar lär det knappast vara FH! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Zepp Är det nödvändigt att behandla med statiner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Zepp Är det nödvändigt att behandla med statiner? Kanske om man är en medelålders man med andra riskfaktorer? Grejen är fortfarande att kolesterol/APOb är en (1) riskfaktor av flera! Men pratar vi om kolesterol på 20 sedan barndommen och över 30 när man är medelålders så kanske det är en ide.. om man är man? Vad jag misstänker är att de andra riskfaktorerna spelar större roll.. för rätt många överlever.. framförallt kvinnor! Oså skall man lägga nog märke till ordet "risk", det betyder att något kan hända.. men måste inte nödvändigtvis göra detta. Har man någon form av FH.. dvs inte ett normalt något förhöjt kolesterol så löper man en större risk.. för någon form av hjärtkärlhändelse iomed att det ökar sannolikheten för Aterosklerotiska plack. Grejen är.. tar man Statiner får man 4 ytterligare dagar att leva, statistiskt sett! Det är rätt dumt som du förstår.. men med samma statistiska metoder använda som förespråkar statiner. Jo det är säkert som så att några utav de som lider utav allvarlig form av FH med extra mycket APO-b skulle kunna ha någon nytta utav statiner.. och då är det inte ens säkerställt att den minimala sänkningen utav LDL-p är det som gör att det fungerar. En barnalbyl om dagen eller med annat namn Trombyl skulle kunna göra samma sak? Vad man kan säga är samma som vanligt se över alla riskfaktorer i första hand.. inte bara fortsätta som vanligt och inget göra. För då kanske du bara får de där extra 4 dagarna innan hjärtkärlhändelsen inträffar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Zepp Statintagaren är en 79-årig kvinna som äter skapligt bra, hon har dock blivit tillsagd att använda Becel, för det är bra för hjärtat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Om hon är 79 och har FH så behöver hon inga statiner, inte becel heller! När upptäckte de/diagnosticerade de FH.. för det har man hela livet. Mest troligt är väl att hon har förhöjt kolesterol bara, det ökar med åldern? Märk väl att becel inte rekommenders för de med högt kolesterol! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 5, 2015 Share Posted December 5, 2015 Tack Zepp. Det är som jag sagt till henne men hon har en övertro på sin gamla läkare. Jag tyckte mig se att hon var lite piggare för ett tag sedan och fick reda på att hon hade varit utan sina statiner i 1 månad pga något strul med handlare som hade slutat med sitt apoteksavtal. Skall se om jag kan få lite mer info från henne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Dr Peter Martin http://funmed.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts