Kolhyd Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Har ett recept på microbröd som jag gör där det ingår 1 msk havrekli. (1 msk havrekli/dag skulle det bli) Skulle det vara ok att ha detta när man äter LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Har ett recept på microbröd som jag gör där det ingår 1 msk havrekli. (1 msk havrekli/dag skulle det bli) Skulle det vara ok att ha detta när man äter LCHF? Nej, havrekli är spannmål och inte LCHF. Tål du mandel? Testa i så fall denna; http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=109 Tål du inte mandel, kan du ju testa detta recept med kokosnötsmjöl; http://trillianshorna.blogspot.se/2011/07/minutbrod-ala-lchf.html Jag använde inte sådana formar som hon som skrev receptet- la istället allt i en djup tallrik och det fungerade jättebra =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Har ett recept på microbröd som jag gör där det ingår 1 msk havrekli. (1 msk havrekli/dag skulle det bli) Skulle det vara ok att ha detta när man äter LCHF? Havrekli innehåller 45g kolhydrater per 100g produkt. Jag har inte en anning om vad en matsked väger, men räkna på det och se om det är värt det. Generellt är inte spannmål att rekommendera på en LCHF kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Det enkla svaret är ja Det kan vara Lchf om du håller dig under det kolhydratmål du satt för dig själv Lchf innebär bara att du växlar kolhydrater mot fett Sen är det en annan sak att den allmänna uppfattningen bland oss är att spannmål inte är människomat öht Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Jag har bytt havreklin mot fibrex i de brödrecepter som jag testat. Fungerar bra med mindre kolhydrater i... som tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Havre är lite gränsfall, tycker jag. Havre har inte gluten. (Men har havre något annat motsvarande som är lika dåligt?) Här i Finland finns något som heter Kaura kuitunen (från en liten kvarn så det har inget svenskt namn) som är mald havrefiber som sen är rostat. Det har 16 gram kh på hundra gram. Jag kunde tänka mig sätta lite av det i bröd jag bakar åt barnen. För koncistensens skull. Inte för daglig konsumtion kanske, men som lite omväxling. Jag föredrar mjuka fibrer istället för hårda. Så om magen behöver fibrer skulle jag hellre välja kålrot, kål, frukt (apelsin) osv. Frukt är som bekant sött, men mitt fruktintag är ungefär tre i veckan. Så det ser jag inte som något problem (för mig). Jag har också bakat bröd med vanligt havrekli i ett par gånger. Just för resten av familjen, som äter åt LCHF-hållet av bara farten men inte gått in för det. (Man och dagisbarn alltså). Bovete har jag ibland satt i deras bröd också. Men det vill jag inte själv äta. Jag får uppblåst mage och andra liknade kh-symptom av det. Och jag överäter. Mitt favoritbröd just nu är: 6 ägg 70 gram smält smör 2 dl grädde blandat med 1 dl fibrex som får stå och svälla lite. 2 dl mandelmjöl 1 dl kokosmjöl Aman prana 4% 2 tsk fiberhusk 2 tsk bakpulver eventuellt en näve valfria nötter, blanda och sätt i limpform. Grädda i 45 minuter i 175 grader. Ja en tesked salt ska man ha i också. Det brödet hade jag på vår stora familjefest i söndags och det gick åt som smör! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Räkna på det ett 10-tal gram kolhydrater om dagen är LCHF, personligen skulle jag vilja säga att det som kanske helst ska undvikas är fruktos och det tror jag inte havrekli innehåller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 (Men har havre något annat motsvarande som är lika dåligt?) Det finns fytinsyra i havre, liksom andra spannmål, speciellt i skalet. Fytinsyra hämmar upptag av mineraler såsom kalcium, järn, zink, magnesium. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Det finns fytinsyra i havre, liksom andra spannmål, speciellt i skalet. Fytinsyra hämmar upptag av mineraler såsom kalcium, järn, zink, magnesium. Men i de här homeopatiska mängderna måste det väl vara en effekt på marginalen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Men i de här homeopatiska mängderna måste det väl vara en effekt på marginalen? Absolut, låg dos ger låg effekt. Det är ju viktigt att minnas. Bra att du påminner, man blir lätt lite "svart-vit" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kolhyd Posted April 2, 2013 Author Share Posted April 2, 2013 Oj, många bud! Men ok... Jag anser det vara en liten dos och tänkte köra dessa micromackor (1st) till helgen med mycket smör på. Lite avstickare från ägg & bacon. Vill hålla mig borta från andra bakmjöler som ex mandelmjöl. Lätt att falla i bakfrestelserna annars..... Inget mandelmjöl hemma inga kakor... :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Man m Absolut, låg dos ger låg effekt. Det är ju viktigt att minnas. Bra att du påminner, man blir lätt lite "svart-vit" hehe, vatten kanske är ofarligt? Oj, många bud! Men ok... Jag anser det vara en liten dos och tänkte köra dessa micromackor (1st) till helgen med mycket smör på. Lite avstickare från ägg & bacon. Vill hålla mig borta från andra bakmjöler som ex mandelmjöl. Lätt att falla i bakfrestelserna annars..... Inget mandelmjöl hemma inga kakor... :-) Naturligtvis behöver du inte använda mandelmjöl....men det har ju egentligen inte mycket med vanliga mjöler att göra alls...och det har en utmärkt energifördelning mellan fett/protein/kolhydrater Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts