Jump to content

Märkligt agerande av läkare

pch
 Share

Recommended Posts

Den hjärtklinik jag går till skickar med jämna mellanrum kallelse för blodprovstagning.
I november lämnade jag prov och nu helt plötsligt, dyker det upp ett för mig okänt preparat, Praluent, i receptlistan.2079207163_Skarmavbild2020-12-19kl_07_26_17.thumb.png.ed12a55c7e9847055bc99107791c8c46.png

Ansvarig läkare har öht inte kommenterat svaren på blodprov, bara lagt till nytt preparat. Det är för övrigt samma läkare som, i samband med min infarkt, sa att statiner är i princip livsnödvändiga. Vi hade således diametralt motsatt åsikt, kanske därför senaste prov inte kommenterats?

Är det någon som har information om Praluent vore jag tacksam

• Sad 1

Det är en nyare medicin (PCSK9-hämmare) för att sänka LDL-nivåer ... de har varit ganska dyra så jag tror man är försiktig med att skriva ut dessa av kostnadsskäl... din läkare är nog orolig över dina höga blodfetter ( man kan t ex skriva ut dem till personer som är "intoleranta" mot statiner.) Konstigt att inte prata med dig om det tycker jag.

... jag vet inte om de ger samma typ av biverkningar som statiner dock. 

http://www.pharma-industry.se/praluent/

• Like 3
  • Thanks 1

12 timmar sedan, pch sade:

Den hjärtklinik jag går till skickar med jämna mellanrum kallelse för blodprovstagning.
I november lämnade jag prov och nu helt plötsligt, dyker det upp ett för mig okänt preparat, Praluent, i receptlistan.2079207163_Skarmavbild2020-12-19kl_07_26_17.thumb.png.ed12a55c7e9847055bc99107791c8c46.png

Ansvarig läkare har öht inte kommenterat svaren på blodprov, bara lagt till nytt preparat. Det är för övrigt samma läkare som, i samband med min infarkt, sa att statiner är i princip livsnödvändiga. Vi hade således diametralt motsatt åsikt, kanske därför senaste prov inte kommenterats?

Är det någon som har information om Praluent vore jag tacksam

Otroligt märkligt att en läkare skriver ut ett läkemedel utan att kontaka dej. Dessutom ett läkemedel som ska injiceras!!!! Hur tänkte han där??? Förmodligen inte alls

• Like 3
  • Thanks 2

När man söker på studier som gjorts på Praluent och andra PCSK9-hämmare så utmärker sig medicinerna på 2 sätt:

1. De sänker LDL i blodet mycket effektivt

2. Dödligheten för försökspersonerna är precis lika hög för dem med injektioner av de dyra medicinerna, som för kontrollgruppen som får sprutor med koksaltlösning.

Citat ur artiklar som utreder detta närmare med länkar till hela artiklarna:

1. PCSK9-hämmaren evolocumab sänker LDL-kolesterol med 50–60 procent genom att minska nedbrytningen av LDL-receptorer i levern och därmed öka upptag av LDL från blodet.

2. Kardiovaskulär eller total död påverkades inte av evolocumab jämfört med placebo (HR =1,05 respektive 1,04).

Kommentar från expertgruppen:

En färsk meta-analys av randomiserade studier med Praluent och Repatha [10] visade ingen minskning av mortalitet och små men signifikanta absoluta minskningar av hjärtinfarkt (0,44 procent/år), ischemisk stroke (0,12 procent/år), och koronar revaskularisering (0,48 procent/år).

• Like 4
  • Thanks 2