Gunilla Haglöf Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 Jag har ätit AIP/paleo sen juli-16. Men 28 september bytte jag till Keto, och har varit strikt. Jag äter ghee, men är annars mejerifri. Äter enligt detta: Energiprocent Fett 80-90 E% Protein 10-15 E% Kolhydrater 0-5 E% Mängd Fett 150-200 g Protein 50 g Kolhydrater Max 20 g Och det är ju meningen att man ska komma i ketos. Jag har en blodsocker och -ketonmätare, så vet säkert att jag inte gjort det. Jag vet sen innan att man kan gå upp i blodsocker om man har feber. Men nu var det en som sa att det kan vara svårt att komma i ketos om man har andra sjukdomar, något jag har. Är det någon som är insatt och vet om det är så? Att vissa sjukdomar kan göra så att det är svårare att komma i ketos? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunilla Haglöf Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 8 timmar sedan, HelgeK sade: Ha tålamod det kan ta lite olika lång tid. Så ge inte upp. Tack för svar! Jag har tålamod, men det har gått 3 månader nu. Frågan är om någon sjukdom/medicin kan förhindra att man kommer i ketos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malmberg Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 drick fettkaffe på morgonen: smör+kokosfett+kaffe. Jag brukar alltid ligga uppåt 4-5 i blodketonmätning på middag/eftermiddag. Efter löpning uppåt 7. Nu för tiden har jag ingen hunger förrän vid 15-16-tiden. Äter bara lite blåbär och grädde på morgonen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunilla Haglöf Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 10 timmar sedan, malmberg sade: drick fettkaffe på morgonen: smör+kokosfett+kaffe. Jag brukar alltid ligga uppåt 4-5 i blodketonmätning på middag/eftermiddag. Efter löpning uppåt 7. Nu för tiden har jag ingen hunger förrän vid 15-16-tiden. Äter bara lite blåbär och grädde på morgonen. Jag använder äggmjölk i kaffet, gjort på ghee och ägg. Men kan absolut öka fettet i kaffet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 Om din hälsa tillåter skulle jag vattenfasta i 4 dagar då kommer du garanterat i ketos om du sedan fortsätter äta som du gör så kommer du antagligen ligga kvar länge i ketosen. (Det är väldigt individuellt när man hamnar i ketos … det kan variera mellan några gram kolhydrater till över 100 gram. Man brukar säga att om man är "metabolt-skadad" (insulinresistent) så är det svårare att hamna i ketos. Tränar man mycket ska det vara lättare. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 22, 2020 Share Posted December 22, 2020 On 2020-12-20 at 19:14, Gunilla Haglöf sade: Jag har ätit AIP/paleo sen juli-16. Men 28 september bytte jag till Keto, och har varit strikt. Jag äter ghee, men är annars mejerifri. Äter enligt detta: Energiprocent Fett 80-90 E% Protein 10-15 E% Kolhydrater 0-5 E% Mängd Fett 150-200 g Protein 50 g Kolhydrater Max 20 g Och det är ju meningen att man ska komma i ketos. Jag har en blodsocker och -ketonmätare, så vet säkert att jag inte gjort det. Jag vet sen innan att man kan gå upp i blodsocker om man har feber. Men nu var det en som sa att det kan vara svårt att komma i ketos om man har andra sjukdomar, något jag har. Är det någon som är insatt och vet om det är så? Att vissa sjukdomar kan göra så att det är svårare att komma i ketos? Iallafall så äter du en ketogen diet! Då borde man kunna uppmäta iallafall någon form av blodketoner! För ditt intag av protein + kolhydrater är för någon som väger 50-60 kilo.. dvs de är ganska minimum de borde inte kunna täcka hela ditt behov av glukos för stabilt blodsocker? Dvs det borde behövas någon form av glukoneogenes, för resterande glukos.. man brukar estimera att vi behöver minimum cirka 50 gram glukos per dag.. i snitt! Alla måste inte vara i ketos.. alla borde pröva det, en hel del kan ha fördelar av det, speciellt de som har metabola problem, typ diabetes t2, metabolt syndrom eller väldigt kraftig övervikt, epelepsi, alzheimer, PCOS.. finns nog fler. Grejen är att du nu borde kunna uppmäta ketoner i blodet, med det du anger, iallafall låga halter av blodketoner! Så då utgår jag från dina strikta andelar som du anger.. något är fel.. utgår från att du inte har svårt att räkna, (även om du räknat fel, så borde det synts något på ketonstickorna), nästa felgrej kan vara själva stickorna/kalibreringen av mätaren/stickor är färskvaror och skall förvaras i kylskåp! Hur som helst, du äter en ketogen diet, därmed borde du även se utslag på stickorna! Nu tlll biokemi.. man kan äta ketogent, banta, fasta, svälta, kroppen behöver hur som helst cirka 50 gram glukos per dag.. och äter man inte det så kommer levern att producera det av glukoida aminosyror, glycerol och laktat! Det är främst alla röda blodkroppar och cirka 30 % av hjärnan som behöver specefikt glukos.. bägge är sådana celler som jobbar hela dygnet, de vilar inte, de har i princip ett konstant behov av glukos! Det är därför vi har en eller flera backupmekanismer, typ glukoneogenes och ketos. När glukoneogenesen ökar förbrukar den en hel del ensymer, då räcker de inte för att bryta ner fett fullständigt, så halvnedbrytna fettsyror går då i stället in i ketos cyckeln.. och så visar det sig att vi har en masa celler i kroppen med ketolysensymer.. främst hjärtat och cirka 70% av hjärnan.. två viktiga organ, som inte heller vilar särskildt mycket utan jobbar på hela dygnet. Inte nog med det, du nämner inte att du mår dåligt på den ketogena dieten.. dvs jag kan nästan slå vad om att du är i ketos, frågan är väl varför din mätare inte visar detta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts