Gå till innehåll

Kan D-vitamin orsaka njursvikt?

Recommended Posts

Jag får känslan av att det faktiskt bedrivs en skrämselpropaganda just nu. 

Kan det höra samman med den något bristande viljan bland folk att ta covid19-vaccin? Jag kan tyvärr inte låta bli att undra det. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varnat för D-vitamin har man väl gjort förr. Och alla helt onödiga tillskott man kan ta. 
Jag tycker i alla fall att Livsmedelsverkets nutritionist, som sade i radio att det är vanligt med låga d-vitaminnivåer om än inte brist, och rekommenderade tillskott till veganer och äldre, tyder på ett litet steg åt rätt håll. 
Och... man ska ju inte överdosera D-vitamin. Och man ska se till att få i sig K2. Har jag förstått det rätt påverkar det ev överdosering, att det inte funkar rätt utan K2. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Hade inte folk i allmänhet mått bättre av att ta D-vitamintillskott, speciellt vintertid, pandemi eller ej? Det blir mörkt vid 15-16 och ingen hud exponeras då det är kallt och blåsigt. Hur var det "förr i tiden" (jag tänker mig 1950-tal och tidigare, kan @Nils Engström bekräfta?) när man åt mycket sill/strömming, alltså varje vecka? Om nu brist på D-vitamin är vanligt förekommande.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Tycker att det är lite läskigt när man balanserar på sanningen som Livsmedelsverket verkar göra nu...

D-vitamin kan vara giftigt men det är vid mycket höga doser … jag undrar om det finns mer än något enstaka fall om året … att det skulle finnas några fall vid 5000-10000 IE i kombination med K-vitamin tvivlar jag på.

Vid randomiserade studier tror jag att det stämmer att man inte kunnat påvisa någon större nytta med D-vitamin supplementering … jag har inte kollat men har för mig att det gäller när man inte har för låga nivåer av D-vitamin … har man låga nivåer så finns det många studier som visar på nytta. (De flesta känner inte till sina D-vitamin nivåer därför är det bra att supplementera under vinterhalvåret … det gör nytta om nivåerna är låga och det är inte farligt).

Att evidensbaserat bevisa att D-vitamin gör nytta vid Covid-19 är dyrt och tar lång tid, detsamma gäller andra mediciner. Dock finns anekdotiskt god anledning att tro att det gör nytta … uppenbarligen finns det många läkare som tycker att det är värt att ta D-vitamin eftersom biverkningarna är typ inga och det verkar göra nytta för många.

Så sammantaget är det svårt att förstå varför Livsmedelsverket försöker skrämma folk från att ta D-vitamin?

• Gilla 6
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg

Här skriver SLV https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin#Har_svenskar_generellt_brist_på_D-vitamin

Så SLV är lite oklara .De skriver bl. a. :"Kan man få i sig för mycket D-vitamin?

Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Enligt den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, är övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av D-vitamin 100 mikrogram per dag för vuxna."

I Efsa finns väl livsmedelsindustrin representerad. SLV hänvisade till dem närde tyckte att 10% av kalorierna kan komma från socker i stället för 5 %, som var WHOs bästa nivå. SLV sätter livmedelsindustrins vinster före folkhälsan. SLV borde styras av oberoende forskning.

Länk till inlägg

Det är klart att det kan ge njurskador på sikt om man proppar i sig så stora fantasidoser att det blir toxiskt. Gäller även en andra vattenlösliga vitaminer. Men hur vanligt är det liksom? Läser man studier/artiklar om ämnet så beskriv det som extremt ovanligt med toxiska doser av D-vitamin som leder till bla hyperkalcemi. Så detta är inte ett förekommande problem hos den svenska befolkningen, utan snarare något som kanske skett i ngn enskild fallbeskrivning. 

Vad som däremot är mkt vanligt i Norden är för låga nivåer av D-vitamin under vinterhalvåret. Därför är det lite märkligt att SLV varnar för tillskott av D-vitamin. 

Angående njursvikt så är det oftast tvärtom förövrigt, dvs patienter med nedsatt njurfunktion ordineras D-vitamin, för att stabilisera kalciumbalansen.

• Gilla 3
  • Tack! 2
Länk till inlägg
On 2020-12-21 at 07:12, Ti Ti sade:

Inget jag hört talas om, men i nyheterna idag varnar man för tillskott med för höga halter av D-vitamin:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftigt-okad-forsaljning-av-d-vitamin-under-pandemin-livsmedelsverket-varnar

Bra att de varnar för att vräka i sig kostillskott av allehanda slag.. tråkigt däremot att ingen journalist verkar ha koll!

Det samma gäller antioxidanter och fytokemikalier!

Nu går jag till verkligheten och anknyter främst till artikeln, dvs D3 är inte bara ett vitamin utan oxå ett prohormon, det är fettlösligt, det lagras i levern, det är viktigt för immunförsvaret!

Dvs det sista är anledningen till att man ger Trump och andra som är drabbade av Covid 19, D3, dvs så att det inte råder någon brist!

Nu så misstänker jag att de tagit allehanda prover på alla högpotenta klienter.. typ statschefer!

Skit samma, för vi ligger inte i samma liga, vi får mickla med vår egen hälsa.

Dvs vi får gå och ta våra prover själva och betala för det ur egen plånbok.. oftast på privata mottagningar!

Det bästa är så klart att ha en bostad i Marbella, där man kan bo halva året!

Grejen är att vi får D3 via huden, via att vi vistas utomhus med minimalt med kläder!

Det går via att kolesterol som når huden omvandlas till D3!

Hur som helst, det är på våren våra D3 nivåer är som lägst, solen måste upp i en viss vinkel, för att d3 skall bildas. i huden!

Iallafall.. alla vitaminer, antioxidanter, fytokemikalier, spårämnen, (flera av dem iallafall) kan bli toxiska.. helst skall man äta riktig mat från bra råvaror som man lagat till själv!

Så.. jag tog 800 IE i flera månader, hamnade på gränsen till brist, tog sen 2500 IE med K2, har inte mätt sedan dess.. oså ingen höst i Montenegro, ingen jul /nyår på gran canaria!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Läser man på Lars Berns blogg hittar man...

"Orsaken är att vissa tillskott med så mycket som 250 mikrogram (10.000 IE) D-vitamin säljs i handeln. Vid en snabb litteratursökning hittar jag ett fall av allvarlig övermedicinering med D-vitamin och det var en 88-åring som tagit 1250 mikrogram (50.000 IE) per dygn i ett halvår."

Inlägg på Lars Berns blogg:  "Vems ärende går Livsmedelsverket?"

https://anthropocene.live/2020/12/21/vems-arende-gar-livsmedelsverket/

mLCHFh och God Jul och Gott NYtt År...😎🤠

• Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg
19 timmar sedan, malmberg sade:

har för mig att solexponering av hela kroppen 30 min en solig sommardag ger ca 10 000 enheter D.

rätt eller fel?

Det är vad jag har läst också. Och sedan stänger kroppen av tillverkningen av d-vitamin för den dagen. 

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg
On 2020-12-22 at 09:57, Nippertippan sade:

Läste nyligen att här i Finland ges Covid-19 patienter på sjukhus genast 20 mcg D-vitamin och blodförtunnare. En läkare tyckte att äldre personern över 70 år skulle ta 50 mcg D-vitamin, yngre människor  något mindre.

Vi fick förra veckan anvisningar om att börja dela ut d-vitamin till patienter som hör till riskgrupp. Jag lade inte allt på minnet, eftersom jag inte jobbar med somatisk hälsa, men OM jag minns/förstod rätt så får folk det gratis av kommunen. Tror också att det gäller riskgrupper, inte alla. Dom andra får liksom köpa för egna pengar 😊 Det finns belägg att anta, att de som har högre d-vit halt, klarar av en covid-smitta bättre än de som har en låg d-vit halt. På det körs det nu. 

• Gilla 6
Länk till inlägg
On 2020-12-23 at 15:02, Tr0llet sade:

Vi fick förra veckan anvisningar om att börja dela ut d-vitamin till patienter som hör till riskgrupp. Jag lade inte allt på minnet, eftersom jag inte jobbar med somatisk hälsa, men OM jag minns/förstod rätt så får folk det gratis av kommunen. Tror också att det gäller riskgrupper, inte alla. Dom andra får liksom köpa för egna pengar 😊 Det finns belägg att anta, att de som har högre d-vit halt, klarar av en covid-smitta bättre än de som har en låg d-vit halt. På det körs det nu. 

@Tr0llet

Jag tycker det lät väldigt hoppingivande på många sätt. Var det i Sverige? 

Det tyder på att vården inte fallit för nonsenssnacket att man inte kan påverka sitt immunförsvar via kost och kosttillskott som somliga professorer försökt pracka på oss. 

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Kahavia sade:

@Tr0llet

Jag tycker det lät väldigt hoppingivande på många sätt. Var det i Sverige? 

Det tyder på att vården inte fallit för nonsenssnacket att man inte kan påverka sitt immunförsvar via kost och kosttillskott som somliga professorer försökt pracka på oss. 

Ojdå. Jag svarade på en kommentar som gällde Finland. Jag är alltså från södra Finland, jobbar på en hälsovårdscentral i en liten kommun. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Tr0llet sade:

Ojdå. Jag svarade på en kommentar som gällde Finland. Jag är alltså från södra Finland, jobbar på en hälsovårdscentral i en liten kommun. 

Ok, jag anade att det var lite för bra för att vara i Sverige 😊

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 1 month later...
On 2020-12-22 at 08:57, Nippertippan sade:

Läste nyligen att här i Finland ges Covid-19 patienter på sjukhus genast 20 mcg D-vitamin och blodförtunnare. En läkare tyckte att äldre personern över 70 år skulle ta 50 mcg D-vitamin, yngre människor  något mindre.

Kan det möjligen vara en indikation på att den mindre andelen döda per kapita i Finland, smittade av Covid-19, haft samband med finska statens och sjukvårdens positiva inställning till D-vitaminet till skillnad från i Sverige? 😇

• Gilla 1
Länk till inlägg