Jump to content

Typ 1 diabetiker behöver hjälp och stöd.

sneuman

Recommended Posts

Hej! Hjälper ni mig lite?

Jag har haft diabetes i 17 år, och har för det mesta haft väldigt höga och/eller svängiga värden att visa upp på diabetesmottagningen. Min mamma har ätit LCHF i flera år redan, så jag har ganska ofta ätit mat med mycket lite eller inga kolhydrater, men det här har inte mitt diabetesteam inte alls tyckt om, förstås! Inte heller de i min diabetesförening är till någon nytta när många av dem anser att vi diabetiker behöver kolhydraterna för att må bra. Jag i min tur tror inte riktigt att det är så, inte att vi behöver alla kolhydrater som finns i bröd, pasta, potatis och sånt.

Jag har redan nu mängder med frågor, och med tiden kommer jag säkert på många fler.

Det är så att jag fick mitt första barn för 2,5 månad sedan, och under graviditeten har jag haft väldigt bra blodsocker, men då har jag också varit väldigt strikt med att räkna varje liten kolhydrat och ta insulin för dem, och jag åt ganska långt enligt tallriksmodellen. Då mådde jag bra! Men nu efter förlossningen har jag halkat tillbaka till många högre värden och orken som inte riktigt hänger med (jag hade en burnout för 3 år sedan, och jag är fortfarande svag efter det). När jag testade på LCHF efter att ha hört på kostdoktorns föreläsning här i min hemstad orkade jag en vecka. Blodsockret var jämnare än någonsin, men tyvärr på en lite för hög nivå. Jag hade svårt att komma under 10 mmol/l, och att bara ta mera bolus (måltidsinsulin) hjälpte inte. Nu ska jag till min diabetessköterska på torsdag, men om jag förklarar det här problemet för henne är jag inte riktigt säker på att jag kommer få någon hjälp alls.

Är det någon typ 1 diabetiker som gått över till strikt LCHF? Behöver basalen (basinsulinet) justeras så att man får mera insulin? Tar du insulin till måltiderna? Osv?

Jag själv är inte helt strikt med kolhydrater på det sättet att jag äter grönsaker, bär, frukt och bröd med lågt GI. Påverkar det här förbränningen negativt? Hur "lös" kan man vara i sina principer innan det inte längre är en fördel att äta LCHF?

• Like 1

http://forum.kostdoktorn.se/topic/398-diabetes-typ-1-och-lchf/

Har du lite för att komma igång med tips ;)

Själv är jag ju en typ2 diabetiker fast kallar mig typ0 idag eftersom jag inte har varken symptom kvar eller mediciner men det är ju mycket annorlunda situation du befinner dig med typ1 så jag kan inte riktigt ge de råd som du kanske behöver .. men jag skulle som dig testa ta bort frukt och bröd från kosten och sedan försöka med tiden att hitta en egen nivå som passar bäst för dig. Men du vet att det tar sin tid. Personligen lyssnar jag inte vården längre så mycket utan letar efter och läser infon från tex. kostdoktors blogg eller böcker av det enkla orsak att de flesta inom vården, läkare, diabetessköterskor och inte minst dietisterna följer fortfarande den gamla läran hur man ska tas hand om diabetiker. 

Ta försiktigt och testa dig fram ;)

Mvh. en diabetiker typ0

Jag tror absolut att du skulle ha jämnare blodsocker om du går strikt LCHF (runt 20g-40g kh/dag beroende på person, och då endast från "bra" kolhydrater dvs inte vete, vitt ris, potatis) och hamna i ketos. När man är i ketos så håller sig blodsockret oftast lägre än om man inte är det. Bara ett litet tips, kanske värt att testa?

Prova att skippa frukt och bröd. Ät några matskedar bär om dagen om du behöver det.

Det blir snabbt mycket glukos i blodet av frukt och bröd så det är bäst att bara skippa.

Ät ägg, fet fisk tex makrill, vilt och gräsbetat kött om du hittar det och ovanjordsgrönsaker som broccoli,  smör och kokosfett från hälsokosten.

Ät lite turkisk youghurt och ost och baka fröbröd om du vill ha det. (Snabbt recept: 3dl pumpakärnor, 1 dl linfrön, 1 dl skalade sesamfrön, 4 ägg och 1 dl riven smakrik ost. Blanda allt och bred ut på hela ugnspappret på en plåt. Ställ in i ugnen i 200 grader i ca 15 minuter. Låt svalna och klipp med sax. Lägg i burk i kylskåpet. Mums! Man kan värma bitarna i 10 sekunder i micron när de inte är färska längre!)

Om du behöver känna dej säker på att du får i dej alla näringsämnen kan du gå med Matdagboken (drygt 400 kr för ett år) eller skaffa någon app till din mobil som har koll på kolhydrater.

Lycka till!

Jag känner en person med diabetes typ 1 mycket väl som gick över till LCHF för drygt ett år sedan. Blodsockret är stabilare och HbA1C på 42-48 i stället för klart högre. MEN jag vet inte hur den allra första tiden såg ut - eftersom övergången till LCHF var smygande via stenålderskost. Jag funderar i ditt fall eftersom du "stod ut" i en vecka att din kropp kanske blev stressad av omställningen till låg-kh? Jag vet inte men man kan ju tänka sig att denna omställning, som många omvittnar som jobbig, faktiskt är förenad med "tillfälligt kroniskt" förhöjda stresshormoner (kortisol, adrenalin) och detta ger dig högre blodsocker.

Det finns så oerhört mycket som talar för att låg-kh är goda nyheter för typ ettor så jag skulle råda dig att testa i en månad och möta med mer insulin - helst finna "rätt" nivå på långtidsverkande. Hon jag känner tar inte alltid måltidsinsulin längre, eftersom blodsockret kanske redan ligger bra inför måltiden och den inte innehåller mer än homeopatiska doser kh  :)  Däremot kan blodsockret ha stigit lite ett par timmar efter måltid utan att man riktigt begriper varför - då pytsar hon in extra snabbverkande. Det betyder som du förstår att hon sticker i fingrarna rätt ofta för att följa blodsockret.

Kh är inte en essentiell makronutrient - kroppen tillverkar glatt glukos från protein eller fett, men det visste du nog redan. Du har säkert rätt i att du kanske inte får stöd i detta från diabetessköterskan, men jag skulle definitivt råda dig att prova själv vad vårdpersonal och andra "experter" än säger. Man kan ju med fog kalla diabetes för en sjukdom av kolhydratsintolerans.

Är heller ingen diabetiker.. men har läst en del om hur en del typ1 skriver, när de får lågkolhydratkost att fungera.

Först.. Dr Bernstein är främsta experten på T1 och low carb.. själv typ1 sedan barndommen.

http://www.diabetes-book.com/

Sen så.. typ1 skiljer ju en del från typ2.. ofta så tollererar ettor mer kolhydrater än tvåor, så länge man förbrukar dem och tar rätt mängd insulin.

Så det betyder att det som kanske är optimalt för tvåor och för viktnedgång inte är optimalt för en etta.

Utan vad det handlar om är att få ett lagom och stabilt blodsocker över dygnet, utan varesig hypo eller hyper-glykemi.

Inte ens säkert att man behöver vara i ketos.. om man inte vill.

Och målet är att i så stor utsträckning som möjligt kunna klara sig på långtidsverkande insulin.

Medlet är att man använder mer fett som bränsle, så att insulin bara behövs för att hållas på normalnivå och för protein samt de få kolhydrater man äter.

Hej!

Är en typ 1:a som har kört strikt LCHF i 9 månader nu.Har inte tidigare haft något jättesvårt att hålla bs nivåerna på "hygglig" nivå, men nu på LCHF så är det nästan som om jag inte längre är diabetiker. Jag tar bara basalinsulin och har inte behövt justera de nivåerna alls. Måltidsinsulin förekommer men högst någon gång då och då och då är nivåerna bara i spannet 1-2 ie. HBA1C på 43-45, gått ner ca 5 kilo i vikt (utan att det var mitt mål), fått muskler som har lyst med sin frånvaro i typ 20 år, förbättrat blodtryck och i mitt eget tycke jättebra blodfetter (men det tycker naturligtvis inte vårdpersonalen). Jag kan hålla på och rabbla superlativer för LCHF hur länge som helst men det mesta har du kanske redan läst/hört.

Det gick ganska smidigt för mig att gå över till strikt LCHF eftersom jag i 2-3 år innan kört en liberal variant av denna "diet". Mindre potatis, ris, pasta och mjölprodukter och mer grönsaker och kött/fisk.

Ett är säkert: jag kommer inte gå tillbaka till kh kost och behöva trycka in mängder insulin igen och få "berg-och-dal-bane-socker".

Fråga gärna mer så ska jag göra mitt bästa för att svara.

• Like 7

Man kan göra som jag gjorde 3 månader efter jag diagnosticerades som typ 1:a, (tog både bas- och måltidsinsulin innan jag började med LCHF), jag tog bort måltidsinsulinet (Novorapid) direkt och behöll basinsulinet (Insulatard).

Efter någon månad gick sockret ner mer och mer då halverade jag basdosen till 7E. Efter något halvår begärde jag C-peptidvärde och det hade ökat, så jag tog bort all insulin, värdena har varit bra, och nu har jag blivit friskförklarad av dem som vet (hälsovården). 

Alltså jag är inte längre diabetiker.  :D

Det krävs längre tid än en vecka för att värdena ska bli åt det bättre hållet och det gäller att mäta ofta för att lära sig hur man blir påverkad av det man tar in.

Jag bifogar en bild som kanske visar hur det kan gå med LCHF... ;)

Lägg märke till mätningsfrekvensen efter LCHF....

blodsocker.pdf

• Like 2

Sen ska man inte glömma att du nyligen fött barn!!

2,5 månad är ingen tid alls. Med en nyfödd hemma finns det inga rutiner att tala om, stressen kan vara hög för man får vara uppe på nätterna, tiden räcker inte till för att ORKA laga ordentlig mat och sen har vi hormonerna i kroppen!! De där små d-jvlarna (ursäkta språket!) vänder upp och ner på ALLT i ens liv!!

Jag är inte diabetiker men jag är kvinna som fött två barn och det går inte att förneka att kroppen genomgår en stor förändring av en graviditet och förlossning (även om det fysiskt kanske inte syns).

Har inte socialstyrelsen godkänt LCHF (eller lågkolhydratskost) till diabetiker?

I så fall kan diabetessköterskan stoppa sina negativa kommentarer någonstans och börja leta fakta och info till dig om just lågkolhydratskost annars kan hon packa ihop och börja jobba på museum där hon i så fall hör hemma!! Ursäkta ordvalet men det är ju för många inom vården som har paserat sitt bäst före datum med råge!!

• Like 3

Jag har haft diabetes i 17 år, och har för det mesta haft väldigt höga och/eller svängiga värden att visa upp på diabetesmottagningen. Min mamma har ätit LCHF i flera år redan, så jag har ganska ofta ätit mat med mycket lite eller inga kolhydrater, men det här har inte mitt diabetesteam inte alls tyckt om, förstås! Inte heller de i min diabetesförening är till någon nytta när många av dem anser att vi diabetiker behöver kolhydraterna för att må bra. Jag i min tur tror inte riktigt att det är så, inte att vi behöver alla kolhydrater som finns i bröd, pasta, potatis och sånt.

Jag har redan nu mängder med frågor, och med tiden kommer jag säkert på många fler.

Det är så att jag fick mitt första barn för 2,5 månad sedan, och under graviditeten har jag haft väldigt bra blodsocker, men då har jag också varit väldigt strikt med att räkna varje liten kolhydrat och ta insulin för dem, och jag åt ganska långt enligt tallriksmodellen. Då mådde jag bra! Men nu efter förlossningen har jag halkat tillbaka till många högre värden och orken som inte riktigt hänger med (jag hade en burnout för 3 år sedan, och jag är fortfarande svag efter det). När jag testade på LCHF efter att ha hört på kostdoktorns föreläsning här i min hemstad orkade jag en vecka. Blodsockret var jämnare än någonsin, men tyvärr på en lite för hög nivå. Jag hade svårt att komma under 10 mmol/l, och att bara ta mera bolus (måltidsinsulin) hjälpte inte. Nu ska jag till min diabetessköterska på torsdag, men om jag förklarar det här problemet för henne är jag inte riktigt säker på att jag kommer få någon hjälp alls.

Är det någon typ 1 diabetiker som gått över till strikt LCHF? Behöver basalen (basinsulinet) justeras så att man får mera insulin? Tar du insulin till måltiderna? Osv?

Jag själv är inte helt strikt med kolhydrater på det sättet att jag äter grönsaker, bär, frukt och bröd med lågt GI. Påverkar det här förbränningen negativt? Hur "lös" kan man vara i sina principer innan det inte längre är en fördel att äta LCHF?

När du skriver "stod ut" så antyder du att strikt LCHF inte är riktigt den mat du önskar äta. Jag äter själv inte LCHF men tyckte det var ett problem att jag tålde fett så dåligt. Jag åt väldigt fettsnålt och så fort jag åt fett och speciellt mättat fett så kände jag mig som sparkad av en häst. Samtidigt var jag rädd att jag faktiskt åt FÖR lite fett så vad göra?

Jag började äta mer avokado och nötter. Det finns ju också pumpafrön, sesampasta och annat som innehåller växtfett och som kroppen verkar ha lättare att ta hand om det tunga mättade fettet.

Mitt råd till dig är därför att börja med att öka växtfetter först och allra helst med sådana som inte är raffinerade. Hemkokta bönor har lågt GI och det tål jag mycket bättre än bröd. Brödet som finns att köpa är en sorglig histora så vill du äta bröd så blir nog till att baka surdegsbröd med hela korn och enbart fullkornsmjöl. Dessutom att inte äta för mycket av det.

När jag kört med ökad mängd växtfett ett tag så började jag med lite creme fraiche men jag måste fortfarande var försiktig även om jag börjat klara lite utan att bli trött och seg.

Att inleda måltider med en grönsallad eller rå vitkål är också bra.

Inte heller de i min diabetesförening är till någon nytta när många av dem anser att vi diabetiker behöver kolhydraterna för att må bra.

Diabetesföreningen tycker alltså att diabetiker behöver socker för att må bra, inga Einsteins i den där föreningen direkt.

Källa på det?

Jag har läst att fleromättat och enkelomättat fett är mer lättoxiderat än mättat fett. Alltså lättare att förbränna. Dessutom lär det vara lättare att lagra och plocka ut från lagret. Jag vet att Paulun har skrivit om det men var jag läst det mer minns jag inte. Det borde väl stå i dom flesta böcker om nutrition antar jag. Trådskaparen verkade inte så trakterad av LCHF och jag försökte ge ett alternativ som inte är kolhydrater.

Jag känner f öv själv en tydlig skillnad mellan mättat fett och växtfetter.

+1

Vi behöver mättat fett, vi är ju för fasen uppbyggda av det!

Enligt vad jag har läst så lagras fettet som det är. Cellmembranen blir t ex mer genomsläppliga för transport av näringsämnen om dom innehåller fetter som inte är mättade.

När du skriver "stod ut" så antyder du att strikt LCHF inte är riktigt den mat du önskar äta. Jag äter själv inte LCHF men tyckte det var ett problem att jag tålde fett så dåligt. Jag åt väldigt fettsnålt och så fort jag åt fett och speciellt mättat fett så kände jag mig som sparkad av en häst. Samtidigt var jag rädd att jag faktiskt åt FÖR lite fett så vad göra?

Jag var kanske lite otydlig, jag menar bara att jag inte stod ut med att blodsockret envist låg på 13 fastän jag tog korrigerande insulin som skulle ta ner det. LCHF tycker jag att är lätt att äta enligt, för man slipper ju koka de där makaronerna och skala de där potatisarna, och vad är nu bättre än det? Fett har jag ätit mycket av länge eftersom mamma har influerat mig ganska mycket på den punkten. Vet inte hur det är nu, men under graviditetens första månader kunde jag vara väldigt känslig för fett och blodsockret stiga väldigt mycket bara av en liten bit fet lax.

Nej jag är nog ganska ensam bland de i min ålder i föreningen, att inte äta kolhydrater! Min mamma uttryckte det så bra när hon sa "Att äta kolhydrater för att höja blodsockret så att man ska kunna ta insulin och sänka det igen... är ju som att äta salmiak och höja blodtrycker så att man ska kunna ta blodtryckssänkande medicin". Precis så känns det, som att det är lite onödigt med de där kolisarna.

Det gick som jag förutspådde när jag hälsade på min diabetessköterska förra veckan. Hon förespråkade lätt mat! Mättat fett ska man hålla sig borta från, ägg skulle man inte heller äta, och så var det bara den där lilla, lilla biten kött man fick äta. Men hon ratade inte heller det att lämna bort kolhydrater, så det kändes ju bättre iallafall än vad de tidigare sagt om fet mat åt mig.

• Like 1

Jag var kanske lite otydlig, jag menar bara att jag inte stod ut med att blodsockret envist låg på 13 fastän jag tog korrigerande insulin som skulle ta ner det. LCHF tycker jag att är lätt att äta enligt, för man slipper ju koka de där makaronerna och skala de där potatisarna, och vad är nu bättre än det? Fett har jag ätit mycket av länge eftersom mamma har influerat mig ganska mycket på den punkten. Vet inte hur det är nu, men under graviditetens första månader kunde jag vara väldigt känslig för fett och blodsockret stiga väldigt mycket bara av en liten bit fet lax.

Nej jag är nog ganska ensam bland de i min ålder i föreningen, att inte äta kolhydrater! Min mamma uttryckte det så bra när hon sa "Att äta kolhydrater för att höja blodsockret så att man ska kunna ta insulin och sänka det igen... är ju som att äta salmiak och höja blodtrycker så att man ska kunna ta blodtryckssänkande medicin". Precis så känns det, som att det är lite onödigt med de där kolisarna.

Det gick som jag förutspådde när jag hälsade på min diabetessköterska förra veckan. Hon förespråkade lätt mat! Mättat fett ska man hålla sig borta från, ägg skulle man inte heller äta, och så var det bara den där lilla, lilla biten kött man fick äta. Men hon ratade inte heller det att lämna bort kolhydrater, så det kändes ju bättre iallafall än vad de tidigare sagt om fet mat åt mig.

Intressant det du skriver att blodsockret steg av en bit lax. Hur påverkas annars blodsockret av fett? Märker du någon skillnad på olika sorters fett?

När du skriver att ditt blodsocker är högt och svängigt så undrar jag hur du har det med motion. Allsidig konditionsträning typ friskis och svettis gör ju att man får ett jämnare blodsocker.

Intressant det du skriver att blodsockret steg av en bit lax. Hur påverkas annars blodsockret av fett? Märker du någon skillnad på olika sorters fett?

När du skriver att ditt blodsocker är högt och svängigt så undrar jag hur du har det med motion. Allsidig konditionsträning typ friskis och svettis gör ju att man får ett jämnare blodsocker.

Äter jag "vanlig kost", typ tallriksmodellen reagerar jag tydligen väldigt starkt på all sorts fett emellanåt (det varierar tydligen det också, att jag ibland är känsligare och ibland kan äta hur mycket fett som helst)... Men nu när jag överlag äter mer fett och proteiner i min kost, och inga kolhydrater, så hålls blodsockret vädligt jämnt utan vare sig avstickare uppåt eller neråt. Men då när jag var gravid, åt lax och såg blodsockret vara "högt" (det är så strikt när man är gravid) under kanske 7 timmar framåt var det ju väldigt mycket gravid-hormoner inblandade också :) 

Jag har inte märkt skillnad på fett och fett.

Svängigt är det alltid när man har diabetes och äter kolhydrater. Insulinet hinner inte alltid riktigt med vid en måltid, och det blir en topp som sedan sjunker. Men hur som helst så motionerar jag inte på det viset att jag går till gymmet, springer eller skidar, sånt hatar jag. Vardagsmotionen räcker för min del, och under våren till hösten är det ju mycket trädgårdsarbete som räknas till tung motion.

Äter jag "vanlig kost", typ tallriksmodellen reagerar jag tydligen väldigt starkt på all sorts fett emellanåt (det varierar tydligen det också, att jag ibland är känsligare och ibland kan äta hur mycket fett som helst)... Men nu när jag överlag äter mer fett och proteiner i min kost, och inga kolhydrater, så hålls blodsockret vädligt jämnt utan vare sig avstickare uppåt eller neråt. Men då när jag var gravid, åt lax och såg blodsockret vara "högt" (det är så strikt när man är gravid) under kanske 7 timmar framåt var det ju väldigt mycket gravid-hormoner inblandade också :)

Jag har inte märkt skillnad på fett och fett.

Svängigt är det alltid när man har diabetes och äter kolhydrater. Insulinet hinner inte alltid riktigt med vid en måltid, och det blir en topp som sedan sjunker. Men hur som helst så motionerar jag inte på det viset att jag går till gymmet, springer eller skidar, sånt hatar jag. Vardagsmotionen räcker för min del, och under våren till hösten är det ju mycket trädgårdsarbete som räknas till tung motion.

Mycket intressant! Jag har själv haft en del problem med blodsockret men inte fått det bekräftat. Dock hade varit så att om jag ätit fett i lunchen så har jag varit törstig hela eftermiddagen och det har inte hjälpt att dricka. Likaså har jag fått synrubbningar om jag haft fett i maten. Samtidigt påstår en del att fett inte alls påverkar blodsockret så därför var det väldigt intressant att få höra om dina erfarenheter.

Hur har ditt blodsocker varit i jämförelse med andra diabetiker? Du skriver att det är vanligt med svängningar men brukar typ 1 diabetiker ha så högt socker trots insulin?

Mycket intressant! Jag har själv haft en del problem med blodsockret men inte fått det bekräftat. Dock hade varit så att om jag ätit fett i lunchen så har jag varit törstig hela eftermiddagen och det har inte hjälpt att dricka. Likaså har jag fått synrubbningar om jag haft fett i maten. Samtidigt påstår en del att fett inte alls påverkar blodsockret så därför var det väldigt intressant att få höra om dina erfarenheter.

Hur har ditt blodsocker varit i jämförelse med andra diabetiker? Du skriver att det är vanligt med svängningar men brukar typ 1 diabetiker ha så högt socker trots insulin?

Jag är olika fett-känslig över dagen, och tål fet mat mycket bättre till lunchen än på kvällen, av någon märklig orsak. :) Jo jag har också fått höra att fett inte påverkar blodsockret, och så är det för friska människor, då påverkar det inte alls eftersom de har insulin som tar hand om fettet på ett naturligt sätt. Jag i min tur som har en bukspotskörtel som inte producerar något insulin alls har ju inget som tar hand om den långsamma höjningen som fett gör åt blodsockret. Det är kanske därför man som diabetiker märker av det så bra! Jag har haft en kontinuerlig blodsockermätare väldigt ofta det senaste året, och fått en mycket bra bild av hur blodsockret reagerar på mat av olika typer. Man har en liten sändare fast på huden som mäter sockerhalten i vävnaden, sedan skickar sändaren vidare värdet till min insulinpump och så ser jag en kurva över hur blodsockret är och har varit. Därför blir jag lite arg på folk (bland annat min egen mamma) som säger att fett inte påverkar blodsockret alls, fast jag själv VET att det gör det ;)

Det är väldigt svårt att säga hur det är i jämförelse med andra diabetiker. Det finns de som sköter sig exemplariskt och har värden som en icke-diabetiker, och det finns de som ständigt går med alltför höga värden. Men jag har haft väldigt högt under hela tonårstiden och in i ung vuxen-ålder, och blodsockret redde upp sig först förra året när jag fick insulinpump istället för insulinpennor.

Alltså de svängningar jag pratar om är normala blodsockersvängningar (observera att det är normala för diabetiker!) man har som diabetiker och äter den kost som rekommenderas för typ 1-diabetiker. Har man exempelvis ett bs-värde på 5.0 när man börjar äta, och äter kolhydrater, så stiger blodsockret med kanske 2mmol/l under den första timmen innan insulinet börjar verka och tar ner det till samma nivå igen. Om man då börjar på ett lite högre värde, låt oss säga 8, som ändå är acceptabelt så kommer man ju upp i 10-11 innan insulinet når sin fulla effekt. Nu är det en normal situation, men om man äter något som det är mer svårt att räkna kolhydrater i, som tex något så vanligt som makaronilåda, så är det lätthänt att man beräknar fel och då blir ju blodsockret följaktligen för högt.

Nu utgår jag alltså mycket från egna erfarenheter, bara så ni vet.

Jo jag har också fått höra att fett inte påverkar blodsockret, och så är det för friska människor, då påverkar det inte alls eftersom de har insulin som tar hand om fettet på ett naturligt sätt. Jag i min tur som har en bukspotskörtel som inte producerar något insulin alls har ju inget som tar hand om den långsamma höjningen som fett gör åt blodsockret.

Ursäkta men vad pratar du om nu? Vad exakt är det i fett som påverkar blodsockret negativt?

Ursäkta men vad pratar du om nu? Vad exakt är det i fett som påverkar blodsockret negativt?

Det är ju precis det jag säger. Friska människor märker inte av att fett höjer blodsockret på lång sikt, medan diabetiker kan göra det. Och det är heller inte sagt att fett höjer blodsockret för alla heller. Jag brukar ha en sensor lånat från diabetesmottagningen som ständigt mäter blodsockret och visar en kurva på min insulinpump, och det syns SÅ TYDLIGT när jag äter fett hur det höjer blodsockret efter en tid. Tror du mig inte? Fett innehåller ju inga kolhydrater i sig, men ändå stiger blodsockret långsamt av det.

Det är ju precis det jag säger. Friska människor märker inte av att fett höjer blodsockret på lång sikt, medan diabetiker kan göra det. Och det är heller inte sagt att fett höjer blodsockret för alla heller. Jag brukar ha en sensor lånat från diabetesmottagningen som ständigt mäter blodsockret och visar en kurva på min insulinpump, och det syns SÅ TYDLIGT när jag äter fett hur det höjer blodsockret efter en tid. Tror du mig inte? Fett innehåller ju inga kolhydrater i sig, men ändå stiger blodsockret långsamt av det.

Äter du bara fett  då  ? KAN det inte bero på annat du äter i samband med ? Högre energiintag pga mer fett ?

Äter du bara fett  då  ? KAN det inte bero på annat du äter i samband med ? Högre energiintag pga mer fett ?

Skulle jag bara äta en laxbit med majonnäs (har hänt) så skulle det höja blodsockret... Kanske inte så mycket, men på lång sikt. Tyvärr. Därför är det så svårt för diabetiker att äta fet mat. Även om man äter bröd till som innehåller kolhydrater så tar man ju insulin för det (låt oss säga knäckebröd som alltid är lika stora, och som alltid är 10 gram kolhydrater), och ändå skulle blodsockret höjas av fettet i laxen. Jag valde lax eftersom jag brukar reagera på fettet i den.

Skulle jag bara äta en laxbit med majonnäs (har hänt) så skulle det höja blodsockret... Kanske inte så mycket, men på lång sikt. Tyvärr. Därför är det så svårt för diabetiker att äta fet mat. Även om man äter bröd till som innehåller kolhydrater så tar man ju insulin för det (låt oss säga knäckebröd som alltid är lika stora, och som alltid är 10 gram kolhydrater), och ändå skulle blodsockret höjas av fettet i laxen. Jag valde lax eftersom jag brukar reagera på fettet i den.

Majonäs innehåller kolisar beroende på fetthalt mellan 2 - 12 g / 100 g ...  prova att bara äta fett utan kolisar i och mät ... ;) 

Majonäs innehåller kolisar beroende på fetthalt mellan 2 - 12 g / 100 g ...  prova att bara äta fett utan kolisar i och mät ... ;)

Ja om man KÖPER majonnäs innehåller den kolhydrater. Men om man gör sin egen innehåller den 1.007 gram kolhydrater/100gram, eftersom det enda som är kolhydrater är den franska senapen (som är 5,3/100gram)... och då äter man ju inte ens upp all majonnäs på en gång :P Så det där håller inte.

Men visst. Säg vad jag ska äta så gör jag det... Jag tar inget insulin heller "eftersom fett inte höjer blodsockret", så får du se att du har fel. Så, vad ska jag äta?

Ja om man KÖPER majonnäs innehåller den kolhydrater. Men om man gör sin egen innehåller den 1.007 gram kolhydrater/100gram, eftersom det enda som är kolhydrater är den franska senapen (som är 5,3/100gram)... och då äter man ju inte ens upp all majonnäs på en gång :P Så det där håller inte.

Men visst. Säg vad jag ska äta så gör jag det... Jag tar inget insulin heller "eftersom fett inte höjer blodsockret", så får du se att du har fel. Så, vad ska jag äta?

Och det är bara ett engångs-experiment eftersom typ 1-diabetiker inte rekommenderas att äta strikt LCHF. http://www.kostdoktorn.se/ga-ner-i-vikt-med-optimal-ketos/

Och det är bara ett engångs-experiment eftersom typ 1-diabetiker inte rekommenderas att äta strikt LCHF. http://www.kostdoktorn.se/ga-ner-i-vikt-med-optimal-ketos/

Vet du varför det är problematiskt för typ 1 diabetiker att äta strikt LCHF? Om man tillför insulin och kontrollerar blodsockret är det väl inte annorlunda än för en icke-diabetiker att vara i ketos? (En jag känner äter ganska strikt LCHF sedan över ett år.)

Vet du varför det är problematiskt för typ 1 diabetiker att äta strikt LCHF? Om man tillför insulin och kontrollerar blodsockret är det väl inte annorlunda än för en icke-diabetiker att vara i ketos? (En jag känner äter ganska strikt LCHF sedan över ett år.)

Jag citerar kostdoktorn

Om du har typ 1-diabetes bör du inte använda rådet ovan om uttalad ketos, det kan vara riskabelt. Du behöver noga se till att du har normala blodsockernivåer om du alls har ketoner i blodet. I så fall är det vanlig ketos, precis som hos friska som äter strikt LCHF.

Höga blodsockernivåer samtidigt som höga ketonnivåer innebär däremot att du har sjuklig brist på insulin, något som icke-diabetiker inte riskerar. Det kan leda till ketoacidos, vilket är potentiellt livsfarligt. Du behöver då injicera mer insulin och vid minsta osäkerhet kontakta sjukvården. Att jaga höga ketonnivåer för viktkontroll är inte värt risken vid typ 1-diabetes.

• Like 1

Vet inte hur det är nu, men under graviditetens första månader kunde jag vara väldigt känslig för fett och blodsockret stiga väldigt mycket bara av en liten bit fet lax.

Är du säker på att det var fettet som fick blodsockret att stiga och inte proteinet i laxen? 

Altså.. saker och ting blir helt klart mer komplicerat för en Typ1!

Tex, fett höjer inte blodsocker per se, men iomed mer cirkulerande fett så konkurerar detta glukos om utrymme i cellerna.

Normalt skulle aningen förhöjt blodsocker reglerats av att mer insulin utsöndrats, dels för minska lipolys, dels för att minska betaoxidation till förmån för glykolys, samt öka Denovo Lipogenes av överflödigt glukos.. samt minskat på glukagon.

Men.. har man ingen eller rudimentär insulinproduktion, så måste allt administreras via tillsatt insulin.. och det blir som att jaga mygg med slägga.

Så återigen.. typ1 har för det mesta ingen insulinresistens.. iallafall i början.. utan det handlar mer om att hitta en lagom mängd kolhydrater som det räcker att ta en lagom dos basinsulin.. och kanske minimalt med måltidsinsulin.

• Like 2

Är du säker på att det var fettet som fick blodsockret att stiga och inte proteinet i laxen? 

Så här står det på webbplatsen för finska diabetesförbundet

"Tänk på att också fet och proteinrik mat ökar insulinbehovet."

Så här står det på webbplatsen för finska diabetesförbundet

"Tänk på att också fet och proteinrik mat ökar insulinbehovet."

Att protein ökar insulinbehovet är ju ganska välkänt, men jag undrar på vilket sätt fettet ökar det? 

• 2 weeks later...

Hej...

Jag är en typ 1 diabetiker, har haft "skiten" snart 2 år nu. Jag har följt råden dietisten har gett mig, nu snart i 2 år. Jag fick mina värden skickat hem till mig i DAG 23/4-2013. Alla mina värden är perfekta. har långtids socker på 40 perfekt blodtryck,kolestrål,, njurar, saltbalans mm.

Nu kanske ni då undrar varför jag skriver här....jo jag är bra fundersam över varför jag går upp i vikt. Jag går upp massor i vikt. Jag motionerar 3ggr v (innebandy), går ut med mina 2 hundar, hade jobb som möjlig gjorde att jag var ute och gick mycket om dagarna. Har nu bytt jobb, så nu skall jag röra på mig 8tim om dagen ;).

Så nu har jag läst om LCHF och dess relation till Diabetes. Jag tycker med att det är skälvklart att man skall ta bort kolhydrater och annat socker baserad mat. Det jag hittar i affären är antingen mycket kolhydrater och lite socker eller mycket socker och lite kolhydrater det är så frustrerande.

nu till LCHF det jag är orolig över är om andra värden som kolestrol och andra saker kan ökas OM man nu skall börja med LCHF.

Tack på förhand :)

• Like 1

I princip inte om du inte har någon speciell rubbning.

Som regel stiger det goda HDL.. det gör det av fett, och triglyceriderna sjunker som regel.. med mindre kolhydrater.

LDL kan göra lite olika.. oftast handlar det om att de blir färre men större.. det är bra.

Snabbkurs i kolesterol

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

http://www.diabetes-book.com/