Mangepange Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Är det ingen som upplever vad jag upplever ? Började LCHF i Oktober 2012 först liberalt sen allt mer strikt... sedan Januari 2013 så strikt jag kan, det är svårt att ducka för t.ex. kolhydrater i paprika, grädde etc... Jag började på 122 kg och är 188 cm lång... nu idag väger jag 126 kg... Nu kommer alla att säga att jag fuskar... det gjorde de på Viktväktarna också när inte det funkade för mig för 10 år sedan... och visst fuskar jag ibland... skall man inte kunna göra det lite grann oavsett metod? Är det någon som på fullaste allvar tror att man kan äta 6-12 månader OAVBRUTET utan ett enda fusk... Jag gjorde ett planerat fusk hela julafton, hela nyårsaftonskvällen... utöver det så har jag varit skötsam och legat runt 15 E% kolhydrater... på lördagskvällen tar jag mig ETT glas vin eller ibland en whisky... jag har inte brytt mig så mycket om ratiot mellan proteiner och fett - men samtidigt följer vi ju recepten... Jag äter cirka 2400 kcal/dygn i snitt - någon dag lite mer någon dag lite mindre... säg +/- 150 kcal... Jag går UPP i vikt... Jag börjar dagen oftast jättehungrig vid 05:00 med att göra en äggröra på 2-3 ägg och tar ett halvt paket bacon till... oftast en halvliter vatten till... Jobbar på tills 11:30 då jag tar lunch och äter en standard portion LCHF mat från något recept på någon LCHF site... aldrig recept som säger sig vara liberala... är ofta hungrig då... har inte tagit mellanmål imellan - bara en kopp kaffe eller två... Kommer hem 16.30 och är jättetrött (har kontorsjobb) - men inte hungrig... leker lite med grabben medan frun fixar middag (hon jobbar deltid). Äter vid 17:30 tils jag blir nöjd, varken mer eller mindre... återigen LCHF recept från en LCHF site... Vid 20:30 är jag tvungen att förstärka med något igen för då är jag hungrig så det knorrar i magen... då tar jag ofta en skiva LCHF bröd med en rejäl skiva smör på (säkert 2 mm tjock)... Så här var det inte tänkt att bli - jag skulle ju bli normalviktig... :-( En positiv sak dock - har aldrig varit så frisk... har i princip inte varit sjuk sen jag slutade helt med spannmål och socker i Oktober... Men hur fasen gör jag för att gå ner i vikt ???? Några tips...??? Skaldeman klarade att gå ner i vikt på 3-4000 kcal om dagen... mitt gym säger att jag har en basmetabolism på 3495 kcal/dygn... om det stämmer så ligger jag ständigt 1000 kcal för lågt... Skall jag då äta mer fett eller behöver jag sänka mitt energiintag ytterligare... men då börjar det ju likna alla andra svältkurer... :-( Jag tränar "bara" 2-3 ggr i veckan i snitt... med 11 mils pendling per dag så har jag svårt att få till mycket mer... men samtidigt säger DOC & Skaldeman att man inte skall BEHÖVA träna för viktnedgång - bara att det är bra ur andra aspekter och KAN bidra... Rådvill, vet inte riktigt vad jag skall göra nu... :-/ ...skulle gärna vilja höra DOCs syn på saken... för att få reda på om det kan finnas något medicinskt i grunden som jag bör kolla upp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Skall jag då äta mer fett eller behöver jag sänka mitt energiintag ytterligare... men då börjar det ju likna alla andra svältkurer... :-( Det finns nog de som kan ge mycket bättre svar än jag här på forumet, men spontant känns det som du kanske äter för lite. Att bli så där hungrig tyder kanske på att du ska öka på fettintaget för att få igång förbränningen ordentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grgn Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Hej Mange! Jag är ingen expert och inte heller någon direkt "success" men rätt hängiven utifrån lagomt resultat vikt och omfångsmässigt men framförallt uthållighetsmässigt (långa cykelturer och ishockey på vintern). Från 91 till 85 och minus 12 cm i midjan på ett och ett halvt år. 15 slag högre maxpuls och 500 "steg" mer på varje ishockeypass, bättre ork än "juniorerna" (35-åringarna) i slutet av passen. (Närmar mig 50...) Har du koll på mått och vad som har hänt där? Mina egna reflektioner "från början" vid genomgång av Doktor Dahqvists blogg: ät mer fett... Skaldemans ratio bör ge dig en hint om det är vad det handlar om! I övrigt, kopplat till viktminskning, så verkar det ju vara rätt så individuellt så det kanske bara tar tid? /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenni73 Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Jag tycker 15 E% låter mycket, det borde väl bli ca 90 g kolhydrater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mangepange Posted April 2, 2013 Author Share Posted April 2, 2013 @Syster - ja, du förstår ju att jag gått i liknande tankar men "vågar" inte riktigt eftersom det går åt fel håll redan... :-/ ...men det lite "roliga" är ju att jag blir inte hungrig egentligen förrän på kvällen... bortsett från morgonen då'rå... fetare lunch & middag helt enkelt kanske... @Grgn - byxorna sitter tightare i magen...tyvärr ett mått så gott som något... jag får kolla om jag kan få bättre ordning på ratiot i första hand då kanske... @Jenni - 90 g - det kan inte stämma, jag måste ha räknat fel någonstans... jag får kolla det... 20 gram brukar det ligga på ungefär... kanske skulle uttryckt det så från början... ;-) Tack för att ni bryr er om att lägga tid på att svara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 @Syster - ja, du förstår ju att jag gått i liknande tankar men "vågar" inte riktigt eftersom det går åt fel håll redan... :-/ ...men det lite "roliga" är ju att jag blir inte hungrig egentligen förrän på kvällen... bortsett från morgonen då'rå... fetare lunch & middag helt enkelt kanske... Ja, det kanske kan vara värt att prova,för att slippa bli så hungrig på kvällen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Är heller ingen expert men har gått ner en del kilon. För mej verkar det viktigt att inte äta på kvällen om man ska minska i vikt. För att jag ska må bra är det då viktigt att äta mycket fett - 75-80% - resten av dagen och sen vara pyttelite hungrig när jag lägger mej på kvällen. Äter jag sent är det lätt att man blir proppmätt eller iaf väl mätt. Nej, en aning hungrig vid sovdags funkar för mej! Frukosten är sedan fet och god och räcker utan särskild hunger i 5-6 timmar om jag äter smör och kokosfett! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Jag vet inte om du missuppfattat det här med energiprocenten lite? 15E% kolisar är inte alls Lchf Det ska snarast hamna runt 5E% Lite tips ska du få :-) Sen säger du att du äter måltiderna enligt något Lchf-recept Du blir nog tvungen att "dissekera" frågan lite ytterligare och kolla upp vilka proportioner du hamnar på Du bör nog även vara medveten om hur mycket protein du äter Ca hälften av det protein din kropp inte använder rakt av till reparation eller muskelbygge omvandlas till glukos och måste då egentligen påföras ditt kolhydratkonto istället Det kan alltså vara ide för dig att fundera ut hur mycket protein du bör få idig Det bör ligga nånstans vid 1 gram protein per (önskad kilo kroppsvikt) Dvs vill du nå 90 kilo som slutmål bör du inte äta mer än 90 gram protein per dag Kött innehåller runt 20% protein så då kan du göra matten själv och fundera på om du möjligen ligger i överkant vad gäller proteinintag När ditt proteinintag är tillgodosett är det egentligen fett du ska luta dig mot om du då ännu inte har nått den mättnad du vill ha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Jag gjorde ett försök med LCHF för några år sedan och tappade sugen för inget hände på flera månader (nästan upp istället), men den här gången går det mycket bättre - jag har läst och läst och kollat innehållsdeklarationer, tills jag är säker på VAD som hamnar på tallriken. När du skriver att du går efter recept på LCHF-sidor börjar jag fundera... Det finns MÅNGA bra recept, men jag har upptäckt att vissa faktiskt innehåller både ex. soltorkade tomater, paprika och lök, som faktiskt kan göra att man får i sig för många kolisar OM man är (som jag) superkänslig och knappt kan titta på en morot! Många bäckar små.... Ingen större hjälp kanske, men Skaldemans råd Protein 20%E, Fett 75%E och Kolhydrater max 5%E funkar för mig. Lycka till och tappa inte sugen!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mangepange Posted April 2, 2013 Author Share Posted April 2, 2013 Ok, så jag gjorde en snabbkoll på hur dagen förlöpt hittils idag då och jag har nog räknat slarvigt tidigare... MEN så "duktig" som jag är idag är jag inte varje dag - men som en indikation... och kanske ambition... Hittils idag har jag ätit 225 gram mat. Den har fördelat sig på, i E% : 83% fett, 16% protein och hittils 0 % kolhydrater... summeras detta så ser man att det saknas 1% - den gömmer sig i avrundningsfel - låt oss skylla på excel... Hade jag jobbat inne på kontoret idag och inte i mitt hemmakontor så hade det förmodligen adderats en stor kopp kaffe (straight) till detta...och jag tror mig ha lästa att det är försumbart... Jag är nu uppe i totalt 1650 kcal idag... och om ett par-tre timmar skall jag slänga ihop en middag också... (gräsänkling idag)... och det blir nog lite rester av lammstek och någon gräddig sås... Uppenbarligen får det ju inte bli mer än ca. 23 gram protein till om jag skall hålla mig under 90 g protein... och DÄR har vi nog skurken i mitt fall... för högt proteinintag... det betyder alltså max 5x23 g köttråvara... eller 115 gram intaget kött om man så vill... ratiot är åt skogen alltså... tänkte inte att det skulle kunna göra så mycket skillnad... OK, då justerar vi strategin och ser vart den leder... och håller tummarna så knogarna vitnara... ;-) Tack för hjälpen att upptäcka det... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Började LCHF i Oktober 2012 först liberalt sen allt mer strikt... sedan Januari 2013 så strikt jag kan, det är svårt att ducka för t.ex. kolhydrater i paprika, grädde etc... Jepp, så man får vara försiktig med sådant som innehåller för mycket kolhydrater och/eller onödig energi. Jag började på 122 kg och är 188 cm lång... nu idag väger jag 126 kg... Vad känner du vore en lämplig vikt för dig? Vad vägde du i säg 18-20-årsåldern? (Eller någon annan jämförlig period då du inte var överviktig.) Nu kommer alla att säga att jag fuskar... det gjorde de på Viktväktarna också när inte det funkade för mig för 10 år sedan... och visst fuskar jag ibland... skall man inte kunna göra det lite grann oavsett metod? Är det någon som på fullaste allvar tror att man kan äta 6-12 månader OAVBRUTET utan ett enda fusk... Ok, så du har medvetandegjort att du, som du uttryckte det, "fuskar ibland". Då är det viktigt att identifiera när, var och hur du fuskar. När du gjort det så kan du oftast själv svara på varför du gör det. Vad gäller den sista meningen så har jag gjort det både som viktväktare (hemska tid) och på lågkolhydratkost (upplevde det inte ens som ett problem). Jag gjorde ett planerat fusk hela julafton, hela nyårsaftonskvällen... utöver det så har jag varit skötsam och legat runt 15 E% kolhydrater... på lördagskvällen tar jag mig ETT glas vin eller ibland en whisky... jag har inte brytt mig så mycket om ratiot mellan proteiner och fett - men samtidigt följer vi ju recepten... Glöm recepten. De funkar ju uppenbarligen inte, eller hur? Du måste äta enligt dina behov och dina förutsättningar. Detta skulle kunna innebära att du helt enkelt modifierar de recept du använder dig av eller ser dessa som inspiration för vad du/ni skall äta men följ absolut inget blint! Din kropp är din kropp och det finns garanterat inget recept som perfekt motsvarar vad din kropp behöver. Det där med de planerade fusken OCH virren känns en smula malplacerade. Även om jag har full förståelse för att man behöver lite "social flexibilitet" på helger och liknande festligheter så kan man ju ändå fundera på hur det låg i linje med dina mål och dito resultat? I nuläget så skulle jag helt ta bort whiskyn tills du kommer på banan. Det handlar absolut inte om att plåga dig själv men du har, som det verkar, inte ens fått styrfart vad gäller LCHF-kosthållningen och då är det verkligen inte läge att blanda in ytterligare s.k. "confounding matters". Whiskyn kanske kan göra ny entré i framtiden men i nuläget så är det dags för dig att bestämma vad det egentligen är du vill uppnå och hur viktigt det är för dig. Jag äter cirka 2400 kcal/dygn i snitt - någon dag lite mer någon dag lite mindre... säg +/- 150 kcal... Om du inte redan har koll över matintaget så är ett tips att kika här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1216-nyb%C3%B6rjartips-verktyg-f%C3%B6r-att-h%C3%A5lla-koll-p%C3%A5-matintag/ Du kanske redan använder något liknande eller räknar för hand. Poängen är dock att du ser till att få verklig koll så du undanröjer sådant som ev. "tror". Jag går UPP i vikt... Jag börjar dagen oftast jättehungrig vid 05:00 med att göra en äggröra på 2-3 ägg och tar ett halvt paket bacon till... oftast en halvliter vatten till... Jobbar på tills 11:30 då jag tar lunch och äter en standard portion LCHF mat från något recept på någon LCHF site... aldrig recept som säger sig vara liberala... är ofta hungrig då... har inte tagit mellanmål imellan - bara en kopp kaffe eller två... Kommer hem 16.30 och är jättetrött (har kontorsjobb) - men inte hungrig... leker lite med grabben medan frun fixar middag (hon jobbar deltid). Just hungerkänslorna tycker jag ger en stark indikation på att du sannolikt inte är i ketos eller ens i närheten. Det är ju det som är det fina med LCHF-kost, dvs ofta extrem mättnad som ett resultat av ideal bränslepartitionering. Ännu en anledning att använda något av verktygen i tråden jag länkade. Sträva mot att nolla kolhydraterna och, vid behov, se över proteinintaget (fast det borde inte vara något större problem om du tränar). Men igen, få koll! Äter vid 17:30 tils jag blir nöjd, varken mer eller mindre... återigen LCHF recept från en LCHF site... Vid 20:30 är jag tvungen att förstärka med något igen för då är jag hungrig så det knorrar i magen... då tar jag ofta en skiva LCHF bröd med en rejäl skiva smör på (säkert 2 mm tjock)... Bort med brödet. Jag har noll koll på vad det innehåller men en bra grundregel, och det gäller i synnerhet för den som inte är på banan ens efter lång tid, är att ta bort precis allting som faller i någon slags gråzon. Ät fett kött med ägg och smör 2-3 ggr/dag och du lär vara närmare något som bättre motsvarar en god lågkolhydratkosthållning. Så här var det inte tänkt att bli - jag skulle ju bli normalviktig... :-( Lugn bara lugn. Vi har ju redan identifierat saker du kan "skruva på" för att det ska gå åt rätt håll. En positiv sak dock - har aldrig varit så frisk... har i princip inte varit sjuk sen jag slutade helt med spannmål och socker i Oktober... Grattis! Har också noterat det där och har även märkt att när jag känt att något "varit på gång" så har det avtagit innan det brutit ut. Som att kroppen klarar av det mesta numera utan att bli sjuk. Skaldeman klarade att gå ner i vikt på 3-4000 kcal om dagen... mitt gym säger att jag har en basmetabolism på 3495 kcal/dygn... om det stämmer så ligger jag ständigt 1000 kcal för lågt... Jisses! Vad gjorde Skaldeman för att balansera det matintaget? Det är ju på den nivån jag själv låg men jag tränade ju och är rätt stor i kroppen etc. Byt gym! Du har definitivt ingen BMR på nästan 3500 kcal/dygn! Den som påstår det och jobbar i branschen...är iofs ett rätt vanligt exempel på hur det kan vara. Det finns en uppsjö av beräkningsverktyg på nätet där du själv kan få ett hum. Tänk även på att de resultat du får i dessa är att betrakta som riktlinjer. Ett exempel: http://scoobysworkshop.com/calorie-calculator/ "Skall jag då äta mer fett eller behöver jag sänka mitt energiintag ytterligare... men då börjar det ju likna alla andra svältkurer... :-(" Det absolut första du ska göra nu är att se till att du hamnar i ketos så att du får den effekt som är tänkt med lågkolhydratkost. Först när detta kickat in så kan det vara läge att diskutera om vad som bör göras härnäst. "Jag tränar "bara" 2-3 ggr i veckan i snitt... med 11 mils pendling per dag så har jag svårt att få till mycket mer... men samtidigt säger DOC & Skaldeman att man inte skall BEHÖVA träna för viktnedgång - bara att det är bra ur andra aspekter och KAN bidra..." Inte så "bara" det om du gör rätt saker. Pendlingen där fick mig att fundera på hur det står till med stressnivåer och/eller sömn? Lycka till och återkom gärna med uppföljningar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mangepange Posted April 2, 2013 Author Share Posted April 2, 2013 Jepp, så man får vara försiktig med sådant som innehåller för mycket kolhydrater och/eller onödig energi. Vad känner du vore en lämplig vikt för dig? Vad vägde du i säg 18-20-årsåldern? (Eller någon annan jämförlig period då du inte var överviktig.) Jag vägde in mig på mönstringen (18 år) (1986) på 80 kg. På den tiden var jag en vältränad och stark killa efter flera års boxning, styrketräning, längdskidåkning och cykelsport... en udda kombination, men jag gjorde det som var kul... senast jag var i hygglig balans var 1995 då återstod endast cyklingen bland mina nöjen - då låg jag på 86 kg... Ok, så du har medvetandegjort att du, som du uttryckte det, "fuskar ibland". Då är det viktigt att identifiera när, var och hur du fuskar. När du gjort det så kan du oftast själv svara på varför du gör det. Vad gäller den sista meningen så har jag gjort det både som viktväktare (hemska tid) och på lågkolhydratkost (upplevde det inte ens som ett problem). Glöm recepten. De funkar ju uppenbarligen inte, eller hur? Du måste äta enligt dina behov och dina förutsättningar. Detta skulle kunna innebära att du helt enkelt modifierar de recept du använder dig av eller ser dessa som inspiration för vad du/ni skall äta men följ absolut inget blint! Din kropp är din kropp och det finns garanterat inget recept som perfekt motsvarar vad din kropp behöver. Det där med de planerade fusken OCH virren känns en smula malplacerade. Även om jag har full förståelse för att man behöver lite "social flexibilitet" på helger och liknande festligheter så kan man ju ändå fundera på hur det låg i linje med dina mål och dito resultat? I nuläget så skulle jag helt ta bort whiskyn tills du kommer på banan. Det handlar absolut inte om att plåga dig själv men du har, som det verkar, inte ens fått styrfart vad gäller LCHF-kosthållningen och då är det verkligen inte läge att blanda in ytterligare s.k. "confounding matters". Whiskyn kanske kan göra ny entré i framtiden men i nuläget så är det dags för dig att bestämma vad det egentligen är du vill uppnå och hur viktigt det är för dig. Om du inte redan har koll över matintaget så är ett tips att kika här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1216-nyb%C3%B6rjartips-verktyg-f%C3%B6r-att-h%C3%A5lla-koll-p%C3%A5-matintag/ Du kanske redan använder något liknande eller räknar för hand. Poängen är dock att du ser till att få verklig koll så du undanröjer sådant som ev. "tror". Jag skall kolla upp länken, men hittils har jag räknat för hand - men jag har tills idag struntat i proteinerna... Just hungerkänslorna tycker jag ger en stark indikation på att du sannolikt inte är i ketos eller ens i närheten. Det är ju det som är det fina med LCHF-kost, dvs ofta extrem mättnad som ett resultat av ideal bränslepartitionering. Ännu en anledning att använda något av verktygen i tråden jag länkade. Sträva mot att nolla kolhydraterna och, vid behov, se över proteinintaget (fast det borde inte vara något större problem om du tränar). Men igen, få koll! Bort med brödet. Jag har noll koll på vad det innehåller men en bra grundregel, och det gäller i synnerhet för den som inte är på banan ens efter lång tid, är att ta bort precis allting som faller i någon slags gråzon. Ät fett kött med ägg och smör 2-3 ggr/dag och du lär vara närmare något som bättre motsvarar en god lågkolhydratkosthållning. Brödet är något slags nöt/frö-variant med basen i ägg som min fru fattat tycke för... men det kan jag lätt avstå ifrån... Lugn bara lugn. Vi har ju redan identifierat saker du kan "skruva på" för att det ska gå åt rätt håll. Grattis! Har också noterat det där och har även märkt att när jag känt att något "varit på gång" så har det avtagit innan det brutit ut. Som att kroppen klarar av det mesta numera utan att bli sjuk. Jisses! Vad gjorde Skaldeman för att balansera det matintaget? Det är ju på den nivån jag själv låg men jag tränade ju och är rätt stor i kroppen etc. Hrrmm...jag tog det ur minnet hade för mig jag läste det i hans första bok - kanske spelar mig minnet mig ett spratt... Byt gym! Du har definitivt ingen BMR på nästan 3500 kcal/dygn! Den som påstår det och jobbar i branschen...är iofs ett rätt vanligt exempel på hur det kan vara. Det finns en uppsjö av beräkningsverktyg på nätet där du själv kan få ett hum. Tänk även på att de resultat du får i dessa är att betrakta som riktlinjer. Ett exempel: http://scoobysworkshop.com/calorie-calculator/ Tog fram lappen från mitt gyms maskin - den säger... ahh.. jag har läst fel - den rekomenderar mig att ät 3495 kcal för att vara i balans... vilket inte heller låter helt rimligt... men den utgår ju från min nuvarande vikt - så kanske menar de att jag skall äta så mycket om jag vill ligga kvar på den här vikten... "Skall jag då äta mer fett eller behöver jag sänka mitt energiintag ytterligare... men då börjar det ju likna alla andra svältkurer... :-(" Det absolut första du ska göra nu är att se till att du hamnar i ketos så att du får den effekt som är tänkt med lågkolhydratkost. Först när detta kickat in så kan det vara läge att diskutera om vad som bör göras härnäst. "Jag tränar "bara" 2-3 ggr i veckan i snitt... med 11 mils pendling per dag så har jag svårt att få till mycket mer... men samtidigt säger DOC & Skaldeman att man inte skall BEHÖVA träna för viktnedgång - bara att det är bra ur andra aspekter och KAN bidra..." Inte så "bara" det om du gör rätt saker. Pendlingen där fick mig att fundera på hur det står till med stressnivåer och/eller sömn? Sömnen blir ju lidande ibland, så är det - men samtidigt så har jag aldrig känt stort sömnbehov... men mindre än 6 timmar blir det väldigt väldigt sällan och mer än 8 timmar får jag väl till 1-2 dagar per vecka... Jag UPPLEVER ingen stress, men det betyder ju inte att jag inte är det... bara att det är svårare att detektera... det som ibland stör mig är att jag stressar upp mig själv för att hinna till det eller det passet... nu är det snart sommar då försvinner det när mina cykelrundor kan ta vid inomhusträningen. Har kört spinning 1-2 gånger i veckan hela vintern och kör 1 gång per vecka utomhus per vecka... ibland har jag lyckats få in ytterligare pass - men det handlar bara om cykling inomhus eller utomhus... eller skidåkning när så medges... Men jag kör hårt när jag kör - har hyfsad kondition... Lycka till och återkom gärna med uppföljningar! Det skall jag göra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Jag har ätit LCHF snart ett år och har aldrig fuskat. Anledningen är att jag bröt helt och hållet med mina gamla matvanor och leverne och har infört ett nytt liv. Den går liksom inte att fuska. Jag har slutat äta sådant som kan leda till fusk. Sedan september i fjol äter ja max 10 gram kolhydrater. De flesta dagarna under 5 och 16 som max. Mitt intag under samma period har varit max 2000 kcal om dagen och jag har tappat snart 50 kg totalt. Startvikten min var 154 kg och jag har inte varit hungrig många timmar. Mitt förslag är att dra ner mängden mat och öka fettet. Anpassa gärna dagens intag redan till det framtida beträffande mängd och kalorier. Då vänjer sig både magen och hjärnan med det som komma skall. Så gjorde jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts