Kristina S Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Hej! Jag tänker börja med LCHF efter nyår...nu är det så att jag äter antidepressiv medicin....undrar om det är en bra kombination?....finns det någon som har erfarenhet av det här? Mvh/ Tina Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Hejsan! Välkommen hit! Du kommer bli så lycklig på LCHF så att du kommer kunna sluta med medicinerna på ett litet kick (Mjae, helt säkert är det nog inte ...) Länken nedan nämner kort att SSRI och LCHF inte ska vara något större problem. https://www.dietdoctor.com/low-carb/mental-health-get-started-and-medications#antidepressants 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 1 timme sedan, Kristina Sundberg sade: Hej! Jag tänker börja med LCHF efter nyår...nu är det så att jag äter antidepressiv medicin....undrar om det är en bra kombination?....finns det någon som har erfarenhet av det här? Mvh/ Tina 17 minuter sedan, Peter B sade: Hejsan! Välkommen hit! Du kommer bli så lycklig på LCHF så att du kommer kunna sluta med medicinerna på ett litet kick (Mjae, helt säkert är det nog inte ...) Länken nedan nämner kort att SSRI och LCHF inte ska vara något större problem. https://www.dietdoctor.com/low-carb/mental-health-get-started-and-medications#antidepressants Under min tid med LCHF har jag ätit antidepressiva. Har en låg dos. Funkat bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Nu vet jag ju inte vad för medicin du äter men jag skriver några saker som har att göra med serotonin med målsättningen att du ska hitta roten till problemet. Du är kvinna så du har större risk att vara en snabb omsättare av serotonin än män därför att ni har 2 x kromosomer och där sitter generna som styr hur mycket enzym man tillverkar för att bryta ner serotonin. Generna kan ha 5 olika snabbhet (om jag minns rätt). I värsta fall kan en kvinna alltså ha 2x den snabbaste medan en man i värsta fall har 1x. Serotonin byggs av aminosyran tryptofan som finns i livsmedel med protein. Så om du äter en del animalier får du i dig tryptofan, problemet är att få in det hjärnan. Det krävs att man får undan de andra aminosyrorna in i vävnad för de står före i kön. Man har kommit på att det kräver en lite insulinpuff för att det ska hända. Här är en konflikt med LCHF för vi vill minimera insulinpuffarna, men en serotoninperson behöver en puff ca 2 timmar efter proteinintag. Den starkaste puffen får vi av nåt som höjer blodsockret, kolhydrat (varför är man sugen på choklad just 2 tim efter middagen ...). Man kan puffa insulin av nåt som smakar sött utan att höja blodsockret tex Glycin (aminosyra). Mjölk kan vara bra om man tål det måttlig blodsocker höjning rejäl insulinhöjning. Det sägs att 85% av vårt setotonin produceras av våra tarmbakterier så man får hålla de glada med resistent stärkelse och annan prebiotika. Slutligen inflammation. Om man har inflammation nånstans så utsätts man för tryptofanstöld (tryptofan steal), det behövs till annat, (varför blir man låg när man är sjuk .. ). Alltså ska vi jobba på att minska inflammation. Sluta med att äta inflammationsdrivande, tex gluten och för många komejeri. Ät antiinflammatoriskt, antioxidanter, d-vitamin. Och när du är låg testa vitamin B3 (kolla om du klara den med flush om inte ta en utan) den motverkar tryptofanstölden, om B3 funkar då så vet du att du har inflammation. Så till min slutpoäng. Kör LCHF men försök få till en variant med stort inslag av antiinflammatoriskt vilket troligen innebär en hel del grönt, sök på antiinflammatoriskt protokoll. En annan kvinnlig sak med inflammation är att så länge ni har höga nivåer av östrogen så tar det hand om och dämpar inflammation men när nivåerna går ner så märks inflammation mer och mer. Och tyvärr du behöver få till den där extra insulinhöjningen 2 tim efter måltid vilket gör att du kommer att gå längre utan fettförbränning än andra. Det du kan testa då är att äta allt du behöver under 8 timmar sk 16/8 då fastar du 16 timmar och bränner då fett medan du kan köra på med insulin under ätfönstret 8 timmar, och då äta 3 gånger och toppa insulin 3 gånger till. Du kan minska fönstret till vad som passar 18/6 tex. En längre artikel som tar upp en del av det jag skrivit. Det finns serotonindieter men tyvärr är de kolhydratbaserade pga insulintricket men det finns andra sätt att jobba med sitt insulin som sagt. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7222344/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 1 timme sedan, Erik 2 sade: Det du kan testa då är att äta allt du behöver under 8 timmar sk 16/8 då fastar du 16 timmar och bränner då fett medan du kan köra på med insulin under ätfönstret 8 timmar, och då äta 3 gånger och toppa insulin 3 gånger till. Du kan minska fönstret till vad som passar 18/6 tex. Nu vet jag inte varför du äter antidepressiv medicin, @Kristina S men om det har med utmattning ("gå i väggen") att göra och det är ganska färskt, dvs du inte är på bättringsvägen, så avvakta lite med att testa just längre, fastor. Då bör man äta små måltider varannan timme sisådär. Åtminstone enligt Dr Rostenburg på Beyond MTHFR. Med det sagt är alla Eriks tips bra och du får nog prova dig fram lite vad som funkar. LCHF är vanlig mat, med större delen kolhydrater borttagna. Ren mat. Mat som ÄR ingredienser, inte HAR ingredienser (förutom smör då som är saltat... ). Om någon medicin skulle kräva att man äter raffinerade produkter med mycket sockerarter och fröoljor, då är det nog fel på medicinen, tror jag. Lycka till! 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 Kanske Georgia Ede´s artikel kan kasta ljus över din fråga. Hon är läkare/psykiatriker och är ofta citerad och omtalad som trovärdig. https://www.psychologytoday.com/us/blog/diagnosis-diet/201909/six-reasons-go-paleo-mental-health?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+DiagnosisDiet+(Diagnosis%3A+Diet) 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts