Jump to content

Kolhydratintolerant?

Criollo

Recommended Posts

Efter nästan ett helt liv med periodvis vedervärdig ibs, så blev jag i höstas desperat, så pass desperat att jag testade lchf som jag tidigare fnyst åt. Det tog tre veckor men sen kom resultatet, insåg att jag inte längre behövde gå på toaletten 10 gånger per dag, att jag faktiskt kunde ha på mig ett par jeans (tidigare svullnade alltid magen så mycket att jag fick gå med dem uppknäppta) och framförallt; smärtan försvann. Tyvärr insåg jag snabbt att jag måste vara mycket noggrann, i början tänkte jag att lite måste man ju få fuska, jag insåg att det får man, om man vill tillbringa kommande 2-3 dagarna på toaletten.

I förrgår syndade jag, åt 2 (eller kanske 3...) bitar av lchf-tårtan (70% choklad, smör, ägg, grädde, hallon) och drack dessutom ett glas vin och en halv drink med rom och mineralvatten (dumt val av sprit) och nu sitter jag här med svullen och värkande mage, dessutom har jag en rejäl halsbränna.

Nu till min fråga, min mor (som är läkare och själv äter moderat lchf för vikten) tycker att jag får skärpa mig, ingen kan vara så känslig för lite socker, det är bara inbillning, spannmål kan hon acceptera ("du är nog allergisk") men aldrig socker. Som ibs:are är jag ju ganska van att få höra av olika läkare att allt är inbillning samt att jag ska sluta känna efter, nu tänkte jag höra med er, kan man vara så här känslig, någon som känner igen sig? Alltså att en liten överträdelse, utan spannmål, ger problem i flera dagar?

Hej.

Jag har IBD, inte IBS, men känner igen känsligheten. För mig hade tårtan funkat, spriten och vinet hade inte funkat. På senare tid har jag vågat testa mig fram till att flera glas vitt ekologiskt vin fungerar bra en i övrigt bra magperiod, men rödvin och rom blir jag tyvärr alltid dålig av. Mineralvatten vågar jag mig sällan på, blir ofta dålig av det.

När människor säger till mig att jag inbillar mig symtom ler jag och säger att inbillningskraften är stark, tack vare den har jag blivit så frisk som jag är nu ;)

Anledningen till att jag började äta LCHF för snart sju år sedan var min mage. Jag tålde ingenting och den lät som ett tröskvärk, familjen hörde inte TV:n på kvällarna. De döpte om mig till "Talande Magen" . Jag hade konstant ont. Resultatet kom ganska omgående och värken och den talande magen försvann. Jag tål inte socker, spannmål eller frukt. Ris kan jag äta i små mängder om jag känner för att fuska någon gång. Jag tål inte några stora mängder mjölkprodeukter. Idag saknar jag inte något av detta.

Har haft rejäla besvär med IBS-symtom av och till i flera år. Har sökt för det men aldrig fått diagnos för dessa besvär, däremot diagnoser som diabetes typ 2, högt blodtryck, högt kolesterol och liknande. Läkaren lovade arr de skulle gå till botten med mina magbesvär - för några år sedan. Vid det läkarbesöket sades att för mycket socker i kosten kan orsaka mina magproblem.

Föröker numera undvika kolhydrater - och läkaren, som anser LCHF-kost fullständigt livsfarligt och förskräckligt.

LCHF funkar alldeles utmärkt för mig och min mage.

Kan inte den där revolutionen komma nån gång?

Tack snälla för svar, måste väl mycket motvilligt hacka i mig att vin verkligen får bli i små mängder (typ ett halvt glas) och aldrig mera rom. Resten saknar jag egentligen inte, det enda jag saknar är väl lite förståelse, men det är väl som Ostgoten säger, det är bara att le:)

Efter nästan ett helt liv med periodvis vedervärdig ibs, så blev jag i höstas desperat, så pass desperat att jag testade lchf som jag tidigare fnyst åt. Det tog tre veckor men sen kom resultatet, insåg att jag inte längre behövde gå på toaletten 10 gånger per dag, att jag faktiskt kunde ha på mig ett par jeans (tidigare svullnade alltid magen så mycket att jag fick gå med dem uppknäppta) och framförallt; smärtan försvann. Tyvärr insåg jag snabbt att jag måste vara mycket noggrann, i början tänkte jag att lite måste man ju få fuska, jag insåg att det får man, om man vill tillbringa kommande 2-3 dagarna på toaletten.

I förrgår syndade jag, åt 2 (eller kanske 3...) bitar av lchf-tårtan (70% choklad, smör, ägg, grädde, hallon) och drack dessutom ett glas vin och en halv drink med rom och mineralvatten (dumt val av sprit) och nu sitter jag här med svullen och värkande mage, dessutom har jag en rejäl halsbränna.

Nu till min fråga, min mor (som är läkare och själv äter moderat lchf för vikten) tycker att jag får skärpa mig, ingen kan vara så känslig för lite socker, det är bara inbillning, spannmål kan hon acceptera ("du är nog allergisk") men aldrig socker. Som ibs:are är jag ju ganska van att få höra av olika läkare att allt är inbillning samt att jag ska sluta känna efter, nu tänkte jag höra med er, kan man vara så här känslig, någon som känner igen sig? Alltså att en liten överträdelse, utan spannmål, ger problem i flera dagar?

Menar du att din mor som är läkare tror att du inbillar dig att du får diarré och svullen mage?

Nja, riktigt så illa är det inte, hon tror att jag inbillar mig att det finns ett samband mellan sockerintaget och problemen, man kan nämligen inte få ont av socker, suck.

Vad tror hon är orsaken till IBS?

Men hallå...choklad är väl en av de saker som anses kunna trigga IBS?

Om du är orolig för sockret i sig självt så kan det väl vara värt och testa....när magen lugnat sig igen...så testa att äta en liten mängd rent socker och se vad som händer...

Men hallå...choklad är väl en av de saker som anses kunna trigga IBS?

Om du är orolig för sockret i sig självt så kan det väl vara värt och testa....när magen lugnat sig igen...så testa att äta en liten mängd rent socker och se vad som händer...

Har du någon referens om det där med choklad och ibs? Behöver inte vara forskning men någonting där jag kan läsa lite mer.

Många läkare anser ju också att det är psykiskt.

Det är väl så att ibs är en slaskdiagnos som man tar till när allt farligt är uteslutet, tycker inte att den säger särskilt mycket egentligen, möjligtvis "det är inget farligt så sluta gnälla". Är inte supersugen på att testa socker av två anledningar: 1. Det gör ont om det går fel. 2. Efter att ha läst på om socker är det inte riktigt något jag vill stoppa i min kropp. Det jag söker är egentligen vetenskapliga förklaringar till vad som händer, Ann Fernholm har ju nosat lite på det i sin bok, kanske vet vi mer snart, det känns som om det händer saker på området. Tills dess ska jag skaffa hårdare hud och inte bry mig så mycket om vad folk tycker (easy peasy).

Det är väl så att ibs är en slaskdiagnos som man tar till när allt farligt är uteslutet, tycker inte att den säger särskilt mycket egentligen, möjligtvis "det är inget farligt så sluta gnälla". Är inte supersugen på att testa socker av två anledningar: 1. Det gör ont om det går fel. 2. Efter att ha läst på om socker är det inte riktigt något jag vill stoppa i min kropp. Det jag söker är egentligen vetenskapliga förklaringar till vad som händer, Ann Fernholm har ju nosat lite på det i sin bok, kanske vet vi mer snart, det känns som om det händer saker på området. Tills dess ska jag skaffa hårdare hud och inte bry mig så mycket om vad folk tycker (easy peasy).

Som patient blir man ju ofta negligerad om man inte har en sjukdom men din mamma måste ju ändå förstå att du inte inbillar dig att magen krånglar. Skulle vara väldigt intressant att få höra vad hon tror att det beror på och vad hon tycker att du skall göra åt det. Sedan vet jag i och för sig inte om ibs kanske räknas som en sjukdom men jag har sökt för symptom som inte är en sjukdom och jag har slutat konsultera sjukvården. Det är bara slöseri med tid.

Mor mon tror att jag är allergisk mot något som jag ännu inte kunnat identifiera, dessutom har jag mycket sammanväxningar i buken efter en operation som barn, hon tror att de spelar stor roll, det trodde jag också tills jag blev bra av lchf, har svårt att se hur det skulle lösa upp sammanväxningar.

Mor mon tror att jag är allergisk mot något som jag ännu inte kunnat identifiera, dessutom har jag mycket sammanväxningar i buken efter en operation som barn, hon tror att de spelar stor roll, det trodde jag också tills jag blev bra av lchf, har svårt att se hur det skulle lösa upp sammanväxningar.

Ibs har ju blivit rätt vanligt under senare år och skulle alla dom som har det vara allergiska så vore det ju konstigt. Att misstänka sammanväxtningarna är ju dock inte så konstigt och det var ju bra att du fick veta att det inte var det.

Det var riktigt bra, har tidigare fått höra att jag skulle bereda mig på att äta starka smärtstillande livet ut, då äter jag hellre smör. Helt rätt att det bara är slöseri att söka vård enbart för symptom, tack och lov för internet och tack för svar:)