Gå till innehåll

Diskussion: Om ni fick en magisk stav och kunde ta bort ETT problem med att hålla LCHF dieten, vad skulle det vara?

Recommended Posts

Jag kan börja och säga att äta ute med andra är det största problemet som jag har. Det finns många stället där man kan beställa saker som innehåller lite kolhydrater, men valet av restaurang brukar bli rätt begränsat. Man känner sig dryg som tvingar de andra att äta på en viss typ av restaurang hela tiden. Sen är det även svårt att veta hur mycket kolhydrater något innehåller. 

• Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Peter B changed the title to Diskussion: Om ni fick en magisk stav och kunde ta bort ETT problem med att hålla LCHF dieten, vad skulle det vara?
On 2020-12-28 at 13:27, Pewpewz sade:

Man känner sig dryg som tvingar de andra att äta på en viss typ av restaurang hela tiden.

Du menar väl - tvingar se på när du äter annorlunda?

Den magiska staven skulle väl vara att "experter" som uttalar sig offentligt, om det som påverkar hela befolkningens bästa. t.ex. i medicinska och kostrelaterade frågor, skulle avkrävas säkra källor bakom påståendena - inte bara tillåtas framföra tillhöftade påståenden och tyckanden.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag skulle vilja slippa se konstiga tillsatser i kött och charkuteriprodukter. Ska man som kund behöva vara detektiv?

För att ta ett exempel: ICAs fläskytterfilé - kan någon förklara varför druvsocker, naturlig arom, vinäger och vegetabilisk fiber behövs?

• Gilla 5
  • Förvånad 1
Länk till inlägg
On 2020-12-29 at 11:40, Erik 2 sade:

Ett problem att ta bort; att det inte går att hitta smör och ost från A2 kor. Jag vill äta smör och ost men klarar inte A1 kasein. 

Ett annat problem är att vi i Sverige använder rapsolja i allt. Ersätt rapsoljan. Helst med A2 smör i smörsåser som bea, det är ju så det ska vara.  

Håller med. Det är rätt sjukt att det inte finns en enda bea gjord på smör, när det är det som är det riktiga receptet. Är det kanske för att det skulle stelna i kylen eller att det inte håller lika bra som rapsolja bean?

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2021-01-01 at 16:53, Nils Engström sade:

Du menar väl - tvingar se på när du äter annorlunda?

Nja, tänkte mer på att man begränsar valet av restaurang. T.ex. thai eller kina mat går ju inte att äta på LCHF.

• Gilla 1
Länk till inlägg
15 hours ago, Pewpewz said:

T.ex. thai eller kina mat går ju inte att äta på LCHF

På min lokala Kinarestaurang går det alldeles utmärkt. Jag talar om att jag äter LCHF och därför inte vill ha socker, ris eller nudlar i maten, men istället gärna tar lite extra grönsaker. Hittills har det fungerat, jag har fått in välsmakande kinamat som jag har mått bra av.

• Gilla 5
Länk till inlägg
9 timmar sedan, Borje sade:

På min lokala Kinarestaurang går det alldeles utmärkt. Jag talar om att jag äter LCHF och därför inte vill ha socker, ris eller nudlar i maten, men istället gärna tar lite extra grönsaker. Hittills har det fungerat, jag har fått in välsmakande kinamat som jag har mått bra av.

Okej, om jag någonsin har vägarna förbi så ska jag testa den 😁

Länk till inlägg
On 1/3/2021 at 8:47 PM, Pewpewz said:

Okej, om jag någonsin har vägarna förbi

Den heter Koriander och finns i Svenljunga. Och kocken säger att han kan laga thaimat också, men det har jag inte testat.

Länk till inlägg
  • 1 month later...

Majoriteten av alla kebabhak har fanta (ja du läste rätt) i den vita kebabsåsen. I sverige ligger fanta på 12-14 gram kolhydrater per 100 ml och receptena kallar oftast för 1/2 dl fanta per 3 dl sås. Vissa har även i nån halv tesked till en tesked rent socker i också på det.

NU har jag säkert förstört en av dom väldigt få äta ute saker som finns. Men lika gärna att dra av plåstret. Kebab i sig (dv.s fejkkebaben, eskiltunas kebabfabrik m.m.) har allt mellan 7-14 gram kolhydrater per 100 gram "kött"

Ät inte på snabbmatsställen, om du måste ät enbart köttet och ta vatten till. Det går inte att lita på folk överhuvudtaget.

Länk till inlägg