Jump to content

Tips på våg

Peter B
 Share

Recommended Posts

• 4 weeks later...

Hej!

Jag har också köpt en sån våg, dock från en svensk leverantör för 980:- (ungefär, inkl frakt). Jag kunde inte heller motstå frestelsen! :-)

Jag håller på och "kör in" den, dvs testar hur man ska hantera den för att undvika systematiska fel, och så här långt har jag kunnat konstatera att det är viktigt att man gör på exakt samma sätt när man slår på den/nollställer den för att den ska visa samma mätresultat upprepade gånger. Annars kan vikten variera med upp till 1,5 kg från gång till gång. Detta var en kritik som jag hittade när jag googlade på den, att den visade olika mätresultat bara man klev av och på vågen.

Men det där handtaget kan påverka väldigt mycket beroende på var det finns vid nollställningen. Jag har testat detta upprepade gånger och om man låter det sitta kvar på sin plats när man slår på den och sedan lyfter upp det och kliver på vågen så visade den i morse 102,6, men om jag lyfte upp det och sträckte upp det i ögonhöjd innan jag slog på det så visade den 103,9!  Och om man bara lyfter ur det utan att sträcka på spiraltråden så visar den lite mittemellan de mätvärdena. Jag har upprepat de här olika metoderna många gånger vid samma tillfälle och bara man är konsekvent så kan man nog lita på att den visar rätt. Den absoluta vikten är nog inte så jätteviktig, anser jag, utan det är förändringen som intressant och att då vågen fungerar på samma sätt vid varje mättillfälle.

Det går att spara 4 användare på vågen plus en gästanvändare. Det första man ska göra är att mata in sin ålder, kön och längd. Den sparar bara ett mätvärde bakåt i tiden, vilket visas i det lilla fönstret undertill. På bilden visar den att det aktuella mätvärdet 29,3% och det förra som var på 29,5%.

Kroppsfett är det som ligger "under huden" och viceralt fett det som ligger runt de inre organen. Hur den kan skilja på det här vet jag inte, men intressant är att notera att jag har både alldeles för mycket kroppsfett och viceralt fett, medan min fru fick ett resultat som visar på normalt med fett runt sina inre organ men alldeles för mycket kroppsfett.

Nu ska jag använda den här under hela min planerade viktnedgång. Nu i början ska jag väga mig varje dag, mest för att kontrollera vågens tillförlitlighet och se hur stor felmarginalen är. Sen räcker det nog att använda mätningen av fett och muskler en gång i veckan eller t.o.m. en g/mån.

Det där med kalorikonsumtion är jag inte riktigt på det klara med hur det funkar eller hur man ska använda sig av den informationen. Den säger att min "resting metabolism" är på c:a 1990 kcal. Det kan man kanske använda som nåt slags riktvärde när man planerar sin matsedel. All fysisk aktivitet ökar ju omsättningen, så vad man egentligen gör av med per dygn kan man ju aldrig veta.

Ska hur som helst bli intressant att se om man har nån glädje av det här!

Jag köpte en Andersson Bys 2.0 för 199 kronor från Siba. Det var ett test i någon tidning där de hade jämfört lite olika vågar och också haft ett separat test som referens. Den här vågen var billigast och var bland de bättre i testet.

Jag köpte en Andersson Bys 2.0 för 199 kronor från Siba. Det var ett test i någon tidning där de hade jämfört lite olika vågar och också haft ett separat test som referens. Den här vågen var billigast och var bland de bättre i testet.

Funkar den bra?

Ha ha Jerker, håller med dig! :)

Jag har aldrig använt måttband för jag är så petnoga och tycker det är svårt att få måttbandet på samma ställe varje gång.

Däremot har det varit kul att använda brallorna som "måttband" - att de blivit lösare och lösare för att till slut nästan trilla av och att få byta storlek ett ental gånger. Har sparat mina jeans jag hade när jag vägde 43 kilo mer..... herregud de ser groteska ut!

Nä, våg måste jag ha för jag är nog en liten siffer-nörd - dock nöjer jag mig med endast vikten.

Hade en annan våg tidigare men den höll jag på att bli tokig på - gick jag upp och ned på den flera ggr så vägde jag VÄLDIGT olika varje gång.

Googlade och fick bra tips om en vanlig viktvåg som funkar perfekt. Jag kan gå upp och ned hur många ggr som helst och den visar samma! :)

Den heter Beurer GS27 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=232600

http://smartson.se/test/personvard/test-av-personvagar-2009.htm

Denna test utfördes 2008 så det har säkert kommit fler bra vågar sedan dess men jag är snål så en modell med några år på nacken är billigast oftast ;)

Ja, måttbandet är verkligen svårt att använda! Jag har ju fått dra in till sista hålet på mitt bälte vilket motsvarar betydligt mer än det minskade midjemåttet, så jag antar att det har tagit en del på stussen. Men jag orkar inte hålla på och mäta en massa olika ställen på kroppen. Det som är framträdande på mig är just den där kulan framtill och det är den jag helst ser försvinner, men det går långsamt...

Vi köpte en enkel digital våg på Jula, kostade på rea bara 99:-, och den har visat sig vara helt tillförlitlig! Visar samma hur många gånger man än kliver upp och ner, nollställer eller flyttar på den.

Men eftersom det riktigt intressanta är fördelningen av fett och muskler i kroppen så tyckte jag att var lite kul att skaffa en sån här våg för att se om det märktes nån skillnad. Det jag kan se så här långt är att det är de långa perspektiven som gäller. Än så länge har några kilo på vågen bara ändrat på decimaler i procent på fett- och muskelfördelningen, inte mer än att det ligger inom felmarginalen. Men om några månader kanske jag kan presentera intressanta mätdata!