Gå till innehåll

Låg kalium halt i blodet

Recommended Posts

Jag har precis fått provsvar som visar att jag har för låg halt av kalium. Hittar att det finns mycket av det i Seltin-salt och att jag i så fall behöver få i mig minst 10 g per dag för dagdosen 2000 mg. Men nu har jag ju redan en brist så jag kanske behöver ta mer? Någon som har tips på något annat jag kan äta? Får inte ta några kosttillskott för min läkare just nu för mina levervärden var inte heller bra, så jag måste få i mig kalium via kosten. Läkaren sa att bananer är bra men jag äter inte frukt och det verkar ju inte innehålla så mycket ändå.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livsmedelsverket:  Kalium (livsmedelsverket.se) 

"Kalium finns i princip i alla livsmedel. Lite högre halter finns i nötter, frön, torkad frukt, potatis, kött, fisk, färska frukter och grönsaker. "

Dr Berg rekommenderar 7 livsmedel med högt kalium (potassium):

• Gilla 5
Länk till inlägg

Googlade lite snabbt ... många fiskarter och t ex spenat verkar innehålla mycket Kalium och känns som vettiga alternativ om man äter LCHF...du kan knapra lite paranötter också. ;) ...om det är lämpligt för dina sjukdomsproblem vet jag dock inte. Kolla med läkaren.

200 gram Makrill + 50 gram spenat +100 gram paranötter = 1082 mg + 365 mg  + 659  mg > 2000 mg kalium

http://matkalkyl.se/se-spenatfarsk.php
http://matkalkyl.se/se-makrillstekt.php

http://matkalkyl.se/se-paranotter.php

• Gilla 2
Länk till inlägg
15 minuter sedan, Peter B sade:

Googlade lite snabbt ... många fiskarter och t ex spenat verkar innehålla mycket Kalium och känns som vettiga alternativ om man äter LCHF...du kan knapra lite paranötter också. ;) ...om det är lämpligt för dina sjukdomsproblem vet jag dock inte. Kolla med läkaren.

200 gram Makrill + 50 gram spenat +100 gram paranötter = 1082 mg + 365 mg  + 659  mg > 2000 mg kalium

http://matkalkyl.se/se-spenatfarsk.php
http://matkalkyl.se/se-makrillstekt.php

http://matkalkyl.se/se-paranotter.php

100g paranötter kan vara lite mycket selen. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Vet inte om jag köper att en person med förhöjda levervärden inte får ta några kosttillskott överhuvudtaget. Låtar lite som något din läkare "bestämt" själv. 
Det är ju främst receptfria smärtläkemedel man bör passa sig för och möjligen megadoser av A-vitamin, men vem äter det?

Har själv en anhörig med reverserad cirros, dvs hans lever är redan allvarligt skadad(pga. annan sjukdom) och han har aldrig uppmanats att undvika vitamintillskott. 
Snarare tvärtom, eftersom han har dålig aptit så tycker hans läkare att det är bra att han tar extra magnesium, D-vitamin eller en multivitamin med mera. 

Angående kalium så kan jag rekommendera nypon som är rikt på det. Nypon innehåller även en hel del c-vitamin och magnesium och finns i torkad pulverform på t.ex. hälsokost. Då slipper du ta ett syntetisk vitamintillskott och får det istället via ett livsmedel.   

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2020-12-30 at 17:41, helnil0616 sade:

Jag har precis fått provsvar som visar att jag har för låg halt av kalium. Hittar att det finns mycket av det i Seltin-salt och att jag i så fall behöver få i mig minst 10 g per dag för dagdosen 2000 mg. Men nu har jag ju redan en brist så jag kanske behöver ta mer? Någon som har tips på något annat jag kan äta? Får inte ta några kosttillskott för min läkare just nu för mina levervärden var inte heller bra, så jag måste få i mig kalium via kosten. Läkaren sa att bananer är bra men jag äter inte frukt och det verkar ju inte innehålla så mycket ändå.

Bra att du fått ett provsvar.. det i sig är en minutbild.. dvs av nuvarande tillstånd!

Sååå fortsätt att ta dina kaliumprover varje dag, så du ser hur de går upp och ner!

Allvarligt talat, din vårdcentral låter dig inte göra detta, de har annat att bry sig om.. typ Covid 19!

Såå innan vi estimerar att du lider av låg kaliumhalt.. vilka sjukliga tillstånd kopplar du/de till detta enstaka prov, hur mår du för övrigt?

Hur som helst, jag har tagit åtskilliga prover, alttifrån vanliga företagshälsovård till privata och även för Covid 19!

Det viktigaste var kanske Covid 19, det var negativt, de andra proverna varierade, i mitt fall, rätt högt kolesterol, lågt testoron.

Oså till levervärdena.. i ena provet har jag förhöjt GT, i andra prover har jag inte det!

På det till kalium, jag får lätt kramp.. sägs vara en orsak av på tok för mycket kalium och eventuellt för lite magnesium?????

Det är betydligt mer komplicerat än så!

Hur som helst, det råder knappast någon brist i kalium i vår kost.. inte ens på en junkfood diet!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag hade låga kalium värden i åratal, försökte med allt som sägs höja kaliumvärdena (tabletter, kaliumsalt, bananer mm). Inget hjälpte. Sedan började jag äta mera vanligt salt (NaCl) och då normaliserades kaliumvärdena av sig själv. Natrium-kalium-pumpen och nivåerna i blodet är ju helt avgörande för att ens överleva ;-) Jag tror alltså att kroppen inte tar upp kalium ifall den har svårt att hitta tillräckligt med natrium. Jag tror dessutom att vi ofta får i oss för lite natrium ifall man följer idiotiska kostråd om hur farligt salt är. 

Samtidigt som kalium värden steg automatiskt så slutade jag vara yr hela tiden. Så jag led på riktigt av natrium-brist i kosten fast blodproven visade på kaliumbrist. Inte varit yr på 15 år nu, före det var det dagligen.

• Gilla 4
Länk till inlägg
On 12/30/2020 at 5:41 PM, helnil0616 said:

Vad låg kalium värdet på? Och hur såg natrium ut?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack till er som kommenterat mitt inlägg! Har missat att gå in här på ett tag.

Hittade att rek dagligt intag av kalium var 3,1 men är ju mer för mig iom brist. Jag har nu i 12 dagar tryckt i mig massor av avokado, broccoli, spenat och druckit osötat kokosvatten och vatten med Seltin, urk. Har försökt att komma över 4 g kalium/dag.

Så här såg mina värden ut. Var på VC i går igen och tog nya blodprover och hoppas få svar på dem senare i dag.

Ref värde jan  feb nov dec
Kalium 3,5 - 4,4 4,0 4,6   3,0
Natrium 137 - 145 141     144
ALP 0,7 - 1,9     3,6 3,3
ASAT 0,25 - 0,60 0,4   3,9 4,3
ALAT 0,15 - 0,75 0,78   2,6 16,0

Har fått kallelse för ultraljud på levern men först om 2 veckor. Känns inte kul  med all denna väntan. 

Läkaren blev förfärad över att jag åt mer än 4 tillskott 🙂 Men egentligen är väl min oro över vad som orsakat den stora ökningen av ALAT på 6 veckor.  Jag hade gallstensanfall på annandag jul antagligen av att jag ätit mycket mat (även om det var lchf) och att jag åt massa nötter för första gången på 6 mån. Vågar därför inte äta nötter på et tag även om de innehåller mycket mineraler. Jag har minskat 40 kg i vikt på 6 månader och snabb viktminskning kan orsaka gallsten har jag nu läst mig till. Jag har kört strikt lchf och periodisk fasta. Jag tänker att fastan har orsakat kaliumbristen då jag slarvat med att tillsätta extra salt i flera månader och inte ätit så mycket grönsaker, så min kost har verkligen varit låg i kalium.

Jag hade ju hoppats att mina levervärden skulle förbättrats på dessa 6 mån. Jag hade enligt mig själv alla symptom på metabolt syndrom 30 juni när jag startade om med LCHF. Fetma, BMI var 38,2. Högt blodtryck som jag medicinerade mot. Högt blodsocker 6,3. Insulinresistens och troligen fettlever, NAFLD. Det som förbättrats var mitt blodsocker som nu var 4,8, BMI är 23,9 och jag tar inte längre några blodtrycksmediciner. Dock hade mitt blodtryck gått upp och var något högt i december vilket jag nu kopplar till lågt kalium.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • helnil0616 changed the title to Låg kalium halt i blodet

Kan man få så dåliga värden av att levern håller på att rehabilitera sig ? I så fall är det övergående. Du kan testa privat lite oftare för att se ev utveckling. https://werlabs.se/halsokontroll/leverfunktion/

När man ändrar diet och börjar äta mer fett får plötsligt gallan tillbaka sin huvuduppgift att se till att vi kan ta upp fettet, som den varit entledigad ifrån under alla fettsnåla kolhydratår, då kan man bli varse att man har samlat på sig gallstenar under fettsnåleriet. Utan fett i dieten sköljer inte gallan fram och åter i gallblåsa och gångar, det blir stillastående och stenar bygger upp sig. 

Nötter är ju riktigt dåligt för gallan pga sitt fettinnehåll, omega 6. 

Levern gillar citronvatten och äppelcidervinäger när en ska rehabilitera sig.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Nu är kaliumhalten normal igen! Samtliga levervärden har också förbättrats på 13 dagar.

Ref värde jan  feb nov dec 11-jan
Kalium 3,5 - 4,4 4,0 4,6   3,0 4,4
ALP 0,7 - 1,9     3,6 3,3 2,3
ASAT 0,25 - 0,60 0,4   3,9 4,3 0,47
ALAT 0,15 - 0,75 0,78   2,6 16,0 1,3

Jag kommer att se till att få i mig kalium framöver. Känner mig piggare än på länge. Många av symptomen på lågt kalium trodde jag ev berodde övergångsbesvär. Min läkare ansåg att jag var deprimerad och skrev ut antidepressivmedicin till mig fast jag sa att jag inte var intresserad av det i första taget iaf.

Nu får jag se vad jag får för svar på leverultraljudet.

• Gilla 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Erik 2 sade:

Kan man få så dåliga värden av att levern håller på att rehabilitera sig ? I så fall är det övergående. Du kan testa privat lite oftare för att se ev utveckling. https://werlabs.se/halsokontroll/leverfunktion/

När man ändrar diet och börjar äta mer fett får plötsligt gallan tillbaka sin huvuduppgift att se till att vi kan ta upp fettet, som den varit entledigad ifrån under alla fettsnåla kolhydratår, då kan man bli varse att man har samlat på sig gallstenar under fettsnåleriet. Utan fett i dieten sköljer inte gallan fram och åter i gallblåsa och gångar, det blir stillastående och stenar bygger upp sig. 

Nötter är ju riktigt dåligt för gallan pga sitt fettinnehåll, omega 6. 

Levern gillar citronvatten och äppelcidervinäger när en ska rehabilitera sig.

Jag vet ju inte vad det beror på. Misstänker ju gallstensanfallen. Ett i nov och ett i dec. Aldrig haft det tidigare. I nov åkte jag in till akuten och då togs de provena, läkaren där trodde de höga levervärden berodde att jag fastat i 88 timmar. Han var positiv till fastan och sa att det bara var nyttigt om man kan tänka sig att avstå från mat ibland. (Han fastade själv ibland.) Men att det var viktigt att man tog det lugnt med maten när man börjar äta igen efter fastan.

Jag har ju oftast ätit LCHF i mer än 10 år men med en massa återfall i sockerträsket, men det är så klart möjligt att jag haft gallstenar länge men inte märkt av dem.

Utgår i från att jag har fettlever och hoppas att kunna avfetta levern med fastan. Jag får se vad UL visar.

Jag har börjat dricka ett glas vatten med en msk ÄCV varje morgon. Tycker du att jag ska ha i citron också?

Äter också flera äggulor varje dag för att få i mig kolin. Äter spenat och broccoli för nitrat och kalium. Länge sedan jag åt mjölksyrade grönsaker som jag tänker vore bra så det ska inhandlas.

• Gilla 1
Länk till inlägg
18 hours ago, helnil0616 said:

Nu är kaliumhalten normal igen! Samtliga levervärden har också förbättrats på 13 dagar.

Ref värde jan  feb nov dec 11-jan
Kalium 3,5 - 4,4 4,0 4,6   3,0 4,4
ALP 0,7 - 1,9     3,6 3,3 2,3
ASAT 0,25 - 0,60 0,4   3,9 4,3 0,47
ALAT 0,15 - 0,75 0,78   2,6 16,0 1,3

Jag kommer att se till att få i mig kalium framöver. Känner mig piggare än på länge. Många av symptomen på lågt kalium trodde jag ev berodde övergångsbesvär. Min läkare ansåg att jag var deprimerad och skrev ut antidepressivmedicin till mig fast jag sa att jag inte var intresserad av det i första taget iaf.

Nu får jag se vad jag får för svar på leverultraljudet.

Snyggt. Det var en rejäl förbättring. Jag undrar om ditt decembervärde på ALAT var en felläsning. 

ACV eller citronvatten. Inte vet jag. Eric Berg gillar båda. 

• Gilla 3
Länk till inlägg