Jump to content

Årets sista (t)råd..

Kattuggla
 Share

Recommended Posts

Gott Nytt År! :)

Det är det eviga nyårslöftet - magrutor till sommaren.  Nåt år ska man väl lyckas. ;) Egentligen är målet att träna mer styrketräning men jag fick en knäskada under senhösten som verkar ta lång tid och läka och det har fått mig att tappa en del motivation så målet är att hitta motivationen så fort som möjligt igen.

• Like 5

Vilken härlig tråd @Kattuggla! Nyårslöften vet jag inte, men att få in mer vardagsmotion är något jag tänker sträva efter. Promenera, cykla, kanske t.o.m börja rida igen. Sedan hade det nog knappast skadat att få en tydligare avgränsning mellan festmat och vardagsmat, så det man äter när det är fest inte heller blir så ofta.

God fortsättning!

• Like 5

Magrutor hade jag inte tänkt på, men naturligtvis...det tar jag till mig.🙂 Och det där med att gå till Neapel var fiffigt, bra ide! En sommar för några år sedan cyklade jag 270 mil, så fort jag kunde, på en 3 växlad damcykel. Målet var 300 mil men nära nog?

Men förutom att vara ute och röra på sig, så tänker jag ta upp yogan igen. Och endera dagen ska jag ner och vinterbada, isen har ännu inte lagt sig på Ekoln. ☃️

• Like 4

Jag har stora förväntningar på 2021, som kommer att ägnas åt mitt välbefinnande. Planen är ägna tid åt att hålla mig vid god hälsa, trimma min ekonomi (läs: bejaka min inneboende snåljåp) och ta hand om gamla mor.

• Sedan jag övergav "high fat" och börjat prioritera protein har jag äntligen lyckat gå ned i vikt med "low-carb". Tack vare den datadrivna fastan som jag tänker fortsätta med. Minus fem kilo i vikt, och minus nio centimeter i midjan sedan september. Fått ordning på matvanor och hungerkänslor. Bara att fortsätta på den vägen.
  • Gymkort är som sagt införskaffat. Jag behöver belasta skelettet, säger doktorn, eftersom jag är på väg mot benskörhet, hur det nu gått till? Kan dock klicka in en hel del riskfaktorer (Benskörhet – Wikipedia).
  • Slut med köp av impuls-plagg eller ”bra-att-ha-saker”. Nu ska jag slita på allt det som redan finns hemma!
  • Har börjat se över mina månadsutgifter och gjort vissa förändringar. Ska nog ta mig samman och göra en mer detaljerad budget, för en gångs skull.
  • Och så ska jag kallbada oftare. En riktig boost för kropp och själ.
  • Like 6

14 timmar sedan, MariaF sade:

Jag skrev i MAF-tråden men mitt mål blir att ta mig "till fots" mellan Göteborg och Neapel. 246 mil. Gick ut starkt med 2km på löpband idag! :D

Hm. Jag är fortfarande på väg till Rom. Har glömt att fylla i, men jag har nog inte lämnat Tyskland än.

Neapel besökte jag IRL häromåret. Med Pompeji och Vesuvius. Och åt pizza.

• Like 7

Tureborgaren: Tråkigt med benskörhet, men du verkar ha lite koll och gör vad du kan. Och apropå att ta ett helhetsgrepp på tillvaron med ekonomi och inköp osv , så rensade  jag ut min garderob förra året och en lustig effekt av det, blev att jag helt plötsligt hade mer att sätta på mig.

Effie: Ofta så roliga och kluriga  inlägg!

• Like 6

6 timmar sedan, MariaF sade:

Öh... den syns inte...? Har det blivit nåt fel...? 🤔;)

Inte ens jag är så dum att jag lägger upp före-bilden innan man tagit efter-bilden. 😉 

Ja, Lasse, risken är väl uppenbar att man får satsa på antikropparna istället. ;)

• Like 2
  • Haha 3

Jag fortsätter med mina projekt..inneprojektet nu är att scanna in alla diabilder och få ordning på dem. Det här är ett stort jobb, det finns många bilder som ska in i album och läggas in på usbminnen, tänkte att det passar bra till nu.

Ute så har jag igår eldat upp lite skräp och tagit fram motorsågen, kapar till ved. Motorsågen var min mans område, men nu är det ju mitt. Jag tar det lite försiktigt, är ju ovan. Lite kul dock, det låter och det händer saker!

Före-bild finns också, antikropp är väl bra, men att ha en kropp, är inte det också bra?🤔

• Like 4
  • Haha 1

• 1 month later...

Nya vanor tar sin tid att implementera... Gymkortet köptes före jul - IGÅR kom jag iväg för första gången. Idag är jag sååå mör i låren, trots att jag körde VÄLDIGT snällt. Men varje resa startar med ett enda steg, eller hur?

Trots viktnedgång, bra blodsocker, och sunda matmatvanor så är doktorn "oroad" över mitt LDL, som naturligtvis ligger över referensnivån. Jag hoppas att långa promenader, förväntad muskeluppbyggnad (🤪) och stressfrihet (har sagt upp mig från jobbet i vården) ska göra att jag hamnar på en nivå så att han slipper tjata om "behandling".

Hur går det för dig?

• Like 3

Jag promenerar i stort sett varje dag, vilket är något jag verkligen gillar. Kanske inte så mycket träning, men ett må bra moment. Jag fortsätter med alla mina projekt. Bor i hus och är egentligen lite förvånad över mig själv. När min man levde var det han som klättrade på tak och målade hus, nu när det bara är jag här så finns det ingen annan liksom. Så i somras, trots höjdskräck, sopade jag av taket. Jag vågade inte stå riktigt utan kröp runt..men det gick rätt så bra.

Mina projekt är väldigt många, har en lång lista..ved ska kapas, det ska målas och kittas om några fönster. Lite grönsaker vill jag ha till i sommar och en granne ska hjälpa mig med att bygga ett litet hönshus..

En loppis ska jag ha också i vår. Jag frågade mina grannar om de inte ville vara med och det visade sig att det var flera som hade saker att sälja. En lite fundering om det är väl att om alla vill sälja så vem köper något då?

• Like 4
  • Confused 1

On 2021-03-02 at 10:02, Kattuggla sade:

Kanske inte så mycket träning, men ett må bra moment.

MAF! Eller sub-MAF, något Maffetone pratar en del om också. Icke att förringa, bra fettförbränning. :wub:

• Like 3