Gå till innehåll

Magnesium

convinced

Recommended Posts

Hej!

Jag har last och last om magnesium men kanner att jag anda inte vet vad som galler, kan man testa sig for att se hur man ligger till?   Om man behandlas for hjärtflimmer sedan 10 ar och det har nu blivit varre skulle det kunna vara av magnesium brist?

Tack

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har last och last om magnesium men kanner att jag anda inte vet vad som galler, kan man testa sig for att se hur man ligger till?   Om man behandlas for hjärtflimmer sedan 10 ar och det har nu blivit varre skulle det kunna vara av magnesium brist?

Tack

Dr Sofie Hexebergs bok: Nytt liv med riktig mat, frisk med LCHF, handlar bl a om förmaksflimmer och magnesiumbrist. Se sid 149!.

I ett patientfall beskrivs hur denne kunde slippa den planerade hjärtoperationen efter övergång till lågkolydratkost och tillskott av bl a magnesium.

Länk till inlägg

Dr Sofie Hexebergs bok: Nytt liv med riktig mat, frisk med LCHF, handlar bl a om förmaksflimmer och magnesiumbrist. Se sid 149!.

I ett patientfall beskrivs hur denne kunde slippa den planerade hjärtoperationen efter övergång till lågkolydratkost och tillskott av bl a magnesium.

Om man äter en LCHF som inte innehåller tillräckligt med magnesium så är det nu inte helt optimal.

Länk till inlägg

Hur som helst om man har hjärtflimmer så kan det vara flera orsaker till det.

Men.. befolkningen i gemen ligger lågt på magnesium.. och det är ofarligt att testa.

Men.. som med det mesta vad gäller tillskott, det hjälper bara om man har en brist.

Och hjälper det med tillskott.. så får man se över sin kost!

Länk till inlägg

Du kan bli lite lös i magen om du får i dig för mycket. Men dock har majoriteten brist på Magnesium via kosten så ett tillskott på det är att rekommendera för de allra flesta. Sen jag började med magnesium för ett år sedan så har mina felslag på hjärtat slutat nästan helt (hade 30-100 gånger per dag och är nere på runt 0-5 nu) Äter mellan 300-400mg just nu. Magnesium är ett av de absolut viktigaste mineralerna i våra kroppar så det är värt att läsa på mer om det.

Länk till inlägg

Hur gör ni, äter ni bara magnesium eller magnesium+kalcium? Kvinnan i hälsokostaffären förklarade till mig att de behövs tillsammans för att få bästa effekt. Skiljer sig behoven mellan LCHF och blandkostare?

Länk till inlägg

Mnjae.. har man brist på magnesium så tar man magnesium!

Har man brist på kalcium så tar man kalcium!

Har man brist på bägge så tar man bägge!

Har man brist på något överhuvudtaget så tar man först tillskott.. sen ser man över sin kost så man slipper tillskott!

Länk till inlägg

Mnjae.. har man brist på magnesium så tar man magnesium!

Har man brist på kalcium så tar man kalcium!

Har man brist på bägge så tar man bägge!

Har man brist på något överhuvudtaget så tar man först tillskott.. sen ser man över sin kost så man slipper tillskott!

Nja, det där inlägget var ju rätt onödig, du svarar ju inte på det jag frågade efter. Visst ska man inte äta nåt man inte behöver. Det gäller väl alla livsmedel och tillskott.

Det jag efterfrågar är sambandet magnesium-kalcium och huruvida det skiljer sig mellan blandkostare och lchf:are. Så har någon nåt svar på denna fråga så läser jag det gärna.

Länk till inlägg

Nja, det där inlägget var ju rätt onödig, du svarar ju inte på det jag frågade efter. Visst ska man inte äta nåt man inte behöver. Det gäller väl alla livsmedel och tillskott.

Det jag efterfrågar är sambandet magnesium-kalcium och huruvida det skiljer sig mellan blandkostare och lchf:are. Så har någon nåt svar på denna fråga så läser jag det gärna.

Ingen expert, själv läste jag noga "google" och kom fram till utifrån min kost att magnesium behövde jag, men att kalcium fick jag väl täckt i kosten.

Här lite info om var kalcium finns 

Länk till inlägg

Kalcium gör att muskeln drar ihop sig.. magnesium gör att den slappnar av.. bägge mineralerna är nödvändiga för en normal muskelreglering!

Nu tillhör vi svenskar en befolkning som får i oss mest kalcium i världen så och kalcium och magnesium skall var i balans för en normal funktion.

Det som vi skiljer oss från normalkostare är främst mindre insulin.. insulin stimulerar njuren till att resorbera mer mineralsalter.. så vi kan behöva lite extra då vi som befolkning ligger rätt lågt.

Och det får man främst från hemagjord buljong, där man kokat köttet med ben och allt.

Grejen är att kött innehåller allt magnesium vi behöver, men det åker med diskvattnet ut i vasken.

Länk till inlägg

Tack för båda svaren :) 

Nu tillhör vi svenskar en befolkning som får i oss mest kalcium i världen så och kalcium och magnesium skall var i balans för en normal funktion.

Vad är det vi i Sverige äter som gör oss världsbäst på kalcium? Om det är ost och mjölk så bidrar jag nog inte så mycket ;)

Länk till inlägg

Svenskar har bland de i världen mest benbrott per capita. Enligt en dokumentär ett par år sedan så äter vi för mycket vitamin A som sätter kalciumlagringen ur spel. Men fler saker påvisar att vår nivå av magnesium i kosten är extremt låg för majoriteten och bör kompensera med extra magnesium för att allt kalcium ska ens kunna binda sig till våra skelett och hjälpa till med de runt 400 processerna det är inblandat i kroppen (magnesium). De flesta källor jag har funnit utgår att mag/kal bör vara i balans eller 2:1 till kals fördel. men i t.ex. USA så är den ration ca 15:1 och vi i Sverige har inte bättre jordar att fiska mineraler ifrån än de har.

Länk till inlägg

Du kan bli lite lös i magen om du får i dig för mycket. Men dock har majoriteten brist på Magnesium via kosten så ett tillskott på det är att rekommendera för de allra flesta. Sen jag började med magnesium för ett år sedan så har mina felslag på hjärtat slutat nästan helt (hade 30-100 gånger per dag och är nere på runt 0-5 nu) Äter mellan 300-400mg just nu. Magnesium är ett av de absolut viktigaste mineralerna i våra kroppar så det är värt att läsa på mer om det.

Mycket intressant! 

Jag har haft hjärtproblem i cirka 25 år. Hjärtrusningar, dubbelslag, hjärtklappning. Ett typiskt scenario är att jag går och lägger mig och somnar och sen vaknar efter en halvtimme med mycket hög puls. Någon gång gick det över i ett flimmer. Har väl kanske varit 40-50 gånger till akuten genom åren med någon form av besvär från hjärtat, gjort förmodligen lika många EKG, gjort ett antal arbets-EKG, flera långtids-EKG, ett par ultraljud samt pratat med flera hjärtläkare. Ingen har hittat något som helst fel på hjärtat. Självklart har de då klassat det som stress-relaterat, panikångest. Jag har gått hos kurator, gjort KBT på internet, gått hos psykolog i över ett år och tagit mediciner, jag har varit sjukskriven ett par perioder för att undvika stress. Inget har hjälpt!

När jag började med LCHF i höstas så dröjde det inte länge innan jag märkte att hjärtat lugnat ner sig. Jag tänkte inte så mycket på det, för jag kan ha haft perioder tidigare också med lugnare hjärta, men ju längre tiden gick och besvären uteblev, ju mer började jag fundera på det. Sen förr någon månad sedan kände jag plötsligt av lite mer hjärtklappning igen, inte alls på samma nivå som tidigare, men ändå. Började då fundera på om jag ändrat något, och det hade jag. Jag hade slutat med Magnesium! Jag började med det samtidigt som jag började med LCHF för jag fick de välbekanta benkramperna på nätterna. Sen när de var helt bort tänkte jag att då kunde jag ju sluta med extra Magnesium...

Började då igen med Magnesiumet och hjärtat lugnade ner sig igen!

Har nu i efterhand läst på olika bloggar om Magnesiumbrist och att ett av symptomen kan vara just hjärtbesvär. Nu vet jag inte helt säkert om det verkligen kan vara detta, det är lite för tidigt att säga, men det känns i alla fall lovande och logiskt!

Sen tror jag ju också med den kunskap jag har idag att nattliga hjärtrusningar kanske inte var så konstigt med tanke på att jag ofta kunde trycka i mig en 200g chokladkaka och en påse ostbågar samt skölja ner detta med några pilsner på fredag och lördagkvällar. Och detta efter en rejäl kolhydratfylld middag! Och det var oftast på helgnätterna dessa besvär kom! Allt detta måste ju ha satt bra fart på blodsockret vilket förmodligen då peakade på natten!

Sen finns det självklart en psykologisk faktor också. När det gäller hjärtat blir man ju såklart orolig när det strular. Och när läkarna då inte hittar något men besvären fortsätter, då utvecklade i alla fall jag en hälso-ångest som succesivt ökat med åren. Det krävs inte mycket idag för att jag skall stressa upp mig själv och med det ökar pulsen.

Men tänk om grunden till alla dessa besvär som jag haft under 25 år varit något så enkelt som felaktig kost och kanske då också brist på Magnesium...

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Skapa nytt...