Recommended Posts

Hej!

Ätit ketogen kost i drygt ett halvår pga mitt höga blodtryck. Jag har gått ner i vikt och mår bra, blodtrycket stabilt även om jag fortfarande äter medicin. En förvånande sak dock: jag talade med min läkare och berättade om mitt val av diet och vi bestämde att kolla värde på blodfetter. De var tidigare bra, men hon menade att en ökning/förhöjda värden var att vänta. Men hör och häpna! Det var tvärt om. Hon tycktes lika förvånad som jag av resultatet. Och hon avslutade vårt samtal med: ”tja, detta verkar ju fungera bra för dig”. På något vis förstod jag att hon varit skeptisk även om hon inte sa det rakt ut - fick liksom ingen uppmuntran eller bekräftelse. Snarare oro - vilket jag iofs respekterar. Min nyfikna fråga; är det så att vi reagerar väldigt olika från individ till individ på ketogen kost?  Och hur kommer det sig att blodfetterna faktiskt kan sjunka?  Andra som har liknande eller andra iakttagelser? 
hälsningar Mala

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till bättre värden! Det verkar som de flesta efter övergång till keto/LCHF från "normalkost" får minskade triglycerider (=bra), ökat HDL (=bra), medan LDL ibland går upp och ibland ner. Totalkolesterol kan då gå både upp och ner, men om triglyceriderna är låga, HDL högt och gärna även en låg apo-kvot, så har man säkert förbättrat sin hälsa.

Kunde vara intressant att få se dina värden före/efter.

Har blodtrycket minskat efter ett halvår på keto? Vikt minskat?

God fortsättning!

• Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser