Jump to content

Rotfrukter


Henrietta
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag har ätit enligt GI förut och kan de reglerna riktigt bra. Nu har jag blivit nyfiken på LCHF och efter att ha last på den här sidan gick jag vidare till "LCHF recept" och hamnade på någon sida. Jag blev mer än förvånad för det första receptet jag ser är en rotfuktsgryta eller om det var gratäng och den innehöll bade palsternacka och morot! Två rotfrukter som är kolhydratrika, speciellt efter uppvärmning. Jag trodde inte att rotfrukter, dvs under jordgrönsaker var förenliga med LCHF, har jag förstått något fel??

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur strikt man är. Ovanjordsgrönsaker är bättre, men äter man bara lite av rotfrukterna (utom potatis då) så fungerar det, åtminstone för mig. Rättika & morot äter jag gärna, och har bra värden ändå (är i ketos, jämnt blodsocker).

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har ätit enligt GI förut och kan de reglerna riktigt bra. Nu har jag blivit nyfiken på LCHF och efter att ha last på den här sidan gick jag vidare till "LCHF recept" och hamnade på någon sida. Jag blev mer än förvånad för det första receptet jag ser är en rotfuktsgryta eller om det var gratäng och den innehöll bade palsternacka och morot! Två rotfrukter som är kolhydratrika, speciellt efter uppvärmning. Jag trodde inte att rotfrukter, dvs under jordgrönsaker var förenliga med LCHF, har jag förstått något fel??

Hur menar du där?

Men som Valin skriver så beror det helt på hur lågt du sätter ditt intag av kolhydrater. 

Link to comment
Share on other sites

Morot.. typiskt 6,4/100

 

Palsternacka.. 10/100

 

Så jag använder persiljerot i stället.. 3,9/100

 

Allt handlar om mängden!

 

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

 

Det går även bra med potatis.. 16/100, om man äter en, blir cirka 8 gram kolisar!

 

Bra mycket bättre än godis iallafall, mycket handlar om hur känslig man är.. inget är direkt förbjudet.

 

Hur skulle vi kunna förbjuda dig att äta något du vill?

 

Sen så är det enkla nybörjarregler, med ovanjordsgrönsaker.

 

Ät så mycket rädisor (2/100) du vill!! :P

 

Edit!

Sen så tror jag du blandar ihop det med GI.. LCHF är mest GL!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PRecis det handlar ju om hur känslig man är samt hur strikt man vill vara.. .jag är ibland väldigt strikt men på mina träningsdagar blir det ju mer. Jag äter både palsternacka, morötter, sötpotatis, rödbetor osv :) dock inte potatis eller spannmål klart :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...