Henrietta Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Hej! Jag har ätit enligt GI förut och kan de reglerna riktigt bra. Nu har jag blivit nyfiken på LCHF och efter att ha last på den här sidan gick jag vidare till "LCHF recept" och hamnade på någon sida. Jag blev mer än förvånad för det första receptet jag ser är en rotfuktsgryta eller om det var gratäng och den innehöll bade palsternacka och morot! Två rotfrukter som är kolhydratrika, speciellt efter uppvärmning. Jag trodde inte att rotfrukter, dvs under jordgrönsaker var förenliga med LCHF, har jag förstått något fel?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Det beror på hur strikt man är. Ovanjordsgrönsaker är bättre, men äter man bara lite av rotfrukterna (utom potatis då) så fungerar det, åtminstone för mig. Rättika & morot äter jag gärna, och har bra värden ändå (är i ketos, jämnt blodsocker). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Hej! Jag har ätit enligt GI förut och kan de reglerna riktigt bra. Nu har jag blivit nyfiken på LCHF och efter att ha last på den här sidan gick jag vidare till "LCHF recept" och hamnade på någon sida. Jag blev mer än förvånad för det första receptet jag ser är en rotfuktsgryta eller om det var gratäng och den innehöll bade palsternacka och morot! Två rotfrukter som är kolhydratrika, speciellt efter uppvärmning. Jag trodde inte att rotfrukter, dvs under jordgrönsaker var förenliga med LCHF, har jag förstått något fel?? Hur menar du där? Men som Valin skriver så beror det helt på hur lågt du sätter ditt intag av kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Morot.. typiskt 6,4/100 Palsternacka.. 10/100 Så jag använder persiljerot i stället.. 3,9/100 Allt handlar om mängden! http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm Det går även bra med potatis.. 16/100, om man äter en, blir cirka 8 gram kolisar! Bra mycket bättre än godis iallafall, mycket handlar om hur känslig man är.. inget är direkt förbjudet. Hur skulle vi kunna förbjuda dig att äta något du vill? Sen så är det enkla nybörjarregler, med ovanjordsgrönsaker. Ät så mycket rädisor (2/100) du vill!! Edit! Sen så tror jag du blandar ihop det med GI.. LCHF är mest GL! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 PRecis det handlar ju om hur känslig man är samt hur strikt man vill vara.. .jag är ibland väldigt strikt men på mina träningsdagar blir det ju mer. Jag äter både palsternacka, morötter, sötpotatis, rödbetor osv dock inte potatis eller spannmål klart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Palsternacka innehåller nästan lika mycket energi som potatis och är dessutom supersnabba om dom är kokta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Sedan är många av nätets LCHF-recept tveksamma just som LCHF-mat. Tyvärr... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts