Jump to content

Vitaminer, mineraler och kosttillskott

URSULA JARL

Recommended Posts

5 timmar sedan, URSULA JARL sade:

Hej

Är det ngn av er som vet om man kan kolla vad just jag behöver för tillskott - dvs så man inte tar en massa vitaminer och kosttillskott i onödan. 

Tack!

/Ursula 

Utan behov av kontroll (av koncentration i blodet) finns nu under viruspandemin i varje fall två säkra tillskott, som nästan alla "icke-tillskottare" har brist på: C- och D-vitamin. För en normalviktare minst 3x1 g C-vitamin per dag  (morgon middag kväll - gärna ytterligare 1 gram till natten) och 1x100 mikrogram D-vitamin  (4000 IE) per dag. Dessutom lämpligt med en tablett multivitamin , som innehåller bl.a. zink och selen.

Vid sidan av fördelarna med LCHF-kosten, som ger en fin lipidprofil, har man med doserna ovan  gjort det man kan för att försäkra sig om ett starkt immunförsvar. Inga av dessa rekommendationer kommer du att höra från högt ansvariga på skolmedicinens sida (för denna "räcker" det med 75 mg C-vitamin och 10 mikrogram D-vitamin per dag för normalpersonen upp till 60 år). Det senare en cynisk dosering som med stor sannolikhet ligger bakom Sveriges 10 gånger högre dödlighet  i Covid-19, än i Norge och Finland. I Finland slutar man inte rekommendera D-vitamintillskott för barn i låg ålder utan fortsätter upp till 20 år. Därför är alla finnar, via sjukvård och stat, medvetandegjorda på betydelsen av D-vitaminet på våra solfattiga breddgrader.

Du kan ju kika på:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/16963-idioti-om-kosttillskott-ett-exempel-på-skolsjukvårdens-brister/?tab=comments#comment-165753

så får du lite inblick i frägan.

• Like 3

Jag vet inte mycket om detta. Jag ser då och då rådet ”sluta med tillskottet ett tag och se om du mår sämre”. 
Vad jag vet är att man kan kolla D-vitamin, t ex hos Werlabs, om inte vårdcentralen har någon anledning att kolla. 
Vad jag också vet är att magnesium kan man inte kolla. Eller jo, men värdet säger inget. 
Det finns nog några fler värden man kan få ut från Werlabs. Du får kolla. 

• Like 2