Jump to content

Hjärtflimmer och LCHF

Gert

Recommended Posts

Hej

Jag har hållit på med LCHF ett år och fyra månader med fantastiska förbättringar för mig. Jag undrar om man kan bli av med sitt hjärtflimmer på denna kost?

Hej!

Dr Sofie Hexeberg skriver i sin bok (Nytt liv med riktig mat, frisk med LCHF) om förmaksflimmer. Se sid 148-151. Det finns olika typer av flimmer. Hon tar upp ett patientfall, Öjvind som skulle opereras för förmaksflimmer. Blodsockersvängningar leder till högt adrenalin som i sin tur kan ge upphov till förmaksflimmer. Receptet var färre kolhydrater, tillskott av magnesium och zink + fiskolja. Han kunde avboka tiden för hjärtoperation. Se vidare för detaljer i boken.

• Like 1

När jag för något år sedan drog ned på mat och istället drack mycket vatten fick jag något liknande efter ca två veckor.

Pulsen gick upp från normala 75 till 110, helt i vila. Den  snabba pulsen med korta slag kändes mycket ineffektiv och obehaglig.

Blodtrycket var lägre än normalt, kanske 105/70.

Efter ca en timme med detta tog jag  ett halvt glas vatten med en tesked havssalt.  Inom 15 minuter var pulsen och jag(!) normal igen. 

Vid mycket svettning eller mat utan salt och mycket rent vatten försvinner alltså mer salt  än man tror!

Det kan ju naturligtvis finnas många andra sorts  "flimmer" än typen  jag hade!  Men jag tror att flimmer har blivit vanligare dom sista 20 aren... 

Dock var jag inlagd på sjukhus i samma rum som  en vegetarian med just detta problem för ca 7 år sedan. Han fick  elchocker för att  "sakta ned hjärtat"; inte första gången han var inlagd för detta. 

Långt efteråt insåg jag att  utan kött i dieten och influerad av välmenande saltvarningar som vi alla var kan han ha haft samma problem som jag hade.  Han hade haft en hjärtattack 10 år tidigare och beslöt då att det var säkrast att bli vegetarian.