Cushion Posted April 2, 2013 Share Posted April 2, 2013 Chatten: http://www.svt.se/nyheter/sverige/industrin-har-uppfunnit-nya-sockervarianter I SVT-programmet Korrespondenterna berättas det hur socker av forskare betraktas som en beroendeframkallande drog och hälsorisk, samtidigt som sockret är en av de mest omstridda delarna av EU:s jordbrukspolitik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Tycker att hennes svar på Kjells fråga var rätt intressant. Kjell Granelli: Claude Marcus och Robert Lustig är inte överens om man ska kalla beroendeframkallande på samma sätt som heroin, alkohol och liknande substanser. Vad är din syn på det?Ann Fernholm: Jag har inte satt mig in i det riktigt. Men jag tror att man ska lite till människors upplevelser och det finns de som verkligen vittnar om att de blir helt radiostyrda av socker. Har också tänkt på hur mycket barn tjatar om socker. Mina barn har aldrig legat och skrikit vid smördisken för att de vill ha ett paket smör. Däremot tjatar de väldigt ofta om glass och godis Nu har jag visserligen inga barn men det var inte så längesen jag var i denna grupp. Jag kan inte minnas att jag låg och skrek vid sockerpaketen eller vid potatismjölet om att jag ville ha socker eller stärkelse. Inte heller har jag upplevt en sådan situation med något annat barn. I glass t.ex. så är det ju inte bara en massa socker utan oftast även en givmild mängd fett. I dessa "goda"/"belönande" produkter (eller skitprodukter om man tycker det) alltså godis och glass etc, så är det ju oftast även en massa olika tillsatser. Att hävda att socker är beroendeframkallande pga. detta kan jag inte riktigt hålla med om. Det är nog mer kombinationen av sött och fett, samt tillsatser i vissa fall, som får folk, däribland barn, att välja dessa livsmedel och i vissa fall överkonsumera dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted April 3, 2013 Author Share Posted April 3, 2013 I BBC Horizon - The Truth About Taste. Så beskrivs det att barn väljer söta smaker framför andra. framförallt mot de beska. En trolig förklaring att det är evolutionsbiologiskt att barn tycker om sötma då bröstmjölk är söt. Men precis som allt annat när det gäller preferenser så kan man lära sig att tycka mer om det man redan har utsatts för. De barn som får mer grönsaker brukar med tiden tycka om dem bättre. Men mat är ju på sitt sätt beroendeframkallande, vi kan inte överleva utan mat, luft och vatten. Alla är belönande på sitt sätt. Finns alltid grader av beroende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Jag gillar hennes utförliga svar på frågorna. Alltför ofta, kanske på grund av stress i situationen, svarar experter med inte mycket mer än ja, nej och vet inte när de chattar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Tycker att hennes svar på Kjells fråga var rätt intressant. Nu har jag visserligen inga barn men det var inte så längesen jag var i denna grupp. Jag kan inte minnas att jag låg och skrek vid sockerpaketen eller vid potatismjölet om att jag ville ha socker eller stärkelse. Inte heller har jag upplevt en sådan situation med något annat barn. I glass t.ex. så är det ju inte bara en massa socker utan oftast även en givmild mängd fett. I dessa "goda"/"belönande" produkter (eller skitprodukter om man tycker det) alltså godis och glass etc, så är det ju oftast även en massa olika tillsatser. Att hävda att socker är beroendeframkallande pga. detta kan jag inte riktigt hålla med om. Det är nog mer kombinationen av sött och fett, samt tillsatser i vissa fall, som får folk, däribland barn, att välja dessa livsmedel och i vissa fall överkonsumera dem. Ja, det är precis som om vi människor löper amok av sådant som är både sött och fett. Vi har receptorer i munnen för både sött och fett, men aldrig under vår evolution har vi exponerats för mat som är både söt och fet förrän på senare tid. Inte bara glass utan massor med läckerheter som wienerbröd, kanelsnäckor, gräddtårtor etc i all oändlighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts