Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag har ätit strikt LCHF sedan april-20. Gick ner 10 kg från 73 till 63. Är 66 år, man, 1.78 lång. Allt är väldigt bra men en sak dras jag fortfarande med:

konditionen. Jag springer ett par mil i veckan och före omläggningen kunde jag ligga på 5.15 min/km på en 2-milare. Nu är det närmare 6 min/km på samma sträcka.

Fortfarande efter 8 månader på LCHF. Märkligt. Någon som har en förklaring?

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ... jag tror att bästa alternativet för oss "amatörer" är att acceptera att det inte går lika fort på LCHF ... det är ju själva träning som är viktig :) ... sen tror jag i och för sig att kroppen anpassar sig ... så på  lång sikt kan du nog räkna med att tiderna kan komma att närma sig de du hade förut. Sen så finns ju begreppet "train low-race high" som innebär att om du vill prestera högre om du är med i något lopp eller bara vill testa skillnaden på ett träningspass så kan du kan du trycka i dig kolhydrater under loppet. Det kommer inte innebära att du går ur ketos eftersom musklerna kommer att förbruka glukosen du tillför. Men normalt under träning så gör man precis som du gör ...  dricker bara vatten.

6 min/km är ju riktigt bra vid 66 års ålder! :)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Vad menar du med "konditionen"? Oftast menar man syreupptagningsförmågan men du verkar referera till tid (vilket jag tolkar som ork)?

Som Peter säger är "train low, race high" ett väldigt bra tillvägagångssätt. Kan varmt rekommendera Extramilest pod eller websida för tips och inspiration. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Nyfiken som MariaF, gäller frågan varför du inte orkar pressa dig ned mot 5,15 längre? Då vore det bra att få veta vilka känslor som hindrar att du trycker på, vad upplever du är det som hindrar dig? Syreupptag, muskelstyrka, etc ?

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag springer som jag gjorde innan, rullar på utan att ta i, men det går fortfarande efter 8 månader 45 s/km saktare. Något annat märker jag inte.

6 min/km är ju inte bra. Sprang en mara på 3.03 för 8 år sedan. Men då låg jag på 8 mil/vecka som årssnitt.

Sprang man 4 mil/vecka och nätkompisarna såg det undrade dom om jag var sjuk eller skadad :)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Dippade orken i början när du lade om kosten? Det är rätt vanligt men inte alla drabbas av det. Gjorde du nån träningsförändring i så fall?

Hur strikt är du (kolhydratmässigt)?

Länk till inlägg
57 minuter sedan, malmberg sade:

Jag springer som jag gjorde innan, rullar på utan att ta i, men det går fortfarande efter 8 månader 45 s/km saktare. Något annat märker jag inte.

6 min/km är ju inte bra. Sprang en mara på 3.03 för 8 år sedan. Men då låg jag på 8 mil/vecka som årssnitt.

Sprang man 4 mil/vecka och nätkompisarna såg det undrade dom om jag var sjuk eller skadad :)

Vi får ta och utreda detta lite, både fördelar och nackdelar av LCHF.. samt "kondition"!

Vi börjar med kondition.. det är till stora delar återhämtningstiden från en anaerob ansträngning.. det tangerar din gräns för VO2 max.. vilket i sin tur tangerar din syreupptagningsförmåga, samt din Laktasmetabolism!

Och det är de "enkla" förklaringarna.. resten är hur komplicerat som helst, en massa biokemi, ensymer, allt som händer i kroppen olika kostmodeller!

Vi går direkt till fördelarna med LCHF.. man får en utökad fettförbräningsförmåga.. fett kräver syre, som regel innebär det att man då oxå får en ökad syreupptagningsförmåga, fler röda blodkroppar, fler små blodkärl för att distrubiera syre.. dvs man blir typ en Marathonlöpare, för även om tiden per kilometer kan minska, så ökar antalet mil man kan springa!

Nu är det ju inte alltid som så att alla vill bli Ultramarathon löpare, det är där som "train low and race high" kommer in..  iallafall om man är frisk för övrigt.

De flesta av oss har lixom inte råd eller tid att bli marathonlöpare.. på det så var det 8 år sedan du gjorde 3,03.. iallafall om du inte slutat jobba och börjat träna på heltid så har du iallafall blivit 8 år äldre, det kanske är försent att satsa för dig att bli en del av Svenska landslaget?

Länk till inlägg

Jag har ju haft mina svackor de senaste åren ifråga om löplust. Så mängdmässigt har det varit lite si och så. Förr sprang man ju extra varv runt kvarteret bara för att få jämna antal mil (3) osv osv. Men inte nu. Jag ser ju tydligt hur tempot efter en vecka på kostbyte minskade med 45 s/km. Egentligen är det ju inget problem, jag har tappat ca 30 min på en mara. Spelar ingen roll egentligen. Jag är nöjd som det är, min fråga var ju egentligen om jag någonsin kommer tillbaka till normalt tempo.

• Gilla 1
Länk till inlägg
11 timmar sedan, malmberg sade:

Jag är nöjd som det är, min fråga var ju egentligen om jag någonsin kommer tillbaka till normalt tempo.

Det beror ju på lite VARFÖR du sackat, tänker jag. Om du i samband med omläggningen var medveten om att du förmodligen skulle känna dig trött ett tag kanske du omedvetet lättat på träningstrycket? Om du inte är strikt ketogen och fått de fördelar det kan ge och tränar tuffare (ur kroppens perspektiv) kanske du behöver lite mer kolhydrater för att du inte är helt fettdriven? Jonas Bergqvist har skrivit en del om detta; att kolhydratladda på LCHF.  
Sedan är det väl så att de flesta blir långsammare med åldern generellt (jämfört med sig själv i yngre ålder) men det är ju knappast det som hänt nu. 

• Gilla 4
Länk till inlägg