Gå till innehåll

1-2 dagar i veckan (utspridda) med LCHF?

Recommended Posts

Hej! Jag funderar på om det kan vara dåligt för kroppen att ha typ en eller två dagar i veckan (utspridda) som man äter strikt LCHF på? Jag menar alltså för en person som inte äter LCHF i övrigt (men självklart innehåller de andra dagarna inte skräpmat osv). Skulle detta kunna ha några negativa effekter för kroppen eller metabolismen?

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att det aldrig kan vara farligt att äta supernyttig mat 1-2 dagar per vecka, förutsatt att man tolkar LCHF som nyttig mat, vilket jag gör.

Själv äter jag kött och fisk av god kvalitet (exempelvis ekologiskt gräsbeteskött från en relativt närbelägen gård), ekologiskt smör, grädde och crème fraiche, och en massa ekologiska grönsaker. Det bör inte finnas skäl att tro att det ska vara farligt.

Sen beror det naturligtvis på vad som äts övriga dagar, om man t.ex. äter mycket kolhydrater skulle det kunna vara mindre bra för hälsa och välbefinnande. Så är det för mig, och därför äter jag LCHF alla dagar i veckan.

• Gilla 5
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Alexandra1234 sade:

Hej! Jag funderar på om det kan vara dåligt för kroppen att ha typ en eller två dagar i veckan (utspridda) som man äter strikt LCHF på? Jag menar alltså för en person som inte äter LCHF i övrigt (men självklart innehåller de andra dagarna inte skräpmat osv). Skulle detta kunna ha några negativa effekter för kroppen eller metabolismen?

Enligt Eric Berg, en känd Youtubprofil och Keto/LCHF förespråkare leder det att man pendlar från LCH till icke LCHF och vice versa frekvent till trötthet och irritation. Kroppen vill ha stabilitet. Jag rekommenderar att du bara följer den hälsosamma LCHF-kosten och inget annat. Om du bara följer den hälsosamma LCHF-kosten kommer du må bra, du kommer att bli pigg och irritationen kommer också att minska.   

• Gilla 1
Länk till inlägg

De avgörande metabola fördelarna med LCHF-kosten bygger på växlingen till fett som energimedium - en procedur som kräver dedicerad inriktning på icke-kolhydratkost. Med en kombination: 5/7 normalkost och 2/7 LCHF-kost, funderar nog kroppen på hur den skall ställa sig till det den får. Sannolikt vore det till nackdel!

• Gilla 2
Länk till inlägg
4 minuter sedan, SGK sade:

Jag tänker att det aldrig kan vara farligt att äta supernyttig mat 1-2 dagar per vecka, förutsatt att man tolkar LCHF som nyttig mat, vilket jag gör.

Själv äter jag kött och fisk av god kvalitet (exempelvis ekologiskt gräsbeteskött från en relativt närbelägen gård), ekologiskt smör, grädde och crème fraiche, och en massa ekologiska grönsaker. Det bör inte finnas skäl att tro att det ska vara farligt.

Sen beror det naturligtvis på vad som äts övriga dagar, om man t.ex. äter mycket kolhydrater skulle det kunna vara mindre bra för hälsa och välbefinnande. Så är det för mig, och därför äter jag LCHF alla dagar i veckan.

Jag märker att jag är trött efter att jag har ätit en måltid som innehåller potatis eller andra grönsaker som höjer blodsockret snabbt. En orsak till att man är trött efter att man har ätit är att ens blodsocker går upp och ner som en berg-och dalbana. När ens blodsocker sjunker efter att det var varit hög blir man trött, lättirriterad och så vidare. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Alexandra1234 sade:

Om du vill förbättra din metabolism kan du även försöka med periodisk fasta. När du fastar använder din kropp sitt eget fett som bränsle. Därför går du ned i vikt när du fastar. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
22 timmar sedan, Alexandra1234 sade:

Fundera kan du iallafall göra, dvs du kan fundera på detta.. jag personligen har lixom inga problem med att äta "en hälsosam kost!" 7 dar i veckan.

Hallå.. är du inne på att LCHF/Keto är ytterligare en ny "bantningsdiet".. inte på det här forumet iallafall!

Du får ursäkta mig Alexandria1234, jag får bara hintar om att du tror att man kan reversera olika tillkortakommanden.. genom att "späka sig" med LCHF/Keto.. det funkar inte så?

Nu så är jag positivt lagd, dvs mest på grund av låga förväntningar.

Du får antyda mer.. är det du eller någon annan?

Sååå, bara för dig så skall jag avslöja nackdelarna med LCHF, man får bara äta svingod mat från de främsta råvaror man har råd att köpa.. inte nog med det, man kan bli ett UFO.. dvs man äter nästan inget som alla andra äter/dricker.. bara riktig mat.. typ 1-.2-3 gånger per dag!

Oså.. hur ser LCHF ut på den här siten?

LCHF-mat

LCHF-mat

https://www.dietdoctor.com/se/lchf

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det är svårt att svara på din fråga eftersom det är oklart vilka maträtter du kommer att pendla emellan. LCHF ska ju vara en högfet kost vilket har ett syfte att få kroppen att drivas på ketoner istället för glukos. Minskar du reellt på kolhydrater kommer också försockringen av kroppen att minska och du åldras inte lika fort. Det handlar också om att vänja kroppen vid fett för att den ska ställa om och kunna använda ketoner mer effektivt. Det gör man för att aptiten ska regleras bättre och för att slippa överäta så som man gör när man äter mycket kolhydrater och socker. Man byter till LCHF för att hantera sockertrollet och slippa konstant sockersug.

Men inget av detta kommer att hända om man fortsätter äta mycket kolhydrater och socker flera dagar i veckan. Man kommer antagligen bara äta lite bättre än förut och hälsovinsterna kommer tyvärr att utebli. Jag kan tycka att det är i alla fall bättre att äta riktig mat åtminstone några dagar i veckan istället för att äta skräp alla dagar i veckan. Frågan är vad du vill få ut ur din LCHF version? 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Jag undrar ju: gäller frågan TS, eller är det någon som normalt äter på annat ställe, men som bor hos TS ett par dagar i veckan?

Jag har svårt att tänka mig att någon bestämmer sig för att äta lchf ett par dagar i veckan, så det måste vara något mer påtvingat. 
Vi har väl trådar sedan tidigare om ungdomar som växlar mellan skolmat och lchf. Vi har väl haft både åsikten ”bra med bra mat, även om inte jämt” och ”inte så bra med mycket kolhydrater och mycket fett”

Jag har inte kunskaper nog att besvara frågan, men tycker det är viktigt att besvara rätt fråga. 

• Gilla 7
Länk till inlägg

Jag tänker att svaret på frågan är enkelt … att äta LCHF-mat är oftast nyttigt så det kan man absolut göra några gånger i veckan (underförstått att kosten i övrigt är SLV-kost) … Det finns inga problem med det alls! :) 

Sen så undrar jag också som flera andra om det finns något annat som döljer sig i frågan? 

• Gilla 5
Länk till inlägg
On 2021-01-09 at 23:11, Nils Engström sade:

De avgörande metabola fördelarna med LCHF-kosten bygger på växlingen till fett som energimedium - en procedur som kräver dedicerad inriktning på icke-kolhydratkost. Med en kombination: 5/7 normalkost och 2/7 LCHF-kost, funderar nog kroppen på hur den skall ställa sig till det den får. Sannolikt vore det till nackdel!

Ok tack för input! Det var det här jag var inne på

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2021-01-11 at 15:48, Peter B sade:

Jag tänker att svaret på frågan är enkelt … att äta LCHF-mat är oftast nyttigt så det kan man absolut göra några gånger i veckan (underförstått att kosten i övrigt är SLV-kost) … Det finns inga problem med det alls! :) 

Sen så undrar jag också som flera andra om det finns något annat som döljer sig i frågan? 

Ok! Vad står SLV för? :)

Länk till inlägg

Tack för alla svaren. Det är mig själv det gäller. Jag har alltid ätit lågkolhydratkost som normalkost, men jag undrar nu om kroppen bli förvirrad av att man två dagar i veckan tar bort kolhydrater helt, och resterande dagar äter lågkolhydratkost (självklart av bra kvalitet osv). Varför? Jag vill inte äta LCHF till 100 % alla dagar i veckan (för jag oroar mig för vad det får för långtids-effekt på kroppen), men jag har hittills mått bra av att ha såna här "LCHF-dagar", man mår ju toppen. Inte konstigare än så. 

Så jag undrade om det kan vara dåligt för kroppen att köra på mitt upplägg :)

Jag har inget mål att gå ner i vikt eller så.

• Gilla 1
Länk till inlägg
On 2021-01-14 at 17:38, Alexandra1234 sade:

Ok! Vad står SLV för? :)

Det står för Svenska LivsmedelsVerket, som följer WHOs råd!

Dvs de förespråkar 50-65% kolhydrater, undvika mättat fett/kött, osv!

Dvs de är mer inne på hur i helvete vi skall kunna försörja en allt ökande världsbefolkning!

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2021-01-14 at 17:49, Alexandra1234 sade:

Tack för alla svaren. Det är mig själv det gäller. Jag har alltid ätit lågkolhydratkost som normalkost, men jag undrar nu om kroppen bli förvirrad av att man två dagar i veckan tar bort kolhydrater helt, och resterande dagar äter lågkolhydratkost (självklart av bra kvalitet osv). Varför? Jag vill inte äta LCHF till 100 % alla dagar i veckan (för jag oroar mig för vad det får för långtids-effekt på kroppen), men jag har hittills mått bra av att ha såna här "LCHF-dagar", man mår ju toppen. Inte konstigare än så. 

Så jag undrade om det kan vara dåligt för kroppen att köra på mitt upplägg :)

Jag har inget mål att gå ner i vikt eller så.

Kort svar.. ser inga jättesvåra problem med din kost!

Iallafall utifall du är frisk så anpassar sig din kropp till vad du äter.. utifall att du är frisk för övrigt!

Dvs vad du äter ena dagen kompenseras av vad du äter andra dagar.

I första fall pratar vi om "kalorier".. dvs främst macronutrieneter.. dvs din kropp tenderar att dra cirka samma mängd kalorier litta oavsett vilken diet du äter.. om du bantar.. eller äter typ LCHF.. eller i värsta fall en diet föreslagen av SLV/WHO!

"Jag vill inte äta LCHF till 100 % alla dagar i veckan (för jag oroar mig för vad det får för långtids-effekt på kroppen),"

Ursäkta mig, jag kan tänka mig att äta LCHF på hotell 7 dar i veckan, både Tournedo och Sjötunga Walewska.. kan tillomed offra någon månad på min överlevnad/pension,om jag får detta eller liknande serverat!

• Gilla 5
Länk till inlägg

Om man läser på Martina Johanssons blogg, inlägget från 18 januari, tolkar jag det som att svaret på din fråga är att det inte är farligt eller negativt för kroppen att äta LCHF (eller keto) 1-2 dagar i veckan.

Men gå gärna in och läs själv vad hon skriver där (om du inte redan gjort det).

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2021-01-20 at 13:04, SGK sade:

Om man läser på Martina Johanssons blogg, inlägget från 18 januari, tolkar jag det som att svaret på din fråga är att det inte är farligt eller negativt för kroppen att äta LCHF (eller keto) 1-2 dagar i veckan.

Men gå gärna in och läs själv vad hon skriver där (om du inte redan gjort det).

Det Martina säger är att all neddragning av kolhydrater (underförstått huvudsakligen glukosbildande) är till fördel enligt principen att mindre skäp i kosten alltid är till fördel. Dock måste tilläggas att de verkligt stora fördelarna med inriktningen ketosdrivande kost inte uppnås med sådan blandkost. En viktig del i sammanhanget är att den för energin fettbaserade kosten kräver utbyte och "utbildning" av magens och tarmarnas  bakterieflora. Dvs. som leder till koncentration av bakterier bra på fett.

Alltmer inser man att socker i alla former, som under ungdomen var viktigt för stimulering av tillväxthormonet insulin, får ett alltmer begränsat värde under äldre år (nödvändigt men i betydligt lägre grad än tidigare). Diabetes 2 är ett bra exempel på den egentliga giftverkan av socker med sämre syn (degenerering av gula fläcken, starr etc.), högre blodtryck, hjärtinfarkter, ökning av inflammationshärdar i kroppen,  demens, Parkinsons sjukdom och en lång rad kultursjukdomar, som tydligast synliggörs i USA.

Det som medför svårigheter för vissa att fullständigt växla kost i riktning LCHF eller leder till misslyckande, är sannolikt att man inte i tillräcklig grad ändrar sin bakterieflora. De fall av försök till växling i riktning lågkolhydratkost som förefaller omöjliga, måste rimligen till största andelen bero på att bakteriefloran ligger fel. Blandkost försvårar därför kostväxlingen.

Forfarande ser jag framför mig i en grupp förfäder (jägarna) för 40 000 år sedan, någon klaga över fettranden i köttet de åt. De äldres tillrättavisningar gick naturligtvis i riktning "ät så mycket du kan av det vita så blir du stor och stark och orkar gå långa sträckor i morgon efter ny mat", dvs. efter nytt jaktbye.

• Gilla 3
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Katerina sade:

Vilka långtidseffekter är du orolig för?

Tänk om man skulle bli pigg, frisk och gå ner i vikt, vad ska man då klaga på? 😉

• Gilla 5
Länk till inlägg
On 2021-01-14 at 17:49, Alexandra1234 sade:

Jag har alltid ätit lågkolhydratkost som normalkost,

Om du tänker fortsätta med det ser jag  inga som helst problem men än möjligtvis att det efter ett tag är 3 ggr veckan för att sedan råka bli 4 osv...

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2021-01-20 at 15:22, Sniffe sade:

Hur är lchf för underviktiga?

Det beror på din version av LCHF. Lägger du upp det med fokus att maximera näringsintaget och baserat på riktig mat (aka kött) av bra kvalité, oprocessad, utan innehållsförteckning, kommer du att gå upp i vikt då det finns bättre förutsättningar att bygga muskler. Driva en kropp på fett kan både underviktiga och överviktiga. Underviktiga måste få in fettet via munnen och överviktiga kan ta från det som de redan har.

• Gilla 2
Länk till inlägg