Frozenyoughurt Posted January 9, 2021 Share Posted January 9, 2021 Hej! Är nybörjare på LCHF och det går bra. Äter frukost, lunch, middag och inga mellanmål. Middag typ 17-18 men blir alltid hungrig/sugen på kvällen vid 21. I övrigt så har jag inte varit sugen på bröd, godis eller annat alls under dagen. Det har varit en vana att dricka the i soffan med mackor/frukt eller annat. Läste att det inte ska behövs mat efter middagen men är hungrig. Har testat osttärningar +the och även turkisk youghurt med hallon och det känns ok. Undrar över tips på kvällsfika, vad ni käkar efter träningen på kvällen framför tvn typ. Och Vad äter ni för snax till filmen i soffan/ fredagsmys? ( bara för lyx) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 10, 2021 Share Posted January 10, 2021 Mmm, det är oftast mentalt,, man brukar bli sugen vid tider man är van vid! Dvs man är van att mumsa på något.. det är en posititiv förstärkning. Det tar en viss tid att vänja sig rent mentalt.. med "mentalt" menar jag då positiv förstärkning, dvs man får njuta det goda livet, unna sig! I motsatts vill jag främst ställa omställningen till LCHF, det "mentala" tog sin tid, bara så att du vet, det var främst mentalt, dvs man måste inte alltid "belöna" sig hela tiden! Utan det är snarare som så att man kan leva lycklig och frisk utan att belöna sig varenda dag.. dvs jag pratar då om belöningshormonet Dopamin Dopamin förstärker beteenden som gör en lycklig för stunden! Finns även andra sk Lyckohormon.. en av de främsta är då Oxyotocin.. det förstärker social samvaro, kärlek, social samvaro.. förstärker familjebildning, familjegemenskap! Dvs vi är sociala djur. våra gener är ärvda från stenåldern, dagens situation ser annorlunda ut.. på en massa plan! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted January 11, 2021 Share Posted January 11, 2021 Snacks till film brukar bli osttärningar, ölkorv, macadamianötter, salamirullar med brieost, typ. Om jag måste ha något, det är inte alltid det behövs. Äter själv aldrig kvällsfika, men kan ta en kopp keto-choklad nån gång ibland, länk nedan. Jag har några steviadroppar i min choklad. Testa nåt LCHF-bröd om du vill ha en kvällsmacka. Det finns många bra recept, till exempel fathead-bröd, länk till recept nedan. Lycka till med LCHF! https://lesscarbs.se/lchf-frukost/ketochoklad/ https://www.56kilo.se/fat-head-pizzadeg-56kilo/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marlen Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Jag upplever en koppling mellan sug på kvällen och för litet matintag under dagen. Om jag äter ordentligt med protein även till frukost så försvinner sug/hunger på kvällen. Så mitt tips är att prova öka proteinmängden, men jag håller med om den mentala aspekten som nämnts ovan. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Om man känner behov av snacks dagligen bör man fundera över om man ska äta mer på sina ordinarie måltider tycker jag. Men om man någon gång ibland tycker att det är mysigt eller har gjort av med ovanligt mycket energi så finns det gott om olika LCHF-snack. Se t ex här: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/recept/vara-20-mest-populara-lchf-snacks 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts