Gå till innehåll

Kolhydrater vad händer om något?


Recommended Posts

För många år sen jobbade jag med mat. Bla diet mat i ett Sjukhus kök, så tycker väl jag kan en del om näringslära. Hur kroppen fungerar är nåt som jag börjat intressera för på senare tid. Men jag har insett att jag har såå mycket kvar att lära på båda områdena. Nu diskuterade vi en sak på jobbet, någon säjer att ugnsrostade rotsaker smakar mycket bättre om de har kallnat o värms igen. Sockret ska ha minskat och smakerna framträder tydligare. Stämmer detta och i så fall innehåller de färre kolhydrater? Har hört något sånt om potatis men stämmer detta? 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pia Christensen sade:

Blev inte så mycket klokare, men ska kolla mer på näringslära tack för tips! 

I alla diskussioner av liknande slag (för den som vill växla kost till lågkolhydratkost) är det fråga om möjligheterna att hålla kvar något av det gamla invanda i den nya kosten. Man söker då alla utvägar, vanligtvis utom de rätta. Sällan talas om vilken oerhörd smakförhöjning som t.ex. smörstekt, välkryddad blomkol innebär, som god ersättning för potatis. Vad gäller LCHF-kosten, innebär den en övergång till lyxmat med nya smakupplevelser för lägre kostnad och för kroppen oerhörda fördelar. På kostdoktorn finns en uppsjö med utsökta recept som är både kalori- och i övrigt innehållsberäknade, vad gäller kroppens behov av ingredienser.

Det som kan vara lite svårt för en del, är att hålla andelen fett på topp (75 -80 energiprocent). Några påpekar att de inte känner för fett - att fett inte smakar gott. Då måste man nog ge upp tanken på kostväxling och hålla sig kvar vid den s.k. klimatsmarta maten som främst bygger på växtbaserad näring.

I det senare fallet, på ålderns höst, som representant för vad Tegnell m.fl. betecknar som skör och beroende av fem-sex mediciner, får man då förr eller senare räkna med att drabbas av raden moderna kultursjukdomar, med stor risk att avlida t.ex. av något virus eller en vaccininjektion. På landets  äldreboenden vet man vad det är fråga om. Äldreboenden med ledning som saknar den mest elementära kunskap om de senare decenniernas forskning på området metabolism, resulterande såväl i felaktig mat som bristen på nödvändiga tillskott. Problem som dels har direkt samband med felaktigt utbildade dietister, dels administrativ handfallenhet runt behovet av åtgärder till att stärka de äldres immunförsvar.  I sin tur beroende på läkemedelsindustrins cyniska sätt att sätta ekonomisk munkavle på skolmedicinens representanter. De vet att om de skulle yttra något positivt om icke-patenterade preparat, som C- och D-vitamin etc. kommer ett svart kryss vid deras namn att sättas i företagens analer, som för all framtid utgör en hämsko på möjligheten till resurser för studier och därmed följande avancemang. Detta ligger bakom att våra äldreboenden saknar den rådgivning som tidigare kunnat rädda tusentals från att dö i förtid - inte minst under året 2020.845985880_vrdjuridik2020.jpg.45b47a6bff7

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nyans tycker jag vore ok Nils. De flesta idag som kommer in på ett boende är så sjuka och svaga att de nästan skulle platsa på sjukhus. Trots bra mat orkar de knappt äta något. De får inte i sig en bråkdel av vad de behöver. Har sett detta på nära håll med åldriga föräldrar.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Nils Engström sade:

I alla diskussioner av liknande slag (för den som vill växla kost till lågkolhydratkost) är det fråga om möjligheterna att hålla kvar något av det gamla invanda i den nya kosten. Man söker då alla utvägar, vanligtvis utom de rätta. Sällan talas om vilken oerhörd smakförhöjning som t.ex. smörstekt, välkryddad blomkol innebär, som god ersättning för potatis. Vad gäller LCHF-kosten, innebär den en övergång till lyxmat med nya smakupplevelser för lägre kostnad och för kroppen oerhörda fördelar. På kostdoktorn finns en uppsjö med utsökta recept som är både kalori- och i övrigt innehållsberäknade, vad gäller kroppens behov av ingredienser.

Det som kan vara lite svårt för en del, är att hålla andelen fett på topp (75 -80 energiprocent). Några påpekar att de inte känner för fett - att fett inte smakar gott. Då måste man nog ge upp tanken på kostväxling och hålla sig kvar vid den s.k. klimatsmarta maten som främst bygger på växtbaserad näring.

I det senare fallet, på ålderns höst, som representant för vad Tegnell m.fl. betecknar som skör och beroende av fem-sex mediciner, får man då förr eller senare räkna med att drabbas av raden moderna kultursjukdomar, med stor risk att avlida t.ex. av något virus eller en vaccininjektion. På landets  äldreboenden vet man vad det är fråga om. Äldreboenden med ledning som saknar den mest elementära kunskap om de senare decenniernas forskning på området metabolism, resulterande såväl i felaktig mat som bristen på nödvändiga tillskott. Problem som dels har direkt samband med felaktigt utbildade dietister, dels administrativ handfallenhet runt behovet av åtgärder till att stärka de äldres immunförsvar.  I sin tur beroende på läkemedelsindustrins cyniska sätt att sätta ekonomisk munkavle på skolmedicinens representanter. De vet att om de skulle yttra något positivt om icke-patenterade preparat, som C- och D-vitamin etc. kommer ett svart kryss vid deras namn att sättas i företagens analer, som för all framtid utgör en hämsko på möjligheten till resurser för studier och därmed följande avancemang. Detta ligger bakom att våra äldreboenden saknar den rådgivning som tidigare kunnat rädda tusentals från att dö i förtid - inte minst under året 2020.845985880_vrdjuridik2020.jpg.45b47a6bff7

Oj det var mycket info. Tar till mej de 1a stycket som jag till många delar håller med om

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När rotfrukter blir kalla så ombildas en del av stärkelsen till resistent stärkelse, vilket är en form av fiber/prebiotika. Resistent stärkelse är svårsmält och passerar nästan orörd tunntarmen och hamnar i tjocktarmen där det blir till bakteriemat. Det innebär att kroppen bildar mer glukos(från stärkelsen) om du äter en nykokt potatis, jämfört med om du äter en som legat i kylen några dagar. 

Jag antar att du undrar om man kan unna sig mer rotfrukter om de varit kylda ett tag, eftersom mängden kolhydrater minskar när stärkelsen förvandlas till en typ av fiber. Tyvärr kan jag inte svara exakt på det. Men mig veterligen är det bara en liten del av rotfruktens stärkelse som omvandlas, så innebär knappast grönt ljus eller leder till någon gigantisk skillnad i näringsinnehållet. 
  

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Elinor sade:

När rotfrukter blir kalla så ombildas en del av stärkelsen till resistent stärkelse, vilket är en form av fiber/prebiotika. Resistent stärkelse är svårsmält och passerar nästan orörd tunntarmen och hamnar i tjocktarmen där det blir till bakteriemat. Det innebär att kroppen bildar mer glukos(från stärkelsen) om du äter en nykokt potatis, jämfört med om du äter en som legat i kylen några dagar. 

Jag antar att du undrar om man kan unna sig mer rotfrukter om de varit kylda ett tag, eftersom mängden kolhydrater minskar när stärkelsen förvandlas till en typ av fiber. Tyvärr kan jag inte svara exakt på det. Men mig veterligen är det bara en liten del av rotfruktens stärkelse som omvandlas, så innebär knappast grönt ljus eller leder till någon gigantisk skillnad i näringsinnehållet. 
  

Ja vill nog mest veta vad som händer. Det är så mycket som är nytt för mej och mycket att ta in. Jag har svårare än förr att läsa mej till saker och förstå. Samtidigt tycker jag det är väldigt intressant och vill kunna mer om allt det här! 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte låta tråden alltför mycket översvämmas av annat än trådstartaren avsett, överflyttade jag en del av svaret på den uppenbara tveksamheten runt förhållandena på äldreboendena till Coronatråden.

 

 

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 1/11/2021 at 9:38 PM, Cederulla said:

Intressant studie som 4health länkar till. Dock handlar den om pasta och jag har sett andra studier där pastas påverkan på blodsockret bör mätas på 5 timmar och inte 2 eftersom pasta visat sig få en återsväng uppåt efter kanske 3 timmar, det gäller nog det mesta som har högt kolhydratinnehåll men lågt glykemiskt index (glykemiskt index mäts oftast bara på 2 timmar). Jag skulle vilja vilja veta hur mycket blodglukos som bildas totalt sett över en tid av minst 5 timmar helst mer. Möjligen är det så att detta med nedkylning och återuppvärmning bara minskar den första spiken av glukos men inte den totala mängden glukos i blodet över längre tid - tror att detta bara är mätt på 2 timmar i de studier som finns. 

 

 

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2021-01-11 at 15:51, Pia Christensen sade:

För många år sen jobbade jag med mat. Bla diet mat i ett Sjukhus kök, så tycker väl jag kan en del om näringslära. Hur kroppen fungerar är nåt som jag börjat intressera för på senare tid. Men jag har insett att jag har såå mycket kvar att lära på båda områdena. Nu diskuterade vi en sak på jobbet, någon säjer att ugnsrostade rotsaker smakar mycket bättre om de har kallnat o värms igen. Sockret ska ha minskat och smakerna framträder tydligare. Stämmer detta och i så fall innehåller de färre kolhydrater? Har hört något sånt om potatis men stämmer detta? 

Det ligger en viss sanning i resonemanget, den är dock på gränsen till "teoretisk", förutom själva smakupplevelsen, som är individuell.

Dvs vi närmar oss teorierna om "fibrer" i kosten.

Så vi börjar med fiberhypotesen, den menar att folk som åt mer fibrer, fick en bulk i födan vilket gav regelbunden tarmtömning genom att det blev större volymer/band mer vatten.. motverkade Coloncancer osv.

Den utgår från folkslag som åt naturlig mat som de odlat själva, då blir det en hel del fibrer.

Vi hoppar sen vidare till bröd.. dvs fullkorn, där är det bröd bakat av hela blötlagda korn, surdegsjäst och hemmabakat.. dvs inte fullkornsmjöl!

Sen går vi till RS, det fick man oxå från hemmaodlade och hemmalagade livsmedel, dvs gamla sorters grönsaker/rotfrukter/bär och frukter.

RS är egentligen olika sorters stärkelse som vårt Amylas inte riktigt hinner med att bryta upp i olika sockerarter, då blir de i stället föda för våra tarmbakterier, främst i Colon.

Och då hamnar vi till slut på vår tarmflora, som kan bryta ner RS till SCFA, dvs väldans korta fettsyror, som sen dels kan tas upp via tarmväggen men framförallt gynna tarmepitelet samt dess slemhinna.

På det, så har vi växtförädlat fram nya moderna livsmedel med mindre fibrer/RS, de är godare/billigare/lättodlade, man får mer snabba kolhydrater som lättare kan tas upp i tunntarmen, dvs mer lättilgängliga kalorier.. fantastiskt.. or not?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som sagt det är mycket jag inte kan. Tack för att ni förklarar. Jag vet iallafall att jag som är överviktig och haft mycket problem med magen mår mycket bättre nu. Jag äter lite rotfrukter ibland men mycket mer sånt som växer över jord. Tar till mej kunskap lite då och då och fortsätter fråga när jag vill veta mer. Hade bara tänkt att testa lägga om kosten men ser ju att det funkar och det är intressant att veta mer. Ligger ofta o läser här innan jag ska sova, jag som gillade upplägget planera handla laga och sen behöver man inte tänka mer🙂

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, Pia Christensen sade:

Ja som sagt det är mycket jag inte kan. Tack för att ni förklarar. Jag vet iallafall att jag som är överviktig och haft mycket problem med magen mår mycket bättre nu. Jag äter lite rotfrukter ibland men mycket mer sånt som växer över jord. Tar till mej kunskap lite då och då och fortsätter fråga när jag vill veta mer. Hade bara tänkt att testa lägga om kosten men ser ju att det funkar och det är intressant att veta mer. Ligger ofta o läser här innan jag ska sova, jag som gillade upplägget planera handla laga och sen behöver man inte tänka mer🙂

Det är en djungel och matindustrin samt växtförädlingen gör det inte lättare heller!

Iallafall, vill man ha tag i rotfrukter med mycket RS, så är det typ Jordärtskockor, rötter med RS i form av Inulin, finns en hel del Inulin i blåbär oxå, de sista kan du äta obegränsat av om du bara plockar de själv i skogen!

Grejen med Inulin är att vissa växter lagrar energi i form av Oligosackarider, de är om möjligt mindre nedbrytbara för vår tunntarm, dvs de passerar som RS, nackdelen kan bli gaser, främst om man inte är van.

Oså kan man pröva lite olika rotfrukter, min favo är Persiljerot, i grytor, finns inte det så har de iallafall Palsternacka.

Andra tips, Majrova, morötter, vilka jag inte lägger i grytor utan skivar/strimlar/river/ skär i stavar!

Och då har jag inte ens nämnt Kål, alla sorter, tillomed Grönkål, en massa RS och fibrer för övrigt.

Oså tbx till vardagen.. där man rätt sällan kan hämta maten i skogen.. det är ett problem!

Så då får man köpa sin mat i vanliga butiker.. man kan iallafall undvika all färdiglagad junkfood!

Sååå, man kika lite på ekologist iallafall, även om de har ett lite högre pris.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grönkål upptäckte jag ganska nyligen, men innan lchf det är ju så gott och det tål jag. Vitkål har jag alltid gillat men äter det mycket oftare nu. Persiljerot har jagnog aldrig provat. Jag väljer ekologiskt ibland men hellre närodlat, nu finns ju rekoring här så då har jag möjlighet att köpa bådeoch! 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2021-01-14 at 20:17, Pia Christensen sade:

Grönkål upptäckte jag ganska nyligen, men innan lchf det är ju så gott och det tål jag. Vitkål har jag alltid gillat men äter det mycket oftare nu. Persiljerot har jagnog aldrig provat. Jag väljer ekologiskt ibland men hellre närodlat, nu finns ju rekoring här så då har jag möjlighet att köpa bådeoch! 

Testa du Grönkål, det gjorde jag och blev inte klok på hur jag skulle använda det, så de fick gå ner i olika grytor.

Rätt fibriga stammar, själva bladen löstes upp i grytan.

Iallafall,, vitkål, rödkål, spetskål, brysselkål, kan man äta varje dag, tror det finns fler typ Pak Choi, Kinakål andra importerade kålsorter?

Vi går vidare till min favo, persiljerot, jag garanterar inte alls att den är nyttigare eller innehåller mer RS/fibrer än Palsternacka.. utan det handlar mer om att en liten rot sätter sin prägel på grytan, dvs den tillför en smak som påminner om persilja!

Sen så går vi vidare till "fiber" och "RS" hyparna, de har en viss relevans.. främst att vi bara borde äta riktig mat, på det kan vi gå vidare till en annan hyp, dvs att underhålla vår tarmfaunistik!

Dvs vi har en massa celler levande i våra tarmar, de är våra kompisar under livet, iomed att de lever samma liv som oss, de är litta beroende utav vad vi äter.

Inte nog med det.. för vårt välmående så är vi lite beroende utav våra kompisar i tarmen.. se det mer som ett långt förhållande.. man gör kompromisser, man bör sikta på ett livslångt förhållande!

 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...