Jump to content

Kalorinissarna briljerar igen!

Ronny

Recommended Posts

Citat från en kommentar på den uppmärksammade VV-bilen på instagram:

"Själv räknar jag kalorier, och om vi tex ska äta på McDonalds på kvällen så äter jag väldigt kalorisnålt under dagen så jag har "råd" att äta mat från McDonalds och ändå inte överskrida mitt dagliga kaloriintag."

Så istället för att äta näringsrik mat under dagen så äter hon "kalorisnålt" under hela dagen för att sedan kunna äta

skräpmat på kvällen som inte innehåller någon som helst näring. Detta är förmodligen vanligt hos folk som räknar kalorier, 
har gjort så själv och mådde inte särskilt bra utav det heller, men vad fan - man låg ju på kaloriunderskott!

Men varför gör man så här mot sig själv för att kunna äta näringsfattig skräpmat? 

Jo, för att det är en drog.

"Nej, socker och skräpmat är inga droger!"
Jaså? Så det är därför det är så lätt att sluta med det? Hade det inte varit för LCHF så hade jag förmodligen fortfarande
missbrukat det vita knarket, dvs. socker och mjöl. 

Detta är ju ett typiskt exempel hur folk som räknar kalorier tänker. Istället för att kolla på näringen i maten så tänker de 
istället på hur mycket de äta. Att lyssna på hur mycket kroppen behöver finns inte. Att lyssna på när kroppen vill ha mat

verkar ju inte finnas heller, med tanke på att man ska äta regelbundet vid fasta tider. Höll man på så förr också?

Att man istället äter när man verkligen är hungrig och äter tills man är lagom mätt fungerar bättre enligt mig.
För skoj skull så räknade jag kalorier under min första vecka med LCHF och då visade det sig att jag låg på
ett rejält kaloriunderskott även fast jag äter mycket fett. Varför? Jo, för att jag inte behövde äta så mycket för att bli mätt! 

Ville bara skriva av mig lite, blir bara så trött på det här kalorisnacket! 

Tack för mig och lycka till med erat LCHF:ande! :)

• Like 3

Citat från en kommentar på den uppmärksammade VV-bilen på instagram:

Så istället för att äta näringsrik mat under dagen så äter hon "kalorisnålt" under hela dagen för att sedan kunna äta

skräpmat på kvällen som inte innehåller någon som helst näring. Detta är förmodligen vanligt hos folk som räknar kalorier, 

har gjort så själv och mådde inte särskilt bra utav det heller, men vad fan - man låg ju på kaloriunderskott!

Men varför gör man så här mot sig själv för att kunna äta näringsfattig skräpmat? 

Jo, för att det är en drog.

"Nej, socker och skräpmat är inga droger!"

Jaså? Så det är därför det är så lätt att sluta med det? Hade det inte varit för LCHF så hade jag förmodligen fortfarande

missbrukat det vita knarket, dvs. socker och mjöl. 

Detta är ju ett typiskt exempel hur folk som räknar kalorier tänker. Istället för att kolla på näringen i maten så tänker de 

istället på hur mycket de äta. Att lyssna på hur mycket kroppen behöver finns inte. Att lyssna på när kroppen vill ha mat

verkar ju inte finnas heller, med tanke på att man ska äta regelbundet vid fasta tider. Höll man på så förr också?

Att man istället äter när man verkligen är hungrig och äter tills man är lagom mätt fungerar bättre enligt mig.

För skoj skull så räknade jag kalorier under min första vecka med LCHF och då visade det sig att jag låg på

ett rejält kaloriunderskott även fast jag äter mycket fett. Varför? Jo, för att jag inte behövde äta så mycket för att bli mätt! 

Ville bara skriva av mig lite, blir bara så trött på det här kalorisnacket! 

Tack för mig och lycka till med erat LCHF:ande! :)

Jag räknar kalorier fast att jag äter LCHF, annars skulle jag småäta hela tiden. Det har ju alltid varit mitt problem att småäta trots att jag inte är hungrig, men sedan jag började skriva upp allt jag äter hos ShapeUp så har jag nästan slutat att småäta..äter 2-3 gånger om dan + ett mellanmål om jag känner mig hungrig på kvällen innan jag går och lägger mig.. :rolleyes:

• Like 2

Hur många kalorier om dagen ligger du på, då? 

Själv äter jag frukost och lunch, sen är det färdigätet för min del :)

Enligt ShapeUp har jag ätit ca 1000 kalorier per dag denna veckan..kanske för lite men jag har inte känt mig hungrig heller. Oftast äter jag bara frukost och middag och tar bara ett ägg eller en bit ost med fröknäcke vid lunchtid eller ingenting alls..beros på vad jag ätit till frukost.. B)

Man måste ju "unna sig" eller "synda" som många säger. Man måste leva ett gott liv...

Saken är den att "det goda livet" är så förknippat med sötsaker och skräpmat att det gör mig mållös!!

Nu i påskas fick jag bråka med min pappa att inte ge min son, som inte ens fyllt TVÅ ÅR, godis!! För storasyster skulle få några bitar så varför inte han?

Jo tjena, storasyrran fick ett "Normal stort" påskägg till brädden fyllt med godis (hon äter inte så mycket godis tack och lov och ägget står nästan orört i skåpet) medan sonen fick en polisbil i sitt ägg. Nog f-n tryckte de i några små kakor i ägg h-lvetet också!! Sonen var så fascinerad av bilen att han trampade sönder kakorna i små smulor i en tjock matta (skadeglädje från min sida, ja det kan jag inte förneka)

Jag försökte förklara för både mina föräldrar och svärföräldrarna att det är så himla onödigt att ge barnen så mycket socker för de mår inte bra av det. Min pappa menar på att sonen gör av med KALORIER så det GÖR INGET om han äter socker!! När jag frågade om beroende, hyperaktivitet (sonen är som en liten raket) och andra sjukdomar tittade min far på mig med frågande min och skakade på huvudet som om jag vore dum.

Det första man måste lära sig är att lära sig av med tanken "unna sig", "synda" och "leva det goda livet" så som man har fått lära sig. Istället för att stoppa choklad i käften när man "unnar" sig så kan man gå ut och ställa sig i solen en kvart på lunchen!

Istället för att slösa pengar på kakor, bullar och sötsaker, gå på en bra restaurang och ät bra mat någon gång då och då!! Ta ett glas vin till och skäm bort dig genom att slippa laga mat en dag och bli serverad!!

Jag "lever det goda livet" genom att slippa utslag, ha problem med magen och jaga nya sockerkickar.

Jag "unnar" mig genom att gå på en fotbehandling, massage, sitta ute i solen osv.

Jag "syndar" inte längre för det finns ingen anledning!!

För att ändra om sina vanor och sätt att tänka krävs det vilja och den viljan saknar många för de är fast i det gamla vanliga. Lite som att se en hamster springa i ett hjul i sin bur.

• Like 7

Ingen näring i McDonalds mat? Mycket Underligt.

Hmm....

Om vi jämför med smör då?

Vispgrädde?

Visserligen finns det folk som räknar kalorier och skiter fullständigt i vitaminer och mineral. Det är ju tråkigt för dem. 

Det finns även de som går runt och är hungriga och mår dåligt av att kalorirestriktera sig själva. 

@ RobinEH: Jag tror nog att du förstår hur jag tänker. Donken är ju inte det första man tänker på om man vill äta något hälsosamt.

I den citerade personens fall så förvånar det mig inte om det blev en Big Tasty Deluxe med plusmeny och lightcola.

Jag upplever donkens mat som näringsfattig då jag varken inte mådde bra och/eller blev mätt utav den, men jag har nog

missuppfattat meningen med ordet. Har kört på LCHF i över en månad nu och jag mår mycket bättre av det än när jag var kolhydratspundare.

@ RobinEH: Jag tror nog att du förstår hur jag tänker. Donken är ju inte det första man tänker på om man vill äta något hälsosamt.

Vad man anser är hälsosamt är en åsikt. Man kan absolut hålla en "hälsosam" diet även om man äter på restaurangen.

Men visst förstår jag dig. Lekmän har så lite kunskap om mat att man måste klassificera livsmedel som "bra/dåliga", "nyttiga/onyttiga", "hälsosamma/ohälsosamma" osv. för att hjälpa dem från att bli feta och sjuka.

...Jag upplever donkens mat som näringsfattig då jag varken inte mådde bra och/eller blev mätt utav den, men jag har nog

missuppfattat meningen med ordet...

Att du inte mår bra eller blir mätt av maten betyder inte att maten är näringsfattig. Bevisligen så har McDonalds mat näring.

Nu i påskas fick jag bråka med min pappa att inte ge min son, som inte ens fyllt TVÅ ÅR, godis!! För storasyster skulle få några bitar så varför inte han?

Jo tjena, storasyrran fick ett "Normal stort" påskägg till brädden fyllt med godis (hon äter inte så mycket godis tack och lov och ägget står nästan orört i skåpet) medan sonen fick en polisbil i sitt ägg. Nog f-n tryckte de i några små kakor i ägg h-lvetet också!! Sonen var så fascinerad av bilen att han trampade sönder kakorna i små smulor i en tjock matta (skadeglädje från min sida, ja det kan jag inte förneka)

Vi låter våra barn, 3,5 och 6,5år, få godis just för att de INTE äter det. Äldste sonen säger ibland att han vill ha lördagsgodis vilket då köps hem. Fram emot onsdag kommer han ihåg att vi köpt det och vill ha men då är det ju inte lördag så han väntar. Ibland kan han ta en bit eller två och sen slänger vi resten för det var ju inte gott. :)  Lilleman smakar inte ens. Jag har kommit fram till att jag hellre slänger godiset än gör en grej av att de inte ska få. Kan ju konstatera att de blev glada på jobbet när jag kom med en påse med påskäggsinnehåll som kommit från fyra olika håll och som barnen inte ville ha... :D

Det jag känner igen i ditt inlägg är ilskan över att andra ska lägga sig i vad jag ger mina barn! I vårt fall handlar det dock mer om olämpliga leksaker/spel. Visst är det konstigt att vi inte kan få göra det VI tycker är rätt för våra barn? Okej om omgivningen protesterar mot misshandel men dit kan väl knappast godisrestriktioner räknas..?!

• Like 1

Vi låter våra barn, 3,5 och 6,5år, få godis just för att de INTE äter det. Äldste sonen säger ibland att han vill ha lördagsgodis vilket då köps hem. Fram emot onsdag kommer han ihåg att vi köpt det och vill ha men då är det ju inte lördag så han väntar. Ibland kan han ta en bit eller två och sen slänger vi resten för det var ju inte gott. :)  Lilleman smakar inte ens. Jag har kommit fram till att jag hellre slänger godiset än gör en grej av att de inte ska få. Kan ju konstatera att de blev glada på jobbet när jag kom med en påse med påskäggsinnehåll som kommit från fyra olika håll och som barnen inte ville ha... :D

Det jag känner igen i ditt inlägg är ilskan över att andra ska lägga sig i vad jag ger mina barn! I vårt fall handlar det dock mer om olämpliga leksaker/spel. Visst är det konstigt att vi inte kan få göra det VI tycker är rätt för våra barn? Okej om omgivningen protesterar mot misshandel men dit kan väl knappast godisrestriktioner räknas..?!

För några decennier sedan var jag aupair i Tyskland. Familjens franske man hade lite märkliga idéer beträffande mycket, och allra mest beträffande mat. Bland annat så fick man inte ha smör på mackan, smör var nämligen strängeligen förbjudet med ett enda undantag: hade man marmelad på mackan så var smör plötsligt tillåtet, med motiveringen att det inte fanns något fett i marmeladen. Jag minns hur förundrad jag var över barnens beteende när smörbyttan ställdes fram på bordet, de bredde på mer smör på mackan än brödet var tjockt. När möjligheten att äta smör dök upp så passade de på att äta så mycket de orkade (med några droppar marmelad på toppen)

Godis var det däremot inte några restriktioner på, barnen fick äta godis när de ville. De kunde spara sina godispåsar i flera veckor utan att äta en enda bit.

Min slutsats då: det som är förbjudet blir med automatik mer intressant än det som är tillåtet.

Numera tror jag att det kanske är lite mer komplext än så, men det var ändå fascinerande att observera barnens beteenden.

• Like 1

Snarare kan det väl räknas som barnmisshandel om man trycker i barnen godis (eller låter dem trycka i sig sötsaker i tid och otid) tycker jag.

Min dotter på 6 år åt inget godis förrän hon var 3 år. Och det var bara för att hennes kusin på 2 år fick lördagsgodis av sina föräldrar. Jag tycker inte att min son (som blir 2 år i sommar) behöver någon sockerkick, han behöver inte lära sig äta godis ÄN (jag vet att det kommer en dag när han kommer äta godis, tycvärr). Han älskar allt som är sött har vi märkt (han fick smaka apelsinjuice och skulle hälla i sig hela glaset t.ex. mackor, bröd... oj oj oj... men får han rikligt med smör på mackan äter han hellre smöret än brödet   :D .) Han är redan en fullt-ös-medvetslös liten kile så varför göra honom till en Ferrari??

Och ja, jag blir ilsk när både mina föräldrar och svärföräldrar viftar bort våra önskemål om vad våra barn ska ha/inte ha. När de växte upp fanns det inte i närheten lika mycket sött att äta, och jag tror definitivt att det fanns färre DOLDA sockerfällor i maten då!! Men svärfar han sitter och säger att det vi håller på med är trams för när han var liten så fanns det garanterat mer farliga färgämnen i godiset än idag. Jaha, so what liksom!!

Jag kör mitt race! Vi myser på vårt sätt!! Vi gör bountygodisar, ischoklad och bakar kladdkaka enligt lchf recept. Med vispadgrädde till ÄLSKAR dottern allt :P !!

• Like 2