Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF nu i 12 dagar och har tydlig vätskebrist. Så som torra läppar o torr hud mm. Läste att det troligtvis är saltbrist. Är törstig hela tiden och går inte över trots att jag dricker mer vatten.        Jag har aldrig tyckt om salt och lagat mat med väldigt lite salt innan o saltar aldrig extra på maten. Dock var jag ju ett kakmonster o åt mängder med kolhydrater. Har ca 12 kg övervikt. Men smak av salt i mat gillar jag inte.  

Nu upplever jag att LCHFmaten smakar extremt mkt salt fast jag lagar enligt recept o kan knappt äta bacon för det smakar så salt tex). Så att jag kanske har saltbrist kunde jag inte tro förrän jag läst på om Ketos och omställningsbesvär.  

Någon som har nån teori om varför min kropp signalerar att dra ner på saltet o det känns" för salt"  fast jag kanske har saltbrist?  Kan det vara en effekt av att sluta med socker att man börjar känna andra smaker mer? 

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Det får vi gräva i. 

Kanske är detta nästa avsnitt i månadens tema; kalium.

Kan du ha en obalans mellan natrium och kalium? 

Vad för slags salt använder du? 

• Gilla 3
Länk till inlägg
21 timmar sedan, Frozenyoughurt sade:

Jag har ätit LCHF nu i 12 dagar och har tydlig vätskebrist. Så som torra läppar o torr hud mm. Läste att det troligtvis är saltbrist. Är törstig hela tiden och går inte över trots att jag dricker mer vatten.        Jag har aldrig tyckt om salt och lagat mat med väldigt lite salt innan o saltar aldrig extra på maten. Dock var jag ju ett kakmonster o åt mängder med kolhydrater. Har ca 12 kg övervikt. Men smak av salt i mat gillar jag inte.  

Nu upplever jag att LCHFmaten smakar extremt mkt salt fast jag lagar enligt recept o kan knappt äta bacon för det smakar så salt tex). Så att jag kanske har saltbrist kunde jag inte tro förrän jag läst på om Ketos och omställningsbesvär.  

Någon som har nån teori om varför min kropp signalerar att dra ner på saltet o det känns" för salt"  fast jag kanske har saltbrist?  Kan det vara en effekt av att sluta med socker att man börjar känna andra smaker mer? 

Typiska nybörjarproblem!

Fast vi får reda ut det hela, för torr hud torra läppar är inte omställningsproblem, troligen mer årstidsrelaterat.

Så vad är då omställningsproblemen relaterat till Newbie på LCHF?

De är yrsel, hög puls vid ansträngning!

Dvs det handlar om blodvolym och blodtryck.

Kroppen använder salt, dvs vanligt bordssalt för att reglera blodvolymen och därmed blodtrycket!

Det regleras i njuren.. ju mer salt vi får i oss via junkfood, ju törstigare blir vi och således kissar vi mer på en sådan diet.

Inte nog med det, finns fler regleringsmekanismer, typ Insulin som stimulerar njuren att ta upp mer salt, för att binda mer vatten i kroppen för att bilda mer glykogen i våra lager.

Så i början kan man kissa ut mer salt, när insulin droppar.. som regel blir man törstig.

Du har för övrigt även ett annat nybörjarproblem, dvs maten smakar, du känner smaker som du inte kände förut?

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag tolkade min hud/läppar till kostomställning då den kom så plötsligt. Spruckna sår o frasig hud - extremt torr, 

är lite bättre nu men tror att jag förlorade för mkt salt.  Det är uppenbart att saker smakar mer o annorlunda nu bara under 14 dagar, spännande. 

Hur som helst testat ta 0,5 tsk salt på morgonen (viktigt )  efter 2 dagar o jag är inte lika hysteriskt törstig nu.

Tack för bra svar och hjälp som nybörjare.

• Gilla 3
Länk till inlägg