Jump to content

mjölkproteinallergi bebis

linneaeleonora

Recommended Posts

Avstå från mjölkprodukter medans du ammar borde ge dig svar nog. Ät mera kokosfett, 100% smör från arla går bra istället för smör. Dock kan du behöva avstå från Ägg också, vilket är än svårare. Det är mera allergent än mjölken för de flesta.

Prova ta bort så du får se hur det går.

Båda mina killar fick problem när jag ammade dem och blev mycket bättre när jag slutade med mjölkprodukter. Då åt jag inte enligt LCHF men visst är det så att ALLT vi stoppar i oss går ut i bröstmjölken. När lilleman som nu är 3,5år gick över på vanlig mat återkom problemet när mjölken återinfördes. Tipset jag då fick var att använda ghee till honom (klarat smör). Jag är dock, efter att ha sett båda killarna ha kvar sina problem, ganska säker att det är gluten som är boven. Båda har besvär med magen (inga restriktioner på dagis/skola). I Sverige görs inte fullständiga glutentest och det som gjordes visade inget.

Jag tycker att du ska undvika både gluten och mjölkprotein om du kan. Utan glutens närvaro kan du efter några månader testa att dricka lite mjölk, sannolikt reagerar bebisen direkt om känsligheten finns där. Sempers magdroppar får mina barn än. En annan sak som hjälpte mina killar var magmassage (massera mjukdelarna under bröstkorgen långsamt medsols).

Det är verkligen inte roligt när man ser de små ha ont och ligga och pumpa med benen... :(  Lycka till!

Min son började få magknip och blev hemskt gasig, bajsade grönt bubbligt (som skummande läsk typ). Han hade vansinnigt ont!!

Barnläkaren tyckte att han visade så tydliga symptom att det inte var lönt att ta prov på honom utan 6 månaders mjölkfri kost för mig blev det!!

Jag hade super svårt med LCHF utan mjölk!! Avskyr äggmjölk och vill ha mjölk/grädde i kaffet. Min räddning när det gäller mat blev just ägg... äggröra, kokta ägg osv.

Vi använde havregrädde i mat (med en liten på 2 mån finns det inte mycket tid att forska fram LCHF alternativ. Jag led av sömnbrist och behövde få i mig NÅGOT) och även havremjölk. Jag fick tillbaka mina utslag på benen pga kolhydraterna :wacko:  men det fick jag leva med...

Efter sex månaders plågeri fick jag ÄNTLIGEN äta ost!! Sonen visade INGA tecken på att ha ont och idag (han blir 2 år i juni) äääälskar han mjölk!!

Tyvärr har jag fått problem, jag kan inte äta ägg i samma mängd som tidigare. Ett hårdkokt ägg funkar, men äggröra eller löskokta ger mig gräsliga magsmärtor... Majonnäs och ägg i typ äggstanning till en LCHF paj funkar bra, men inte endast ägg.

MIsstänker du att din bebis har mjölkprotein allergi tycker jag att du ska vända dig till en barnmottagning eller allergimottagning på din ort. Du kan gå i mjölkskola (mjölk finns i så otroligt mycket så man storknar när man inser var mjölkproteinet gömmer sig!!) och lära dig lite om hur allergin är/funkar. Bara för att de officiella råden är de som livsmedeslverket rekommenderar betyder det inte att vi behöver följa kolhydratkramarnas råd. På min mjölkskola avrådde dietisten att använda margarin t.ex. :D

NÄr jag var lat gjorde jag ett storkok till antingen mig som var mjölkfri eller en vanlig till resterande familj så att jag inte behövde fundera på mjölkfritt eller ej.

Det tog mig ungefär 1 månad att komma in i vad som var vad när jag läste innehållsförteckningen på paketen...

Av dietisten fick jag veta att "innehåller spår av mjölkprotein" var ok för mig att äta som ammande, så det blev 90% choklad ibland. En trelvig räddning.

Köttfärsås var en enkel grej att göra till hela familjen. Jag stekte ihop allt jag ville ha till färsen, la sedan allt i två olika grytor. Den ena gjorde jag färdigt på vanlig grädde osv och den andra på havregrädde.

Tänk på att buljonger och fonder innehåller till 99% mjölkprotein!