Anneli Sjölander Bjurek Posted January 14, 2021 Share Posted January 14, 2021 Varför är det så mycket kolhydrater i ovanstående middag om jag lägger in dessa på tex Lifesum? Då får jag 11g, erat recept säger bara 6g. Mvh Anneli Sjölander Bjurek 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 Du kanske skall testa det på en annan site? Mest troligt handlar det om uppskattningen om andelar kolhydrater på olika siter, angående tomater? Såå nu blir jag j*vligt ironisk, välj tomater med lägre halt kolhydrater så fixar det sig! Nú är jag inte lika elak och därmed "ironisk" längre.. skillnaden mellan 11 och 6 gram är inte så viktig, det är snudd på petimetri. Antagligen använder de SLVs matdata.. grejen är fortfarande att kolhydratinnehållet varierar för olika databsaer, litta beroende på var grönsakerna har odlats, vilken sort, vilken årstid, vilken jordmån! Oså en varning för utländska siter, främst sådana med engelsk text, de räknar med fibrer i kolhydraterna.. därmed inte sagt att SLV har helt koll de heller! Iallafall så kollade jag lite på Lifesum.. kom inte in, iomed att jag inte betalar.. låt mig säga som så, vem har rätt? Sååå du får nog acceptera att det finns en uppsjö av databaser, vi får hoppas att Lifesume iallafall håller sig till US databas, då skall du kolla för Netcarbs, dvs det som vi inom EU kallar för digesterbara kolhydrater resten är fibrer eller RS! Sååå, jag har tagit mig besväret för din skull och kikat på Finelis databas, dvs Finnlands motsvarighet till SLV, de är kända för att ha kollat upp lite själva. https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/398 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts