Christina63 Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Hej på er LCHF-are! Är det någon som känner till hur många vi diabetiker 2 är som blivit "friska" av LCHF i Sverige? Bra om någon kunde svara! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Tror inte det finns statistik för det än men får hoppas att det kommer med tiden, ett bra påtryckningsmedel ju för vården.. Mmvh. En frisk diabetiker typ0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Känns lite fel att använda ordet "frisk". Många blir ju enbart symptomfria. Lågkolhydratkost användes till typ 1 diabetiker innan insulin fanns att tillgå så det är inget nytt och revolutionerande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Känns lite fel att använda ordet "frisk". Många blir ju enbart symptomfria. Lågkolhydratkost användes till typ 1 diabetiker innan insulin fanns att tillgå så det är inget nytt och revolutionerande. Mmm..jag tycker frågan är intressant...men först och främst är det ju bra att många blir symptomfria . Jag har noterat och skrivit om i ett några inlägg om att mitt fasteblodsocker är en aning högt och det stiger när jag inte äter LCHF, då undrar man och säkert ännu mer de som har typ2 diabetes om man kan bota detta tillstånd, dvs till att äta sig frisk så att man faktiskt kan "tåla" kolhydrater igen...men mitt intryck är att man inte riktigt vet och det verkar inte finnas speciellt mycket forskning om det heller...vilket känns underligt då problemen är oerhört vanliga... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Om diabetes typ 2 kan botas beror på hur långt det har gått och hur mycket övervikt man har när det debuterar. Åtminstone botas så att man kan äta vanlig mat men om man tål kraftig överbelastning vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Om diabetes typ 2 kan botas beror på hur långt det har gått och hur mycket övervikt man har när det debuterar. Åtminstone botas så att man kan äta vanlig mat men om man tål kraftig överbelastning vet jag inte. Ja frågan är vad bota innebär...jag tycker att det känns oerhört luddigt...vilket just är förvånande med tanke på hur vanlig sjukdomen är... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Ja frågan är vad bota innebär...jag tycker att det känns oerhört luddigt...vilket just är förvånande med tanke på hur vanlig sjukdomen är... Jag håller med dig! Patienterna får ofta inte ens reda på vad dom kan göra själva och sjukvården tar inte reda på vilken potential patienten har att bli frisk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Om man efter en tid med LCHF inte längre är insulinresistent, har normal insulinproduktion, någorlunda normal vikt samt normalt blodsocker - då är man väl med varje rimlig definition frisk? Att man skulle bli diabetiker typ 2 igen om man återgick till kh-rik kost är ju blott av akademiskt intresse tycker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Om man efter en tid med LCHF inte längre är insulinresistent, har normal insulinproduktion, någorlunda normal vikt samt normalt blodsocker - då är man väl med varje rimlig definition frisk? Att man skulle bli diabetiker typ 2 igen om man återgick till kh-rik kost är ju blott av akademiskt intresse tycker jag. Mja...om man emellanåt återgår till att äta "sund" kh-kost så är det ju inte så akademiskt...det är ju en viss skillnad mellan att kunna välja mellan att vara kollis- eller LCHF-ätare..eller att vara fast i LCHF-träsket för evigt om man vill vara "frisk". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Ja som sagt vad det handlar om definitioner. Man ser redan på de som har de genetiska förutsättningarna till diabetes att de i unga år har svårt att hantera sitt blodsocker.. dvs ofta barn till diabetiker. Sen så med stigande ålder så avtar kroppens förmåga och så småningom är de diabetiker. Frågan är om de hade haft bättre förutsättningar om de ätit lågkolhydratkost redan från början? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Ja...och om man kan påverka sina förutsättningar även i ett senare skede så vore det ju spännande...läste om att man genom extrem-fasta under lång tid skulle ha botat diabetes 2...min kunskapsnivå på området är ju inte så fantastisk men skulle inte kh=0 kunna vara ett alternativ till extrem-fasta och isåfall mera hanterligt under en längre tidsperiod? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Grejen är väl den att om man har vissa tillkortakommanden metabolt, så kan man anpassa sin livstil/kost.. dels för att inte förvärra situationen eller bara för att slippa symptomen. Det är väl som med träning, då har man bättre ork när man väl behöver den.. men man får fortsätta att träna annars försvinner fördelen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Absolut så tycker jag med Men t ex ett brutet ben kan ju läka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 3, 2013 Share Posted April 3, 2013 Ja.. men du måste belasta det för att det skall läka på rätt sätt och bli starkt! Cellerna i läksonen orienterar sig för att bli starka i belstningsriktningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Grejen är väl den att om man har vissa tillkortakommanden metabolt, så kan man anpassa sin livstil/kost.. dels för att inte förvärra situationen eller bara för att slippa symptomen. Det är väl som med träning, då har man bättre ork när man väl behöver den.. men man får fortsätta att träna annars försvinner fördelen. Frågan är dock om dom som fortfarande har potential att bli friska får bättre eller sämre förutsättningar om dom äter LCHF. Den frågan skulle jag gärna vilja ha svar på men finns det någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Det går som du förstår inte att svara på.. dels för att LCHF kan innebära helt olika kost beroende på person. Om man har ett genetiskt tillkortakommande.. så kan det förvärras under tiden man äter LCHF, utan att man märker något.. helt oavsett kosten i sig. Samtidigt så kan det ju hampa sig att vissa saker blir bättre, när man väl får bukt med själva hyperinsulinemin.. men det återstår att bevisa. Dvs, om kroppen får en chans att reparera sig så kan det hända att vissa saker förbättras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Tyvärr bedrivs det väl antagligen ganska lite forskning på området...eftersom low carb anses vara ganska suspekt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Det går som du förstår inte att svara på.. dels för att LCHF kan innebära helt olika kost beroende på person. Om man har ett genetiskt tillkortakommande.. så kan det förvärras under tiden man äter LCHF, utan att man märker något.. helt oavsett kosten i sig. Samtidigt så kan det ju hampa sig att vissa saker blir bättre, när man väl får bukt med själva hyperinsulinemin.. men det återstår att bevisa. Dvs, om kroppen får en chans att reparera sig så kan det hända att vissa saker förbättras. Jag Annika D hade väl mätt insulin och sett att det blivit lågt? Vet du fler som har mätt? Känner du till om insulinkänsligheten blir bättre och hur bra den blir i jämförelse med en frisk person som äter blandkost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina63 Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Frågan var nog inte så genomtänkt...svårt att veta hur många vi är förstås. Läste för ett tag sedan om en uppskattning av det totala antalet LCHF-ätare som var ca 17 procent. Undrar var de fått den siffran ifrån??? Min tanke var ändå att skriva svar till artiklar som talar för tallriksmodellen och annan diabetesforskning. Min erfarenhet hittills är nog vad det gäller att bli "botad" att kroppen känns lite "allergisk" mot kolisar när man äter dem. Konstig känsla i magen och stickningar i fötter och fingrar. Men, vem vet vad som är inbillning och inte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Frågan var nog inte så genomtänkt...svårt att veta hur många vi är förstås. Läste för ett tag sedan om en uppskattning av det totala antalet LCHF-ätare som var ca 17 procent. Undrar var de fått den siffran ifrån??? Min tanke var ändå att skriva svar till artiklar som talar för tallriksmodellen och annan diabetesforskning. Min erfarenhet hittills är nog vad det gäller att bli "botad" att kroppen känns lite "allergisk" mot kolisar när man äter dem. Konstig känsla i magen och stickningar i fötter och fingrar. Men, vem vet vad som är inbillning och inte? Anser du själv att man är botad eller symptomfri? Om du med allergisk menar att du inte tål kolhydrater efter en tid med LCHF så går det nog inte att växla tillbaka hux flux i vilket fall som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Jag Annika D hade väl mätt insulin och sett att det blivit lågt? Vet du fler som har mätt? Känner du till om insulinkänsligheten blir bättre och hur bra den blir i jämförelse med en frisk person som äter blandkost? Altså.. grejen är ju att man skall ha högre insulin om man äter mer kolisar.. och det är helt normalt.. dvs friskt! När inträffar sjukdomen då.. ja det är nog olika för olika personer. Sen så mäter man sällan insulin utan oftast C-peptid, då insulin svajar å det grövsta hela tiden som ett svar på olika saker. Och det är oxå normalt och friskt. Likaså med Insulinresistensen, den varierar och skall variera.. när den blir kronisk så är det en sjuklig förändring. Dvs våra celler skall ha olika respons på insulin och det varierar från cell till cell.. utan det så dog du ögonaböj om du glömt o äta dina kolisar. Altså det vi betecknar som sjukligt är kronisk hyperinsulinemi och/eller insulinresistens.. som inte går över. Mycket tyder på att det är den höga glykemiska belastningen i kombination med genetisk predisposition som är det som leder till de sjukliga tillstånden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina63 Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Det lutar nog mest åt att man är symtomfri då. Blodsockernivån anses ju vara skadlig för blodkärlen >7.5 enligt Ann Fernolt. Hamnar mellan 7 och 8,5 om jag äter en liten gryta popcorn, poppade i massor med smör. Om man dricker ett par glas rödvin i samband med popcornen så ligger det lägre. När man inte tar insulin så har man ju heller inga gratis blodsockerstickor att mäta med. Har inte blivit av att jag köpt några på ett tag, så jag har inte så mycket koll på detta för tillfället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Kan lägga till det att man mäter blodsocker fastande.. och likaså med insulin.. för det säger något om ens tillstånd. Att bägge varierar under och efter måltid är normalt. Däremot kan man mäta långsocker och C-peptid, det säger mer om hur man legat under en längre tid.. dvs i snitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christina63 Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Hade varit intressant att veta c-peptiden, men den har ju sjukvården inget intresse av att mäta och jag glömde att be om det vid årskontrollen i januari. Långtidssockret låg på 40 så det var ju bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cushion Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Sjukdom inträffar vid olika tidpunkter för olika människor. Men vad är då sjukt? Vissa klarar sig perfekt med för lågt eller högt blodsocker i jämförelse med andra personer. Det kommer alltid finnas människor som har för högt eller för lågt och mår bra. Men det viktiga att finna dem som inte mår bra och kolla vad de kan/måste göra för att nå dit. Normaliserade test och stora undersökningar är givande för att hitta en nivå. Men det säger inte att medianen är friskast, utan det kan lika gärna vara att en stor grupp är sjukare än vad de tror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts