Jump to content

Jag studerar näringslära. Det är jag som ger alla skolbarn deras kostråd.

Din HKK lärare

Recommended Posts

Jag studerar till Hem och konsumentkunskapslärare, läser näringslära och är så nyfiken om det ser likadant ut i hela landet.

Jag får veta att Becel e grejen och att ketos är typ döden nära förestående. Kokkosfett big NO NO.

Klart det är så, skolan , livsmedelsverket har samma chef i staten.  Men hur ser det ut på landets utbildningar för hem och konsumentkunskap? 

Lär vi samma?  

• Like 1

10 timmar sedan, Din HKK lärare sade:

Jag studerar till Hem och konsumentkunskapslärare, läser näringslära och är så nyfiken om det ser likadant ut i hela landet.

Jag får veta att Becel e grejen och att ketos är typ döden nära förestående. Kokkosfett big NO NO.

Klart det är så, skolan , livsmedelsverket har samma chef i staten.  Men hur ser det ut på landets utbildningar för hem och konsumentkunskap? 

Lär vi samma?  

Gör ett nytt försök att presentera dig.. det kan bara bli bättre!

Helst i denna tråden.. för du får ursäkta mig för jag fattar inte vad du vill?

Iallafall, det här forumet handlar till största delen om LCHF/Keto/riktig mat av bra råvaror.

Hur som helst.. när man följt alla kostråden,, nåja det gör man som regel inte fören det är försent, då får man börja följa alla bantningsråd i tidningarna, när de inte funkar kan man iallafall göra en magoperation.. eller bli helt så desperat att man hittar hit.

Men altså.. hur desperat måste man bli för att äta vanlig mat som man lagar till från bra råvaror.. antagligen väldans desperat.. resten äter vad skit som helst.. iallafall tills de blir medelålders.. sen så doppar en och annan in här och ber om råd!

Såå, vi kan som regel inte hjälpa till med att återställa ett halvt livs tillkortakommanden vad gäller mat/livstil/motion, bara ge råd om hur LCHF/Keto fungerar.. att det inte är farligt att äta riktig mat från bra matvaror!

• Like 3

40 minuter sedan, Din HKK lärare sade:

Där sitter jag och skriver att kokkosfett stannar mitt hjärta och att bröd är bra, flytande margarin, alla växtbaserade margariner är toppen! samtidigt tänker jag, är det likadant på alla högskolor som utbildar hemkunskapslärare, att ta reda på det är omöjligt och kanske dyker någon upp här och vill berätta.

Det måste ju kännas fruktansvärt. Hur kan du förmå dig att gå vidare???

• Like 5

Artikel om Becel från 2008 på DietDoctor

Becel bötfälls – behöver varningstext
https://www.dietdoctor.com/se/becel-botfalls-behover-varningstext

Becels hemsida: Så fungerar Becel ProActiv
https://www.pro-activ.com/sv-se/sa-fungerar-becel-proactiv/becel-proactivs-syfte/sa-fungerar-becel-proactiv

"Ur näringssynpunkt är livsmedel med tillsatta växtsteroler mindre lämpliga för gravida och ammande kvinnor samt barn under fem år."

• Like 5

21 timmar sedan, Din HKK lärare sade:

Tack Jesper.  Ja det var ett lite slarvigt inlägg, medges. 

Hej jag heter Anton och är  student, över 40 år gammal. 

LCHF har jag hållit på med i 10 år, bra grejer.

Så efter 10 år på LCHF läser jag just nu näringslära på högskolan, därför att jag tycker att det är kul att undervisa i hem och konsumentkunskap, jag är utbildad lärare i andra ämnen.

I hemkunskapen arbetar man mycket med att lära eleverna att äta rätt. 

Jag får lära mig att mättat fett är farligt och Becel omnämns som om det vore norm att alla ens vet vad det är, lite Becel här och där så blir det bra i olika kosträkningsprogram som vi jobbar med. 

Jag anade så klart att mina högre studier skulle innefatta livsmedelsverkets rekommendationer och andra rekommendationer som det ständigt hänvisas till i min utbildning. Jag var förberedd på detta och jo jag kan faktiskt se och förstå att det måste vara så, hur skulle det se ut om varje hemkunskapslärare körde sitt eget race lite på känsla, det går ju inte, så vill väl ingen ha det.

Högskolan levererar alltså livsmedelsverkets råd och jag skriver tenatamen där jag förkunnar den lära som jag fått till mig. Det svider lite granna och jag inser att mitt LCHF liv har blivit norm för mig, för mig är det helt okej att leva utan socker och kolhydrater även om det jag lär säger att både hjärnan slutar fungera och hjärtat stannar om man håller sig på LCHF. Vilket jag alltså inte alls tror.

När jag lyssnar på föreläsningar och de helt hastigt snubblar förbi ketos och brist på kolhydrater så hör jag hur upprörd föreläsaren är när denne säger att ketos är så farligt, bra att veta för de som inte äter kolhydrater. Jag kan höra hur det liksom darrar till i föreläsarens röst, det här är ett laddat ämne.

Jag håller tyst, så klart, därför att för några veckor sedan när jag haft påpekanden om utbildningen hamnade jag genast inför promenenta chefer på skolan, och de ogillade så klart att jag hade kritiserat, och därför vill jag inte dra igång något om LCHF eller andra ätideer som skulle vara intressanta att diskutera med så kunnigt folk, de är ju lektorer och dekaner och ja fler än så, men sugna på att beröra annat än livsmedelsverkets ider är de sannerligen inte.  Jag menar, de kunde visst levererat de kostråd som är rådande och ändå gått igenom några av de andra som LCHF och alla andra. Men nä det gör man inte. Det vill man inte. 

För att vara en statlig skola som högskolan ändå är så trodde jag att man var tvungen att problematisera och omnämnde andra ideer och strömningar, därför att så gör man på alla andra utbildningar, i vart fall i lärarutbildningarna, det är ju vi som möter alla sorters människor. Vi förbereds på vilka situationer och motsättningar som kan uppstå i ett klassrum och  med föräldrar.  Levererar man bara en ensidig bild som livsmedelsverkets råd då kallas det total indoktrinering, man lämnar inte utrymme för annat.

Där sitter jag och skriver att kokkosfett stannar mitt hjärta och att bröd är bra, flytande margarin, alla växtbaserade margariner är toppen! samtidigt tänker jag, är det likadant på alla högskolor som utbildar hemkunskapslärare, att ta reda på det är omöjligt och kanske dyker någon upp här och vill berätta.

MVH Anton

Tack, det var en bra mycket bättre presentation.. riktigt bra!

Iallafall så är du redan utbildad pedagog, använd de kunskaperna för att tråckla dig igenom utbildningen.

En utbildning brukar innefatta att man lär sig de mest vanliga förekommande "sanningarna", dvs det är lixom sällan läge för att komma med alternativa ideer.

Hur som helst.. har man läst in sig på och klarar att svara rätt på olika frågor, så har man iallafall inte sovit på lektionerna?

Dvs det vore värre om man inte lärt sig något på lektionerna!

Du får nog acceptera att man på andra pedagogiska utbildningar diskuterar pedagogiska olika upplägg.. det är nästan så att det går inflation i sådana!

Men nu så skall du lära dig hela upplägget med SLVs/WHOs råd om kost.. gör du det så får du din examen.

Inte nog med det, jag har oxå en högskoleexamen, man skall göra en egen uppgift/ ofta i grupp.. man skall inse att man inte är forskare!

Man skall främst visa att man tagit del av undervisningen, kunna jobba i grupp, samt presentera något som gruppen dykt in i och förstått!

Mitt examensarbete handlade om Operativ simulering, dvs jag har en högskolexamen i industriell teknik.. har litta ångest för detta, så här efteråt så inser jag att det var jag som drev fram detta i vår grupp, för det intresserad mig mest, jag gjorde merparten av jobbet, merparten av presentationen, osv!

Såå mitt ego gjorde detta.. undrar hur det gick för de andra?

• Like 4

5 timmar sedan, Din HKK lärare sade:

Tack- blir kul att visa upp för den professor som glatt kvittrande lägger in Becel i sin kostberäkning och visar oss hur bra det blir.

Skit i att övertyga olika proffessorer, det kan du göra när du väl fått din examen!

Du gör mer nytta som Hemkunskapslärare,, dvs man kan byta ut Becel mot riktigt smör.. utifall man vill!

Oså.. vet inte hur mycket hemkunskapslärare kan påverka maten som serveras i skolan.. dvs där tror jag du har ditt framtida slagfällt!

Dvs då är det inte proffesorer längre utan rektorer och måltidsansvariga som du får dribbla med!

• Like 3

Zepp tack och tack. 

Ja det är bara att hålla truten och tugga i sig det som kommer farandes ;). 

Skolmaten tänker jag lämna ifred, jag höll på mycket med offentliga måltider och skolmat för många år sedan, det var kul och viktigt då. eller ja även nu men jag behöver inte hålla på med det just nu. Jag tror att det är i Danmark där man minimerat hem och konsumentkunskapen och i stället lagt ansvaret på skolmatsalarna, barn äter det vi visar dem, typ.                    

• Like 6