Kristin Hovensjö Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 Jag har länge fastat och också kört med 800 kcal. Men jag tycker inte funkat så gått över äta kolhydraterna när slutat med det. Behöver bli av med min artros. Har även läst medelhavskost bra men kolhydrater inte bra. Kan man kombinera medelhavskost och lchf utan kolhydrater? Undrar över hur lchf och 5:2 fungerar ihop? Vill inte ha några dåliga värden på grund av lchf. Undrar om detta något för mig? Vill inte gå upp i vikt av lchf. Sedan när jag slutar med lchf eller fuskar vid min mens vill jag inte gå upp så mycket. Blir svullen då kan jag acceptera. Har typ 20 kg övervikt måste gå ner det för min hälsa men känns inte som händer något. 171 cm till det väger jag 87-90 kg. Äter väldigt hälsosamt redan. Äter mycket vegetariskt, fisk och kyckling. Bara ibland rött kött. Vill gärna orka mera kroppsligt osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 Jag tror att du kanske funderar lite för mycket. Ibland är det bättre att bara göra. Jag skulle rekommendera att köra Kostdoktorns LCHF utmaning 2*2 veckor precis som den är beskriven utan undantag (strunta i att fasta och fuska under den tiden) och se hur du mår sen och hur det går med vikten. https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kom-igang 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 Skulle du kunna låta bli att begränsa energiintaget en tid? Med flit ger du ju kroppen mindre energi och näring vissa dagar med 5:2. Det förvånar mig inte att du inte orkar. Skulle du kunna precisera vilka värden du befarar skulle bli negativa till följd av LCHF? On 2021-01-19 at 02:29, Kristin Hovensjö sade: Har även läst medelhavskost bra men kolhydrater inte bra. Kan man kombinera medelhavskost och lchf utan kolhydrater? Ja det gör det! Fet fisk, olivolja, ost som feta, halloumi eller mozarella, tomat, aubergine m.m. Tips är att kolla Birgitta Höglunds blogg. @Birgitta Höglund On 2021-01-19 at 02:29, Kristin Hovensjö sade: Äter väldigt hälsosamt redan. Äter mycket vegetariskt, fisk och kyckling. Bara ibland rött kött. Vad som är hälsosamt beror på vem man frågar. Jag håller inte nödvändigtvis med dig om att det är hälsosamt att äta mycket vegetariskt, dock så framgår det inte om det är baljväxter, mejeriprodukter t ex ost eller ägg som avses. Här är en läsvärd text som nyanserar vegetabiliskt protein, huvudsakligen baljväxter. Varför är rött kött "dåligt"? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniffe Posted January 20, 2021 Share Posted January 20, 2021 2 timmar sedan, morgonsol sade: Varför är rött kött "dåligt"? Det har ju ett dåligt rykte och vissa verkar tro att man har bäst förutsättningar för att lyckas i livet om man är fiskvegeterian. Rött kött och inälvsmat innehåller många viktiga näringsämnen som kan vara svåra att få genom vegetarisk kost. Denna och denna var också intressant läsning. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts