Jump to content

Bra energishot/smoothie?

Recommended Posts

Jag började med keto för en vecka sedan och mår jätte bra 🙂 Nåt jag saknar är mina smoothies jag brukade dricka dock. 

Jag är inte ute efter nåt mättande alls, utan undrar snarare om det finns nån god dryck/shot/smoothie eller liknande man kan göra som ger en liten energikick? Tänk ungefär som en ingefärs-shot, fast med något som ger lite mer energi istället för att bara vara nyttigt 🙂

Jag har inte tänkt det som en måltid eller mellanmål pga hunger. Utan om det finns nåt litet att dricka, kanske 0,5 dl bara, som inte har så mycket kolhydrater men ger energi. 

T.ex om man har tränat eller ansträngt sig av annan anledning. Då är det skönt att få en liten extra boost, även om man inte känner sig hungrig 🙂 Jag saknar att ta ett par klunkar av nåt uppfriskande ibland.

3 minuter sedan, Emma Jern sade:

ag har inte tänkt det som en måltid eller mellanmål pga hunger. Utan om det finns nåt litet att dricka, kanske 0,5 dl bara, som inte har så mycket kolhydrater men ger energi. 

Du har bara kolhydrater och fett att välja mellan om du vill öka energiintaget. I dryckesform ligger väl då vispgrädded bäst till. Smaksätt gärna med vanilj eller liknande. Vattenlösliga tillsatser som skulle ge energitillskott i form av fett, blir svårt att tänka sig.

• Like 4

Tack för svaret 🙂 Jag får testa 🙂 Ska kolla upp hur mycket kolhydrater jag drar på mig om jag blandar i liiite hallon. Så jag får den fräschare smaken jag saknar 🙂 Men smaksatt grädde låter bra, oavsett vad det blir för smak jag får till 😊

3 timmar sedan, Emma Jern sade:

Tack för svaret 🙂 Jag får testa 🙂 Ska kolla upp hur mycket kolhydrater jag drar på mig om jag blandar i liiite hallon. Så jag får den fräschare smaken jag saknar 🙂 Men smaksatt grädde låter bra, oavsett vad det blir för smak jag får till 😊

Hallon är nästan inga kolhydrater i förhållande till hur mycket man normalt sätt äter. https://www.dietdoctor.com/se/frukt-och-bar-tio-topp

Jag burkar göra en smoothie på 1 hel citron och en liten bit ingefära. Jag skalar och mixar ingefäran i lite vatten. Sen häller jag det avrunna vattnet (med ingefäran) över den ekologiska klyftade citronen, med skal och allt, mixar slätt.  Uppfriskande enligt mig!

Gör också ibland en "smoothie" på stjälkselleri. Mixar sellerin med vatten och silar bort fibrerna, har i lite salt. Inte alla som gillar selleri, men jag tycker att det blir gott. Sellerin ska vara ekologisk, brukar vara väldigt besprutade.

On 2021-01-20 at 08:57, Kattuggla sade:

Jag burkar göra en smoothie på 1 hel citron och en liten bit ingefära. Jag skalar och mixar ingefäran i lite vatten. Sen häller jag det avrunna vattnet (med ingefäran) över den ekologiska klyftade citronen, med skal och allt, mixar slätt.  Uppfriskande enligt mig!

Gör också ibland en "smoothie" på stjälkselleri. Mixar sellerin med vatten och silar bort fibrerna, har i lite salt. Inte alla som gillar selleri, men jag tycker att det blir gott. Sellerin ska vara ekologisk, brukar vara väldigt besprutade.

Det lät gott! Måste testa detta också 😄 Selleri är inte min favorit, men citroner älskar jag 😊

• Like 1

22 timmar sedan, Zepp sade:

En av de värsta grejerna med LCHF är att man blir tvungen att sluta med Smothies och för det mesta bara äta mat som man lagat själv från bra råvaror!

Jag tror det var min hjärna som behövde ställa om sig lite 😅 Har inte saknat smoothies alls i några dagar nu. Är mätt och nöjd utan dem ☺ Samma sak med pasta. Jag provade lchf-pastan. Men märkte.. Varför vill jag ha pasta? Det andra jag äter är ju godare! 

Det tar lite tid för hjärnan att hänga med ibland 😅

Jag kommer helt klart prova några av tipsen jag fick 😁 Men jag har inte ett sånt sug efter smoothies längre 😊

• Like 3

• 7 months later...