Jump to content

Är LCHF min räddning eller ska sjukvården vinna?

Lillprutt

Recommended Posts

Hej!

Är en kvinna på 40 som haft diabetes 2 i snart 1 år.Har en övervikt på 10 kg.ända sin jag fick veta att jag hade diabets så har mitt liv varit fullständig kaos,tog upp till 8 månader innan dom kom på att jag hade de o de va av en slump.Bor i en liten stad vilket verkar av en nackdel när man har diabetes.Här får man ingen hjälp eller upplysningar.Har tjatat sen början att jag behöver få kostråd om vad som e bra o dåligt för mig,o hur jag ska lägga upp min träninging för att må bra.

Männsikan som gav mig kostråd sa åt mig att ät grönsaker,lightprodujter o köp gärna  typ findus färdigarätter för dom e nyttiga o inhhåller bra mat.har varit dum nog o trott på henne o mitt socker hoppar upp o ner hela tiden o det påverkar mig jättemycke o gör mig superstressad.Sist när jag va o träffade min diabetessköterska så sa hon att jag skulle lägga på en extra tablett av min medicin när jag känner mig stressad.det innebär alltså att jag ska överdosera mina tabletter eftersom jag redan står på maxdos.

tog upp detta att jag funderade på att byta kost till lchf o hon blev galen.sa att det va farligt,finns ingen forskning vad som händer i framtiden med värden mm.sa åt henne att det måste ju va bättre att äta den kosten o må bra än att må dåligt o bli tillsagt att man ska överdosera sin medicin för att hålla sockret i sack?

Är så virrig o alt bara snurrar i huvet,ska det verkligen va så här bara för att man e diabetiker?? känner mig dödsdömd.

tack för ordet!

Hej, jag har inte själv diabetes, så jag kan inte så mycket om det. Men läser trots allt en del om det eftersom det finns en stor risk att nutidsmänniskan förr eller senare drabbas utav sjukdomen diabetes.

På denna sidan tycker jag att det finns enkel lättförstående information att ta till sig. Ladda hem hans PM som är läsvärt och lätt för att förstå principerna för kosten. Han råd är väl vad många inom LCHF kallar "liberal LCHF" oavsett hur strikt man vill vara kan jag tycka att det är en bra början för en övergång till LCHF.

Fråga henne hur hon vet att lchf är farligt när det inte finns någon forskning som visar på vad som händer i framtiden...?

Du kommer säkert att få flera svar från diabetiker, men läs här på forumet i övrigt också, det finns massor med trådar om diabetes och erfarenheterna med lchf, som i det jag läst än så länge, är i positiva. Lchf ger i allmänhet både viktnedgång och stabila blodsockervärden.

Kostdoktorn skriver om diabetes typ 2 här: http://www.kostdoktorn.se/typ-2-diabetes/

Jag har haft diabetes 2 sedan 1992. Fraan början enbart dietbehandlad (inte LCHF), sedan läkemedel som maast ökas paa mer och mer. Jag var ocksaa överviktig och blev mer och mer överviktig och efter hand och fick allt högre blodsockervärden. För ett par aar sedan hade jag fastesocker paa morgonen paa 13 - 14 och samma eller mer efter mat. Jag insaag att jag maaste göra naagot. Jag började minska paa kolhydrater i maten och började daa gaa ner i vikt och faa bättre blodsockervärden.

Efter naagot halvaar fick jag höra talas om LCHF och började daa följa det helt och haallet. Jag fick normala blodsockervärden efter maten, alltsaa högst 8, men mitt fasteblodsocker är en aning högt, cirka 6. Men det hjälper inte att medicinera. Det är och förblir kring 6. Jag har nu slutat helt med metformin efter att ha provat med och utan och sett att det har noll effekt för mitt blodsocker. Jag tar inga andra diabetesläkemedel. Jag testar mina blodfetter varje kvartal. Värdena blir bara bättre och bättre, med minskning av LDL och ökning av HDL. Jag äter daa mycket animaliskt fett, vilket alltsaa inte har gett mig sämre blodfettsvärden. Maanga med diabetes 2 har liksom jag blivit mer eller mindre symptomfria när dom haaller LCHF-diet och kunnat sluta med läkemedel.

Säg till diabetessköterskan att socialstyrelsen har godkänt LCHF för personer med diabetes. Strunta i eventuellt motstaand fraan sjukvaardspersonalen och haall LCHF-diet. Det är daa stor sannolikhet för att du ska bli symptomfri fraan diabetes, inte behöva diabetesläkemedel och gaa ner till normalvikt.

Du kan nog tyvärr inte förlita dig på vården du har tillgänglig i den här frågan

Följer du deras råd kommer du bara att bli en i den långa raden av diabetessjuka som långsamt får se sin kropp förfalla

Sjukvårdens stöd består (för det mesta tyvärr) bara i att "administrera" din sjukdom

Du får mer medicin i takt med att din kropp förfaller och mer bannor för att du inte motionerar nog eller klarar att gå ner i vikt

På sikt är det en omöjlig ekvation för de flesta

Som tur är finns det en bättre lösning ;)

Du kan göra dig både medicinfri och bryta dig ur "naturalförloppet" både snabbt och enkelt eftersom du ännu är så pass ung

Vi är många här som gärna hjälper dig på vägen om du "vågar språnget" :)

*EDIT

Se även kostdoktorns nya inlägg om den bristfälliga vården av typ-2:or

http://www.kostdoktorn.se/hur-du-kan-normalisera-ditt-blodsocker-och-radda-tusentals-manniskor/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=hur-du-kan-normalisera-ditt-blodsocker-och-radda-tusentals-manniskor

• Like 1

Har själv trotsat läkare och diabetessköterska och äter LCHF sedan ett par år. Har minskat medicineringen och mina värden blir bättre efterhand. Blodsockret ligger jämt och bra, fastevärden mellan 5,5-7.

Tycker du ska prova LCHF och se hur dina värden reagerar. Lycka till.

Hej!

Har åxå typ 2. Kört LCHF i nån månad bara men märker stor skillnad på sockret. När jag talade med min läkare för något år sedan avrådde hon mig denna kost pga kolestrolet. Mitt senaste läkarbesök nu chockade jag henne med både bra sockervärden och viktnedgång :) och detta på så kort tid. Hon sa: Fortsätt med det du gör så håller vi koll på ditt kolestrol bara. Jag sa ja visst men då vill jag inte bara ta en standard koll på det utan även en APO mätning på kolestrolet för även de onda LDL har en variant i sig som är super bra.

Mitt råd: SKIT totalt i va dom säger å lyssna på oss med diabetes och våra framgångssagor. Det tjatas jämt om kolestrol men jag lovar dig inom ett par år kommer de finna att kolestrol är bra och det farliga är förhöjd inflamation eller ett förhöjt metabolt stadie i kroppen som gör att vi får hjärtinfarkt å andra hjärt-kärl sjukdommar. Kan ge mig fan på att vissa redan vet att det är så men tyvärr sitter läkemedelsföretagen och livsmedelsföretagen å kämpar imot. Det handlar om enorma pengar på medeciner, socker och felaktiga fetter. Hade de inte vart för de rika oljebolagen hade bilar inte gått på bensin så länge som de gjort utan då hade de drivits av annat :)

Kolla bara vem som ger ut foldern du får om hur en diabetiker skall äta :) ETT LÄKEMEDELSFÖRETAG haha !!! Skandal..  Ät detta så tar du dessa medeciner för att motverka, i mina ögon är de ett skämt. Min läkare å även min diabetessköterska har jag nu upplyst om att de kan totalt lägga ner försök att få mig på tabletter igen, kommer inte på frågan :)

Kämpa på !!

//A

• Like 2

Hej!

Är en kvinna på 40 som haft diabetes 2 i snart 1 år.Har en övervikt på 10 kg.ända sin jag fick veta att jag hade diabets så har mitt liv varit fullständig kaos,tog upp till 8 månader innan dom kom på att jag hade de o de va av en slump.Bor i en liten stad vilket verkar av en nackdel när man har diabetes.Här får man ingen hjälp eller upplysningar.Har tjatat sen början att jag behöver få kostråd om vad som e bra o dåligt för mig,o hur jag ska lägga upp min träninging för att må bra.

Männsikan som gav mig kostråd sa åt mig att ät grönsaker,lightprodujter o köp gärna  typ findus färdigarätter för dom e nyttiga o inhhåller bra mat.har varit dum nog o trott på henne o mitt socker hoppar upp o ner hela tiden o det påverkar mig jättemycke o gör mig superstressad.Sist när jag va o träffade min diabetessköterska så sa hon att jag skulle lägga på en extra tablett av min medicin när jag känner mig stressad.det innebär alltså att jag ska överdosera mina tabletter eftersom jag redan står på maxdos.

tog upp detta att jag funderade på att byta kost till lchf o hon blev galen.sa att det va farligt,finns ingen forskning vad som händer i framtiden med värden mm.sa åt henne att det måste ju va bättre att äta den kosten o må bra än att må dåligt o bli tillsagt att man ska överdosera sin medicin för att hålla sockret i sack?

Är så virrig o alt bara snurrar i huvet,ska det verkligen va så här bara för att man e diabetiker?? känner mig dödsdömd.

tack för ordet!

Hej har själv diabetes typ 2 sedan11 år tillbaka sedan jag började med LCHF har jag kunnat sluta med metformin diabetesmedecin mär väldigt bra alla värden är perfekta så pröva du. Det är du som bestämmer över din kropp.

Tack alla ni som svarat! Ni får mig att se att det kanske finns lite ljus i alla fall i denna soppa,så jag ska absolut göra ett försök o pröva detta några månader.vet bara inte hur eller vart man ska börja.men jag antar att det handlar om planering vad man ska äta o när? o kanske ta en dag i taget?

Jag är stolt o väldigt glad över att höra hur bra ni lyckats o hur bra ni mår o att ni lyckats få bra värden.BRA JOBBAT!

tack för stöttningen o from i morgon är jag en  strikt LCHF ätare.

Kram på er alla.

• Like 2